Droga Krajowa nr 61
Warszawa - Legionowo - Zegrze - Serock - Pułtusk - Różan - Ostrołęka
Droga krajowa nr 61 (DK61) to ważny szlak komunikacyjny łączący Warszawę z Augustowem.
Przebiega przez województwo mazowieckie i podlaskie. Od kilku lat droga jest rozbudowywana i modernizowana na terenie województwa podlaskiego i mazowieckiego. Wg rozporządzenia Rady Ministów z dnia 20 października 2009 w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych odcinek DK61 od Łomży do Budziska (granica z Litwą) stanie się elementem I Transeuropejskiego Szlaku Komunikacyjnego Via Baltica i zostanie rozbudowany do parametrów ekspresowych.
Zarządcą drogi na terenie Mazowsza jest warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dla Warszawy dorga nr 61 jest ważną trasą o znaczeniu turystycznym prowadzącym ruch w kierunku Mazur i północnego Podlasia.
DK61 łączy Warszawę z Legionowem, Zegrzem, Serockiem, Pułtuskiem, Różanem i Ostrołęką.
Droga na terenie jest modernizowana od początków XXI wieku. Modernizacja DK61 została podzielona na wiele odcinków o długości od kilku do kilkunastu kilometrów, ktore są realizowane jako niezależne inwestycje.
Powstały dotychczas: obwodnica Jabłonny, dwujezdniowy odcinek przez Zegrze wraz z mostem na Narwi i odcinek pomiędzy Zegrzem a Jadwisinem (początkiem obw. Serocka).
Modernizacja DK61 bedzie polegać częściowo na rozbudowie lub przebudowie istniejącego śladu
a istniejące przejścia przez miejscowości
niemożliwe do przebudowy zostaną zastąpione obwodnicami (Serock, Pułtusk, Różan, Ostrołeka itp.). Docelowo
zmodernizowania droga krajowa nr 61 na odcinku Warszawa - Pułtusk (wraz z obwodnicą Pułtuska) będzie
dwujezdniową drogą główną ruchu przyspieszonego dostosowaną do ruchu samochodów z predkoscią 80-100
km/h.
|
|
Obwodnica Jabłonny - 17+501 - 21+198
|
Inwestycję zrealizowano w latach 2006 - 2007. Dla połączenia drogi głównej z układem dróg lokalnych wykonano trzy skrzyżowania jednopoziomowe z wyspą centralną. Wszystkie skrzyżowania wyposażone są w sygnalizację świetlną.
Dostęp do drogi odbywa się tylko na skrzyżowaniach. Dla ruchu rowerowego i pieszego wykonano chodniki z kostki betonowej.
Celem inwestycji było:
Usprawnienie ruchu, zwiększenie prędkości i polepszenie komfortu jazdy na drodze krajowej Nr 61.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu.
Poprawa warunków środowiska w mieście w wyniku przeniesienia ruchu na obwodnicę.
Parametry techniczne:
- Klasa trchniczna drogi - GP
- Prędkość projektowa - 70 km/h
- Szerokość pasa ruchu - 3.50 m
- Szerokość opasek - 0,5 m
- Szerokość poboczy gruntowych - 1,50 m
- Liczba pasów ruchu - 2 x 2
- Szerokość pasa dzielącego jezdnie - 5,0 m
- Szerokość korony dorgi - 23,0 m
- Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- Kategoria ruchu - KR6
- Długość - 3,697 km
|
DK61 w Legionowie - 21+498 - 25+383
Przebudowa DK61 w Legionowie została podzielona na trzy odcinki realizowane niezależnie. Rozbudowa wiaduktu nad torami to pierwszy etap modernizacji drogi krajowej nr 61 (ulic Warszawskiej i Zegrzyńskiej) na terenie miasta Legionowo.
W kolejnych etapach zmodernizowane zostaną odcinki I - od granicy Jabłonny do wiaduktu oraz II - od ul. Strużańskiej do ul. Nowodworskiej w Michałowie Reginowie.
Odcinek I - od km 21+498 do km 22+873
|
23 października 2009 wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na przebudowę I odcinka od obwodnicy Jabłonny do ul. Jagiellońskiej o długości 1,5 km.
Droga została dostosowana do parametrów G (droga główna). Wzdłuż drogi stoi 1926 ekranów akustycznych o wys. od 4 do 6,5 m. Celem inwestycji było wybudowanie drugiej jezdni, tak aby otrzymać przekrój dwujezdniowy oraz ograniczenie dostępności do drogi głównej ze zjazdów bramowych poprzez budowę dróg dojazdowych. Przebieg istniejącej drogi krajowej nr 61 i istniejących ulic pozostał niezmieniony. Zmienił się natomiast sposób połączenia drogi krajowej z większością ulic. Na całym odcinku rozbudowywanej drogi zaprojektowano obustronny chodnik oraz po stronie północno - zachodniej drogi: ścieżkę rowerową.
Inwestycja zrealizowana w terminie październik 2010 - listopad 2011. W eksploatacji od 25 listopada 2011.
Parametry techniczne:
- klasa techniczna drogi - G,
- prędkość projektowa - 60 km/h,
- przekroj - 2x2,
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m na wprost, 3,0 m dla skrętów,
- kategoria ruchu - KR5,
- szerokość pasa dzielącego w krawężnikach - 2,0 - 2,1 m,
- długość odcinka - 1,375 km
|
|
W dokumencie m.in.:
OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA
OPIS OTOCZENIA W REJONIE LOKALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA
ODDZIAŁYWANIE NA ŚRODOWISKO PLANOWANEJ DROGI
WPŁYW NA ZDROWIE LUDZI
WPŁYW NA ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE
W raporcie przedstawia się wyniki analizy
wielkości i zasięgu prognozowanego oddziaływania na środowisko rozbudowywanej drogi krajowej nr
61 wraz z zaprojektowanymi urządzeniami ochrony środowiska na odcinku przejścia przez Legionowo.
Zakres rozbudowy oraz zaprojektowane urządzenia są przedstawione w projekcie budowlanym
zawartym w dokumentacji pt."Rozbudowa DK 61 Warszawa-Ostrołęka na odcinku przejścia przez m.
Legionowo. Odcinek I od km 21+498,7 do km 22+873 (stary km od 18+140,7 do km 19+515)"
wykonanej przez ARCADIS Sp. z o.o. w sierpniu 2007 r.
Streszczenie raportu 4,54 MB
Hałas 8,58 MB
Uwarunkowania przyrodnicze 0,16 MB
Załączniki 6,36 MB
|
Odcinek II - rozbudowa wiaduktu nad torami kolejowymi (km 22+873 - 23,748)
|
Zakres prac obejmuje rozbudowę istniejącej jednojezdniowej drogi do przekroju dwujezdniowego wraz z budową wiaduktu nad linią kolejową na odcinku o łącznej długości 0,8 km.
Celem inwestycji jest udrożenienie i usprawnienie przejazdu przez Legionowo po drodze krajowej nr 61.
W ramach robót wchodzi m.in. budowa dwóch nowych wiaduktów nad torami PKP o długości 180 m każdy, przesunięcie istniejących chodników i dróg dojazdowych, budowa ścieżek rowerowych, przebudowa kolidujących instalacji teletechnicznych, elektroenergetycznych i sanitarnych, oświetlenia i układu odwodnienia (włącznie z budową zbiornika retencyjnego).
Inwestycja realizowana w latach 2007-2009
Parametry techniczne:
- klasa drogi - G
- prędkość projektowana - 60 km/h
- liczba pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- kategoria ruchu - KR5
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- długość - 0,875 km
|
Odcinek III - od km 23,748 do km 25+383
Plan sytuacyjny - Arkusz 1 4,18 MB
Plan sytuacyjny - Arkusz 2 3,66 MB
|
|
Zakres prac obejmuje rozbudowę istniejącej jednojezdniowej drogi do przekroju dwujezdniowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku o długości 1,635 km. W zakres opracowania wchodzi przebudowa istniejących skrzyżowań oraz budowa obustronnych chodników i dwukierunkowej ścieżki rowerowej.
Parametry techniczne:
- klasa drogi - G
- prędkość projektowana - 60 km/h
- liczba pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- kategoria ruchu - KR5
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- długość - 1,635 km
|
Dnia 10 sierpnia 2012 roku Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydał decyzję uchylającą w częsci, a w pozostalym zakresie
utrzymującą w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 31 stycznia
2012 r. o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej
polegającej na rozbudowie drogi krajowej nr 61 na odcinku III.
Decyzja z dnia 10 sierpnia 2012 r., znak: BOU-lab-772-27-1204/12 1,56 MB
Legionowo - Zegrze - km 24+900 - 29+550
|
Celem inwestycji jest poprawa warunków ruchu i bezpieczeństwa ruchu poprzez dostosowanie
parametrów drogi do istniejącego i prognozowanego dużego ruchu ciężarowego. Ważnym celem jest
także zmniejszenie negatywnego wpływu drogi na przyległe tereny.
Zadanie inwestycyjne zakłada rozbudowę drogi krajowej nr 61 do parametrów klasy GP,
czyli:
dobudowę drugiej jezdni, ewentualnie budowę dwóch jezdni przy likwidacji obecnej jezdni;
ograniczenie dostępności do drogi w węzłach lub skrzyżowaniach;
budowę równoległych dróg serwisowych (dojazdowych) o szerokości 3,5 m lub 6,0 m;
budowę zatok autobusowych, chodników i ścieżki rowerowej;
budowę zjazdów publicznych i dojazdów do posesji z dróg serwisowych;
przebudowę systemu odwodnienia dróg;
budowę urządzeń ochrony środowiska;
przebudowę sieci infrastruktury kolidującej z projektowaną drogą.
Ze względu na uwarunkowania istniejącego zagospodarowania terenu proponuje się cztery warianty
z uwagi na poszerzenie pasa drogowego we wsi Michałów Reginów oraz trzy warianty przebiegu
różniące się między sobą podejściem do kwestii skrzyżowania z linią kolejową Legionowo - Radzymin
Przekrój drogi różniłby się w zależności od terenu, przez jaki przebiega i generalnie byłby podzielony
na dwa główne odcinki - A i B.
|
Na pierwszym odcinku A na wylocie z Legionowa droga będzie miała przekrój dwujezdniowy 2x7,0
m, pas dzielący szerokości 2,0 m. Po obu stronach proponuje się drogi serwisowe dwukierunkowe
o szerokości 6,0 m (zaś fragmentarycznie o szer. 3,5 m - od km 2+510 do końca odcinka A)
z chodnikiem 2,0 m lub zamiennie z ciągiem pieszo-rowerowym. Jezdnie serwisowe oddzielone będą
pasem dzielącym szerokości 3,0 m.
Na odcinku B droga będzie miała przekrój dwujezdniowy 2x7,0 m z opaskami szerokości 0,5 m po obu
stronach jezdni i pasem dzielącym szerokości 3,0 m. Zaprojektowano pobocza gruntowe o szerokości
1,5 m. Droga serwisowa o szerokości jezdni 5,5 m z poboczami gruntowymi 1 m, jest planowana po
prawej stronie. Po lewej stronie droga serwisowa będzie sięgać km 3+250, jako dojazd do cmentarza.
Parametry techniczne:
- klasa drogi - GP
- prędkość projektowana - 80 km/h
- liczba pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- kategoria ruchu - KR6
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- długość - około 4,65 km
W wyniku prac nad przebiegiem analizowanej trasy powstał także wariant dostosowania drogi do
parametrów klasy G.
|
W dokumencie m.in.:
Opis planowanego przedsięwzięcia
Opis elementów przyrodniczych środowiska
Opis istniejących zabytków
Opis analizowanych wariantów przedsięwzięcia
Określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów
Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu
Opis działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie
negatywnych oddziaływań na środowisko
Przedmiotem niniejszego opracowania jest raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia
polegającego na rozbudowie drogi krajowej nr 61 do parametrów klasy GP na odcinku Legionowo -
Zegrze Południowe.
Analizowano cztery warianty realizacji przedsięwzięcia w obrębie miejscowości Michałów-
Reginów oraz trzy warianty na odcinku od granic Michałowa-Reginowa do Zegrza Południowego.
W wyniku prac nad przebiegiem analizowanej trasy powstał także wariant dostosowania drogi do
parametrów klasy G. Parametry geometryczne oraz przebiegi jezdni głównych na odcinku A
pozostają bez zmian. Wariant ten jest efektem konsultacji projektu z mieszkańcami Michałowa
Reginowa i został zaprojektowany zgodnie z oczekiwaniami miejscowej ludności. GDDKiA nie
zgłosiła zastrzeżeń do przedstawienia rozwiązań drogi w klasie G.
Streszczenie raportu 0,67 MB
Mapa uwarunkowań środowiskowych 3,00 MB
|
Mapy oddziaływań hałasu (bez ekranów) i zanieczyszczeń powietrza
Mapy oddziaływań hałasu (z ekranami)
Mapy struktury ekologicznej w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia
Mapy urządzeń ochrony środowiska
Zegrze - Serock - 33+788 - 36+528
|
Zakres prac obejmuje rozbudowę istniejącej jednojezdniowej drogi do przekroju dwujezdniowego z ograniczeniem dostępności na odcinku o długości 2,7 km.
Celem inwestycji było poprawa bezpieczeństwa i podniesienie standardu podróżowania. Na tym odcinku zlokalizowano jeden węzeł drogowy z drogą gminną i ul. Szaniawskiego i przebudowano trzy skrzyżowania (w tym jedno z sygnalizacją świetlną). Poza tym powstały dwie kładki dla pieszych, 4,2 km dróg dojazdowych, zabezpieczenia związane z ochroną środowiska (w tym około 2,2 km ekranów akustycznych), zatoki autobusowe, chodniki, elementy odwodnienia drogi, kompletne oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Inwestycja realizowana w latach 2006-2008. Otwarcie drogi nastąpiło 27 listopada 2008 r.
Parametry techniczne:
- klasa drogi - GP
- prędkość projektowana - 60-80 km/h
- liczba pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,5m
- kategoria ruchu - KR6
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- długość - 2,74 km
|
Obwodnica Serocka - 35+888 - 42+900
W mieście i gminie Serock nakładają się potoki ruchu drogowego dróg krajowych nr 62 i 61.
Drogi te to niezwykle ważne połączenia w układzie dróg krajowych Mazowsza.
Obwodnica Serocka to dwujezdniowa droga o długości około 7 km oraz parametrach GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Początek inwestycji znajduje się w km 35,888 a koniec w km około 42,900. Tereny przyległe do obwodnicy przeznaczone są pod uprawy rolne i sady, a w pobliżu istniejącej zabudowy pod budowę infrastruktury związanej z usługami.
Wraz z obwodnicą Serocka przebudowano odcinek drogi krajowej nr 62 na odcinku położonym na terenie miasta i gminy Serock.
Inwestycja otwarto 28 października 2011. W ramach inwestycji zrealizowano m.in.:
- budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 61
- budowę węzła w miejscu połączenia z drogą powiatową 01108
- budowę węzła "Serock" w miejscu połączenia z DK62
- budowę węzła "Wierzbica" w miejscu połączenia z DK62
- budowę przejazdu nad obwodnicą dla ulicy Nasielskiej
- budowę przejazdu wzdłuż ulicy Polnej
- budowę dwóch przejazdów dla dróg gminnych
- budowę dróg dojazdowych
Podstawowe parametry techniczne DK61:
- klasa drogi - GP
- prędkość projektowa - Vp=80km/h
- liczba pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa dzielącego jezdnie - 5,0 m
- szerokość pobocza utwardzonego - 2,0 m
Podstawowe parametry techniczne dla DK62 na odcinku objętym opracowaniem:
- klasa drogi - GP
- prędkość projektowa - Vp=80km/h
- liczba pasów ruchu - 1 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pobocza utwardzonego - 2,0 m
Oficjalna strona inwestycji: obwodnicaserocka.pl
|
|
Plan orientacyjny 1,76 MB
|
Serock - Pułtusk - 42+900 - 54+000
Inwestycja o długości około 13 km planowana do realizacji w latach 2014-2020.
Obwodnica Pułtuska - 54+000 - 67+120
Obwodnica uwolni od ruchu tranzytowego tereny zabudowane w mieście Pułtusk, a także w pobliskich wsiach
Kacice, Kleszewo i Przemiarowo.
Przyjęto, że obwodnica będzie wyłączać się z
istniejącej drogi nr 61 w miejscowości Łubienica położonej na południe od Pułtuska, ominie miasto od strony
zachodniej i będzie się włączac do istniejącej drogi nr 61 w miejscowości Lipa na północ od miasta. Na
środkowym odcinku droga będzie poprowadzona mniej więcej wzdłuż zachodniej granicy miasta. Na końcowym
odcinku obwodnicy zaprojektowano most nad rzeka Pełta o długości 30 m. Długość projektowanej obwodnicy
wyniesie 15,1 km. Rozpatrywano trzy warianty poprowadzenia drogi.
W zakres przedsięwzięcia włączono również budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 57 Szczytno - Pułtusk
w związku z koniecznością zmiany przebiegu tej drogi tak, aby nie przechodziła przez zwartą zabudowę
wsi Przemiarowo i Kleszewo, a wezeł drogowy z obwodnicą można było zlokalizować
poza zabudową wsi Kleszewo. W rezultacie zaprojektowano północną obwodnicę Kleszewa i Przemiarowa w
ciagu drogi nr 57 o długości 3,3 km, łaczącą się z obwodnicą Pułtuska w ciagu drogi nr 61 na terenach wsi Lipa,
gdzie powstanie węzeł.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi - GP (droga główna ruchu przyspieszonego)
- prędkość projektowa - Vp = 80 km/h
- szerokości jezdni - 10,50 m (3 x 3,50 m)
- szerokości opasek zewnętrznych - 2 x 0,50 cm
- szerokości poboczy gruntowych - 2 x 1,50 m lub 2 x 2,35 m
- rezerwa terenu pod drugą jezdnię o szerokosci 7,00 m + pobocze utwardzone 2,00 m i opaska
wewnetrzna 0,50 m
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/os
- kategoria ruchu - KR6
|
W dokumencie m.in.:
OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA
OPIS ELEMENTÓW ŚRODOWISKA
OPIS ZABYTKÓW PRAWNIE OCHRONIONYCH
OPIS ANALIZOWANYCH WARIANTÓW
ODDZIAŁYWANIE WARIANTÓW PRZESIĘWZIĘCIA NA ŚRODOWISKO
UZASADNIENIE WYBRANEGO WARIANTU
PRZEWIDYWANE ŚRODKI OCHRONY ŚRODOWISKA
PRZEWIDYWANE ŚRODKI OCHRONY ZABYTKÓW
Niniejszy raport dotyczy postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w przedmiocie wydania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydania zgody na realizację przedsięwzięcia. Zasadniczą podstawą wykonania niniejszego raportu ROS jest projekt koncepcyjny obwodnicy Pułtuska, który
zawiera szczegółowe rozwiązania projektowe dla budowy tej drogi. Oprócz projektu koncepcyjnego obwodnicy Pułtuska przy opracowaniu niniejszego raportu ROS korzystano z
informacji i ustaleń zawartych w nastepujących dokumentach:
- "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pułtusk", Zarząd Miejski w
Pułtusku, 1998 r.
- "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Pułtusk. Kierunki
zagospodarowania przestrzennego", Zarząd Miejski w Pułtusku, lipiec 2002 r.
Przekroje normalne 1,33 MB
Przekrój podłużny 4,26 MB
|