ANKIETA         

KORKI KOMUNIKACYJNE W WARSZAWIE
JAK ODCZUWAMY ICH SKUTKI I JAK JE OGRANICZYĆ?



        Szanowni Państwo

        Powszechnie wiadomo, że jednym z problemów w naszym mieście są zatory komunikacyjne, popularnie zwane „korkami”. Ich skutki w mniejszym lub większym stopniu odczuwają wszyscy mieszkańcy Warszawy, zarówno właściciele samochodów, jak i osoby korzystające z komunikacji miejskiej, a także rowerzyści, czy osoby nie korzystające z komunikacji. Z tego względu w ramach projektu „Metoda oceny efektów ograniczenia uciążliwości ruchu drogowego w aspekcie środowiska miejskiego w Warszawie”, wykonywanego na Wydziale Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem dr hab. inż. Andrzeja Kraszewskiego, podjęto badania zmierzajace do znalezienia rozwiązań mogących ograniczyć korki i ich uciążliwość dla społeczeństwa. Jednym z elementów tego badania jest ankieta skierowana do mieszkańców Warszawy, mająca na celu uwzględnienie opinii mieszkańców w ocenie aktualnej sytuacji w naszym mieście. Badania współfinansowane są ze środków Ministerstwa Nauki i Informatyzacji, a ich wyniki zostaną przedstawione władzom Warszawy.
        Oczekujemy, że efekty badań skłonią władze miasta do bardziej wnikliwego zainteresowania się problemem korków i uświadomienia sobie wysokiego społecznego kosztu zatorów. Liczymy, że skuteczniej zacznie się poszukiwać efektywnych rozwiązań, dzięki którym zatłoczenie Warszawy ulegnie radykalnemu zmniejszeniu, a co za tym idzie zwiększy się komfort życia jej mieszkańców.

        Ankieta ma charakter anonimowy – jej wyniki zostaną opracowane statystycznie.
Prosimy o wypełnienie ankiety zarówno osoby, które uważają korki za istotny problem, jak i tych z Państwa, którzy są zdania, iż w Warszawie istnieją inne, pilniejsze do rozwiązania problemy.

        W razie pytań dotyczących niniejszego badania ankietowego prosimy dzwonić pod numer 0 22 660 78 91
lub kierować e-maile na adres artur.badyda@is.pw.edu.pl

Imię i nazwisko lub nick (nieobowiązkowe):


Adres poczty elektronicznej (nieobowiązkowe):

Na początek chcielibyśmy poruszyć kwestie przyczyn powstawania korków
oraz problemów z nimi związanych.

1. Pani/Pana zdaniem w porównaniu z innymi pilnymi sprawami do rozwiązania w Warszawie,
    korki komunikacyjne:

Stanowią najważniejszy lub jeden z ważniejszych problemów
Stanowią problem ważny, choć nie najważniejszy
Są sprawą o drugorzędnym znaczeniu
Nie stanowią problemu

2. Najbardziej zatłoczonymi ulicami Warszawy są według Pani/Pana:

3. Istnieje wiele przyczyn, które mogą wpływać na powstawanie korków.
    Które z nich uważa Pani/Pan za najważniejsze, a które za mniej ważne.
    Odpowiadając proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu:

Przyczyna Bardzo ważna Dość ważna Niezbyt ważna Zupełnie nieważna
Zbyt wąskie ulice
Brak obwodnicy Warszawy
Zbyt duże natężenie ruchu pojazdów
Źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna
Brak rozwiniętej sieci metra
Brak sprawnie funkcjonującej komunikacji tramwajowej i autobusowej
Brak możliwości poszerzenia niektórych ulic
Inna (jakia?)



Poniższe pytania dotyczą skutków, jakie wywoływać mogą korki.

4. Jakiego rodzaju straty powodują korki komunikacyjne w Pani/Pana życiu:

Tylko straty finansowe
Tylko straty czasu
Straty finansowe i straty czasu
Nie powodują żadnych strat
Korki mnie nie dotyczą

Pytanie 5 wypełniają tylko osoby pracujące zawodowo. Pozostałe osoby przechodzą do pytania 6.

5. W jaki sposób korki wpływają na Pani/Pana życie zawodowe

Są znaczącym problemem, często krzyżują moje plany
Są zauważalnym problemem, od czasu do czasu krzyżują moje plany
Raczej nie stanowią problemu, tylko niekiedy krzyżują moje plany
Nie są problemem

Pytanie 6 wypełniają tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą lub zarobkową – własną lub na rzecz innych. Pozostałe osoby przechodzą do pytania 7.

6. Czy w związku z prowadzoną przez Panią/Pana działalnością gospodarczą lub zarobkową ponosi
    Pani/Pan (lub firma) straty finansowe ze względu na korki uliczne i spowodowane tym m.in. spóźnienia
    pracowników lub opóźnienia w dostarczaniu towarów czy usług:

Tak. Regularnie ponoszone są istotne straty finansowe w związku z utrudnieniami
        przejazdów lub przewozów po zatłoczonych ulicach Warszawy
Raczej tak. Od czasu do czasu ponoszone są straty finansowe spowodowane korkami
Raczej nie. Tylko niekiedy korki uliczne wpływają na niewielkie straty finansowe
Nie. Korki uliczne nie są przyczyną strat finansowych Pani/Pana (lub firmy)
Ze względu na charakter prowadzonej działalności, nie wymagający przejazdów lub
        przewozów po ulicach Warszawy korki uliczne nie dotyczą Pani/Pana działalności

7. W jaki sposób korki wpływają na Pani/Pana życie prywatne, czas wolny:

Są znaczącym problemem, często krzyżują moje plany
Są zauważalnym problemem, od czasu do czasu krzyżują moje plany
Raczej nie stanowią problemu, tylko niekiedy krzyżują moje plany
Nie są problemem

8. Można spotkać się z różnymi opiniami na temat skutków korków komunikacyjnych dla mieszkańców.
    Które z poniżej wymienionych skutków są według Pani/Pana najważniejsze, a które mniej ważne.
    Odpowiadając proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu:

Skutek Bardzo ważny Dość ważny Niezbyt ważny Zupełnie nieważny
Zwiększona emisja do atmosfery szkodliwych substancji
Zwiększony hałas
Zwiększona zachorowalność na choroby układu oddechowego i układu krążenia
Alergie
Zwiększone koszty opieki medycznej związane ze zwiększoną zachorowalnością
Stres i zmęczenie mieszkańców
Utrudnianie przejazdu pojazdom Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej, Policji, itp.
Utrudnianie przejazdu pojazdom komunikacji publicznej
Spadek bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym (z uwagi na mniejszą prędkość)
Szkodliwy wpływ na przyrodę terenów miejskich
Spadek estetyki Warszawy
Inny (jaki?)


9. Oprócz skutków odczuwanych przez każdego z mieszkańców, sytuacja drogowa i korki komunikacyjne
    wpływają również na życie gospodarcze samego miasta.
    Które z wymienionych poniżej skutków uważa Pani/Pan za najbardziej istotne dla sytuacji gospodarczej
    Warszawy, a które są Pani/Pana zdaniem mniej ważne.
    Odpowiadając proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu:

Skutek Bardzo ważny Dość ważny Niezbyt ważny Zupełnie nieważny
Zmniejszone zainteresowanie inwestycjami w Warszawie
Mniejsze zainteresowanie Warszawą ze strony turystów
Większe koszty ponoszone przez miasto na utrzymanie ulic, którymi poruszają się pojazdy
Większe koszty ponoszone przez miasto na wykonanie jego zadań (utrzymanie autobusów, śmieciarek, itp. spalających w korkach więcej paliwa)
Inny (jaki?)


W kolejnym pytaniu chcielibyśmy poznać Pani/Pana opinię na temat działań, które według Pani/Pana pozwolą rozwiązać problem korków.

10. Istnieje szereg rozwiązań, dzięki którym można będzie rozwiązać problem korków w Warszawie.
      Według Pani/Pana, które z wymienionych poniżej działań będą najbardziej skuteczne, a których raczej
      nie należy stosować.
      Odpowiadając proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu:

Działanie Bardzo skuteczne Dość skuteczne Niezbyt skuteczne Zupełnie nieskuteczne
Wybudowanie obwodnicy Warszawy
Ograniczenie ruchu pojazdów prywatnych w centrum Warszawy
Poszerzenie ulic w centrum Warszawy
Wydzielenie pasów lub specjalnych stref tylko dla autobusów
Zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów komunikacji miejskiej
Podwyższenie opłat za parkowanie
Wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta
Rozwój sieci metra
Wprowadzenie systemu specjalnych parkingów na peryferiach miasta, skąd po zostawieniu samochodu przesiada się do komunikacji miejskiej
Sterowanie sygnalizacją świetlną automatycznie dopasowujące cykl zmiany świateł do natężenia ruchu pojazdów
Promocja komunikacji masowej poprzez np. obniżenie cen biletów okresowych, wspólny bilet komunikacji miejskiej i kolei podmiejskich, itp.
Inne (jakie?)


W ostatniej części tej ankiety prosimy o podanie kilku informacji o sobie. Pozwolą one na sprawdzenie, na ile opinie uczestników badania różnią się w zależności od miejsca zamieszkania, pracy, korzystania z różnych środków transportu, itp.:

11. Na stałe mieszka Pani/Pan w (prosimy o podanie miasta, dzielnicy i ulicy zamieszkania):

12. W ciągu tygodnia najwięcej czasu spędza Pani/Pan:

W stałym miejscu pracy (prosimy o podanie miasta, dzielnicy i ulicy miejsca pracy):


W pracy, która wymaga ciągłego lub prawie ciągłego poruszania się po Warszawie

W szkole, na uczelni (prosimy o podanie miasta, dzielnicy i ulicy miejsca nauki):


W domu

W innym miejscu (prosimy o podanie miasta, dzielnicy i ulicy tego miejsca):

13. Najczęściej porusza się Pani/Pan po Warszawie

Prywatnym samochodem
Autobusem miejskim
Autobusem komunikacji prywatnej
Koleją podmiejską
Tramwajem
Metrem
Motocyklem, skuterem
Rowerem
Pieszo


Pytania 14, 15 i 16 wypełniają tylko osoby, których problem korków bezpośrednio dotyczy.
Pozostałe osoby przechodzą do pytania 17

14. W korkach spędza Pani/Pan średnio

Poniżej 10 minut dziennie lub wcale nie stoję w korkach
Od 10 do 20 minut dziennie
Od 20 do 30 minut dziennie
Od 30 minut do 1 godziny dziennie
Powyżej 1 godziny dziennie

15. Jak często stoi Pani/Pan w korkach

Codziennie
4-6 razy w tygodniu
2-3 razy w tygodniu
Kilka razy w miesiącu
Rzadziej niż kilka razy w miesiącu

16. Osoby, które często jeżdżą zakorkowanymi ulicami stosują różne sposoby, dzięki którym
      unikają stania w korku.
      W jaki sposób Pani/Pan najczęściej unika korków, a których sposobów raczej Pani/Pan nie stosuje.
      Odpowiadając proszę zaznaczyć jedną odpowiedź w każdym wierszu:

Unika Pani/Pan korków: Bardzo często Dość często Rzadko Nigdy
Układając plan dnia, aby jeździć w godzinach, kiedy nie ma korków
Korzystając ze środków transportu, których korki nie dotyczą (np. metro, tramwaj, kolej)
Korzystając ze znanych Pani/Panu tras, na których zatłoczenie jest nieduże
Przekraczając przepisy i zasady ruchu drogowego
Jeżdżąc rowerem
Chodząc piechotą
W inny sposób (jaki?)


Prosimy jeszcze o podanie informacji o wieku, płci i wykształceniu, co pozwoli sprawdzić, jak osoby w różnym wieku i o różnym wykształceniu postrzegają problem korków oraz czy ich opinie różnią się w zależności od płci.

17. Wiek:

18. Wykształcenie:

Podstawowe
Gimnazjalne
Zasadnicze zawodowe
Średnie
Licencjackie lub inżynierskie
Wyższe magisterskie lub lekarskie

19. Charakter zatrudnienia :

Dyrektorzy, prezesi i kadra kierownicza przedsiębiorstw i instytucji oraz zajmujący równorzędne stanowiska w
        administracji państwowej i samorządowej
Zawody twórcze i samodzielni specjaliści z wyższym wykształceniem, inżynierowie, kierownicy średniego szczebla,
        dyrektorzy szkół, lekarze, prawnicy, nauczyciele, oficerowie, sportowcy
Pracownicy administracyjno biurowi, kierownicy i specjaliści niższego szczebla, mistrzowie technicy, pielęgniarki
Pracownicy fizyczno umysłowi, pracownicy sklepów, punktów usługowych itp., listonosze, konduktorzy, podoficerowie itp.
Brygadziści i Robotnicy wykwalifikowani oraz najemni
Rolnicy indywidualni i pomagający im członkowie rodzin
Właściciele prywatnych firm, zakładów, sklepów, punktów sprzedaży, pomagający im członkowie rodzin oraz ajenci,
        taksówkarze
Uczniowie, studenci
Renciści, emeryci
Bezrobotni
Zajmujący się domem, gospodynie domowe

20. Płeć:

Kobieta                     Mężczyzna

Jeśli ma Pani/Pan inne uwagi związane z problemem korków komunikacyjnych w Warszawie, serdecznie prosimy napisać je poniżej:



       Uwaga, po kliknięciu może upłynąć kilka sekund, nim ankieta zostanie wysłana.

Serdecznie dziękujemy za czas, jaki poświęcili Państwo na wypełnienie tej ankiety. Liczymy, że uzyskane z niej wyniki, pozwolą zmniejszyć lub zlikwidować problem korków paraliżujących życie Stolicy.

Z poważaniem

dr hab. inż. Andrzej Kraszewski
kierownik projektu
mgr. inż. Artur Badyda