Sieć linii kolejowych w granicach Warszawy
Schemat Warszawskiego Węzła Kolejowego
Schemat linii WKD
|
Obecny stan komunikacji kolejowej w Warszawie i warszawskiej aglomeracji
Warszawa posiada bardzo dobrze rozbudowaną sieć linii kolejowych, łączących niemal wszystkie dzielnice oraz wiele gmin warszawskiej aglomeracji.
Warszawski Węzeł Kolejowy tworzy 7 linii kolejowych znaczenia magistralnego i pierwszorzędnych oraz linia WKD łącząca Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim i Milanówkiem. Długość linii kolejowych w granicach Warszawy, po których kursują pociągi pasażerskie wynosi 93 kilometry. Zlokalizowanych jest na nich 5 stacji (Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Wileńska) oraz 40 przystanków osobowych.
Według analiz dotyczących pasażerskiego transportu publicznego [1], konkurencję dla przewozów kolejowych w obrębie warszawskiej aglomeracji stanowi komunikacja autobusowa i tramwajowa skupiająca łącznie około 95% ogółu podróżujących komunikacją miejską.
Miejska komunikacja autobusowa w chwili obecnej obsługuje kilka linii, które pokrywają się z kierunkami obsługiwanymi przez kolej i według zachodnioeuropejskich rozwiązań, pożądane byłoby ich zastąpienie podstawową ofertą transportu kolejowego. Obecny układ linii metra nie stanowi konkurencji dla kolei z powodu obsługi relacji prostopadłej, również sieć autobusów podmiejskich ZTM w większości nie pokrywa się z liniami kolejowymi.
Jednak na kierunkach: Legionowo, Sulejówek i Piaseczno pożądane byłoby przejęcie potoków pasażerskich korzystających z komunikacji autobusowej przez kolej. Analizy dotyczące przewozów ludności w obrębie miasta i aglomeracji wskazują na niewielkie, czy wręcz marginalne znaczenie Warszawskiego Węzła Kolejowego w obsłudze przewozowej pasażerów.
Z przytoczonych danych wynika, iż komunikacja kolejowa po Warszawie oraz w ramach warszawskiej aglomeracji ma poważne rezerwy do wykorzystania i może stać się alternatywą dla ruchu indywidualnego - samochodowego, zwłaszcza wjazdowo-wyjazdowego, co skutecznie odkorkowałoby warszawskie ulice.
Największymi bolączkami dla rozwoju komunikacji pasażerskiej w ruchu wewnętrznym w Warszawie są:
- Niezadowalający stan infrastruktury technicznej linii kolejowych - torowisk i urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu, a co za tym idzie - zbyt mała prędkość przewozowa pociągów i ich konkurencyjność z innymi środkami transportu.
- Zbyt mała częstotliwość kursowania pociągów w relacjach podmiejskich.
- Niezadowalający stan taboru, a co za tym idzie - niezadowalający komfort podróżowania koleją.
- Brak integracji komunikacji kolejowej z komunikacją miejską. Dworce i przystanki kolejowe najczęściej są bardzo oddalone od przystanków tramwajowych, autobusowych i metra, co wymaga od podróżnego pokonywania wieluset metrów podczas koniecznych przesiadek.
- Niezadowalający stan bezpieczeństwa pasażerów podróżujących koleją.
- Niewystarczający system Park&Rail i Bike&Rail przy przystankach podmiejskich i peryferyjnych dzielnicach Warszawy.
- Zły stan przystanków kolejowych.
- Brak systemów informowania na dworcach i przystankach.
- Brak przystanków kolejowych w wielu rejonach Warszawy, gdzie w ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój budownictwa mieszkaniowego.
- Wzrost poziomu zmotoryzowania społeczeństwa.
[1] - Wstępne Studium Wykonalności dla zadania "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego"
|
Planowany rozwój systemu kolejowego w Warszawie i warszawskiej aglomeracji
System kolejowy wymaga, przede wszystkim, zasadniczego podniesienia standardu obsługi pasażerskiej.
Nacisk powinien zostać położony na działania modernizacyjne i organizacyjne podnoszące funkcjonalność i sprawność systemu, szczególnie dla powiązań podmiejskich i wewnątrzmiejskich.
Najważniejsze działania to:
- modrnizacja torowisk i systemów zabezpieczania ruchu, by zwiększyć prędkość przejazdu pociągów;
- przebudowa i modernizacja istniejących dworców kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich roli jako węzłów przesiadkowych;
- adaptacja i modernizacja istniejących linii i łącznic z budową dodatkowych przystanków osobowych - między innymi należy zbadać następujące lokalizacje: Niedźwiadek, Bracka, Zacisze, Utrata, Wiatraczna, Obozowa, Radzymińska, Targówek, Św. Wincentego, Bródno;
- uzupełnienie sieci o odcinek linii kolejowej od rejonu istniejącego przystanku osobowego Warszawa-Wola do przystanku końcowego zlokalizowanego w rejonie dawnego Dworca Głównego;
- uzupełnienie sieci o łącznicę kolejową od linii nr 8 Warszawa - Kraków do podziemnego dworca kolejowego zlokalizowanego w rejonie terminali pasażerskich w Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina,
- skrócenie czasu dotarcia do przystanków kolejowych poprzez zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym;
- budowa systemu Park&Rail oraz Bike&Rail.
A także:
- zakup nowego i nowoczesnego taboru,
- ucywilizowanie i modernizacja przystanków kolejowych,
- poprawa bezpieczeństwa podróżnych.
Opracowano na podstawie STUDIUM uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągiem na lotnisko Okęcie
Prezentacja
19 czerwca 2007 r. odbyła się konferencja prasowa poświęcona I etapowi modernizacji linii nr 8 Warszawa - Radom - Kraków na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie - lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Opis projektu
|
Zaprezentowane niżej plany rozwoju Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. w Warszawie pochodzą z października 2007 roku. W dużej części są już nieaktualne. Obecnie SKM jest w trakcie opracowywania nowej strategii rozwoju, którą mamy nadzieję zaprezentować Państwu wkrótce, po jej przyjęciu do realizacji.
Modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego
W dniu 14 marca 2007 r. decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 1248, została przyznana pomoc finansowa do projektu Przygotowanie przedsięwzięcia "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego", nr projektu 2006/PL/92608/S.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z budżetu Sieci Transeuropejskich. Przyznana pomoc finansowa Wspólnoty pochodzi z budżetu TEN -T 2006 i odpowiada 50 % całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu.
Wartość projektu: 9 800 000, 00 euro
Głównym celem projektu jest przygotowanie studium modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego na obszarze województwa mazowieckiego, obejmującego układy torowe na terenie miasta stołecznego Warszawy wraz z odcinkami linii wychodzącymi z Warszawy, a ograniczonymi następującymi stacjami:
Grodzisk Mazowiecki na linii nr 1 Warszawa-Katowice,
Mińsk Mazowiecki na linii nr 2 Warszawa-Terespol,
Sochaczew na linii nr 3 Warszawa-Kunowice,
Tłuszcz na linii nr 6 Warszawa-Białystok,
Pilawa na linii nr 7 Warszawa-Dorohusk,
Czachówek Południowy na linii nr 8 Warszawa-Kraków,
Nasielsk na linii nr 9 Warszawa-Gdańsk.
Przedsięwzięcie to obejmować będzie grupę powiązanych ze sobą projektów zlokalizowanych na terenie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Studium będzie uwzględniało dwa najkorzystniejsze warianty (grupy projektów) zidentyfikowane i wybrane w ramach obecnie opracowywanego Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego. Wstępne Studium Wykonalności jest realizowane ze środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prezentacja obecnie prowadzonych i przygotowywanych prac modernizacyjnych infrastruktury w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Prezentacja
7 września 2007r. odbyła się prezentacja Projektów cząstkowych zdefiniowanych przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w ramach realizowanego na zlecenie PKP PLK S.A. Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego".
|
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|