Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy
Jednym z najpilniejszych zadań m.st. Warszawy w realizacji polityki zrównoważonego
rozwoju jest przyjęcie i realizacja strategii rozwoju systemu transportowego. Stworzy to silne,
strukturalne podstawy wzrostu gospodarczego naszego Miasta i poziomu życia jego obywateli
w warunkach poszanowania środowiska naturalnego. Ważne jest, aby system transportowy
rozwijany zgodnie z zapisanymi w strategii rozwoju celami i środkami realizacji przestał być
barierą hamującą rozwoj miasta, stajac się kluczowym mechanizmem wpływającym na
rozwój wszystkich dziedzin życia i spełniającym oczekiwania i aspiracje mieszkańców
Warszawy.
"Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na
lata kolejne" zasadniczo obejmuje swym zasięgiem obszar znajdujący się w granicach
administracyjnych Warszawy. Jednak z uwagi na cechy systemu transportowego i związki
naszego Miasta z otaczającymi ją miejscowościami, swym zasięgiem obejmuje także znaczną
część obszarów aglomeracji warszawskiej. Zasięg ten określono w Polityce Transportowej,
będącej częścią niniejszego dokumentu.
|
W dokumencie m.in.:
- DIAGNOZA STANU ISTNIEJĄCEGO
- Ludność i powierzchnia oraz zagospodarowanie przestrzenne miasta
- Uwarunkowania związane z ochroną środowiska
- Charakterystyka stanu istniejącego systemu transportowego
- POLITYKA TRANSPORTOWA WARSZAWY
- Warianty polityki transportowej dla m.st. Warszawy
- Środki i zasady realizacji polityki transportowej
- PLAN ROZWOJU TRANSPORTU WARSZAWY
- Zrównoważony Plan Rozwoju Transportu Publicznego Warszawy
- System transportu drogowego
- Bezpieczeństwo ruchu drogowego
- Transport rowerowy
- ZASADY PROMOCJI STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTOWEGO
- WSKAŹNIKI REALIZACJI STRATEGII
Niniejszy dokument uwzględnia cele i środki realizacji zapisane w dokumencie "Polityka
Transportowa m.st. Warszawy", który został przyjęty przez Radę Warszawy w listopadzie
1995, jak też późniejsze opracowania i dokumenty opracowane w Warszawie takie jak
"Strategia Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do roku 2020" oraz uchwalone w 2006r
"Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy".
Strategia nawiązuje także do podstawowych dokumentów Unii Europejskiej dotyczących
transportu. Uwzględnia
konieczność zarówno modernizacji i rozwoju transportu publicznego, jak też
racjonalizowania korzystania z indywidualnego transportu samochodowego z poszanowaniem
środowiska naturalnego.
Raport dotyczący opracowania projektu 1,6 MB
|
Zasadnicze zadania, przed jakimi stoi Warszawa to:
- unowocześnienie systemu transportowego (drogowego, transportu zbiorowego,
rowerowego i pieszego) poprzez jego modernizację i rozwój celem zapewnienia jego
wysokiej efektywności, jakości i zwiększenia dostępności do źrodeł i celów podróży
- doprowadzenie do zmiany sposobu korzystania z systemu transportowego przez jego
mieszkańców (użytkowników) w taki sposób by rosła atrakcyjność poruszania się
pieszo i korzystania z innych niż samochód środkow transportu (rower, autobus,
tramwaj, metro, kolej).
Zadania Strategii dotyczące rozwoju systemu transportu publicznego
- Działanie na rzecz powołania instytucji zarządzającej i koordynującej transport
publiczny w obszarze aglomeracji warszawskiej.
- Modernizacja i rozwój systemu komunikacji tramwajowej.
- Kontynuacja rozwoju systemu metra.
- Usprawnienie komunikacji kolejowej.
- Integracja systemów transportu.
- Usprawnienie miejskiej i podmiejskiej komunikacji autobusowej.
- Wymiana taboru.
- Racjonalizacja przebiegu linii komunikacji publicznej (marszrutyzacja)
Zadania Strategii dotyczące rozwoju systemu drogowego Warszawy
- Zapewnienie wysokiego standardu technicznego ulic i obiektów.
- Stworzenie kompletnego układu tras obwodowych.
- Zwiększenie stopnia zhierarchizowania sieci drogowej.
- Lepsze wykorzystanie systemu transportowego poprzez wdrażanie systemów
zarządzania ruchem.
- Ułatwienie przekraczania Wisły - budowa nowych tras mostowych.
- Poprawienie dostępności Warszawy w powiązaniach zewnętrznych.
- Wprowadzenie ograniczeń w ruchu indywidualnym w strefie śródmiejskiej
Warszawy i innych wybranych obszarach miasta.
- Zwiększenie kontroli dostępu do ciągów ulicznych wyższych klas.
- Uporządkowanie systemu parkowania.
- Wdrażanie systemów opłat (wprowadzanie mechanizmów fiskalnych) za
korzystanie z infrastruktury drogowej.
- Podejmowanie działań łagodzących skutki funkcjonowania systemu
drogowego na otoczenie.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
- Powołanie jednostki odpowiedzialnej za stan bezpieczeństwa ruchu
drogowego.
- Utworzenie Warszawskiej Bazy Danych o BRD oraz systemu monitorowania i
oceny efektów realizowanych przedsiewzięć.
- Wydzielenie funduszu na działania ograniczające zagrożenia występujące w
ruchu drogowym.
- Opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania prędkością w mieście.
- Działania na rzecz stosowania urządzeń ochronnych w samochodach (pasów
bezpieczeństwa, fotelików dla dzieci).
- Wprowadzenie audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego i audytu rozwiązań
transportowych pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych przy ocenie
projektów modernizowanych i nowobudowanych ulic.
- Stworzenie ośrodka pomocy ofiarom wypadków i ich rodzinom.
Zadania w strategii rozwoju systemu rowerowego
- Wzmocnienie instytucjonalne rozwoju systemu rowerowego.
- Rozwój infrastruktury systemu rowerowego, w tym systemu roweru
publicznego.
- Integracja systemu rowerowego, w tym Warszawskiego Roweru Miejskiego z
innymi podsystemami transportowymi miasta.
- Zapewnienie bezpiecznego korzystania z roweru.