Po zakończeniu rozbudowy portu lotniczego na warszawskim Okęciu, lotnisko będzie mogło obsłużyć do 10 milionów pasażerów rocznie. Wieloprzestrzenne wnętrza nowego terminalu i pirsów utworzą razem jedną strefę pożarową o łącznej powierzchni 90 000 m2.


Architektura
Obecnie międzynarodowy port lotniczy na Okęciu może przyjąć 3,5 miliona pasażerów rocznie. Projekt rozbudowy portu lotniczego przewiduje powstanie drugiego terminalu oraz dwóch pirsów z 21 stanowiskami kontaktowymi, co pozwoli obsłużyć rocznie do 10 milionów pasażerów.
Główną zaletą nowego terminalu jest możliwość jego rozbudowy w sytuacji zwiększającej się liczby posażerów ze strefy Schengen oraz innych pasażerów korzystających z lotnisk.
Najistotniejszym zadaniem projektowym było zapewnienie bezpieczeństwa (poprzez zainstalowanie nowoczesnych sytemów, takich jak: system monitoringu, przeciwpożarowych, kontroli pasażerów) oraz zapewnienie sprawnego przepływu pasażerów.
Budynek Terminalu 2 zlokalizowano w miejscu wynikającym z naturalnego kierunku rozwoju lotniska - tak, aby zapewnić najbardziej efektywną obsługę płyty lotniskowej (obsługę samolotów i urządzeń znajdujących się na płycie lotniska) i jej koordynację z nowym terminalem (szybki dostęp pasażerów do samolotów).
Fasada pirsu i terminalu będzie w całości przeszklona, tak aby stworzyć wrażenie lekkości i transparentności całego budynku. Zapewni to również kontakt wzrokowy pomiędzy poszczególnymi strefami wnętrza, powiązania widokowe między wnętrzem i zewnętrzem oraz dostęp światła dziennego do jak największej części terminalu.
Maja Chęcińska, Pierluca Roccheggiani

Rzut kondygnacji +1. Oznaczenia: 1 - poczekalnia osób towarzyszących; 2 - punkty odprawy pasażerów; 3 - hala główna Terminalu 2; 4 - punkty odbioru bagażu; odprawa pasażerów; 5 - system bagażowy; 6 - Terminal 1; 7 - stanowisko kontaktowe; 8 - pomieszczenia biurowe

Realizacja
Podstawowym zagadnieniem modernizacji funkcjonującego lotniska jest konieczność zwiększenia jego przepustowości, poprawienia wygody użytkowników i utrzymania działania infrastruktury istniejącej: terminalu, dróg i estakad dojazdowych, płyty lotniska. W przypadku lotniska na Okęciu właśnie te obiekty są rozbudowywane i modernizowane.
Przebudowa każdego z nich nie może zakłócić pracy pozostałych - dlatego przy wykonywaniu robót ziemnych pod nowy terminal należało najpierw przełożyć instalacje, obsługujące dalsze części lotniska i zapewnić ciągłość ich działania. Po zlikwidowaniu czterech północnych pomostów pasażerskich Terminalu 1, wybudowano tymczasowe rękawy o parametrach odpowiadających budynkowi lotniska (wentylacja, informacja głosowa, instalacje alarmowe) i przepustowości rekompensującej rozebrane pomosty.
Usunięcie pozostałych pomostów nastąpi po otwarciu pirsu północnego i nowej hali głównej.
Bogusław Ataman

 

 

Widok Terminalu 2 z wieży kontroli lotów.
Pokrycie o łącznej powierzchni 35 500 m2 wykonano w systemie Kalzip

Widok elewacji zachodniej pirsu północnego

Ochrona przeciwpożarowa
Zasady ochrony przeciwpożarowej dla Terminalu 2 opracowano na podstawie przepisów krajowych, wykorzystując też rozwiązania międzynarodowe (VdS, NFPA) w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynków lotniskowych, w szczególności odnoszące się do oddymiania i stałych instalacji gaśniczych (tryskaczowych).
Ponieważ nie udało się spełnić niektórych wymagań prawa budowlanego, uzyskano odstępstwo między innymi w zakresie dopuszczalnej wielkości strefy pożarowej i długości dróg ewakuacyjnych. Dla uzyskania odstępstw konieczne było zastosowanie w całym budynku instalacji tryskaczowej, sygnalizacji pożaru oraz nawodnionych pionów z zaworami hydrantowymi. Nowy obiekt będzie stanowił wraz z Terminalem 1 jedną strefę pożarową o powierzchni około 90 000 m2 z wydzielonymi pożarowo: pomieszczeniem bagażowni, niektórymi częściami biurowymi i socjalnymi, pomieszczeniami magazynowymi i technicznymi (nie wydzielono pożarowo pomieszczeń technicznych o zbliżonej funkcji, przylegających do siebie).
Tadeusz Cisek

Przekrój pionowy przez wieżę kontroli lotów i pirs. Oznaczenia: 1 - trzon nośny o ścianach żelbetowych grubości 20 cm; 2 - strop gr. 20 cm; 3 - tarcza ściany zewnętrznej

Konstrukcja
Charakterystycznym elementem Terminalu 2 jest dach, którego wyeksponowaną konstrukcję tworzą rury stalowe, zakończone z obu stron przegubami ze sworzniami o dużej średnicy. Rozgałęzione w kształt trójkąta stanowią one stateczny układ konstrukcyjny razem ze wspartymi na nich blachownicami. Wytężenia i odkształcenia wszystkich elementów stalowych od kombinacji obciążeń stałych i zmiennych określono programem obliczeniowym ROBOT Millennium.
Układ konstrukcyjny jest zabezpieczony od tzw. katastrofy postępującej - w przypadku zniszczenia dowolnej podpory układ pozostałych pozostaje stabilny i zniszczenie nie rozprzestrzenia się na inne elementy.
W części północnej pirsu zlokalizowano wieżę do obsługi ruchu samolotów. Jest ona niesymetryczna w planie i z tego powodu wychylona trwale o 20 mm. Jej układ konstrukcyjny obliczono jako pracujący przestrzennie o wychyleniu maksymalnym od sił poziomych 7 mm.
Jerzy Błażeczek

Przekrój pionowy fasady Terminalu 2. Oznaczenia:1 - pomost stalowy. Podpory dla dźwigarów nośnych stanowią przeguby ze sworzniami, umożliwiając po jednej stronie obrót, zaś po drugiej obrót i przesuw. Blachy przegubów podporowych mocowane są do żelbetu na kołki wklejane; 2 - szyba zespolona: współczynnik przenikania ciepła U< 1,1 W/m2K, współczynnik całkowitej transmisji energii g<39 %, wskaźnik izolacyjności akustycznej Rw>40 dB3 - świetlik, parametry szyby jw.; 4 - panele aluminiowe; 5 - kanał nawiewu powietrza na szybęP1:blacha aluminiowa 3 mm, folia paroprzepuszczalna wełna mineralna 90 kg/m3, 120 mm, folia paroszczelna blacha trapezowa


Terminal 2 - konstrukcja zadaszenia i strop poziomu +1. Konstrukcja stropu mieszana - na fragmencie podciągowo-słupowa na siatce 19,20 x 9,60 m, na pozostałym fragmencie - płytowo-słupowa na siatce
 9,60 x 9,60 m


"Architektura 10 (133) 2005"
Zdjęcia Estudio Lamela