Motywacje
podróży i
podział zadań przewozowych czyli
dokąd jedziemy
Przeprowadzone w 2005 roku Warszawskie Badanie Ruchu zawiera
wiele interesujących wiadomości o komunikacji w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzone
na licznej statystycznej próbie badania ankietowe pozwalają na oszacowanie
zachowań i oczekiwań użytkowników różnych środków transportu.
W pieszych podróżach
najczęstsze cele to:
do domu - 47.8%,
na zakupy - 20.8%,
do szkoły - 13.3%,
do pracy - 5.6 %,
odprowadzanie - 3.8%.
Pozostałe
motywacje (do hipermarketu, na wyższą uczelnię, rozrywka, rekreacja, wizyta towarzyska
czy służbowa, interesy) występują stosunkowo rzadko - poniżej 2%.
Bardziej rozproszone
są motywacje w podróżach niepieszych:
do domu - 45.6%,
do pracy - 23%,
na zakupy lub usługi - 7.9%,
do szkoły - 4.2 %,
Za to z
reguły dwukrotnie częściej niż przy podróżach pieszych do hipermarketu, na
wizyty, pięciokrotnie więcej na wyższą uczelnię.
Mężczyźni
częściej udają się do pracy - 21.8% (kobiety - 17.5%),
do szkoły - 6.7% (kobiety - 5.6%)
i w sprawach służbowych. Kobiety częściej udają się na
zakupy i z wizytą, a także na wyższą uczelnię.
Przeprowadzono także analizę struktury motywacji podróży w zależności
od rodzaju zajęcia. I tak dla ucznia dwie kluczowe motywacje (ponad 80% ) to do
domu i do szkoły, dla studenta do domu i na wyższą uczelnie to łącznie ponad 64%
wszystkich podróży, dla pracownika najemnego podróże do domu i do pracy to 81.5%, przedstawiciele biznesu najczęściej (72%) udawali się do
domu i do pracy. Badani emeryci i renciści najczęściej udawali się do domu (47.2%)
i uwaga tu niespodzianka - na zakupy lub usługi (ponad
27%). Wśród bezrobotnych dominowały motywacje do domu (45%) i na zakupy i
wizyty (odpowiednio 15.6 i 10%).
Mieszkańcy Warszawy i okolic co
piątą podróż odbywają pieszo przy czym najczęściej chodzą najmłodsi - w grupie
6-15 lat to blisko 60%, najstarsi powyżej 60 lat ponad 26.5%, a w między
W podróżach niepieszych najczęściej korzystamy z:
autobusu miejskiego - 35. 5%,
samochodu osobowego blisko 30%,
tramwaju - 14.3%,
autobusu miejskiego plus tramwaju - 8.6%,
metra - 3.4 %,
pociągu blisko 0%,
roweru ledwie 1.1 %.
Zaskakująco
niski udział transportu kolejowego w podróżach niepieszych,
wskazuje na wielki potencjał do wykorzystania dla tego środka komunikacji.
W
gospodarstwach domowych posiadających jeden samochód osobowy 45% podróży
realizowane jest komunikacją publiczną. Najczęściej z komunikacji publicznej
korzystają studenci - ponad 77.5%, pracownicy najemni
56 % i bezrobotni blisko 55 %. Najrzadziej przedsiębiorcy zaledwie 17.4 %.
Udało się też oszacować czas podróży w zależności od motywacji.
Podróż do domu w Warszawie średnio trwała 39 minut, do pracy 38, do szkoły 25, na
wyższą uczelnie 39 minut, na zakupy 28, do hipermarketu 30, podróże mające na
celu rozrywkę lub rekreację 36 minut, interesy 35 minut i wizyty 43 minuty.
Średni czas
podróży niestety nam się w ostatnich latach zwiększa. We wszystkich motywacjach
od 1993 roku zwiększył się średnio o 4 minuty.
Mieszkańcy
powiatów podwarszawskich średnio do domu jeżdżą 64 minuty, do pracy 34, na zakupy 118 , do hipermarketu 68 , na wizytę 31 minut.
Jak pokazują badania, w stolicy jak i w okolicach Warszawy,
trzymamy samochód blisko miejsca zamieszkania – średni czas dojścia do miejsca
postoju samochodu wynosi 2-3 minuty. Dojście do
przystanku komunikacji miejskiej zajmuje w Warszawie 5 minut pod Warszawą
średnio 8-11 minut. W czasie podróży po Warszawie jej mieszkańcy rzadko się
przesiadają. Blisko 50 procent podróżnych nie dokonuje przesiadek, a tylko 10
procent przesiada się dwa lub więcej razy. Mieszkańcy okolic Warszawy najczęściej
przesiadają się raz - 41 % i aż 25% przesiada się dwa lub więcej razy.
Opracowano
na podstawie materiałów Janusza
Piechocińskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR