|
PRZEDŁUŻENIE TRASY TRAMWAJOWEJ DO PIASECZNA
|
|
Celem strategicznym projektu budowy trasy tramwajowej do Piaseczna będzie podniesienie
atrakcyjności i stopnia wykorzystania przez pasażerów środków transportu publicznego w
Warszawie. Umożliwi to zachęcenie mieszkańców miasta i miejscowości podwarszawskich (przede
wszystkim powiatu piaseczyńskiego: Piaseczno, Julianów, Chyliczki, Mysiadło, Nw. Iwiczna, Str.
Iwiczna, Głosków, Jazgarzew) do korzystania z komunikacji tramwajowej i publicznej w ogóle oraz
rezygnacji z odbywania podróży samochodem w podróżach do centrum Warszawy.
Z uwagi na położenie trasy tramwajowej i usytuowanie jej przystanku krańcowego w rejonie stacji
kolejowej w Piasecznie będzie ona odgrywać znaczącą rolę w ułatwieniu odbywania podróży
transportem publicznym o zasięgu aglomeracyjnym i regionalnym do Warszawy.
Przyjęto założenie, że trasa tramwajowa do Piaseczna będzie stanowić kontynuację trasy
tramwajowej w ciągu ul. Puławskiej. Będzie zatem umożliwiać dojazd tramwajem do centrum
Warszawy i przesiadki na trasy tramwajowe wschód-zachód. Będzie także zapewniać dobre
powiązanie z I linią metra (poprzez stację Metro Wilanowska) i w przyszłości z II linia metra
(poprzez stację Świętokrzyska). Przewiduje się, że wprowadzenie komunikacji tramwajowej z
Piaseczna zapewni dojazd do stacji Metro Wilanowska w czasie ok. 30 minut.
Przewidziano możliwość wykorzystania terenu byłej zajezdni trolejbusowej
w Piasecznie na potrzeby organizacji zajezdni tramwajowej.
|
Przebieg trasy
Nowa trasa tramwajowa będzie stanowić przedłużenie istniejącej trasy tramwajowej w ciągu ul.
Puławskiej, kończącej się pętlą Wyścigi, usytuowaną w rejonie węzła ulic
Puławska/Rzymowskiego (w narożniku północno-zachodnim).
W rejonie pętli Wyścigi przewiduje się usytuowanie nowego zespołu przystankowego Pętla
Wyścigi, obsługującego zarówno linie jadące do Piaseczna, jak i kończące swój bieg na Pętli
Wyścigi. Trasa początkowo biegłaby po zachodniej stronie ulicy Puławskiej
Na odcinku od Torów Wyścigów Konnych do ul. Karczunkowskiej trasa tramwajowa prowadzona byłaby w pasie dzielącym jezdnie ul. Puławskiej.
Szerokość pasa umożliwia budowę dwutorowego torowiska ze słupami trakcyjnymi usytuowanymi
na międzytorzu i tylko w nielicznych miejscach zajdzie konieczność modernizacji ulicy Puławskiej. Na odcinku od granicy Warszawy do skrzyżowania z ul. Energetyczną usytuowanie trasy
tramwajowej w pasie dzielącym ul. Puławskiej i związana z tym konieczność przebudowy ulicy
koliduje z wykonanym projektem modernizacji ul. Puławskiej. Istnieje możliwość przeprowadzenia trasy tramwajowej poza jezdnią ulicy Puławskiej na odcinku
od skrzyżowania z ul. Karczunkowską (strona zachodnia). Byłoby to jednak rozwiązanie
niekorzystne z punktu widzenia pasażerów z uwagi na odległości dojścia, także z obiektów
handlowych centrum Auchan.
Na odcinku od ul. Karczunkowskiej do ul. Okulickiego trasa tramwajowa prowadzona byłaby po
zachodniej stronie ul. Puławskiej. Usytuowanie trasy po zachodniej stronie ul. Puławskiej umożliwi przekroczenie nasypu linii
kolejowej (łącznicy) do Thompson-Polkolor w tunelu i dogodny zjazd (i wjazd) tramwajów do
zajezdni Piaseczno. Rozwiązanie to będzie wymagać także usytuowania trzeciego toru
tramwajowego, umożliwiającego zjazd tramwajów do zajezdni bez utrudnień dla ruchu na wprost,
w kierunku centrum Piaseczna.
W rejonie przyszłej zajezdni tramwajowej Piaseczno istnieje możliwość zakończenia trasy
tramwajowej i wybudowania pętli. Rozwiązanie takie nie stwarzałoby jednak możliwości
dogodnego połączenia Piaseczna i oznaczałoby konieczność zorganizowania dowozowej
komunikacji autobusowej oraz zmuszałoby pasażerów do przesiadania się. Wprowadzenie
komunikacji tramwajowej do centrum Piaseczna oznacza konieczność kontynuowania przebiegu
trasy w kierunku skrzyżowania z ul. Okulickiego.
|
Warianty przebiegu trasy tramwajowej na terenie Piaseczna
Wariant 1 - Żółty
Na zachód od skrzyżowania ul. Puławskiej i Okulickiego trasa tramwajowa może być prowadzona
po północnej stronie ul. Okulickiego do skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego, a następnie wzdłuż
wschodniej krawędzi ul. Wojska Polskiego. Na skrzyżowaniu ul. Sawickiej i
Sienkiewicza trasa powinna przechodzić w ciąg ul. Sienkiewicza z usytuowaniem torowiska (ze
słupami trakcyjnymi na zewnątrz torowiska) po północnej stronie ulicy. Na skrzyżowaniu ul. Kościuszki i Dworcowej trasa powinna skręcać w ciąg ul. Dworcowej,
przebiegając po jej stronie zachodniej, do dw. kolejowego Piaseczno i dalej w kierunku ul. Jana
Pawła II. Na odcinku od stacji kolejowej do pętli tramwajowej usytuowanej przy ul. Fabrycznej trasa
tramwajowa prowadzona byłaby po zachodniej stronie ul. Dworcowej i Fabrycznej.
Wariant 2 - Czerwony
W wariancie 2 założono inny przebieg trasy tramwajowej na terenie Piaseczna. Przyjęto, że z uwagi
na małe szerokości ulic miejskich i chęć ograniczenia ingerencji w układ drogowy, trasa
tramwajowa będzie jednotorowa, przebiegając od skrzyżowania ul. Puławska-Okulickiego ulicami:
Okulickiego, Powstańców Warszawy, Jana Pawła II, Chyliczkowską, Armii Krajowej. Rozwiązanie
takie:
- umożliwi obsługę terenów mieszkaniowych północnego Piaseczna,
- ograniczy zakres zmian w układzie drogowym w związku z budową trasy tramwajowej,
- nie będzie wymagać sytuowania pętli.
Z drugiej strony będzie to rozwiązanie wydłużające czas dojazdu tramwajem do Piaseczna oraz
będzie utrudniać planowanie czasów dojazdu tramwajów na poszczególne przystanki, w związku z
brakiem możliwości wykorzystania pętli w Piasecznie do wprowadzenia czasów wyrównujących
ewentualne opóźnienia tramwajów na trasie.
|
Przystanki
Na trasie tramwajowej do Piaseczna przewidziano:
w wariancie 1 - 20 zespołów przystankowych (40 przystanków).
w wariancie 2 - 21 zespołów przystankowych (35 przystanków).
Przy lokalizacji przystanków wzięto pod uwagę:
- usytuowanie istniejących i potencjalnych źródeł i celów podróży,
- warunek zachowania wysokiej prędkości komunikacyjnej na trasie (możliwe krótkiego
czasu dojazdu z Piaseczna do Warszawy),
- dostępność miejsca dla usytuowania platform przystankowych.
Odległości między przystankami na trasie tramwajowej do Piaseczna wariant 1
Odległości między przystankami na trasie tramwajowej do Piaseczna wariant 2
Przewidywane czasy przejazdu i powiązania z innymi środkami komunikacji
|
Planowana trasa tramwajowa do Piaseczna będzie stanowić kontynuację trasy tramwajowej w ciągu
ul. Puławskiej. Będzie zatem umożliwiać dojazd tramwajem do centrum Warszawy i przesiadki na
trasy tramwajowe wschód-zachód:
w ciągu ul. Nowowiejskiej (z możliwością dojazdu do rejonu Politechniki Warszawskiej
dalej na Ochotę),
w ciągu Al. Jerozolimskich (trasa tramwajowa pętla Banacha - pętla Gocławek),
w ciągu Al. Solidarności (trasa tramwajowa Bemowo - Dw. Wileński),
w ciągu ul. Słomińskiego (trasa tramwajowa łącząca Wolę i Targówek).
Docelowo możliwe będą także przesiadki na planowane nowe trasy tramwajowe:
Dw. Zachodni - Banacha - Pl. Unii Lubelskiej - Wilanów i
Budowlana - Krasińskiego.
Trasa tramwajowa będzie mieć także dobre powiązanie z I linią metra (poprzez stację Metro
Wilanowska) i w przyszłości z II linia metra (poprzez stację Świętkokrzyska).
Przewiduje się, że wprowadzenie komunikacji tramwajowej z Piaseczna zapewni następujące czasy
dojazdu:
do pętli Służewiec - w ok. 24 minuty,
do stacji Metro Wilanowska - 29 minut,
do Pl. Puławskiego - 37 minut
do Pl. Zbawiciela - 40 minut,
do Ronda Dmowskiego - 44 minut.
|
Trasa tramwajowa z Piaseczna będzie mieć także powiązania z komunikacją autobusową:
w rejonie przystanku Wyścigi (węzeł Puławska/Rzymowskiego) z liniami przebiegającymi
ciągiem ul. Rzymowskiego (nr 136,) w kierunku Służewca i Ursynowa;
w rejonie przystanku Poleczki (skrzyżowanie ul. Puławska/Poleczki) z liniami
przebiegającymi ciągiem ul. Puławskiej i Poleczki-Pileckiego (nr 165, 504, 505) w
kierunku Wyczółek i Imielina;
w rejonie przystanku Karczunkowska (skrzyżowanie ul. Puławska/Karczunkowska) z
liniami przebiegającymi ul. Karczunkowską (nr 319, 715) w kierunku przystanku PKP
Jeziorki i Dawid.
Przebieg trasy tramwajowej na terenie Piaseczna umożliwia w wariancie 1 stworzenie w rejonie
stacji kolejowej zintegrowanego węzła przesiadkowego umożliwiającego:
przesiadki z kolei (dojazdy z Chynowa i Warki),
przesiadki z samochodów z wykorzystaniem parkingu w systemie "parkuj i jedź" oraz
korzystanie z komunikacji rowerowej.
oraz usytuowanie parkingu typu "parkuj i jedź" na obszarze, lub w sąsiedztwie zajezdni
tramwajowej.
Zaplecze techniczne - możliwość wykorzystania zajezdni w Piasecznie
W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono możliwość zorganizowania zaplecza
technicznego dla taboru wykorzystywanego na trasie tramwajowej do Piaseczna w dwojaki sposób:
- Poprzez wykorzystanie do tego celu obecnych zajezdni tramwajowych w
Warszawie - przyjęcie takiego rozwiązania wymagałoby szczegółowej analizy stopnia
wykorzystania istniejących zajezdni tramwajowych oraz innych planów rozwojowych w
zakresie sieci tramwajowej, w tym zakupów taboru.
- Poprzez wykorzystanie do tego celu terenu dawnej zajezdni trolejbusowej, położonej przy ul.
Puławskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Energetyczną.
Rozpoznanie stanu istniejącego na ternie zajezdni wskazuje, że jest to teren z punktu widzenia
ukształtowania wysokościowego oraz wolnej, niezabudowanej przestrzenie umożliwiający budowę
zajezdni tramwajowej. Obiekty znajdujące się na terenie zajezdni są w znacznym stopniu
zdewastowane i wymagałyby bądź wyburzenia bądź też remontu kapitalnego i dostosowania do
potrzeb zajezdni tramwajowej. Zakres dostosowania obiektów powinien być uzależniony od
przewidywanego programu funkcjonalnego dla zajezdni. W przypadku decyzji o budowie trasy
tramwajowej program taki powinien powstać w ramach odrębnego opracowania.
Zajezdnia nie jest przystosowana do obsługi komunikacji tramwajowej. Zatem działania
inwestycyjne musiałyby być zawiązane z budową układu torowego zajezdni i urządzeń do bieżącej
obsługi taboru tramwajowego.
Prognozy przewozów pasażerskich
Prognoza liczby pasażerów w przekrojach trasy tramwajowej Pętla Wyścigi - Piaseczno (rok 2015 i 2025) - potoki
pasażerskie w szczycie porannym
Odcinek |
Rok 2015 |
Rok 2015 |
Al.Lotników - Rzymowskiego | 4690 | 5540 |
Rzymowskiego - Tor wyścigów Konnych | 4770 | 5650 |
Tor wyścigów Konnych - Poleczki/Pileckiego | 3570 | 5450 |
Poleczki/Pileckiego - Płaskowickiej | 5800 | 7000 |
Płaskowickiej - Żołny | 5640 | 6830 |
Żołny - Leśna | 5560 | 6650 |
Leśna - Jagielska | 5480 | 6560 |
Jagielska - Kuropatwy | 5690 | 6660 |
Kuropatwy - Piaseczno | 5690 | 6660 |
Wykonane prognozy przewozów pasażerskich wykazały, że:
- w obu horyzontach, dla których wykonano prognozy przewozów można się spodziewać dość
dużego obciążenia trasy tramwajowej ruchem pasażerskim,
- w roku 2015 liczba pasażerów w godzinie szczytu na poszczególnych odcinkach trasy będzie
się wahać od ok. 3600 pasażerów/przekrój na odcinku pomiędzy Torem Wyścigów Konnych a
ul. Poleczki do ok. 5800 pasażerów/przekrój, na odcinku pomiędzy ul. Poleczki a ul.
Płaskowickiej,
- w roku 2025 liczba pasażerów w godzinie szczytu na poszczególnych odcinkach trasy będzie
się wahać od ok. 5500 pasażerów/przekrój na odcinku pomiędzy Torem Wyścigów Konnych a
ul. Poleczki do ok. 7000 pasażerów/przekrój, na odcinku pomiędzy ul. Poleczki a ul.
Płaskowickiej,
- zarówno w roku 2015 jak i 2025 na odcinku od granicy miasta do ul. Poleczki/Pileckiego
wielkość potoku pasażerskiego będzie na bardzo zbliżonym poziomie (55005800
pasażerów/przekrój w roku 2015 i 6600-7000 pasażerów/przekrój w roku 2025). Świadczy to o
małej ilości źródeł i celów podróży na tym odcinku. W związku z tym podstawowym zadaniem
nowej trasy powinno być szybkie dowożenie pasażerów z Piaseczna i okolic w rejon
skrzyżowania Poleczki/Pileckiego oraz do stacji Metro Wilanowska.
Opracowano na podstawie:
KONCEPCJA TRASY TRAMWAJOWEJ
DO PIASECZNA
Analiza techniczna i funkcjonalno-ruchowa
DOSTĘPNE MATERIAŁY
|
W dokumencie m.in.:
WSKAZANIE CELÓW BUDOWY TRASY I EFEKTÓW FUNKCJONALNORUCHOWYCH
UWARUNKOWANIA POWIĄZAŃ PLANOWANEJ TRASY TRAMWAJOWEJ Z
UKŁADEM TRANSPORTU PUBLICZNEGO W WARSZAWIE
USYTUOWANIE PRZYSTANKÓW I GŁÓWNE WĘZŁY PRZESIADKOWE
PRZEWOZY PASAśERSKIE I RUCH DROGOWY W KORYTARZU PLANOWANEJ TRASY TRAMWAJOWEJ STAN OBECNY
PROGNOZY PRZEWOZÓW PASAśERSKICH
OCENA ZAPOTRZEBOWANIA NA TABOR
W opracowaniu przeprowadzono analizę możliwości budowy trasy tramwajowej do Piaseczna,
umożliwiającej podniesienie atrakcyjności i stopnia wykorzystania przez pasażerów środków
transportu publicznego w Warszawie.
Analizie poddano możliwość przedłużenia trasy tramwajowej od pętli Wyścigi do Piaseczna.
Zbadano warianty przeprowadzenia trasy tramwajowej w pasie dzielącym ulicy Puławskiej oraz po
jej zachodniej stronie. Rozważono także możliwość zredukowania liczby punktów kolizji trasy
tramwajowej z układem drogowym poprzez wprowadzenie przebiegu trasy na estakadach.
|
|
|
W dokumencie m.in.:
CHARAKTERYSTYKa STANU ISTNIEJĄCEGO
KONCEPCJA USYTUOWANIA TRASY TRAMWAJOWEJ
UWARUNKOWANIA WYNIKAJĄCE Z KOLIZJI Z UKŁADEM DROGOWO-PIESZYM
OPIS STANDARDU TECHNICZNEGO TRASY
KONCEPCJA ROZWIĄZANIA PRZYSTANKÓW
UWARUNKOWANIA ZWIĄZANE ZE STEROWANIEM RUCHEM TRAMWAJÓW W
PUNKTACH KOLIZJI
ZAPLECZE TECHNICZNE DLA TABORU MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTANIA ZAJEZDNI W PIASECZNIE
WSKAZANIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW REALIZACYJNYCH
WSTĘPNE OSZACOWANIE KOSZTÓW TRASY TRAMWAJOWEJ
Prezentowany raport przedstawia wyniki przeprowadzonej analizy możliwości budowy trasy
tramwajowej z Warszawy do Piaseczna.
W trakcie opracowania przeprowadzono dyskusję nad możliwymi wariantami budowy trasy
tramwajowej z radnymi Warszawy i Piaseczna oraz przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy
(Biuro Drogownictwa i Komunikacji) i Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o.
|