OPIS ROZWIĄZAŃ KONKURSOWYCH TRASY MOSTU PÓŁNOCNEGO

 

Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa Trasy Mostu Północnego na odcinku od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską wraz z przeprawą mostową przez Wisłę oraz Trasą Tramwajową od pętli Młociny do Pętli Winnica. Niniejszy odcinek obejmuje:

·       trasę drogowo-mostową na długości 3,29 km

·       trasę tramwajową na długości 8,257 km.

W niniejszym opracowaniu przedstawiono dwuetapową budowę Trasy Mostu Północnego:

·         Etap 1 – budowa odcinka Trasy MP na długości 3,290 km od węzła „Pułkowa” do węzła „Modlińska” z wyłączeniem początkowego 0,90 km i końcowego 0,27 km odcinka trasy głównej (TG). Etap ten jest objęty przedmiotem niniejszego opracowania,

·         Etap 2 – dokończenie węzłów „Pułkowa” i „Modlińska” w zakresie przebiegu trasy głównej (TG), dobudowa łącznic zapewniających pełne połączenia z docelowym układem komunikacyjnym oraz przebudowa przyległego układu ulic. Etap ten został przedstawiony na rysunkach (zaznaczony liniami przerywanymi) i nie jest objęty niniejszym opracowaniem.

Budowa Trasy Mostu Północnego w zakresie Etapu 1 obejmuje:

a) budowę części węzła „Pułkowa”,

b) budowę dojazdów do mostu oraz budowę samego mostu przez Wisłę
– całość odcinka przebiega na obiektach mostowych, oddzielnie dla każdej z obu jezdni i trasy tramwajowej z ciągami pieszo-rowerowymi,

c) budowę węzła „Trakt Nadwiślański”,

d) budowę elementów węzła „Modlińska”.

 

Dane techniczne projektowanej TMP.

            Podstawowe parametry techniczne przyjęto zgodnie z Rozporządzeniem MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), a mianowicie:

·         klasa projektowanej trasy                       ulica główna ruchu przyspieszonego (GP),

·         prędkość projektowa trasy7                    70km/h,

·         prędkość miarodajna trasy                      90km/h,

·         przekrój poprzeczny                               2x3 pasy ruchu,

·         szerokość pasa ruchu                            3,5m,

·         szerokość jezdni                                   10,50 m,

·         szerokość pasa dzielącego                    4,0 m, w tym umocnione opaski po 0,50 m

·         szerokość pasów włączeń i wyłączeń      3,50 m,

·         szerokość ciągów pieszo-rowerowych     3,0 m,

·           szerokość chodników                            2,0 m,

·         szerokość ścieżek rowerowych               2,00 m odsunięte od jezdni

                                                                  na odległość >= 5 m,

·         szerokość w liniach rozgraniczających    min. 50 m przy przekroju 2x3,

·         wysokość skrajni pionowej                     4,70 m,

·         obciążenie ruchem                                 KR6,

·         obciążenie na oś                                   115 kN,

·         szerokość poboczy                                1,25 m, w tym umocnione opaski po 0,50 m,

·         powiązania z drogami                             klasy G i Z,

 

odstępy między skrzyżowaniami (węzłami) 1400m, w wypadku dopuszczonych wyjątkowo odstępów między skrzyżowaniami 490m zastosowano drogi zbiorczo-rozprowadzające

Przebieg trasy.

            W przedstawionej koncepcji przebieg TMP został wpasowany w linie rozgraniczające ustalone na etapie Studium. Na poszczególnych odcinkach poza nadrzędnym warunkiem wpasowania w linie rozgraniczające przebieg ten jest uwarunkowany dodatkowo następującymi elementami:

·       na węźle „Pułkowa”: istniejącymi ulicami Marymoncka, Pułkowa-Wybrzeże Gdyńskie, układem zaprojektowanych łącznic, istniejącą i projektowana trasą tramwajową (trasa tramwajowa została usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej),

·       na dojazdach do mostu przez Wisłę i na samym moście: układem zaprojektowanych jezdni i trasy tramwajowej (trasa tramwajowa została usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej),

·       na odcinku od wschodniego wału rzeki do węzła „Trakt Nadwiślański” istniejącym uzbrojeniem terenu, przebiegiem ulic Świderska, Myśliborska, Obrazkowa i trasy tramwajowej (trasa tramwajowa została usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej,

·         na odcinku od węzła „Trakt Nadwiślański” do węzła „Modlińska” istniejącymi ulicami: Obrazkową i Modlińską.

Obiekty drogowe.

Realizacja TMP jest związana z budową następujących obiektów drogowych:

·           drogowe budowle ziemne w postaci nasypów i wykopów o odpowiednio ukształtowanych i zabezpieczonych skarpach

Zaprojektowanie i wykonanie drogowych budowli ziemnych musi być zrealizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w Polskich Normach i przepisach szczególnych.

·         konstrukcje nawierzchni drogowych

Wymienione nawierzchnie muszą być zaprojektowane w sposób zapewniający odpowiednią przydatność do użytkowania.

·         elementy odwodnienia skarp i nawierzchni drogowych:

·         urządzenia bezpieczeństwa ruchu i użytkowania:

Na następnych etapach projektowania zostaną określone szczegółowe rozwiązania i wymagania związane z realizacją przedstawionych obiektów drogowych zgodnie z wymaganiami określonymi w Polskich Normach i przepisach szczególnych.

Proponuje się opracowanie „Katalogu rozwiązań szczegółów drogowych” pod kątem ujednolicenia i zapewnienia wysokiej jakości wszystkich elementów obiektów drogowych przy ich realizacji.

Obiekty inżynierskie.

            W przedstawionej koncepcji na projektowanym odcinku Trasy Mostu Północnego zaplanowano budowę następujących obiektów inżynierskich:

węzeł „Pułkowa”:

·           estakady w ciągu dróg zbiorczo rozprowadzających - 5 obiektów (TG R T; TG R L; TG R P; TG WM L; TG WM P

·           łącznice zjazdowe i wjazdowe - 7 obiektów

·           tunel tramwaju pod ulicą Pułkową (TG TT)

·           wiadukt nad ulicą Prozy (WG 2)

·           przedłużenie tunelu dla pieszych pod ulica Pułkową (WG T)

 

most i dojazdy do mostu:

·           estakada  (TG E1) o długości            218,0m

·           most  (TG M) o długości                   347,0m

·           estakada (TG E2) o długości             398,0m

·           estakada (TG E3) o długości             458,0m

węzły: „Trakt Nadwiślański” i „Modlińska”:

·           estakady w ciągu trasy głównej - 4 obiekty (TG E4 P; TG E4 L; TG TN P; TG TN L)

·           wiadukty nad ul. Modlińska – 2 obiekty (EM P; EM L)

·           estakada zjazdowa dla tramwajów – 1 obiekt (TG E4 T)

Obiekty trasy tramwajowej.

Konstrukcja torowiska.

1. Odcinki wspólne z jezdnią (Most Północny)

            Torowisko zaprojektowana na płycie żelbetowej projektowanego wiaduktu przy zastosowaniu szyn Ri 60 N na całej długości obiektu i na odcinkach przyległych (tunel) poza torowiskiem wydzielonym. System odwodnienia szyn rowkowych dostosowany będzie do odwodnienia konstrukcji obiektu.

2. Odcinki na torowisku wydzielonym

            Należy zastosować podkład strunobetonowy z szyną kolejową S-49 z przytwierdzeniem SB3.

Nawierzchnię należy ułożyć na podtorzu składającego się z warstwy podsypki – tłuczeń kamienny  25 cm., na żwirze – 40 cm., na geowłókninie o  gramaturze 500 g/m3.

Dokładny i właściwy przekrój konstrukcyjny torowiska może być zaprojektowany po wykonaniu badań geologicznych istniejącego podłoża gruntowego.

 

Torowisko zaprojektowano ze spadkiem poprzecznym wynoszącym 4% do wewnątrz, z warstwą tłucznia grubości 25 cm. pod podkładem i warstwą żwiru 40 cm, goeowłókninę o gramaturze 500 g/m2.

3. Węzły i pętla Winnica

            Należy zaprojektować konstrukcję torowiska na płycie żelbetowej wylewnej „na mokro”  w rejonie tam gdzie tor przebiega w rejonie projektowanych ulic  lub na wydzielonym torowisku na podkładach strunobetonowych  z zastosowaniem szyn typu Ri 59 N z uwagi na promienie łuków zbliżone do 25 m.

Urządzenia wodne.

            Projektowana TMP przecina rzekę Wisłę – szerokość koryta rzeki w osi przecięcia wynosi ok. 370 m. Ze względu na przekroczenie rzeki mostem przewiduje się w tym miejscu regulację koryta rzeki oraz rewaloryzację terenu międzywala. Szczegółowe warunki dotyczące zakresu tych robót zostaną określone przez administratora rzeki tj. ODGW W-wa, po wyborze koncepcji mostu na dalszym etapie opracowania dokumentacji projektowej.

W związku z odprowadzaniem wód deszczowych konieczne jest zastosowanie w dwóch punktach trasy zbiorników retencyjnych z systemem oczyszczania ścieków przed ich zrzutem do rzeki Wisły:

·         na węźle „Pułkowa” w km 0+600 str. lewa – 1 zbiornik,

·         za wałem ppowodziowym rzeki Wisły na odcinku od km 1+750 – km 2+050 po stronie prawej – 1 zbiornik trzykomorowy.

Urządzenia ochrony środowiska.

            W zakresie urządzeń ochrony środowiska mających na celu wyeliminowanie i zmniejszenie uciążliwości i oddziaływań szkodliwych zaplanowano podjęcie następujących działań w czasie wykonywania robót, po ich zakończeniu i oddaniu Trasy do użytkowania oraz zastosowanie następujących rozwiązań na etapie budowy:

·           ochrona środowiska w czasie wykonywania robót:

-      szczegółowy zakres działań oraz wyszczególnienie obowiązków Inwestora i wykonawcy w tym zakresie zostanie określony na następnych etapach opracowania dokumentacji projektowej oraz po zakończeniu procedury opiniowania Raportu OŚ dla etapu studium techniczno-ekonomicznego. Należy liczyć się ze szczególnymi warunkami ze względu na Obszar Warszawskiego Chronionego Krajobrazu oraz Natura 2000.

·       zastosowane rozwiązania i urządzenia:

-      konstrukcja obiektów drogowych eliminujących negatywny wpływ drgań,

-      płynność trasy poprzez optymalny przebieg w profilu,

-      ograniczenie zatrzymań pojazdów poprzez budowę węzłów dla dużych potoków ruchu, optymalizacja i sterowanie ruchem sygnalizacji świetlnej (sygnalizacja akomodacyjna, monitorowanie ruchu i informowanie uczestników ruchu o sytuacji ruchowej),

-      budowa cichej nawierzchni,

-      ujęcie wód deszczowych (ścieków) do istniejącej i projektowanej kanalizacji deszczowej,

-      podczyszczanie ścieków,

-      budowa odpowiednich ekranów akustycznych,

-      zastosowanie izolacji zielenią wysoką wieloszpalerową,

-      zastosowanie zabezpieczeń przeciwhałasowych wg indywidualnych rozwiązań projektowych dotyczących pojedynczych budynków,

·       działania po zakończeniu robót:

-      podjęcie działań monitorujących,

-      analiza wyników monitoringu,

-      dalsze działania zapobiegawcze.