OPIS ROZWIĄZAŃ KONKURSOWYCH TRASY MOSTU
PÓŁNOCNEGO
Przedmiotem
przedsięwzięcia jest budowa Trasy Mostu Północnego na odcinku od węzła
z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską wraz z przeprawą mostową przez
Wisłę oraz Trasą Tramwajową od pętli Młociny do Pętli Winnica. Niniejszy
odcinek obejmuje:
· trasę
drogowo-mostową na długości
· trasę
tramwajową na długości
W niniejszym opracowaniu
przedstawiono dwuetapową budowę Trasy Mostu Północnego:
·
Etap
1 – budowa odcinka Trasy MP na długości
·
Etap
2 – dokończenie węzłów „Pułkowa” i „Modlińska” w zakresie przebiegu trasy
głównej (TG), dobudowa łącznic zapewniających pełne połączenia z docelowym
układem komunikacyjnym oraz przebudowa przyległego układu ulic. Etap ten został
przedstawiony na rysunkach (zaznaczony liniami przerywanymi) i nie jest objęty
niniejszym opracowaniem.
Budowa Trasy Mostu Północnego w
zakresie Etapu 1 obejmuje:
a) budowę części węzła „Pułkowa”,
b) budowę dojazdów do mostu oraz
budowę samego mostu przez Wisłę
– całość odcinka przebiega na obiektach mostowych, oddzielnie dla każdej z obu
jezdni i trasy tramwajowej z ciągami pieszo-rowerowymi,
c) budowę węzła „Trakt Nadwiślański”,
d) budowę elementów węzła „Modlińska”.
Podstawowe parametry techniczne
przyjęto zgodnie z Rozporządzeniem MTiGM w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43,
poz. 430), a mianowicie:
·
klasa
projektowanej trasy ulica
główna ruchu przyspieszonego (GP),
·
prędkość
projektowa trasy7 70km/h,
·
prędkość
miarodajna trasy 90km/h,
·
przekrój
poprzeczny 2x3
pasy ruchu,
·
szerokość
pasa ruchu 3,5m,
·
szerokość
jezdni 10,50
m,
·
szerokość
pasa dzielącego 4,0 m,
w tym umocnione opaski po
·
szerokość
pasów włączeń i wyłączeń
·
szerokość
ciągów pieszo-rowerowych
·
szerokość
chodników 2,0 m,
·
szerokość
ścieżek rowerowych
na
odległość >=
·
szerokość
w liniach rozgraniczających min. 50
m przy przekroju 2x3,
·
wysokość
skrajni pionowej 4,70
m,
·
obciążenie
ruchem KR6,
·
obciążenie
na oś 115
kN,
·
szerokość
poboczy 1,25
m, w tym umocnione opaski po
·
powiązania
z drogami klasy G i Z,
odstępy
między skrzyżowaniami (węzłami) 1400m, w wypadku dopuszczonych wyjątkowo
odstępów między skrzyżowaniami 490m zastosowano drogi zbiorczo-rozprowadzające
W przedstawionej koncepcji przebieg
TMP został wpasowany w linie rozgraniczające ustalone na etapie Studium. Na
poszczególnych odcinkach poza nadrzędnym warunkiem wpasowania w linie
rozgraniczające przebieg ten jest uwarunkowany dodatkowo następującymi
elementami:
· na węźle „Pułkowa”: istniejącymi
ulicami Marymoncka, Pułkowa-Wybrzeże Gdyńskie, układem zaprojektowanych
łącznic, istniejącą i projektowana trasą tramwajową (trasa tramwajowa została
usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej),
· na dojazdach do mostu przez Wisłę i
na samym moście: układem zaprojektowanych jezdni i trasy tramwajowej
(trasa tramwajowa została usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej),
· na odcinku od wschodniego wału rzeki
do węzła „Trakt Nadwiślański” istniejącym uzbrojeniem terenu, przebiegiem ulic
Świderska, Myśliborska, Obrazkowa i trasy tramwajowej (trasa tramwajowa została
usytuowana asymetrycznie, po stronie północnej,
·
na
odcinku od węzła „Trakt Nadwiślański” do węzła „Modlińska” istniejącymi
ulicami: Obrazkową i Modlińską.
Realizacja TMP jest związana z budową następujących obiektów
drogowych:
·
drogowe
budowle ziemne w postaci nasypów i wykopów o odpowiednio ukształtowanych i
zabezpieczonych skarpach
Zaprojektowanie i wykonanie
drogowych budowli ziemnych musi być zrealizowane zgodnie z wymaganiami
określonymi w Polskich Normach i przepisach szczególnych.
·
konstrukcje
nawierzchni drogowych
Wymienione nawierzchnie
muszą być zaprojektowane w sposób zapewniający odpowiednią przydatność do
użytkowania.
·
elementy odwodnienia skarp i nawierzchni
drogowych:
·
urządzenia bezpieczeństwa ruchu i użytkowania:
Na następnych etapach projektowania
zostaną określone szczegółowe rozwiązania i wymagania związane z realizacją
przedstawionych obiektów drogowych zgodnie z wymaganiami określonymi w
Polskich Normach i przepisach szczególnych.
Proponuje się opracowanie „Katalogu
rozwiązań szczegółów drogowych” pod kątem ujednolicenia i zapewnienia wysokiej
jakości wszystkich elementów obiektów drogowych przy ich realizacji.
W przedstawionej koncepcji na projektowanym odcinku Trasy
Mostu Północnego zaplanowano budowę następujących obiektów inżynierskich:
węzeł „Pułkowa”:
·
estakady
w ciągu dróg zbiorczo rozprowadzających - 5 obiektów (TG R T; TG R L; TG R P;
TG WM L; TG WM P
·
łącznice
zjazdowe i wjazdowe - 7 obiektów
·
tunel
tramwaju pod ulicą Pułkową (TG TT)
·
wiadukt
nad ulicą Prozy (WG 2)
·
przedłużenie
tunelu dla pieszych pod ulica Pułkową (WG T)
most i dojazdy do mostu:
·
estakada (TG E1) o długości 218,0m
·
most (TG M) o długości 347,0m
·
estakada
(TG E2) o długości 398,0m
·
estakada
(TG E3) o długości 458,0m
węzły: „Trakt Nadwiślański” i „Modlińska”:
·
estakady
w ciągu trasy głównej - 4 obiekty (TG E4 P; TG E4 L; TG TN P; TG TN L)
·
wiadukty
nad ul. Modlińska – 2 obiekty (EM P; EM L)
·
estakada
zjazdowa dla tramwajów – 1 obiekt (TG E4 T)
1. Odcinki wspólne z jezdnią (Most Północny)
2. Odcinki na torowisku wydzielonym
Należy zastosować podkład
strunobetonowy z szyną kolejową S-49 z przytwierdzeniem SB3.
Nawierzchnię
należy ułożyć na podtorzu składającego się z warstwy podsypki – tłuczeń
kamienny
Dokładny i właściwy przekrój konstrukcyjny torowiska może
być zaprojektowany po wykonaniu badań geologicznych istniejącego podłoża
gruntowego.
Torowisko
zaprojektowano ze spadkiem poprzecznym wynoszącym 4% do wewnątrz, z warstwą
tłucznia grubości
3. Węzły i pętla Winnica
Należy zaprojektować konstrukcję torowiska na
płycie żelbetowej wylewnej „na mokro” w
rejonie tam gdzie tor przebiega w rejonie projektowanych ulic lub na wydzielonym torowisku na podkładach
strunobetonowych z zastosowaniem szyn
typu Ri 59 N z uwagi na promienie łuków zbliżone do
Projektowana TMP przecina rzekę
Wisłę – szerokość koryta rzeki w osi przecięcia wynosi ok.
W związku z odprowadzaniem wód
deszczowych konieczne jest zastosowanie w dwóch punktach trasy zbiorników
retencyjnych z systemem oczyszczania ścieków przed ich zrzutem do rzeki Wisły:
·
na
węźle „Pułkowa” w km 0+600 str. lewa – 1 zbiornik,
·
za
wałem ppowodziowym rzeki Wisły na odcinku od km 1+750 – km 2+050 po stronie
prawej – 1 zbiornik trzykomorowy.
W zakresie urządzeń ochrony
środowiska mających na celu wyeliminowanie i zmniejszenie uciążliwości i
oddziaływań szkodliwych zaplanowano podjęcie następujących działań
w czasie wykonywania robót, po ich zakończeniu i oddaniu Trasy do
użytkowania oraz zastosowanie następujących rozwiązań na etapie budowy:
·
ochrona
środowiska w czasie wykonywania robót:
- szczegółowy zakres działań oraz
wyszczególnienie obowiązków Inwestora i wykonawcy w tym zakresie zostanie
określony na następnych etapach opracowania dokumentacji projektowej oraz po
zakończeniu procedury opiniowania Raportu OŚ dla etapu studium
techniczno-ekonomicznego. Należy liczyć się ze szczególnymi warunkami ze
względu na Obszar Warszawskiego Chronionego Krajobrazu oraz Natura 2000.
· zastosowane rozwiązania i
urządzenia:
- konstrukcja obiektów drogowych eliminujących
negatywny wpływ drgań,
- płynność trasy poprzez optymalny
przebieg w profilu,
- ograniczenie zatrzymań pojazdów
poprzez budowę węzłów dla dużych potoków ruchu, optymalizacja i sterowanie
ruchem sygnalizacji świetlnej (sygnalizacja akomodacyjna, monitorowanie ruchu i
informowanie uczestników ruchu o sytuacji ruchowej),
- budowa cichej nawierzchni,
- ujęcie wód deszczowych (ścieków) do
istniejącej i projektowanej kanalizacji deszczowej,
- podczyszczanie ścieków,
- budowa odpowiednich ekranów
akustycznych,
- zastosowanie izolacji zielenią
wysoką wieloszpalerową,
- zastosowanie zabezpieczeń
przeciwhałasowych wg indywidualnych rozwiązań projektowych dotyczących
pojedynczych budynków,
· działania po zakończeniu robót:
- podjęcie działań monitorujących,
- analiza wyników monitoringu,
- dalsze działania zapobiegawcze.