Droga Wojewódzka 724
Warszawa - Konstancin Jeziorna - Góra Kalwaria
Obecna długość: 15,466 km
Droga wojewodzka nr 724 jest przedłużeniem ulicy Przyczółkowej w Warszawie. Zapewnia bezpośredni dojazd do stolicy dla silnie rozwijających się obszarów Konstancina-Jeziorny i Góry Kalwarii. Ze względu na
bardzo słabo rozwiniętą sieć dróg lokalnych i zbiorczych, stanowi bardzo ważny element ciągu
komunikacyjnego na kierunku północ - południe prowadzącego rownocześnie ruch dla obsługi
aglomeracji miasta Warszawa - "zbierając" w sposob bezpośredni ruch lokalny - gminny jak i
powiatowy. Istniejąca droga wojewódzka nr 724 relacji Warszawa - Konstancin - Jeziorna - Góra
Kalwaria przebiega przez ww. miasta oraz mniejsze miejscowości prowadząc ruch tranzytowy
jego ulicami. Na całej długości istniejącego odcinka droga posiada przekrój jedno jezdniowy.
Szerokość jezdni waha się od 6m do 10m. Na terenach zabudowanych ulice wyposażone są w
obustronne chodniki dla pieszych, na terenach niezabudowanych przeważa przekroj szlakowy z
obustronnymi poboczami gruntowymi w złym stanie technicznym o szerokości 1.0m i rowy
przydrożne wymagające regulacji. W chwili obecnej na przeważającej długości istniejącego
odcinka tereny położone wzdłuż drogi wojewódzkiej posiadają gęstą zabudowę zarówno jedno
jak i wielorodzinną oraz usługową, co wymusza konieczność utrzymania dużej ilości zjazdów
indywidualnych i publicznych, miejsc parkingowych oraz skrzyżowań, co nie pozwala sprostać
wymaganiom stawianym w obowiązujących przepisach i wytycznych dla dróg klasy G.
Droga wojewódzka nr 724 w miejscowości Góra Kalwaria łączy się z drogą krajową nr 79 Warszawa - Sandomierz - Kraków - Bytom.
|
|
Elementy projektu budowlanego przebudowy Drogi Wojewódzkiej nr 724
28 września 2010 roku rozpoczęły się prace przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 724. Wykonawca to konsorcjum firm:
Lider: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A.
Partner: Budownictwo Drogowe JARPOL S.A.
W ciągu 2 lat, za kwotę brutto 53 673 515,24 zł, powstanie droga o przekroju dwujezdniowym od granic miasta stołecznego Warszawy do Konstancina. Ponadto przewiduje się również budowę ciągów pieszo-rowerowych w Konstancinie oraz ciągów pieszych na terenie miejscowości na całym odcinku do Góry Kalwarii. Zostanie też wymieniona cała infrastruktura techniczna, jak sieci energetyczne, gazowe i telekomunikacyjne.
Nowy ślad DW 724 - dwupasmowa obwodnica miast Konstancin - Jeziorna i Góra Kalwaria.
DW 724 w przyszłości zostanie w całości poprowadzona nowym śladem tworząc połączone ze sobą obwodnice Konstancina-Jeziormy i Góry Kalwarii.
Koncepcja budowy obwodnic m. Konstancin - Jeziorna i m. Gora Kalwaria, w ciągu drogi
wojewódzkiej nr 724 realacji Warszawa - Góra Kalwaria obejmuje trzy następujące warianty
przebiegu trasy:
- wariant 0 - długość 20,00 km - zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla
Konstancina-Jeziorna oraz projektu planu zagospodarowania przestrzennego dla
Góry Kalwarii,
- wariant 1 - długość 29,681 km - zgodny z mpzp ale z korektami w zakresie łuków poziomych -
uwzględniający zmiany wynikające z zagospodarowania terenu oraz ochrony
środowiska,
- wariant 2 - autorski - długość 29,663 km.
Wszystkie trzy warianty zakładają przebieg północno - wschodnią i wschodnią stroną
miasta Konstancina - Jeziorna oraz północno - wschodnią i północną stroną Góry Kalwarii.
W najbliższym sąsiedztwie projektowanej inwestycji zabudowa mieszkaniowa występuje w
następujących miejscowościach: Bielawie, Habdzinie, Cięciszewie, Kawęczynie,
Moczydłowie, Górze Kalwarii.
Szczegółowe opisy wszystkich analizowanych wariantów znajdują się w Raporcie oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia.
|
|
Specyfikacja techniczna:
- Klasa - G
- Liczba jezdni - 2
- Liczba pasów ruchu - 2
- Szerokość jezdni - 7 metrów
- szerokość pasów ruchu - 3,5 metra
- szerokość poboczy ziemnych - 1,5 metra
- szerokość pasa dzielącego jezdnie - 5,5 metra
- szerokość korony drogi - 22,5 metra
- Nośność - 11,5 tony na oś
- Kategoria ruchu - KR4
- Prędkość projektowa:
- teren zabudowy - Vp=50 km/h
- teren niezabudowany - Vp=70 km/h
W ramach projektu zostanie wybudowana droga o 4 pasach mocno ingerująca w obecne
zagospodarowanie terenu. Ponadto zostaną przecięte tereny użytkowane rolniczo, bądą miały
miejsce wycinki drzew. Zostanie utworzonych i mocno zmienionych kilkanaście skrzyżowań z
istniejącymi drogami. Budowę drogi przewidziano w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego Konstancina - Jeziornej oraz w planach strategicznych dla Góry Kalwarii.
Budowa drogi jest oczekiwana, przez mieszkańców obu tych miast. Niestety na skutek budowy
drogi zostanie bezpowrotnie przekształcony pas terenu o powierzchni ponad 50 ha.
Zaproponowany wariant 0 nie ingeruje w planowane funkcje użytkowe terenów, jest zgodny z
miejscowymi planami Konstancina - Jeziornej. Góra Kalwaria nie posiada miejscowych planow
zagospodarowania przestrzennego obejmujących obszar planowanej obwodnicy. Wariant 1 i 2
ingeruje w planowane użytkowanie terenów znajdujących się w sąsiedztwie obwodnicy.
Najbardziej korzystną ze względu na ochronę środowiska opcją jest realizacja inwestycji.
Obecny stan techniczny drogi powoduje pogarszanie się stanu środowiska w okolicy tych dróg.
Liczne spękania, nieszczelności jezdni, odwodnienie do przydrożnego rowu są powodem
zanieczyszczenia wód i gleb. Zwężenia drogi, ograniczenia płynności ruchu wynikające z
kolizyjności skrzyżowań, są powodem emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego.
Rosnące blisko jezdni drzewa są uszkadzane przez przejeżdżające pojazdy. Realizacja inwestycji
przyczyni się do poprawy stanu środowiska; wody opadowe będą ujmowane i oczyszczane,
zwiększy się przepustowość, nastąpi likwidacja kolizyjności skrzyżowań, nowa nawierzchnia
jezdni przyczyni się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego.
Najkorzystniejszym wariantem realizacji inwestycji biorąc pod uwagę oddziaływanie na
środowisko jest wariant 1.
|
Orientacja 3,20 MB
|
|
Prezentacja z konsultacji społecznych - grudzień 2013
W prezentacji m.in.:
Zakres inwestycji
Uwarunkowania lokalizacyjne
Parametry techniczne
Plany sytuacyjne i orientacyjne
Celem niniejszego etapu realizacji inwestycji jest konsultacja i rekomendacja wybranych wariantów trasy drogi
wojewódzkiej w celu złożenia wniosku o wydanie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia.
Prezentowane warianty zostaną ocenione technicznie, ekonomicznie i środowiskowo oraz zaprezentowane lokalnej
społeczności, instytucji i innym zainteresowanym stronom na podstawie opinii których zostaną przygotowanie materiały do
wniosku o decyzję "środowiskową".
|