Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


Autostrada   - obwodnica Mińska Mazowieckiego


Obwodnica Mińska Mazowieckirgo stanowi odcinek autostrady A2. Inwestycja została zrealizowana w latach 2009-2012 (w eksploatacji od 29 sierpnia 2012 r.). Obwodnica powstała na wschód od Warszawy jako część odcinka A2 Warszawa - Kukuryki. Celem etapowania, polegającego na wydzieleniu obwodnicy Mińska Mazowieckiego z całości przedsięwzięcia, była jak najszybsza realizacja trasy przenoszącej ruch tranzytowy (w tym przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich) poza centrum Mińska Mazowieckiego.
Obwodnica o długości około 20,85 km, przebiega po północnej stronie Mińska Mazowieckiego włączając się w istniejący przebieg drogi nr 2 na zachodzie, w okolicy wsi Choszczówka Rudzka (poprzez rondo) oraz na wschodzie we wsi Ryczołek (poprzez bezkolizyjny węzeł). Przechodzi przez tereny 4 gmin: Dębe Wielkie, Mińsk Mazowiecki, Jakubów i Kałuszyn. Trasa, za wyjątkiem łącznika o przekroju jednojezdniowym długości ok. 400m w Choszczówce, przebiega w korytarzu planowanej autostrady A2 na parametrach autostradowych. Łącznik w Choszczówce będzie pełnił rolę tymczasową do momentu zbudowania A2 od Warszawy do Kukuryk.

Koszt budowy: 567 400 000 PLN
Wartość całkowita projektu: 765 123 400 PLN
Kwota dofinansowania przez UE ze środków FS: 602 431 966 PLN
Parametry techniczne obwodnicy:
  • klasa drogi A (autostrada)
  • prędkość projektowa 120 km/h
  • 2 jezdnie po 2 pasy ruchu o szerokości 3,75 m, plus 3-metrowe pasy awaryjne z dwoma 0,5 m opaskami i poboczami ziemnymi mającymi minimum 1,25 m.

    W ciągu trasy obwodnicy planowane są:
  • 3 węzły drogowe (Arynów, Lotnisko i Ryczołek)
  • 5 wiaduktów w ciągu A2
  • 10 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych i serwisowych
  • 1 obiekt mostowy
  • 1 kładka dla pieszych
  • 13 przepustów
  • 1 przejście dla zwierząt dużych
  • 2 miejsca obsługi podróżnych
  • 3 place pod stacje poboru opłat (na łącznicach węzłów)
  • 10,5 km ekranów akustycznych oraz zieleń izolacyjną o szerokości min. 10 m.
  • budowa 35 km dróg dojazdowych.


  • Plan orientacyjny obwodnicy Mińska Mazowieckiego 18,4 MB
    Rozwiązania chroniące środowisko:
  • wszystkie ścieki z powierzchni autostrady odprowadzane są poprzez rowy lub ścieki do przepustów studzienek a następnie do kanalizacji, gdzie po oczyszczeniu trafią do zbiorników retencyjnych lub odbiorników naturalnych
  • w rejonie rzeki Wiśniówki zlokalizowano przejście dla zwierząt średnich o szerokości 8,5 m i wysokości 2,5m i długości ok. 40 m
  • w rejonie rzeki Mieni zlokalizowane zostało przejście dla dużych zwierząt w postaci mostu nad rzeką o długości ok. 80 m i wysokości około 4 m oraz szerokości 34 m
  • projektowane przepusty mające służyć jako przejścia dla płazów zaprojektowano o średnicy od 1,5 do 2,0 m. i długości ok. 40 m
  • na terenach wymagających ochrony przed hałasem zastosowano odpowiednio: 10,5 km ekranów akustycznych oraz zieleń izolacyjną o szerokości minimum 10 m.

    Prace projektowe nad "Studium projektu budowlanego obwodnicy Mińska Mazowieckiego na parametrach autostrady w ciągu drogi krajowej nr 2 na odcinku Choszczowka - węzeł "Ryczołek" od km 520+400 do km 541+249" wykonało Konsorcjum firm: Tebodin SAP-Projekt Sp. z o.o. oraz Dopravoprojekt a.s., wyłonione w drodze przetargu nieograniczonego, na podstawie umowy podpisanej 15.07.2005r.

    2 października 2006 roku przez Wojewodę Mazowieckiego została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Mińska Mazowieckiego.
    4 stycznia 2008 roku przez Wojewodę Mazowieckiego została wydana decyzja lokalizacyjna dla obwodnicy Mińska Mazowieckego w ciągu autostrady A2.
    9 lipca 2009 roku zawarto kontrakt z konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki / ASTALDI S.p.A. Włochy / Przedsiębiorstwo Robót Drogowych "Regionalne Drogi Podlaskie" Sp. z o.o. Siedlce / Przedsiębiorstwo Budownictwa Lądowego "MAZOWIECKIE MOSTY" Sp. z o.o. / Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe "MOSTY" S.A. , o wartości umownej 567,4 mln zł.
    Realizacja w ciągu 27 miesięcy od rozpoczęcia robót czyli od 9 sierpnia 2009 (nie wliczając dwóch 3-miesięcznych okresów zimowych).
    Inwestycja oddana do ruchu 29 sierpnia 2012 r.

    Oficjalna strona internetowa: a2obwodnica-minska.pl

    Elementy projektu budowlanego

    W dokumencie m.in.:

  • Charakterystyka planowanego przedsiewzięcia drogowego
  • Analizowane uprzednio Warianty przedsiewzięcia
  • Charakterystyka istniejącego zagospodarowania
  • Charakterystyka środowiska w obszarze przewidywanego oddziaływania
  • Oceny przewidywanych oddziaływań
  • Określenie potencjalnych zagrożeń obiektu drogowego dla warunków życia
  • Działania majace na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację negatywnych oddziaływań

    Przedmiotem opracowania jest ocena opracowania projektu budowlanego dwuetapowej inwestycji drogowej obejmującej obwodnicę Mińska Mazowieckiego w ciągu drogi krajowej nr 2, przebiegającej obecnie przez miasto.

    Urządzenia ochrony środowiska 11,0 MB

    Hydrologia 2,46 MB

    Gleby 4,58 MB

  • Legenda do planów


    A2 520+440 - 526+900
    29,5 MB

    A2 526+900 - 533+700
    24,9 MB

    A2 533+700 - 539+650
    20,1 MB

    A2 539+650 - 541+300
    + plany dróg dojazdowych 17,8 MB

    Plany dróg dojazdowych
    10,4 MB



    Przekroje poprzeczne
    4,09 MB

    Dokumentacja z etapu uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

    W dokumencie m.in.:

  • Streszczenie raportu
  • Charakterystyka planowanego przedsiewzięcia drogowego
  • Charakterystyka istniejącego zagospodarowania przestrzennego
  • Charakterystyka środowiska w obszarze przewidywanego oddziaływania
  • Oceny przewidywanych oddziaływań na środowisko
  • Wariantowaie
  • Działania majace na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację negatywnych oddziaływań
  • Załączniki:
       - mapy orientacyjne analizowanych wariantów
       - mapa wpływu na środowisko
       - mapy geologiczne
       - mapy hałasu
       - mapy glebowe z lokalizacją zieleni izolacyjnej
       - wyniki obliczeń zanieczyszczeń powietrza

    Przedmiotem opracowania są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dwuetapowej inwestycji drogowej obejmującej obwodnicę Mińska Mazowieckiego w ciągu drogi krajowej nr 2, przebiegającej obecnie przez miasto.