Autostrada A6 jest kontynuacją niemieckiej autostrady A11 w ciągu międzynarodowego szlaku drogowego E28 (Berlin, Szczecin, Goleniów, Koszalin, Słupsk, Trójmiasto, Elbląg, Kaliningrad, Tołpaki, Niestierow, Mariampol, Wilno, Mińsk), zwanego w Polsce "Berlinką".
Na terenie Polski autostrada A6 biegnie od granicy z Niemcami w Kołbaskowie przez południowe przedmieścia Szczecina, gdzie przecina obszary Parku Krajobrazowego "Dolina Dolnej Odry" i Szczecińskiego Parku Krajobrazowego "Puszcza Bukowa", do węzła Rzęśnica z drogą ekspresową S3 w stronę Świnoujścia oraz drogą wojewódzką nr 142. Historia budowy tej autostrady sięga roku 1933 kiedy rozpoczęto budowę szlaku z Berlina do Szczecina. Jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej władze niemieckie planowały wydłużenie tej autostrady do Królewca (obecnie Kaliningrad w Rosji) wraz z eksterytorialnym korytarzem, który miał mieć szerokość około 1km i przechodzić przez Pomorze i Warmię w Polsce. Władze II RP nigdy nie zgodziły się na istnienie takiego korytarza a minister Józef Beck w słynnym sejmowym przemówieniu z 5 maja 1939 roku oficjalnie tą propozycję odrzucił. Po zajęciu terenów Polski we wrześniu 1939 roku powrócono do budowy trasy Berlin - Królewiec, który zwano popularnie "Berlinką". Budowa tej trasy trwała do 1943 roku kiedy gospodarka Niemiec w całości została przestawiona na tory wojenne lecz duże części tej trasy wykorzystano w czasach dzisiejszych. Dziś wraca się do pomysłu szlaku drogowego biegnącego przez północną Polskę i jedyną koncepcją, która będzie miała odpowiednie obciążenie ruchowe jest droga ekspresowa nr 6, która jest planowana na przedłużeniu autostrady nr 6 i będzie biec przez Goleniów, Nowogard, Koszalin, Sławno, Słupsk, Lębork do Trójmiasta gdzie droga nr 6 kończy swój bieg na węźle Rusocin z Autostradą nr 1. |