Kolej w Polsce
Sieć linii kolejowych w Polsce
Link do interaktywnej mapy ze strony PKP PLK
|
Linie kolejowe w Polsce
Polska posiada jedną z gęstszych sieci linii kolejowych w Europie.
Sieć linii kolejowych będąca pod zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniana przewoźnikom obejmuje ponad 19 tys. km linii kolejowych.
Sieć kolejowa dzieli się na linie o znaczeniu państwowym (około 12 tys. km) oraz linie o znaczeniu lokalnym. Linie o znaczeniu państwowym określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004r. (Dziennik Ustaw Nr 273/poz. 2704 w roku 2004) w sprawie wykazu linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe.
Przez Polskę przechodzą linie mające znaczenie dla międzynarodowych tranzytów kolejowych. Linie te objęte są umowami międzynarodowymi o liniach AGC i AGTC.
AGC - Umowa o głównych międzynarodowych liniach kolejowych.
AGTC - Umowa o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących.
W sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest eksploatowanych ok. 1 600 stacji.
W ciągach eksploatowanych linii kolejowych znajduje się ponad 14 500 skrzyżowań z drogami kołowymi i przejść dla pieszych z czego ok. 3 000 jest strzeżonych z przez pracowników.
|
Stan techniczny infrastruktury kolejowej ulega pogorszeniu: - ocenia się, że zaległości w wykonaniu napraw głównych dla torów wynoszą 9600 km rozjazdów 16600 szt., potrzeby roczne w zakresie wymiany torów wynoszą 950 km, rozjazdów 1370 szt. Niemal 35% linii kolejowych w Polsce jest w stanie kwalifikującym się do wymiany. Na ponad 9 tysiącach km linii kolejowych (niemal połowa wszystkich linii) dopuszczalna prędkość nie przekracza 60 km/godz. Tylko na 2,3 tys. km linii pociągi mogą kursować z prędkością 120 km/h lub wyższą. Prędkość 160 km/h obowiązuje tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej (linia E65) na długości 217 km oraz na odcinkach linii E20 o łącznej długości 321 km, a więc w sumie na mniej niż 3% sieci kolejowej w Polsce. Znaczna część torów i rozjazdów charakteryzuje się dużym stopniem degradacji.
Modernizacja linii kolejowych w Polsce
Linie objęte umowami międzynarodowymi są sukcesywnie modernizowane dla osiągnięcia docelowych standardów i zapewnienia interoperacyjności sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w transeuropejskim systemie kolei dużych prędkości i transeuropejskim systemie kolei konwencjonalnej.
Modernizacja linii jest prowadzona ze środków budżetowych i funduszy Unii Europejskiej.
Plany modernizacji linii kolejowych w Polsce
|
Kierunki działań modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynikają z przyjętej strategii rozwoju infrastruktury transportu i pozostają w zgodności z zaleceniami polityki transportowej UE.
Wszystkie projekty dotyczące modernizacji infrastruktury kolejowej realizowane w tych ramach będą spełniać kryterium efektywności, a także będą minimalizować negatywne oddziaływanie na środowisko.
Najważniejszym celem rozwojowym polskiej infrastruktury jest poprawa jakościowa połączeń między ważnymi krajowymi ośrodkami gospodarczymi i między największymi aglomeracjami, zgodnie z oczekiwaniami przewoźników. Jednocześnie parametry eksploatacyjne polskiej sieci infrastrukturalnej jako części kolejowej sieci europejskiej powinny dorównywać standardom istniejącym w Unii Europejskiej. Niezwykle ważna jest również poprawa płynności ruchu i jego bezpieczeństwa.
Istotne znaczenie w strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają przedsięwzięcia integrujące europejską sieć kolejową. Dotyczą one linii położonych na podstawowych ciągach komunikacyjnych. Zamierzeniem strategicznym jest, aby sieć kolejowa krajów unijnych stanowiła spójny system, zapewniający połączenia kolejowe pomiędzy wszystkimi krajami członkowskimi.
|
Do najważniejszych inwestycji modernizacji linii kolejowych realizowanych w najbliższych latach należą:
E20: Rzepin - Poznań - Warszawa - Siedlce - Terespol
E30: Zgorzelec - Wrocław - Katowice - Kraków - Przemyśl
E75: Warszawa - Białystok
E65: Gdynia - Warszawa - Katowice - Zebrzydowice
C-E65 Gdynia - Inoworcław - Zduńska Wola - Tarnowskie Góry - Pszczyna
C-E59: Międzylesie - Wrocław - Kostrzyń - Szczecin
Linia nr 8: Warszawa - Radom - Kielce - Kraków
Linia kolejowa Warszawa - Łódź
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
|
|
Master Plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku 3,45 MB
W dokumencie m.in.:
Sektor kolejowy w Polsce - stan obecny
Prognoza popytu na usługi transportu kolejowego
Plan wdrażania nowoczesnych usług przewozowych
Plan rozbudowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury
Uwarunkowania wdrożenia Master Planu
Plan finansowy
Wskazniki do ewaluacji i oceny Master Planu
Konsekwencje zaniechania realizacji Master Planu
Analiza ryzyk dla działan w ramach Master Planu
Rozwój systemu transportowego pozostanie jednym z kluczowych zagadnień w Polsce
w najbliższych latach. Celem niniejszego dokumentu jest przedstawienie koncepcji
rozwoju transportu kolejowego w Polsce do roku 2030.
Aby zrealizowac postulaty zrównoważonego rozwoju transportu, zakłada się, że kolej
będzie dominowała w tych segmentach rynku, w których są generowane największe
korzyści gospodarcze i społeczne. Rewitalizacja sektora kolejowego nastąpi poprzez
skoncentrowanie działań i zasobów, tam gdzie wymagają tego oczekiwania rynku.
Położony zostanie nacisk na sukcesywne zdobywanie i utrzymanie zaufania klientów i
pasażerów. Osiagnięcie tego zaufania stanie się możliwe poprzez istotną poprawę
jakości usług, wykorzystanie nowoczesnej infrastruktury, technologii informatycznych,
integracji terytorialnej i międzygałeziowej usług transportowych.
Dokument niniejszy jest adresowany do wszystkich zainteresowanych: władz polskich
(parlament, rząd, samorządy wszystkich szczebli), Komisji Europejskiej, podmiotów
sektora transportu kolejowego w Polsce (zarządcy infrastruktury, przewoźnicy kolejowi,
przemysł), klientów i użytkowników transportu, do organizacji pozarzadowych.
|
|
Więcej informacji na temat inwestycji o modernizacji i rozwoju linii kolejowych w Polsce
znajdziecie Państwo na stronach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
plk.warszawa.pl
Zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego
Raport społeczny o stanie rynku kolejowego w Polsce 2007
Warszawa, maj 2008r.
PKP SA
Grupa PKP - Plany i wyniki
Warszawa, luty 2008r.
Railway Business Forum (RBF)
RAPORT O STANIE RYNKU KOLEJOWEGO W POLSCE
Warszawa, wrzesień 2006r.
Ministerstwo Transportu i Budownictwa
STRATEGIA DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO DO ROKU 2009
Warszawa, marzec 2006 r.
Janusz Piechociński Zespół doradców gospodarczych TOR
PLATFORMA KOLEJOWA KIG
UWAGI DO DOKUMENTU STRATEGIA DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO DO 2009
Warszawa, luty 2006 r.