Podstawową rolę w ruchu wewnątrz Warszawskiego Węzła Kolejowego spełnia czterotorowa linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, mająca wydzielone układy dla obsługi ruchu pasażerskiego dalekobieżnego (przez stację Warszawa Centralna) i podmiejskiego z przystankami Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion.
Rolę wspomagającą dla ruchu pasażerskiego i towarowego z kierunku północnego spełnia północna linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia z Warszawą Gdańską. Linia średnicowa północna tworzy tzw. Warszawską Małą Obwodnicę Kolejową.
Jednym z elementów, który posłuży aktywizacji komunikacji kolejowej wewnątrz warszawskiej aglomeracji jest koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich na Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej.
W skład Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej wchodzą odcinki kilku linii kolejowych o zróznicowanej charakterystyce technicznej i ruchowej: Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa ma włączenie w układ dalekobieżny i podmiejski linii średnicowej na stacji Warszawa Wschodnia. Brak jest natomiast takiego połączenia na stacji Warszawa Zachodnia. Podstawową zmianą w organizacji ruchu powinno być wprowadzenie nowego potoku pociągów pasażerskich w relacji Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna. Jest to możliwe do zrealizowania pod warunkiem wykonania modernizacji istniejącej i budowy dodatkowej infrastruktury kolejowej. W zakresie modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej należy: |
![]() |
![]() Plan orientacyjny małej obwodnicy kolejowej ![]() |
![]() Schemat małej obwodnicy kolejowej ![]() |
![]() Plany przystanków kolejowych ![]() |
---|
![]() Plany Warszawa Powązkowska i Warszawa Gdańska ![]() |
![]() Plan rejony stacji Warszawa Zachodnia i Warszawa Główna Osobowa ![]() |
---|