Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony


Budowa trasy tramwajowej do Siekierek
(Warszawskiego Parku Technologicznego)


Warszawski Park Technologiczny

Prezydent Warszawy Lech Kaczyński i Minister Nauki i Informatyzacji Michał Kleiber podpisali w 2005 roku porozumienie w sprawie utworzenia Warszawskiego Parku Technologicznego (WPT). Utworzenie Warszawskiego Parku Technologicznego umożliwi wykorzystanie olbrzymiego potencjału naukowo-badawczego, jakim dysponuje Warszawa. Dzięki WPT powstanie kilka tysięcy nowych miejsc pracy, a młodzi uczeni uzyskają szansę rozwoju zawodowego i możliwość realizowania badań we współpracy z wiodącymi firmami high-tech z Polski i zagranicy. Do udziału w realizacji projektu WPT zostaną zaproszone czołowe ośrodki naukowe i akademickie oraz największe firmy działające w dziedzinie nowych technologii. Warszawski Park Technologiczny będzie jedną z kluczowych inwestycji Miasta umieszczonych w "Strategii rozwoju m.st. Warszawy do roku 2020".
Pierwotne plany zakładały zbudowanie WPT w latach 2007-2010....
Warszawski Park Technologiczny - założenia i koncepcja

Koncepcja trasy tramwajowej do WPT

Celem strategicznym projektu budowy trasy tramwajowej do Warszawskiego Parku Technologicznego jest udostępnienie tego wyspecjalizowanego kompleksu technologiczno-badawczego zatrudnionym, użytkownikom oraz odwiedzającym, wykorzystując do tego celu komunikację tramwajową. Z linii tramwajowej przebiegającej trasą będą również korzystać inni użytkownicy, a więc mieszkańcy osiedli i pracujący w pobliżu. Działania inwestycyjne, przewidziane w projekcie, będą skierowane na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z komunikacji tramwajowej i zbiorowej w ogóle, rezygnując z odbywania podróży samochodem do tego rejonu dzielnicy Mokotów, nazywanego Łukiem Siekierkowskim.
Wśród celów bezpośrednich projektu należy wymienić:
  • Pozyskanie dodatkowych pasażerów dla komunikacji tramwajowej w stolicy.
  • Redukowanie czasu podróży pasażerów komunikacją zbiorową.
  • Zapewnienie wysokiego komfortu podróżowania.
  • Zapewnienie komfortu wymiany pasażerów na przystankach.
  • Niezawodność funkcjonowania komunikacji tramwajowej.
  • Podniesienie stanu bezpieczeństwa osobistego pasażerów komunikacji tramwajowej.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu tramwajów i regularności kursowania.
  • Ograniczenie negatywnego oddziaływania systemu komunikacyjnego na otoczenie.
  • Zapewnienie wysokiego stopnia zintegrowania środków transportu zbiorowego.
  • Zapewnienie dobrego dostępu do tramwajów osób starszych i niepełnosprawnych.
    W projekcie przyjęto, że trasa tramwajowa będzie budowana z założeniem osiągnięcia wysokiego standardu technicznego i obsługi przez nowoczesny tabor.
  • Wysoki standard funkcjonowania tramwaju będzie zapewniony głównie poprzez:

    Analizowane warianty modernizacji

    Zbadano 4 warianty alternatywne dla inwestycji:
  • wariant 0 (W0) - Nic nie robić - zakładający brak działań w zakresie budowy trasy tramwajowej do Warszawskiego Parku Technologicznego.

  • wariant 1 (W1) - o przebiegu: Gagarina - Czerniakowska Bis - Pętla EC Siekierki,
         

  • wariant 2 (W2) - o przebiegu: Gagarina - Czerniakowska Bis - Nowoprojektowana Wschodnia - Bartycka - Nowo Bartycka - Augustówka - pętla EC Siekierki,
         

  • wariant 3 (W3) - o przebiegu: Gagarina - Czerniakowska Bis - Augustówka - WPT.
         

    Wyboru najkorzystniejszego wariantu modernizacji trasy tramwajowej dokonano biorąc pod uwagę następujące kryteria zasadnicze:
  • wyniki uzyskanych prognoz przewozów pasażerskich - wielkość potoku pasażerskiego,
  • koszty inwestycyjne niezbędne dla realizacji trasy tramwajowej,
  • wyniki analizy kolizyjności trasy z układem drogowym i pieszym oraz z inżynieryjną infrastrukturą podziemną,
  • wyniki analizy kosztów i korzyści społecznych,
  • możliwość etapowania realizacji.

    Biorąc pod uwagę powyższe kryteria za najkorzystniejszy wariant budowy trasy tramwajowej uznano wariant 2 (W2), z dwukierunkowym torowiskiem tramwajowym o następującym przebiegu:
  • ul. Gagarina - z torowiskiem tramwajowo-autobusowym usytuowanym w poszerzonym pasie dzielącym ulicy,
  • ul. Czerniakowska Bis - z torowiskiem tramwajowym usytuowanym w pasie dzielącym ulicy,
  • ul. Nowoprojektowana Wschodnia - z torowiskiem tramwajowym usytuowanym w pasie dzielącym ulicy,
  • ul. Bartycka - z torowiskiem poprowadzonym wzdłuż południowej krawędzi ulicy,
  • ul. Nowo Bartycka - z torowiskiem tramwajowym usytuowanym w pasie dzielącym ulicy,
  • ul. Augustówka - z torowiskiem tramwajowym usytuowanym w pasie dzielącym ulicy.

    Realizacja trasy tramwajowej do WPT przewidziana była na lata 2012 - 2015. W chwili obecnej trudno nie tylko określić kiedy ta trasa powstanie, ale też czy w ogóle powstanie



    Opracowano na podstawie:
    STUDIUM WYKONALNOŚCI DLA PROJEKTU:
    Budowa trasy tramwajowej do
    Warszawskiego Parku Technologicznego







    Studium wykonalności dla trasy tramwajowej do WPT

    W dokumencie m.in.:

  • CELE PROJEKTU
  • WARIANTY ANALIZY
  • WARIANT POSTULOWANY BUDOWY TRASY
  • REZULTATY PROJEKTU
  • PROGNOZY PRZEWOZÓW
  • PROZWIĄZANIA TECHNICZNE
  • ORGANIZACJA I STEROWANIE RUCHEM
  • PODSTAWOWE PROBLEMY REALIZACYJNE
  • KOSZTY INWESTYCYJNE I WYNIKI ANALIZ EKONOMICZNEJ
  • ETAPOWANIE DZIAŁAŃ I HARMONOGRAM REALIZACJI

    Synteza przedstawia wyniki opracowania studium wykonalności dla projektu pt.: "Budowa trasy tramwajowej do WPT, wykonanego przez konsorcjum Faber Maunsell Sp.z o.o i FaberMaunsell Ltd. na zamówienie Tramwajów Warszawskich, Sp. z o.o., ul. Siedmiogrodzka 20, 01-232 Warszawa.
    Projekt dotyczy budowy trasy tramwajowej do Warszawskiego Parku Technologicznego (WPT). Trasa ta będzie umożliwiać obsługę rozwijających się terenów miasta i będzie elementem usprawniającym system komunikacji tramwajowej Warszawie. Projekt zakłada, że wykorzystanie istniejącego systemu komunikacji tramwajowej (na przedłużeniu trasy do WPT) i jego rozwój sprawią, że będzie on zyskiwać coraz większe znaczenie w przewozach pasażerów i będą rosnąć pozytywne oceny ze strony użytkowników systemu transportu publicznego w Warszawie.


  • Przekroje poprzeczne - ul. Gagarina

    Przekroje poprzeczne - ul. Bartycka, ul. Czerniakowska-Bis