BUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ OD
PĘTLI BANACHA DO WILANOWA
|
Ogólnym celem budowy trasy tramwajowej do Wilanowa będzie podniesienie
atrakcyjności i stopnia wykorzystania przez pasażerów środków transportu publicznego w
Warszawie. Celem głównym inwestycji będzie obsłużenie komunikacją tramwajową nowopowstającego Miasteczka Wilanów i zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji tramwajowej i publicznej w ogóle oraz
rezygnacji z odbywania podróży samochodem w podróżach do centrum Warszawy.
Trasa tramwajowa na odcinku Pętla Banacha - Petla Pałacowa jest tylko elementem większej inwestycji.
Docelowo trasa ta będzie przedłużona z jednej strony od Banacha wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Dworca Zachodniego i dalej ul. Prymasa Tysiąclecia do ul. Wolskiej, a z drugiej strony od Petli Pałacowa do Konstancina. Wilanów i Konstancin są obszarem o intensywnym rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Miasto Konstancin i okoliczne gminy sąsiadujące rozwijają się dzięki silnym powiązaniom z warszawskim rynkiem pracy. Od kilku lat zachodzi proces suburbanizacji Warszawy - miejscowości podwarszawskie oferują tańsze warunki mieszkaniowe, co powoduje wzmożone zainteresowanie inwestycjami mieszkaniowymi również przez mieszkańców Warszawy.
Zapewnienie dobrej komunikacji transportem publicznym na peryferiach miasta jest warunkiem konieczym do zmniejszenia natężenia ruchu wjazdowego do stolicy samochodów osobowych i zmniejszenia tym samym zakorkowania ulic Warszawy.
|
W 2004 roku firma Faber Maunsell na zlecenie Tramwajów Warszawskich wykonała studium wykonalności wraz z koncepcją przebiegu trasy tramwajowej na odcinku od pętli Banacha do Wilanowa.
Zakres zadań w opracowaniu obejmował:
- Określenie potrzeb komunikacyjnych z określeniem źródeł i celów podróży na obszarze
miasta.
- Analizę układu komunikacji zbiorowej w obszarze oddziaływania projektu.
- Określenie parametrów systemu transportu zbiorowego, takich jak: praca przewozowa
(pasażerokilometry i wozokilometry) w podziale na poszczególne środki transportu
zbiorowego, średnie długości i czasy podróży komunikacją zbiorową, liczba pasażerów w
poszczególnych środkach komunikacji zbiorowej, przesiadki w głównych węzłach
transportowych, wskaźnik przesiadkowości w systemie komunikacji zbiorowej w
Warszawie.
- Analizy ruchu dla zdefiniowanych wariantów budowy trasy.
- Analizy techniczne dla zdefiniowanych wariantów modernizacji.
- Analizę ekonomiczną i finansową.
- Analizę oddziaływania na środowisko.
- Analizę wrażliwości i analizę ryzyka.
- Podsumowanie i wybór wariantu budowy trasy.
Przebieg trasy
W studium wykonano analizę możliwości budowy trasy od Pętli Banacha do Wilanowa. Poza wariantem zero przeanalizowano 6 wariantów poprowadzenia trasy:
|
- Wariant 1 (W1): Banacha Pole Mokotowskie Batorego Boya - Puławska
Goworka - Spacerowa Belwederska Sobieskiego Sobieskiego Bis Pętla Pałacowa
- Wariant 2 (W2): Banacha Pole Mokotowskie Batorego Boya Klonowa
Spacerowa Belwederska Sobieskiego Sobieskiego Bis Pętla Pałacowa
- Wariant 3 (W3): Banacha Żwirki i Wigury Rostafińskich Boboli Batorego
Waryńskiego Goworka Spacerowa Belwederska Sobieskiego Sobieskiego Bis
Pętla Pałacowa
- Wariant 4 (W4): Banacha Żwirki i Wigury Rostafińskich Boboli Batorego
Boya Klonowa Spacerowa Belwederska Sobieskiego Sobieskiego Bis Pętla
Pałacowa
- Wariant 5 (W5): Banacha Żwirki i Wigury Rostafińskich Boboli Rakowiecka
Puławska Goworka Spacerowa Belwederska Sobieskiego Sobieskiego Bis
Pętla Pałacowa
- Wariant 6 (W6): Banacha Pole Mokotowskie Boboli - Rakowiecka Puławska
Goworka Spacerowa Belwederska Sobieskiego Wilanowska Przyczółkowa
Pętla Pałacowa
|
Wyniki przeprowadzonej analizy potwierdziły, że budowa trasy tramwajowej będzie stwarzać
dogodne warunki dla skrócenia czasu podróży pasażerów tramwaju i zwiększenia
niezawodności funkcjonowania systemu transportowego miasta. Należy przez to rozumieć
stworzenie warunków dla jak najszybszego przejazdu tramwaju z obszaru Wilanowa do
centrum (i odwrotnie) oraz zapewnienie możliwości sprawnej wymiany pasażerów na
przystankach.
Wyboru najkorzystniejszego wariantu budowy trasy tramwajowej dokonano biorąc pod
uwagę następujące kryteria:
- wyniki prognoz przewozów pasażerskich,
- koszty inwestycyjne,
- kolizyjności trasy z układem drogowym i pieszym oraz z inżynieryjną
infrastrukturą podziemną,
- kosztów i korzyści społecznych,
- możliwość etapowania realizacji.
Biorąc powyższe pod uwagę za najkorzystniejszy wariant budowy trasy tramwajowej uznano
wariant 5 o następującym przebiegu:
ul. Banacha - torowisko dwukierunkowe usytuowane poza jezdnią, wzdłuż
południowej krawędzi ulicy,
Żwirki i Wigury - torowisko dwukierunkowe usytuowane poza jezdnią, wzdłuż
wschodniej krawędzi ulicy,
ul. Rostafińskich - torowisko dwukierunkowe usytuowane poza jezdnią, wzdłuż
północnej krawędzi ulicy,
ul. Boboli - torowisko dwukierunkowe usytuowane w osi ulicy,
ul. Rakowiecka (odcinek zachodni) - przebieg trasy z wykorzystaniem istniejącego
torowiska tramwajowego,
ul. Rakowiecka (odcinek wschodni) - torowisko tramwajowo-autobusowe
dwukierunkowe usytuowane, wzdłuż północnej krawędzi ulicy,
ul. Puławska - torowisko dwukierunkowe usytuowane w osi ulicy,
ul. Goworka - torowisko dwukierunkowe usytuowane poza jezdnią, w osi ulicy,
ul. Spacerowa - torowisko dwukierunkowe usytuowane poza jezdnią, w osi ulicy,
ul. Belwederska - obustronne, jednokierunkowe torowiska tramwajowo-autobusowe
usytuowane przy prawych krawędziach ulicy,
ul. Sobieskiego - obustronne, jednokierunkowe torowiska tramwajowo-autobusowe
usytuowane przy prawych krawędziach ulicy,
Sobieskiego Bis (do pętli PAŁACOWA) - torowisko dwukierunkowe usytuowane
poza jezdnią, w pasie dzielącym ulicy.
Prognozy przewozów pasażerskich
w wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że:
- we wszystkich wariantach budowy trasy tramwajowej można się spodziewać znacznego
obciążenia trasy tramwajowej Banacha-Wilanów ruchem pasażerskim;
- największe obciążenie ruchem pasażerskim będzie
występować w wariancie 5, a najmniejsze w wariantach 1i 2;
- w wariancie 5 trasa tramwajowa będzie obsługiwać największą liczbę podróży
pasażerskich w porównaniu z innymi wariantami (średnio o 13-14% więcej); najmniejszą
liczbę podróży pasażerów odnotowano w wariancie 3;
- bardzo dużą liczbą przewożonych pasażerów charakteryzuje się także wariant 6, jednak
średni potok pasażerski jest w tym wariancie niższy niż w przypadku wariantu 5, co
wskazuje na ogólnie mniejszą równomierność obciążenia trasy potokiem pasażerskim.
Prognoza liczby pasażerów na godzinę w roku 2010 |
Odcinek/przekrój |
Szczyt poranny |
Szczyt popołudniowy |
Banacha | 8 550 | 5 000 |
Rostafińskich | 9 250 | 5 600 |
Rakowiecka | 10 900 - 13 800 | 7 100 - 8 350 |
Spacerowa | 10 900 | 7 200 |
Belwederska | 10 600 | 7 100 |
Sobieskiego | 8 300 - 10 700 | 6 000 - 7 600 |
Sobieskiego-bis | 7 100 | 4 600 |
Koszty i harmonogram realizacji inwestycji przewidywany w 2004 roku
Oceniano, że program budowy trasy tramwajowej od Pętli Banacha do Wilanowa wymaga
poniesienia kosztów inwestycyjnych w wysokości 525,2 mln zł (bez podatku VAT).
Szczegółowe zestawienie kosztów przedstawia się następujaco:
- budowa trasy tramwajowej - 213,2 mln zł, w tym:
- Infrastruktura torowa - 105,220 mln zł,
- Przystanki - 3,522 mln zł,
- Infrastruktura trakcyjna - 75,470 mln zł,
- Sterowanie ruchem - 3,540 mln zł,
- System informacji - 7,578 mln zł,
- Studia i projekty - 11,720 mln zł,
- Wycinka drzew - 0,530 mln zł,
- Inżynier kontraktu - 3,000 mln zł,
- Promocja - 0,600 mln zł,
- Audyt zewnętrzny - 2,000 mln zł.
- zakup taboru - 312,0 mln zł.
Realizację zaproponowanego programu budowy trasy tramwajowej podzielono na 3 etapy:
- Etap I - lata 2005 - 2006: wykonanie projektu technicznego oraz innych niezbędnych
studiów i analiz, pozyskanie terenu (jeśli okazałoby się konieczne).
- Etap II - lata 2007 - 2009: budowa trasy (3 lata).
- Etap III - rok 2010: początek okresu eksploatacji.
Opracowano na podstawie:
STUDIUM WYKONALNOŚCI WRAZ Z KONCEPCJĄ
PRZEBIEGU TRASY TRAMWAJOWEJ
DLA PROJEKTU:
"BUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ OD
PĘTLI BANACHA DO WILANOWA"
DOSTĘPNE MATERIAŁY
|
Dokument zawiera m.in.:
ANALIZOWANE I POSTULOWANE WARIANTY BUDOWY TRASY
PROGNOZY PRZEWOZÓW
OPIS INFRASTRUKTURY TOROWEJ I ZASILANIA ENERGETYCZNEGO
ORGANIZACJĘ RUCHU AUTOBUSÓW I TRAMWAJÓW
OPIS PRZYSTANKÓW NA TRASIE TRAMWAJOWEJ
OPIS SYSTEMU INFORMACJI PASAŻERSKIEJ.
PROPONOWANY TABOR TRAMWAJOWY
ANALIZĘ KOSZTÓW INWESTYCYJNYCH I ANALIZĘ EKONOMICZNĄ
HARMONOGRAM REALIZACJI
Raport przedstawia wyniki opracowania studium wykonalności dla projektu pt. "Budowa
trasy tramwajowej od pętli Banacha do Wilanowa wraz z koncepcją przebiegu trasy
tramwajowej", wykonanego przez FaberMaunsell Ltd. na zamówienie Tramwajów
Warszawskich, Sp. z o.o., ul. Senatorska 37, 00-099 Warszawa.
Celem pracy było przygotowanie studium wykonalności budowy trasy tramwajowej od pętli
Banacha do Wilanowa.
|