Węzły przesiadkowe w WarszawiePod pojęciem "węzeł przesiadkowy" należy rozumieć miejsce, w którym występuje intensywne przesiadanie się pasażerów transportu publicznego. Przesiadki w węzłach obejmują szereg różnych środków transportu, jak kolej, metro, tramwaj i autobus (także Park & Ride). Największe znaczenie dla komunikacji publicznej mają węzły, w których schodzą się co najmniej trzy różne środki transportu. Z punktu widzenia pasażera najważniejsze kryteria dla przesiadek to straty czasu związane z oczekiwaniem na przyjazd kolejnego środka lokomocji, oraz wysiłek włożony w przejście pomiędzy przystankami. Jeśli odległość do pokonania przekracza 200 m, a czas dojścia 3 minuty, to takich przystanków nie powinno się traktować jako elementy tego samego węzła. W systemie transportu publicznego w Warszawie można wskazać co najmniej 40 węzłów przesiadkowych, z czego połowa realizuje połączenia dla co najmniej trzech różnych środków komunikacji publicznej. Liczba węzłów, jak i ich jakość, w najbliższych latach będą w Warszawie się zwiększać z powodu realizacji II linii metra. Węzły przesiadkowe w dużym mieście mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania komunikacji publicznej. Ich dostępność (także dla osób niepełnosprawnych), czytelny układ przystanków, łatwość poruszania się pomiędzy przystankami, a także komfort, w wydatny sposób wpływają na szybkość przemieszczania się i na zwiększenie zainteresowania komunikacją publiczną. Niestety w przypadku Warszawy tylko kilka węzłów przesiadkowych spełnia te kryteria. Władze miasta stołecznego przywiązują coraz więkzą wagę do właściwego funkcjonowania węzłów przesiadkowych. Świadczą o tym zapisy w Strategii rozwoju Warszawy do 2020 r. oraz w Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne. Jednym z celów głównych polityki transportowej powinna być poprawa zwartości i dostępności węzłów przesiadkowych. Efektem działań władz Warszawy są poniższe trzy opracowania dotyczące węzłów przesiadkowych. |
Ważniejsze węzły przesiadkowe na terenie Warszawy |
---|
Raport zbiorczy - synteza wyników badańW dokumencie m.in.:Niniejszy raport przedstawia podsumowanie wyników prac przeprowadzonych w ramach projektu "Analiza organizacji i funkcjonowania węzłów przesiadkowych na obszarze m. st. Warszawy" realizowanego przez firmę WYG International w 2010 roku. W ramach przeprowadzonych prac: - zinwentaryzowano występujące na danym węźle przesiadkowym systemy transportu publicznego oraz określono częstotliwość kursowania autobusów, tramwajów, metra i kolei; - przedstawiono charakterystykę oraz ilość występujących na danym węźle miejsc parkingowych; - opracowano schemat każdego węzła na, którym znalazły się wszelkie urządzenia, przedmioty i znaki wpływające i regulujące ruch pieszy osób przesiadających się w jego obrębie. Inwentaryzacji poddano 46 węzłów przesiadkowych znajdujących się w granicach miasta stołecznego Warszawy. Były to głównie skrzyżowania ważnych dróg i tras komunikacji publicznej stanowiące najważniejsze węzły w sieci tworzącej infrastrukturę dla systemu transportu publicznego. Były to rejony stacji metra, najważniejszych stacji i dworców kolejowych, skrzyżowań tras tramwajowych i ważnych korytarzy autobusowych, parkingi P+R. Prezentacja raportu 3,82 MB |
W dokumencie m.in.:Raport przedstawia wyniki wskaźnikowej oceny 10 węzłów przesiadkowych transportu publicznego w Warszawie, a także opisuje procedury badania i oceny węzłów. W ocenie wskaźnikowej stosowane są 2 metody zbierania danych: ankietowanie pasażerów i audyt węzłów. Badania 3 węzłów: Rondo de Gaulle'a, Metro Wilanowska i Metro Marymont+Park Kaskada zostały przeprowadzone metodą ankietową polegającą na zliczaniu pasażerów wsiadających i wysiadających na przystankach w obrębie węzła oraz na przeprowadzeniu ankiet wśród podróżnych oczekujących na przystankach TP w węźle. Badania ankietowe przeprowadzono w okresach szczytu porannego (godz. 7:00-10:00) oraz popołudniowego (godz. 15:00-18:00). Wszystkie 10 węzłów przebadano metodą audytową i na koniec oceniono ośmioma wskaźnikami, uwzględniającymi następujące aspekty: jakość infrastruktury podstawowej, integracja przestrzenna (zwartość) węzła, dostępność dla niepełnosprawnych, czytelność węzła, bezpieczeństwo osobiste, bezpieczeństwo w ruchu oraz informacja pasażerska. Załączniki do raportu 7,96 MB |