Droga ekspresowa S2
Droga ekspresowa, omijająca od południa centrum Warszawy. Łączy się z A2, S8, S7, S17. Południowa część obwodnicy ekspresowej Warszawy.
Opis ogólny
Trasa Południowej Obwodnicy wykorzystuje dawny korytarz rezerwowany w planach zagospodarowania dla autostrady A2, która zgodnie z ustaleniami uchwalonego w czerwcu 2004 r. Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego nie będzie przechodziła przez Warszawę. Nowa trasa wprowadzona w dawny korytarz, (który od kilkudziesięciu lat rezerwowany był na cele komunikacyjne), będzie pełniła rolę trasy miejskiej na parametrach trasy ekspresowej i charakteryzować się będzie liczniejszymi niż autostrada powiązaniami z układem ulic.
W węźle "Konotopa" wlot autostrady A2 do Warszawy rozgałęzia się na trasę POW oraz drogę ekspresową nr S7/S8 stanowiącą przedłużenie istniejącej Trasy Toruńskiej w kierunku zachodnim, zapewniając sprawne rozprowadzenie ruchu z autostrady do północnych i południowych dzielnic Warszawy. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.
- Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.
- Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.
- Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".
Południowa Obwodnica Warszawy jest przede wszystkim trasą dla miasta. Jej podstawowym zadaniem jest obsługa ruchu związanego z Warszawą. Pozwalają na to liczne węzły z układem ulic miejskich. Analizy prognozowanych obciążeń wykazują, że ruch związany z Warszawą stanowi 80% całości ruchu na trasie, z czego 50-60% to ruch przyjazdowy i wyjazdowy z miasta, a 20-30% to ruch wewnątrz Warszawy. Pozostały to ruch związany z Województwem Mazowieckim (średnio 17%) i ruch dalekiego zasięgu, który stanowi tylko 3%. Planowana droga (wraz z innymi jej odcinkami tworzącymi zamknięty ciąg pn. ekspresowa obwodnica Warszawy) umożliwi: usprawnienie komunikacji pomiędzy dzielnicami miasta, zapewnienie spójności obszaru metropolitarnego Warszawy oraz powiązanie docelowego układu drogowego Warszawy z siecią dróg zewnętrznych (krajowych) w tym z autostradą A2 w węźle "Konotopa" (na zachodzie) i "Konik" (na wschodzie).
Infobox
[S2] Południowa Obwodnica Warszawy
Podstawowe informacje:
- budowa drogi klasy ekspresowej (klasa S, 2x3+ pasy)
- podmiot odpowiedzialny: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Warszawie
- przebieg
- dł. w województwie mazowieckim
- zbudowano:
I. Odcinek od węzła "Konotopa" (bez węzła) do węzła "Lotnisko" (bez węzła)
Długość odcinka: | 10,5 km. |
Planowana realizacja: | 07.2010 - 10.2013 |
Decyzja środowiskowa: | 12.02.2009 |
Podpisanie umowy: | 17.06.2010 podpisano kontrakt na budowę odcinka. |
Wykonawcą jest konsorcjum firm: | Bilfinger Berger Polska SA, PRM Mosty-Łódź S.A., PUT Intercor Sp. z o.o. |
wartość: | 908 mln zł. |
Pozwolenie na budowę: | 01.07.2010 |
Oddanie do eksploatacji | Konotopa - Aleja Krakowska 31.07.2013, Al. Krakowska do węzła Warszawa Południe 7.09.2013. |