Strategia ruchu pieszego
Jakość ruchu pieszego w Warszawie jest zróżnicowana i w dużej mierze zależy od parametrów technicznych
infrastruktury oraz sposobu zagospodarowania terenu wzdłuż ciągów pieszych. Generalnie im bliżej centrum
miasta, warunki ruchu pogarszają się, szczególnie na głównych ciągach ulic i w ich sąsiedztwie. Wynika to ze
wzmożonego ruchu pieszych przy braku odpowiedniego dostosowania infrastruktury. Wyjątek stanowią ulice i
obszary z ograniczonym ruchem samochodowym (np. Stare i Nowe Miasto, ul. Krakowskie Przedmieście).
Na obszarach, gdzie przeważa zabudowa o charakterze mieszkaniowym stan infrastruktury pieszej i warunki
ruchu pieszego są w większości dobre. Wyjątek stanowią okolice bazarów i centrów handlowo usługowych, w
których ze względu na duże natężenia ruchu pieszych oraz występujące zakłócenia (np. niezgodne z przepisami
parkowanie i handel naręczny wzdłuż chodników), ruch pieszych bywa utrudniony.
Warunki ruchu pieszych wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych są uzależnione przede wszystkim od sposobu
zagospodarowania przyległych terenów. Najtrudniejsza sytuacja ma miejsce na obszarach pełniących szeroko
rozumiane funkcje usługowe (urzędy, sklepy).
Do głównych wad infrastruktury dla ruchu pieszego w Warszawie, które powodują utrudnienia w ruchu należy
zaliczyć:
- Brak dostosowania szerokości ciągów pieszych do natężeń ruchu oraz potrzeb
poszczególnych grup użytkowników.
- Zły stan nawierzchni chodników.
- Występowanie przeszkód na ciągach pieszych utrudniających ruch pieszych i
powodujących zawężenia szerokości użytkowej chodników.
- Niedostateczną liczbę przejść przez jezdnię.
- Niedostateczne ułatwienia w pokonywaniu terenowych różnic wysokości (pochylnie, windy).
- Niewystarczające uwzględnianie ruchu pieszego na etapie planowania i projektowania.
- Niską jakość utrzymania ciągów pieszych, także w okresie zimy.
- Niewłaściwą organizację prac remontowo-budowlanych.
- Niedostosowanie sygnalizacji świetlnych do ruchu pieszych.
- Niedostosowanie parametrów techniczno - funkcjonalnych części ciągów pieszych do
potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Niedostateczne rozwiązania w zakresie przystanków transportu zbiorowego.
- Brak integracji węzłów przesiadkowych.
- Stosowanie niewłaściwych materiałów do wykonania nawierzchni.
- Niską estetykę nawierzni pieszych.
|
|
Dokument pt.: "Strategia rozwoju systemu transportu pieszego w Warszawie" składa się z dwóch części ujętych
w odrębnych tomach:
Tom I - Strategia rozwoju systemu transportu pieszego.
Tom II - Wytyczne do planowania, projektowania i eksploatacji systemu transportu pieszego.
"Ocena i diagnoza systemu transportu pieszego" odnosi się do zagadnień związanych ze stanem infrastruktury
technicznej oraz ruchem i bezpieczeństwem pieszych, z uwzględnieniem wszystkich grup użytkowników. Zawiera
analizę silnych i słabych stron systemu oraz przedstawia rolę systemu transportu pieszego w "Strategii
Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne".
"Polityka rozwoju systemu transportu pieszego" definiuje cel generalny i cele szczegółowe oraz określa kierunki
rozwoju systemu transportu pieszego.
"Plan działań" przedstawia podstawowe zamierzenia m. st. Warszawy dotyczące rozwoju systemu transportu
pieszego, które powinny być podjęte w krótkim horyzoncie czasu (do 5 lat), jako wyraz realizacji polityki rozwoju
systemu transportu pieszego.
"Wytyczne do planowania, projektowania i eksploatacji systemu transportu pieszego" zawierają :
- zasady sytuowania ciągów pieszych w pasie drogowym,
- zasady organizacji i zabezpieczenia ruchu pieszych,
- warunki techniczne projektowania ciągu pieszego i jego elementów (plan i profil),
- wymagania funkcjonalne i estetyczne ciągów pieszych,
- zalecenia dotyczące nawierzchni ciągów pieszych.
Rozwój ruchu pieszego w Warszawie (2016 r.)
|
W dokumencie m.in.:
Cele rozwoju systemu transportu pieszego
Podstawy polityki rozwoju transportu pieszego
Zestawienie narzędzi realizacji polityki rozwoju transportu pieszego
Lista działań służących do realizacji polityki
Warunki techniczne projektowania
Podział przestrzeni dla pieszych na sekcje funkcjonalne
Wytyczne materiałowe i geometryczne w poszczególnych strefach
Szczegółowy wykaz granic poszczególnych stref
Polityka rozwoju systemu transportu pieszego w Warszawie odwołuje się do podstawowych celów zapisanych w dokumentach nadrzędnych, jakimi są: "Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne" oraz "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy".
Polityka transportowa uznaje znaczenie ruchu pieszego dla sprawnego funkcjonowania systemu transportowego. Przy deficycie przestrzeni komunikacyjnej, zwłaszcza w centralnej części miasta, złym stanie środowiska i ograniczonych środkach finansowych, kontrola dostępności wybranych obszarów miasta dla ruchu samochodowego może być rekompensowana stworzeniem dogodnych warunków obsługi środkami transportu zbiorowego (z dojściami pieszymi do przystanków i integracją węzłów przesiadkowych) oraz stworzeniem dogodnych warunków dla ruchu pieszego i rowerowego.
|
|
W dokumencie m.in.:
Strefy i ciągi piesze
Wytyczne geometryczne dla pasów ruchu pieszego
Układanie płyt chodnikowych przy przejściach
Wytyczne projektowania i wykonania dróg dla pieszych w m.st. Warszawie mają charakter fakultatywny. Oznacza to, że projektanci i wykonawcy
powinni z informacjami zawartymi w tym dokumencie zaposnać się i traktować ja jako zestaw instrukcji, wskazówek i zbiór dobrych praktyk, od których stosowania powinno się odstępować
jedynie w przypadku napotkania na obiektywne trudności wykonawcze, wynikające ze specyfiki konkretnego odcinka drogi i w zugodnieniu z komórką urzędu odpowiedzialną za estetykę przestrzeni publicznej.
|
Rozwój ruchu pieszego w Warszawie (2011 r.)
|
W dokumencie m.in.:
DIAGNOZA STANU ISTNIEJĄCEGO
POLITYKA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU PIESZEGO
PLAN DZIAŁAŃ
Na podstawie dostępnych badań ruchu (WBR 2005) szacuje się, że każdego dnia w Warszawie wykonywanych
jest ok. 700-800 tys. podróży pieszych. Oznacza to, że w dni powszednie ich udział jest na podobnym poziomie
jak liczba podróży wykonywanych samochodami - ok. 22%. Średni czas podróży pieszej wynosi ok. 17 minut (ok
1,2 km) i jest dość typowy dla miast o podobnej wielkości. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat udział podróży odbywanych pieszo zmieniał się. W
roku 1993 stanowił ponad 30% wszystkich podróży, w roku 1998 już tylko 20,5%, a w roku 2005 nieco wzrósł, do
poziomu blisko 21,6% wszystkich podróży.
W Warszawie pieszo najczęściej chodzi się do szkoły (udział podróży pieszych w tej motywacji wynosi 46%), na
zakupy oraz do punktów usługowych (udział podróży pieszych w tej motywacji wynosi 41%). Stąd też podróże
piesze wykonują najczęściej dzieci i młodzież pomiędzy 5 i 19 rokiem życia (aż 44% podróży pieszych w tej
grupie osób) oraz osoby starsze (31% podróży pieszych w tej grupie). Dość duży jest udział podróży pieszych w grupie osób deklarujących podwożenie/odprowadzanie - 33%. Jest to
dość typowe i wynika z charakteru takich podróży.
|
|
W dokumencie m.in.:
WYMAGANIA FUNKCJONALNE
ZASADY SYTUOWANIA CIĄGÓW PIESZYCH W PASIE DROGOWYM
ZASADY ORGANIZACJI STREF PIESZYCH
WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA
NAWIERZCHNIE DLA PIESZYCH
ESTETYKA W PRZESTRZENI DLA PIESZYCH
PODSTAWOWY ZAKRES MODERNIZACJI CIĄGÓW PIESZYCH
Wytyczne mają służyć planowaniu, projektowaniu, wykonywaniu i utrzymaniu infrastruktury przeznaczonej dla
pieszych, jako narzędzie realizacji Strategii Transportowej m.st. Warszawy, której jednym z celów jest
zwiększenie roli i jakości systemu transportu pieszego, z uwzględnieniem wszystkich grup użytkowników, w tym
osób starszych i niepełnosprawnych.
Zakłada się, że stosowanie wytycznych:
- poprawi jakość i ułatwi rozwój infrastruktury przeznaczonej dla pieszych,
- ujednolici zasady projektowana, wykonywania i eksploatowania infrastruktury dla pieszych.
Wytyczne powinny być stosowane przez: jednostki zajmujące się planowaniem, biura projektowe, firmy
wykonawcze oraz przez zarządców dróg i zarządców ruchu we wszystkich przedsięwzięciach na terenie m.st.
Warszawy, dotyczących modernizacji i budowy dróg, w zakresie związanym z ruchem pieszych.
Wytyczne powinny być stosowane przez projektantów działających na zlecenie m.st. Warszawy i jego jednostek
oraz przez jednostki miejskie na etapie zlecania, zatwierdzania i odbioru prac. Stosowanie wytycznych powinno
być powoływane w warunkach zamówienia (SIWZ) lub w umowach na wykonanie poszczególnych prac
związanych z infrastrukturą transportową na terenie Warszawy.
|