Studium komunikacyjne dla rejonu Dworca Gdańskiego
Rejon Dw. Gdańskiego stanowi węzeł przesiadkowy o znaczeniu regionalnym i
miejskim, na który składają się dworzec PKP Warszawa Gdańska i stacja metra (A17)
Dworzec Gdański. Dodatkowo w ciągu ul. Słomińskiego zlokalizowane są przystanki
komunikacji tramwajowej i autobusowej. W związku z planami budowy przejścia podziemnego pomiędzy stacją metra Dworzec
Gdański a stacją PKP Warszawa Gdańska oraz Żoliborzem zakłada się rozbudowę stacji PKP
Warszawa Gdańska na odcinku od km 8,200 do km 11,200 linii nr 020 Warszawa Główna
Towarowa - Warszawa Praga. Modernizacja stacji Warszawa Gdańska umożliwi przeprowadzenie remontu wiaduktu
w ciągu ulicy Gen. W. Andersa, w przypadku którego zakłada się zmianę lokalizacji podpór
(w obecnym projekcie modernizacji wiaduktu, podpory kolidują z istniejącym układem
torowo - peronowym). W projekcie przejścia podziemnego łączącego rejon Dw. Gdańskiego
z Żoliborzem przewiduje się także budowę wyjść na perony oraz budowę dźwigów
osobowych dla niepełnosprawnych. Na podstawie analiz ruchu przeprowadzonych dla założeń komunikacyjnych wynikających z
projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a także na podstawie analizy
rozwiązania przedstawionego w opracowanej "Koncepcji lokalizacji ulicy Błońskiej Bis..."
wykonanej na zlecenie PKP S.A. Transeko zaproponowało autorskie rozwiązanie docelowego układu
komunikacyjnego rejonu Dworca Gdańskiego.
W proponowanym rozwiązaniu przyjęto dla układu drogowego:
skrzyżowanie ul. Pokornej z ul. Błońską-Bis w formie ronda z możliwością obsługi
rejonu Dworca Gdańskiego od strony ronda (zakładana możliwość włączenia ulicy
dojazdowej);
brak odcinka ulicy Błońskiej-Bis od skrzyżowania z ul. Pokorną (rondo) do ul.
Słomińskiego i brak skrzyżowania z ul. Słomińskiego vis a vis Dworca Gdańskiego;
budowę tunelu w ciągu ul. Słomińskiego, zgodnie z projektem miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, ale zakończonego bezpośrednio za skrzyżowaniem z
ul. Kłopot(na wschód od skrzyżowania);
połączenie ulicy Pokornej z ul. Błońską Bis tunelem pod ulicą Słomińskiego;
połączenie ulicy Słomińskiego z ulicą 5 KD-Z na zasadzie prawych skrętów;
wjazd i zjazd z północnej jezdni ul Słomińskiego do Dworca Gdańskiego;
połączenie ulicy Międzyparkowej oraz ulicy Szymanowskiej z ulicą Słomińskiego
poprzez jezdnię zbierająco-rozprowadzającą
brak możliwości wykonywania przejazdów poprzecznych przez ulicę Słomińskiego
(likwidacja zawrotek);
rozbudowę ulicy Gen. W. Andersa na północ od skrzyżowania z ulicą Stawki do dwóch
jezdni;
utrzymanie ulicy Gen. W. Andersa na południe od skrzyżowania z ulica Stawki jako ulicy
jednojezdniowej
połączenie ulicy 5 KD-Z z ulicą Gen. W. Andersa na zasadzie prawych skrętów;
połączenie ulicy Gen. W. Andersa z ulicą Międzyparkową na zasadzie prawych skrętów;
brak możliwości skrętu w lewo ul. Międzyparkową z południowego wlotu ul.
Bonifraterskiej na skrzyżowaniu z ww. ulicą;
połączenie ulicy Pokornej z ulicą wewnętrzną obsługującą obiekty leżące wzdłuż ulicy
Słomińskiego na zasadzie prawych skrętów;
skrzyżowanie ulicy Pokornej z ulicą Inflancką w formie dwupasowego ronda;
ulicę Pokorną na odcinku od ul. Inflanckiej do ul. Stawki jako ulicę dwujezdniową (dwa
pasy ruchu w każdym kierunku);
skrzyżowanie ulicy Pokornej z ulicą Stawki w formie dwupasowego ronda;
połączenie ulicy Lewartowskiego z ulicą Stawki na zasadzie prawych skrętów;
brak możliwości wykonywania skrętów w lewo z wlotów ulicy Gen. W. Andersa na
skrzyżowaniu z ul. Stawki z jednoczesnym zapewnieniem obsługi tych relacji poprzez
skrzyżowanie ul. Bonifraterskiej z ul. Muranowską oraz przez zawrotkę w ciągu ul.
Stawki na wysokości ulicy Lewartowskiego;
wyznaczenie dwóch pasów do skrętu w lewo na zachodnim wlocie ulicy Stawki na
skrzyżowaniu z ul. Gen. W. Andersa (jednego obsługującego ruch w lewo i na
wprost);
wyznaczenie dwóch pasów do jazdy na wprost na południowym wlocie ul. Gen. W.
Andersa na skrzyżowaniu z ul. Stawki;
likwidację przejazdu tramwajowego przez południową jezdnię ul. Słomińskiego (w
rejonie ul. Międzyparkowej); założono likwidację linii tramwajowych wzdłuż ciągu
Słomińskiego - Międzyparkowa - Andersa/Mickiewicza przy założeniu możliwości
przesiadania się pasażerów tramwajów na metro na Dw. Gdańskim (z pozostawieniem
torowiska na potrzeby przejazdów technicznych i w stanach awaryjnych);
utrzymanie skrzyżowania ul. Muranowskiej z ul. Bonifraterskiej w stanie obecnym;
W ramach koncepcji autorskiej rozwiązania komunikacyjnego zaproponowano
przebiegi dróg rowerowych:
wyznaczenie dwukierunkowej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni ul.
Słomińskiego (od Ronda Zgrupowania AK "Radosław" do Mostu Gdańskiego);
przedłużenie istniejącej drogi rowerowej wzdłuż południowej jezdni ul.
Słomińskiego w stronę Mostu Gdańskiego;
wyznaczenie dwukierunkowej drogi rowerowej wzdłuż zachodniej jezdni ul. Gen.
W. Andersa (od wiaduktu w ciągu ul. Mickiewicza) do skrzyżowania z ul. Stawki z
przejściem na stronę wschodnią na południe od skrzyżowania z ul. Stawki
(wykorzystanie pasa zieleni a wschód od torowiska tramwajowego);
wyznaczenie dwukierunkowej drogi rowerowej po stronie północnej ulicy Stawki;
wyznaczenie dwukierunkowych dróg rowerowych po obu stronach ulicy Pokornej;
wyznaczenie dwukierunkowej drogi rowerowej wzdłuż ulicy 5 KD-Z;
przedłużenie drogi rowerowej (pasów dla rowerów w ul. Bonifraterskiej) wzdłuż
ulicy Bonifraterskiej w stronę centrum (do drogi rowerowej w ul. Anielewicza).
W dokumencie m.in.:
STAN ISTNIEJĄCY
KONCEPCJE ROZWIĄZANIA KOMUNIKACYJNEGO
UWARUNKOWANIA WYNIKAJĄCE Z DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH
KOMUNIKACJA KOLEJOWA
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
KONCEPCJA LOKALIZACJI ULICY BŁOŃSKIEJ BIS - BUDPLAN
STUDIUM TECHNICZNO - EKONOMICZNE ZACHODNIEGO ODCINKA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ
ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
ROZWIĄZANIA KOMUNIKACJI PIESZEJ I ROWEROWEJ
POWIĄZANIA KOMUNIKACYJNE
PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ KOMUNIKACYJNYCH
WYNIKOWA KONCEPCJA UKŁADU KOMUNIKACYJNEGO WYTYCZNE
KOMUNIKACYJNE
Studium dotyczy rejonu Dw. Gdańskiego w Warszawie. Opracowanie, zgodnie z
umową nr AM/B/II/2/2195/08, zostało wykonane przez Transeko sp.j., ul. Lwowska 9/1A,
00-660 Warszawa dla Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta st.
Warszawa.
W opracowaniu szczegółowej analizie poddano układ drogowy ograniczony ulicami:
Międzyparkową - Bonifraterską - Stawki - Pokorną - Kłopot - Błońską Bis.
W wyniku analiz opracowano koncepcję rozwiązania układu drogowego, dla którego
opracowano prognozy ruchu z wykorzystaniem modelu ruchu dla Warszawy (VISUM).
Ponadto wykonano komputerową mikrosymulację ruchu w analizowanym obszarze dla
dwóch wariantów rozwiązania układu drogowego i zagospodarowania przestrzennego.
Stworzyło to podstawy do sformułowania rekomendacji dotyczących koncepcji układu
komunikacyjnego oraz opracowania wytycznych do organizacji ruchu.