Plac Wileński - koncepcja węzła przesiadkowego
|
Prezentowana koncepcja przedstawia syntezę analiz i uzgodnień dla projektu
pt: "Plac Wileński - koncepcja węzła przesiadkowego" wykonanego przez
FaberMaunsell Polska Sp. z o.o na zamówienie miasta stołecznego Warszawy.
Koncepcja łączy w sobie wiele opracowań przygotowanych dla poprawy
funkcjonowania transportu w Warszawie i polepszenia warunków życia mieszkańcom
stolicy i podróżującym po mieście przyjezdnym.
W koncepcji ujęto m. in. opracowania dotyczące:
budowy centralnego odcinka II linii metra,
modernizacji trasy tramwajowej W-Z,
uprzywilejowania komunikacji autobusowej w Warszawie,
rozwoju dróg rowerowych w Warszawie.
Głównym założeniem niniejszego opracowania jest ułatwienie ruchu
podróżującym przesiadającym się na Placu Wileńskim między różnymi środkami
transportu zbiorowego (kolej, metro, tramwaje, autobusy miejskie i podmiejskie).
Priorytetem przy modernizacji, przebudowie węzła przesiadkowego jest szeroko
rozumiana poprawa warunków w nim panujących.
W dokumencie m.in.:
Charakterystyka stanu istniejącego
Zasady funkcjonalno-ruchowe ukształtowania węzła przesiadkowego
Opis techniczny rozwiązania docelowego
Prognozy ruchu
Załącznik 1 - Rozkłady jazdy ZTM i PKP
Załącznik 2 - Prognozy ruchu pieszego
Załącznik 3 - Plan sytuacyjny koncepcji węzła przesiadkowego
|
Koncepcja rozwiązania węzła przesiadkowego na Placu Wileńskim
powstawała ewolucyjnie, poprzez przekształcanie kolejnych wariantów, aż do
wariantu wynikowego.
Droga ewolucji okazała się być jedyną drogą przekształcania proponowanego
rozwiązania na skutek złożoności problematyki transportowej tego węzła
przesiadkowego.
Złożoność ta wynika z obecności:
stacji kolejowej Warszawa Wileńska,
przyszłej stacji II linii metra,
przystanków tramwajowych dla kilku linii krzyżujących się,
przystanków autobusowych różnych linii i przewoźników,
komunikacji rowerowej,
bardzo intensywnego ruchu pieszego i samochodowego.
Ostateczna wersja projektu koncepcyjnego węzła przesiadkowego na Placu
Wileńskim została przygotowana po wielu konsultacjach z jednostkami miejskimi a
także innymi biurami projektowymi. Koncepcja integruje w sobie wiele
wcześniejszych opracowań, które swoim zasięgiem obejmowały obszar Placu
Wileńskiego.
Celem tego opracowania jest usprawnienie ruchu pieszego
(pasażerskiego) w węźle przesiadkowym oraz poprawienie funkcjonowania
komunikacji zbiorowej w tym rejonie miasta.
Nowa koncepcja węzła przesiadkowego
Wskutek protestów mieszkańców Pragi oraz organizacji społecznych, dotyczących likwidacji przejść dla pieszych po powierzchni, opracowano nowe warianty Placu Wileńskiego. Zdecydowano się na częściowe przywrócenie przejść dla pieszych na powierzchni oraz na zwężenie ulic.
Uwaga: poniższe opracowanie nie posiada jeszcze wszystkich koniecznych uzgodnień i prawdopodobnie nie zostało jeszcze odebrane. Nie stanowi więc ostatecznego projektu dla Palcu Wileńskiego. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze upubliczniło je na swojej stronie internetowej.
KONCEPCJA ORGANIZACJI RUCHU NA SKRZYŻOWANIU PLAC WILEŃSKI W WARSZAWIE - opis 3,57 MB