Celem opracowania jest ocena możliwości budowy na terenie miasta stołecznego Warszawy nowych
obiektów handlu wielkopowierzchniowego (w skrócie: WOH - tj. obiektów o
powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2) z uwzględnieniem struktury wielkościowej,
branżowej i przestrzennej oraz wykonanie prognoz dla 26 wskazanych nowych
lokalizacji. Cel obejmuje skutki budowy obiektów dla komunikacji, istniejącej sieci
handlowej, rynku pracy, oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsumentów wraz z
określeniem możliwości wykorzystania danego terenu
Opracowanie ma charakter studialny bazujący na materiałach przekazanych przez
Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego w
Warszawie, zgromadzonych przez wykonawcę oraz badaniach własnych
wykonanych w ramach niniejszego opracowania.
Specyficzną cechą równoczesnej oceny przydatności 26 lokalizacji w mieście do
wykorzystania ich pod budowę WOH był jej podwójny charakter:
1) ocena ogólna odnosząca się jednocześnie do wszystkich lokalizacji,
przeprowadzona w zakresie ich wpływu na rynek pracy, na sieć handlową oraz na
zadowolenie i interesy konsumentów, oraz
2) ocena szczegółowa odnosząca się do każdej z lokalizacji w zakresie
towarzyszących im uwarunkowaniom funkcjonalno-przestrzennym oraz
transportowym.
W rezultacie tego podziału opracowanie składa się z 2 tomów: tom I zawiera oceny
ogólne lokalizacji, jak też zawierający syntezę wyników szczegółowych analiz oraz
tom II, skladający się z 26 zeszytów poświęconych wynikom ocen kolejnych lokalizacji
od 1 do 26.
Dla każdej ze wskazanych lokalizacji, zgodnie z zawartą umową, została wykonana
analiza uwarunkowań przestrzennych i funkcjonalnych, prognoza wpływu na
obciążenie układu komunikacyjnego, na istniejącą sieć handlową, na rynek pracy, na
zaspokojenie potrzeb i interesów konsumentów oraz wpływu na środowisko.
Do obiektów typu WOH tj. obiektów o
powierzchni sprzedaży ponad 2000 m2 można zaliczyć:
- domy towarowe,
- centra handlowe,
- parki handlowe,
- centra wyprzedażowe,
- galerie handlowe i hale targowe - o łącznych powierzchniach sprzedaży w
sklepach ponad 2000m2,
- hipermarkety funkcjonujące poza centrami handlowymi i parkami handlowymi.
|
Oriantacyjna lokalizacja 26 analizowanych obiektów handlu wielkopowierzchniowego
|