Droga ekspresowa S19Odcinek w województwie mazowieckim |
---|
Droga ekspresowa nr 19 (S19) jest to szlak łączący główne miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin oraz Rzeszów. Na obszarze województwa mazowieckiego S19 przecina jego wschodnie krańce w powiecie łosickim. Długość odcinka około 35 km.
Przebieg drogi krajowej nr 19 nawiązuje do historycznego przebiegu traktu łączącego Białystok - Siemiatycze - Łosice - Międzyrzec Podlaski - Lublin. Droga łączy liczne, niewielkie miejscowości powiatu łosickiego, przez co jest kręta (szczególnie między Sarnakami a Łosicami), z krótkimi odcinkami prostymi.
Na dzień dzisiejszy, ruch na niej jest relatywnie niewielki i zróżnicowany, w zależności od odcinka. Największy jest na trasie: Siemiatycze - Sarnaki - Łosice i dalej w kierunku Siedlec.
W odczuciu mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż drogi, jej uciążliwość nie jest powszechnie odbierana. Jednak, przy stałym wzroście natężenia ruchu samochodowego przepustowość drogi ulegnie ograniczeniu, a w efekcie wystąpią utrudnienia. Przebudowa drogi nr 19 do parametrów drogi ekspresowej musi wiązać się z wyprostowaniem przebiegu, a co za tym idzie, wejściem na nowe tereny. Wstępnie wytrasowano 3 warianty drogi (1, 1a i 2). W ramach konsultacji społecznych, pojawił się wariant 3, będący kompromisem wszystkich rozwiązań, uwzględniający maksymalną liczbę uwag zgłaszanych przez mieszkańców i przedstawicieli urzędów. Na podstawie przeprowadzonego w Raporcie porównania można przyjąć, że najkorzystniejszym do realizacji pod względem funkcjonalności, relatywnie najmniejszych negatywnych oddziaływań na mieszkańców oraz mało konfliktowym dla środowiska przyrodniczego, będzie wariant 3 (społeczny). Podstawowe parametry techniczne przyszłej trasy S19: |
W dokumencie m.in.:Celem wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko (OOS) było określenie skutków środowiskowo-przestrzennych, wynikających z rozbudowy drogi krajowej nr 19 w granicach województwa mazowieckiego, na etapie prac budowlanych oraz w trakcie późniejszej eksploatacji. Rozpatrywane były interakcje pomiędzy opiniowaną drogą a najbliższymi terenami mieszkaniowymi (wpływ na ludność), fauną i florą, wodami podziemnymi i powierzchniowymi, powierzchnią ziemi, obiektami podlegającymi ochronie z tytułu ustawy o ochronie przyrody oraz dobrami kultury. Streszczenie raportu 0,44 MB Zanieczyszczenie powietrza 5,47 MB Załączniki 2,57 MB |