Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


Skład Zarządu Statut SISKOM Dołącz do nas Numer konta

SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji


SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji powstało 25 marca 2006 roku. W tym dniu doszło do pierwszego oficjalnego spotkania założycielskiego stowarzyszenia. Przedtem od 28 września 2004 działaliśmy nieformalnie pod nazwą SISKOM - Społeczny I Spontaniczny Komitet Obwodnicy Miejskiej.
SISKOM skupia entuzjastów budowy nowoczesnych tras komunikacyjnych w Warszawie i w całej Polsce. Pod pojęciem "trasy komunikacyjne" należy rozumieć autostrady, trasy ekspresowe, drogi szynowe, komunikację miejską, lotniska, ścieżki rowerowe.
W skład stowarzyszenia wchodzi 30 osób mieszkańców Warszawy i okolic, a wśród nich m.in. drogowcy, projektanci, inżynierowie budownictwa, specjaliści od transportu, prawnicy, informatycy, ekonomiści, handlowcy, pracownicy PKP.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Działa na zasadzie non-profit. Nie jesteśmy przez nikogo opłacani, ani związani z żadną instytucją, urzędem państwowym, miejskim ani biurem projektów. Od samego początku działamy społecznie, a działalność ta wynika jedynie z naszej pasji.

Poznaliśmy się przez internet, dzięki portalowi Gazety Wyborczej. Wcześniej nie znaliśmy się osobiście.
Tuż przed sesją Rady Warszawy w dniu 30 września 2004, na której miały zapaść decyzje dotyczące Południowej Obwodnicy Warszawy, postanowiliśmy się spotkać i zacząć działać w sposób zorganizowany. Tak powstał SISKOM - Społeczny I Spontaniczny Komitet Obwodnicy Miejskiej, jako ruch sprzeciwiający się protestom przeciw rozwojowi stolicy. Początki były zupełnie spontaniczne - w ciągu jednej nocy powstało nasze pierwsze logo
,
którego używamy do dnia dzisiejszego. Nasze pojawienie się na sesji Rady Warszawy w dniu 30 września 2004 roku było nie lada sensacją - grupka pasjonatów z kartkami z wielkim TAK wśród ponad 300 osobowej grupy sterowanej przez Ekologiczny Ursynów wywołała wielkie zainteresowanie wśród dziennikarzy.
Z końcem października 2004 zostaliśmy zaproszeni jako SISKOM do udziału w programie Kamila Durczoka "DEBATA", który był poświęcony problemom komunikacyjnym Warszawy, a w szczególności budowie nowoczesnych miejskich obwodnic. Niestety formuła programu nie dała nam możliwości szerszego zabrania głosu, głównie stanowiliśmy tło do dyskusji ekspertów i przeciwwagę dla grupy NIMBY podającej się za ekologów. Jednak już sam fakt, że Telewizja Polska skontaktowała się z nami i zaprosiła do programu podziałał na nas mobilizująco. Był to jasny sygnał, że działalność nasza od samego początku została zauważona przez media. W owym czasie w skład SISKOM wchodziło tylko 5 osób. By się pokazać w programie musieliśmy w ciągu 2 dni zgromadzić grupę około 30-sto osobową. Udało się bez problemów. Przekonaliśmy się, że wiele osób rozumuje podobnie do nas, a wręcz stanowi milczącą mniejszość wobec protestujących przeciw potrzebnym w mieście inwestycjom komunikacyjnym.
Od samego początku drażniły nas nie tyle same protesty przeciw inwestycjom komunikacyjnym w mieście, co brak powszechnej i ogólnie dostępnej informacji. Zaczęliśmy stopniowo gromadzić wszelkie plany inwestycyjne, cierpliwie wydeptując ścieżki do urzędów. Tak w połowie kwietnia 2005 roku uruchomiliśmy pierwszą wersję strony internetowej, na której zamieściliśmy kilka map przebiegu planowanych dróg ekspresowych w Warszawie i towarzyszących im opracowań. Z czasem nasza strona stała się podstawowym źródłem informacji o planach rozwoju Warszawy i okolic.
W tej chwili prowadzimy aktywną działalność. Spotkania informacyjne, dyskusje, udział w konsultacjach społecznych i wpływanie na ostateczny kształt wszelkich projektów. Współpracujemy z organizajami ekologicznymi. Wspierając Ekologów swoją merytoryczną wiedzą z dziedziny drogownictwa staramy się wspólnie doprowadzić do ocalenia Doliny Rospudy. Zależy nam, by rozwój infrastruktury drogowej odbywał się z poszanowaniem prawa oraz środowiska naturalnego.
Głównym obszarem naszego działania jest jednak Warszawa i województwo Mazowieckie.
Spotykamy się ze specjalistami w dziedzinie ochrony środowiska, komunikacji i budowy dróg. Zdobywamy wiele oficjalnych materiałów i projektów, które zamieszczane są na naszej stronie internetowej. Nasza działalność ma również charakter informacyjny i jesteśmy przeciwwagą dla dezinformacji ze strony pseudoekologów i grup protestujących w imię własnych interesów przeciwko rozwojowi stolicy. O sposobie i miejscu budowy nowych tras powinny decydować uwarunkowania czysto merytoryczne, zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju, a nie argumenty krzykactwa i układów politycznych poparte jedynie populistycznymi hasłami. Staramy się też działać mobilizująco na urzędy stołeczne, radnych, GDDKiA, itp., by wszelka informacja o planowanych obwodnicach i trasach bezkolizyjnych w Warszawie trafiła "pod strzechy".
Z naszych wieloletnich obserwacji wiemy, że wszelkie protesty przeciwko inwestycjom w infrastrukturę komunikacyjną wynikają jedynie z niewiedzy i nieznajomości faktów tyczących się budowy i funkcjonowania nowych tras.

My posiadamy wystarczającą wiedzę i wszelkie argumenty, by przekonać każdego wątpiącego, że rozwój infrastruktury komunikacyjnej jest warunkiem koniecznym do rozwoju Warszawy i calej Polski.