Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


IV KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
MIASTO I TRANSPORT 2010


OBSŁUGA KOMUNIKACYJNA CENTRUM MIASTA

W dniu 24 lutego 2010 r. odbyła się IV Konferencja Naukowo-Techniczna zorganizowana pod patronatem Koła Naukego Inżynierów Komunikacji (KNIK) z wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Tematem przewodnim były problemy komunikacyjne centrów dużych miast.

W trakcie 3 sesji tematycznych wygłosozno w sumie 13 referatów:
  • Zasady kształtowania systemu transportowego centrum miasta (M. Dudek - Politechnika Krakowska)
  • Problemy zagospodarowania przestrzennego w obszarze śródmiejskicm (J. Latała - BAiPP)
  • Nowa strategia transportowa Warszawy (M. Reksnis - BDiK)
  • Zarządzanie ruchem (W. Suchorzewski - Politechnika Warszawska)
  • Efekty wdrożenia TTA na trasie W-Z (A. Brzeziński/M. Rezwowo-Mosakowska - PW/TransEko)
  • Unowocześnienie komunikacji tramwajowej w centrum na przykładzie Krakowa (M. Bauer - Politechnika Krakowska)
  • Obsługa śródmieścia komunikacją autobusową (W. Lasek - BDiK)
  • Efektywność komunikacji tramwajowej a priorytety dla tramwajów (G. Madrjas/J. Szustek - Tramwaje Warszawskie)
  • Rower publiczny w Warszawie (K. Jesionkiewicz-Niedzińska - PW/TransEko)
  • Płatne parkowanie - możliwości i ograniczenia (A. Strachocka - ZDM Warszawa)
  • Rola planów mobilności w organizacji ruchu samochodowego związanego z obiektami w centrum miasta (K. Nosal - Politechnika Krakowska)
  • Szczecin - nowe plany komunikacyjne związane z zagospodarowaniem centrum miasta (K. Masłowski - AECOM / P. Gładkowski - WIM, Urząd m. Szczecin)
  • Monitorowanie ruchu na pasach autobusowych w Warszawie (P. Krukowski - BDiK)
Prezentacje z Konferencji



Wytyczne kształtowania systemu transportowego centrum miasta 0,36 MB

  • Definicja centrum miasta
  • Podstawowe problemy komunikacyjne w centrum
  • Istota polityki transportowej
  • Cechy systemu transportowego w centrum
  • Dlaczego ogranicza się ruch samochodowy w centrum?
  • Metody ograniczania ruchu samochodowego
  • Zasady uprzywilejowania komunikacji zbiorowej
  • Zasady kształtowania stref ruchu pieszego
  • Pożądane cechy układu komunikacyjnego w centrum


  • Problemy zagospodarowania przestrzennego w obszarze śródmiejskim 7,23 MB

  • Problemy zagospodarowania
  • Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
  • Przestrzenie publiczne w studium
  • Projektowane plany miejscowe
  • Decyzje administracyjne
  • Główne problemy w zagospodarowaniu


  • Nowa strategia transportowa Warszawy 2,46 MB

  • Koncentracja funkcji śródmiejskich
  • Drogi i transport publiczny
  • Parkowanie
  • Ograniczenia ruchu towarowego
  • Wielkość ruchu w centrum
  • Polityka transportowa
  • Plan rozwoju transportu Warszawy


  • Zarządzanie ruchem 1,97 MB

  • Historia wzrostu motoryzacji
  • Tworzenie zaawansowanego systemu zarządzania ruchem
  • Zainstalowany system zarządzania ruchem - ZSZR
  • ZSZR - Stan aktualny
  • Koncepcja kontynuacji rozwoju ZSZR


  • Efekty wdrożenia TTA na Trasie W-Z 1,18 MB

  • TTA na Trasie W-Z
  • Natężenie pasażerów autobusów i tramwajów
  • Natężenie samochodów osobowych
  • Podział zadań przewozowych na Moście
  • Wyniki badań ruchu
  • Wnioski dotyczące warunków ruchu
  • Ocena wpływu TTA na komunikację zbiorową
  • Ocena wpływu na komunikację indywidualną


  • Unowocześnienie komunikacji tramwajowej w centrum 2,59 MB

  • System komunikacji miejskiej w Krakowie
  • Podstawowe dane eksploatacyjne
  • Usprawnienia dla tramwajów w centrum Krakowa
  • Krakowski Szybki Tramwaj
  • Pasy tramwajowo-autobusowe
  • Plany rozwoju komunikacji tramwajowej w Krakowie


  • Obsługa Śródmieścia komunikacją autobusową 2,47 MB

  • Granica obszaru śródmiejskiego w Warszawie
  • Trendy demograficzne
  • Główne korytarze transporotowe w centrum
  • Ruch autobusowy do centrum
  • Podstawowe parametry eksploatacyjne
  • Warunki ruchu autobusów w śródmieściu
  • Pasy autobusowe w śródmieściu
  • Węzły przesiadkowe w śródmieściu
  • Plany rozwoju syatemu autobusowego


  • Efektywność komunikacji tramwajowej a priorytety dla tramwajów 0,14 MB

  • Czynny priorytet w sygnalizacji
  • Priorytet bezwzględny i warunowy
  • Przykłady pozytywne priorytetów dla tramwajów
  • Przykład negatywny - Al. Jerozolimskie
  • Jak jest na świecie?


  • Rower publiczny w Warszawie 3,21 MB

  • Strategia - rozwój ruchu rowerowego
  • Plan działań na lata 2010-11
  • Ocena stanu istniejącego
  • Rodzaj SRP
  • Obsługiwany obszar
  • Opis funkcjonowania systemu
  • Koszty SRP
  • Rozważane modele wdrożenia SRP


  • Płatne parkowanie - możliwości i ograniczenia 1,40 MB

  • Automatyzacja opłat
  • Zachęty do skracania postoju
  • Prawne ograniczanie czasu postoju
  • Podstawy pobierania opłat
  • Wyznaczanie miejsca systemu płatnego parkowania
  • Funkcje płatnego parkowania
  • Mankamenty prawne
  • Egzekwowanie opłat


  • Rola planów mobilności w organizacji ruchu samochodowego 0,92 MB

  • Zarządzanie mobilnością
  • Plan mobilności
  • Rola planów mobilności


  • Szczecin - nowe plany komunikacyjne w centrum miasta 14,7 MB

  • Układ komunikacyjny - stan istniejący
  • Zmiany komunikacyjne w śródmieściu
  • Przykłady zagraniczne


  • Monitoring ruchu na pasach autobusowych w Warszawie 1,66 MB

  • Przypadek Londynu
  • Warszawa. Łamanie przepisów - stan obecny
  • Dlaczego konieczne są zmiany
  • Rozwiązania
  • Punkty kamerowe ARTR
  • Jak działa automatyczne monitorowanie ruchu
  • Centrum Mandatowania Straży Miejskiej
  • Instalowanie punktów kamerowych ARTR
  • Architektura systemu
  • Dodatkowe funkcjonalności PK ARTR
  • Jakie właściwości PK ARTR można testować?