Trasa Siekierkowska jest elementem Obwodnicy Miejskiej (Obwodnicy Etapowej Warszawy) mającej na celu odciążenie centrum Warszawy z ruchu międzydzielnicowego. Całkowita długość trasy wyniesie 8,1 km. Będzie to droga główna ruchu przyspieszonego (GP) o dwóch jezdniach po 3 lub miejscami 4 pasy ruchu w każdą stronę. Inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich, a inwestycja w całości finansowana jest z budżetu miasta stołecznego. Inwestycja przyniesie następujące korzyści:
odciążenie centrum miasta od ruchu samochodowego,
poprawę warunków ruchowych w obszarze warszawskiego Węzła Transportowego, zmniejszenie czasu podróży, likwidację wąskich gardeł i poprawę przepustowości,
rozwój prawobrzeżnych dzielnic Warszawy i gmin regionu Mazowsza,
poprawę jakości życia mieszkańców poprzez podniesienie poziomu infrastruktury,
stworzenie warunków do aktywizacji gospodarczej terenów, w szczególności dla rozwoju małej przedsiębiorczości,
wzrost dostępności do terenu leżącego na południe od Trasy Siekierkowskiej (m.in. osiedle Las). Budowa trasy łączącej Mokotów z Grochowem planowano już z początkiem XX wieku. Ostateczna decyzja o budowie Trasy Siekierkowskiej podjęta została w 1982 roku, gdy trasa została wpisana do planów zagospodarowania przestrzennego.
Jednak dopiero 1 marca 2000 roku, został wmurowany kamień węgielny i rozpoczęto budowę arterii. Pierwszy fragment trasy, most oraz odcinek łączący do ul. Czerniakowskiej, został oddany do ruchu 21 września 2002 roku.
Realizację przedsięwzięcia podzielono na 6 zadań zaplanowanych do realizacji w następującej kolejności:
most przez Wisłę i węzeł "Wał Miedzeszyński" km 3+754 (Wał Zawadowski) - km 5+000 - zadanie zrealizowane
odcinek trasy od węzła "Czerniakowska - Beethovena" do wału Zawadowskiego km 0+000 - km 3+754 - zadanie zrealizowane
ul. Wał Miedzeszyński odcinek ul. Wersalska - ul. Narodowa km 0+000 - 3+504.42 - zadanie zrealizowane
odcinek trasy od węzła "Wał Miedzeszyński" do węzła " Bora Komorowskiego" km 5+000 - km 5+600 - zadanie zrealizowane
odcinek trasy od węzła "Bora Komorowskiego" do ulicy Płowieckiej (część węzła "Marsa") km 5+600 - km 8+144,09 - zadanie zrealizowane
pozostała część węzła "Marsa" obejmująca włączenie ulic: Ostrobramska, Marsa i Grochowska do węzła "Marsa" - zadanie przygotowywane. Panowana realizacja w latch 2009-2010. Pełne zakończenie budowy Trasy Siekierkowskiej, wraz z olbrzymim węzłem Marsa/Ostrobramska/Grochowska/Płowiecka, planowane jest dopiero w 2010 roku, a więc po 10 latach od chwili rozpoczęcia inwestycji. Kilkuletnie opóźnienie w zakończeniu budowy związane jest z prawnymi zawirowaniami wokół praw własności gruntów, na których stanąć mają podpory estakad oraz brakiem profesjonalizmu wysokich urzędników Zarządu Dróg Miejskich.
M O S T S I E K I E R K O W S K I
Przeprawa przez Wisłę w rejonie Siekierek istniała już w planach okresu międzywojennego. Trasa łącząca Mokotów z Grochowem miała przebiegać w tym samym miejscu, jednak pod nieco innym kątem miała przecinać Wisłę. Most Siekierkowski jest siódmym mostem drogowym w Warszawie. Połączył Mokotów z Pragą Południe i Wawrem, znacznie skracając drogę pomiędzy południowymi dzielnicami lewo i prawobrzeżnej Warszawy. Most ten wpłynął na znaczące odciążenie z ruchu sąsiedniego Mostu Łazienkowskiego. Konstrukcja Mostu Siekierkowskiego jest podwieszana, na dwóch pylonach w kształcie litery H, które mają po 90,00 metrów wysokości. Do pylonów przymocowane są podtrzymujące most 54 liny nośne, o całkowitej długości 5300 metrów. Pomalowane one są na jaskrawo-pomarańczowy kolor, który ma za zadanie chronić ptaki przed zderzeniem.
Podwieszana konstrukcja mostu pozwoliła na uniknięcie budowania podpór w nurcie rzeki.
Most składa się z dwóch jezdni o trzech pasach ruchu w każdą stronę. Między jezdniami znajduje się pas rozdzielający o szerokości 2 metrów. Dla ruchu pieszego i rowerowego wybudowane zostały chodniki o szerokości od 3,00 do ponad 5 metrów.
Most Siekierkowski został oddany do użytku 21 września 2002 roku. Jego budowa wraz z drogami dojazdowymi i odcinkiem trasy do ulicy Czerniakowskiej trwała 2 lata.
Zdjęcie z prezentacji Transprojektu Gdańskiego
W Ę Z E Ł M A R S A
Kluczowym elementem kończącym budowę Trasy Siekierkowskiej ma być potężny węzeł drogowy łączący trasę z ulicami Ostrobramską, Grochowską, Marsa i Płowiecką. Budowa węzła ma zakończyć się w 2010 roku. Pierwotne plany przewidywały, że budowa węzła zakończy się w 2007 roku, jednak protesty i nieudopność urzędników odpowiedzialnych za prawidłowe przygotowanie inwestycji doprowadziły do ponad trzy letniego opóźnienia.
Zaplanowano bezkolizyjne przejazdy na estakadach z Trasy Siekierkowskiej w ciąg ulicy Marsa i Płowieckiej. Pozostałe kierunki i połączenie z Płowieckiej i Marsa z Ostrobramską i Grochowską realizowane będą poprzez kolizyjne rondo.
Takie rozplanowanie połączeń Trasy Siekierkowskiej z innymi ciągami ma za zadanie skierowanie głównych potoków wjazdowych do Warszawy z ulicy Płowieckiej i Żołnierskiej/Marsa w bezkolizyjny ciąg Trasy Siekierkowskiej jako elementu Obwodnicy Miejskiej i odciążenie tym samym ulic Ostrobramskiej i Grochowskiej.
Budowę węzła zaplanowano w dwóch etapach: etap II B i etap II C.
W etapie II B zrealizowanym w 2007 roku budowa Trasy Siekierkowskiej i części węzła "Marsa" połączonej z ul .Płowiecką objęła m.in.:
budowę 2 jezdni Trasy Siekierkowskiej na długości od km 5+600 do km 6+195
- przygotowanie do wejścia w ul. Marsa
budowę części 9 dróg łącznikowych na węźle "Marsa",
przebudowę ulicy lokalnej wzdłuż ul. Płowieckiej, w tym przebudowę 3 ulic dojazdowych,
budowę estakady OE-1 w ciągu łącznicy - ul. Płowiecka - Trasa Siekierkowska
budowę estakady OE-2 w ciągu łącznicy - ul. Ostrobramska - ul. Płowiecka
budowę estakady OE-3 w ciągu łącznicy - ul. Ostrobramska- Rondo
budowę estakady OE-4 w ciągu łącznicy Trasa Siekierkowska - ul. Płowiecka
budowę wiaduktu OE-7 nad łącznią Rondo - ul. Płowiecka
budowę mostu OM-8 nad kanałem Wawerskim w ciągu - Trasy Siekierkowskiej
budowę tunelu OT-9 pod Trasą Siekierkowska w km 6+800
budowę ciągów pieszych i rowerowych,
budowę kanalizacji deszczowej,
wykonanie urządzeń ochrony akustycznej (ekrany akustyczne),
nasadzenia zieleni drogowej.
W etapie II C (inwestycja realizowana w latach 2009-2010) budowa Trasy Siekierkowskiej i części węzła "Marsa" połączonej z ul .Płowiecką obejmuje m.in.:
budowę 2 jezdni Trasy Siekierkowskiej na długości od km 5+600 do km 6+195
- przygotowanie do wejścia w ul. Marsa
budowę pozostałej części 8 dróg łącznikowych na węźle "Marsa",
dokończenie przebudowy ulicy lokalnej wzdłuż ul. Płowieckiej,
budowę ulicy lokalnej wzdłuż ul. Grochowskiej,
budowę estakady OE-5 w ciągu Trasy Siekierkowskiej - przejście nad rondem,
budowę tunelu OT-11 pod rondem między łącznicą - ul. Płowiecka-Rondo
i ul. Grochowską,
budowę tunelu OT-12 pod rondem między łącznicą - ul. Marsa-Rondo i ul. Grochowską,
budowę tunelu OT-13 pod rondem między ul. Grochowską a łącznicą rondo
- ul. Ostrobramska,
budowę tunelu OT-14 pod rondem między łącznicą - Trasa Siekierkowska rondo i rondo
- ul. Płowiecka,
budowę ciągów pieszych i rowerowych,
budowę kanalizacji deszczowej,
wykonanie urządzeń ochrony akustycznej (ekrany akustyczne),
nasadzenia zieleni drogowej.
24.10.2008 r. wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę
17.11.2008 r. została podpisana umowa z wykonawcą robót.
Planowana realizacja w latach 2009-2010.
Zbyt często ulega zmianie koncepcja przebiegu Obwodnicy Miejskiej (Obwodnicy Etapowej Centrum). W poprzednich planach elementem tej obwodnicy miał być ciąg Marsa-Żołnierska.
W najnowszej strategii rozwoju Warszawy do 2020 roku elementem Obwodnicy Miejskiej ma stać się jednak Trasa Olszynki Grochowskiej, a nie Żołnierska. Niestety zbyt rozbudowane plany węzła Marsa mogą uniemożliwić zbudowanie pełnego węzła Trasy Siekierkowskiej z Trasą Olszynki Grochowskiej.
W tej chwili nie wiadomo do końca jak zostanie ostatecznie rozwiązany ten bałagan komunikacyjno-decyzyjny w omawianym rejonie Warszawy. Mówi się o tworzeniu nowej koncepcji przebiegu TOG lub nawet o odstąpieniu od realizacji tej trasy. Pewne jest, że to jednak ciąg Marsa-Żołnierska przez wiele najbliższych lat będzie wraz z Trasą Siekierkowską pełnił rolę Obwodnicy Miejskiej.
M A P Y
Mapa Trasy Siekierkowskiej po prawej stronie Wisły
P R O J E K T Y
Projekt budowlano - wykonawczy budowy Trasy Siekierkowskiej w Warszawie
łącznie z mostem przez Wisłę,
4 węzłami (Wał Miedzeszyński, Bora Komorowskiego, Marsa i Czerniakowska) (9 km)
oraz przebudowa ulicy Wał Miedzeszyński (4 km) Zobacz...
KONSULTACJE SPOŁECZNE
2 sierpnia 2005 r.
PROJEKT BUDOWLANY
TRASA SIEKIERKOWSKA W WARSZAWIE - STRONA WSCHODNIA węzeł "Bora Komorowskiego" - węzeł "Marsa"
Prezentacja (5,16 MB)