I linia II linia III linia Materiały Inne witryny o metrze |
M E T R O W A R S Z A W S K I E |
---|
Historia budowy warszawskiego metra sięga połowy lat 20-stych ub. wieku.
22 września 1925 r. ówczesne władze Warszawy zdecydowały o opracowaniu projektu kolei podziemnej - "Metropolitanu".
Przewidywano zbudowanie dwóch krzyżujących się linii, jednej na kierunku północ - południe od Muranowa do pl. Unii Lubelskiej i drugiej na kierunku wschód - zachód z Woli na Pragę.
W 1938 roku nastąpiła aktualizacja planów - m.in. wydłużono planowaną linię metra N-S do pl. Wilsona oraz zaplanowano kolejne linie. W sumie miało być ich 7 o łącznej długości 46 km. Pierwsze prace budowlane warszawskiego metra ruszyły w 1938 roku, a pierwsze uruchomienie linii planowano w połowie lat 40-stych. Niestety, wybuch II Wojny Światowej pokrzyżował te zamierzenia. Kolejne poważniejsze kroki zmierzające do rozpoczęcia budowy metra zostały podjęte z początkiem lat 50-tych (patrz film). Planowano w ciągu 15 lat (do 1965 roku) zbudować 3 linie metra o łącznej długości 36 km. Z powodów politycznych zdecydowano się na budowę metra głębokiego, które miało przy okazji pełnić rolę schronu przeciwatomowego. Źle przygotowana inwestycja napotkała na wiele trudności w czasie budowy tunelu pod Wisłą i początkowo ją ograniczano, by definitywnie zdecydować o zamknięciu prac w 1957 roku. Wykopane do tego czasu tunele zostały przeznaczone na magazyny lub zalane wodą, a temat budowy metra został objęty surową cenzurą. W latach 70-tych powrócono do przedwojennej koncepcji budowy metra płytkiego. W 1974 roku powołano do życia Dyrekcję Budowy Metra i wraz z rozpoczęciem budowy wielkiego osiedla na Ursynowie zdecydowano o poprowadzeniu I linii z Kabat do Młocin. W 1975 roku Metroprojekt opracował techniczno-ekonomiczne założenia dla I linii metra, a także ogólną architekturę stacji. Z początkiem 1982 roku, tuż po wprowadzeniu stanu wojennego, Wojciech Jaruzelski zapowiedział rozpoczęcie budowy I linii metra w Warszawie. Była to decyzja polityczno-propagandowa, podjęta pod wpływem władz ZSRR, która miała załagodzić niepokoje w Polsce. |
|
---|
WARUNKI TECHNICZNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ LINIE METRA I ICH USYTUOWANIEDokument zawiera m.in.:Uwaga: Dokument powstał w 2007 roku dla potrzeb projektu budowy II linii metra w Warszawie i obecnie ma jedynie wartość archiwalną. Obowiązującym dokumentem jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie |
|
METRO WARSZAWSKIE Sp. z o.o. Oficjalny serwis internetowy warszawskiego metra zawierający m.in. mapy przebiegu, opis planowanycyh inwestycji, aktualności, rozkład jazdy metra i połączenia z komunikacją miejską. Adres strony: metro.waw.pl |
|
Prywatna strona metra warszawskiego Nieoficjalny serwis warszawskiego metra zawierający m.in. historię budowy, artykuły prasowe, forum dyskusyjne. Adres: metro civ.pl |
|
KOŁO MIŁOŚNIKÓW METRA Strona Koła Miłośników Metra działającego przy Społecznym Komitecie Budowy Metra zawiera schamaty linii, opis historii budowy, opis taboru. Adres: kmmetra.republika.pl |
|
PRZEGUBOWIEC - Serwis Warszawskiej Komunikacji Miejskiej Informacje o metrze warszawskim na stronie Przegubowca. Na stronie m.in. historia budowy metra, spis taboru, układ torowy metra. Adres: przegubowiec.com/metro/index-m.htm |
|
Telewizja Internetowa Politechniki Warszawskiej Film: Podróżowanie warszawską podziemną kolejką Film powstał przy współpracy z zarządem Metra Warszawskiego Sp. z o.o. Oprócz podstawowych informacji na temat pociągów, jakimi dysponuje Metro Warszawskie dowiecie Cię o realizacji inwestycji końcówki pierwszej linii Metra oraz o dalszych planach budowy kolejnych linii. |