P&R istniejące P&R planowane Analiza BPRW |
Parkingi "Parkuj i Jedź" (Park & Ride) |
---|
Rozwój systemu parkingów Parkuj i Jedź jest korzystny z punktu widzenia oddziaływania na zmianę zachowań
komunikacyjnych mieszkańców Warszawy oraz warszawskiej aglomeracji i ograniczenie dojazdów samochodami do centrum miasta. Jednak ze względu na wysokie koszty budowy i utrzymania parkingów na terenie miasta (zwłaszcza parkingów wielopoziomowych lub zadaszonych), traktować go należy jako uzupełnienie systemu komunikacyjnego miasta, a nie jego podstawę.
Na terenie mista stołecznego parkingi P&R powinny powstawać jedynie w II i III strefie (strefie miejskiej i strefie przedmieść), głównie przy przystankach komunikacji szynowej (metra, kolei, tramwaju). Niedopuszczalna jest budowa parkingów P&R w strefie śródmiejskiej lub zbyt blisko centrum miasta.
Celem ograniczania ruchu wjazdowego do Warszawy ważne jest tworzenie systemu P&R poza granicami miasta (w gminach tworzących aglomerację warszawską), przede
wszystkim przy stacjach linii kolejowych. Przy tego typu przedsięwzięciach konieczna jest współpraca lokalnych władz samorządowych, władz województwa, władz Warszawy i przewoźników kolejowych.
Celem redukcji kosztów obsługi systemu P&R możliwe jest wprowadzanie opłat za korzystanie z parkingów, ale pod warunkiem przeprowadzenia
dokładnej analizy podaży i popytu oraz wpływu opłat na rezygnację z korzystania z systemu. Rozwój systemu Parkuj i Jedź, jako czynnika uzupełniającego i integrującego system komunikacji w Warszawie, został zapisany w przyjętym w 2006 roku Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy oraz w przyjętej w lipcu 2009 roku Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata następne. Szczegółowej analizy poszczególnych parkingów systemu P&R pod kątem położenia, wielkości, powiązania z transportem zbiorowym i uwarunkowań realizacji, dokonanano w pochodzącej z października 2009 roku Polityce Parkingowej m. st. Warszawy do roku 2035. W tym ostatnim opracowaniu również celem usystematyzowania problematyki, zaproponowano klasyfikację parkingów P&R z punktu widzenia ich wielkości oraz dostępności. Niezależnie od m.st. Warszawy, budowane są parkingi "Parkuj i Jedź" dla klientów kolei poza granicami administracyjnymi stolicy. Ich operatorami są m.in. Koleje Mazowieckie oraz Warszawska Kolej Dojazdowa. Na koniec należy zauważyć istnienie samorzutnie tworzących się "dzikich" parkingów, które można zaobserwować przy prawie każdym przystanku kolejowym w aglomeracji warszawskiej. |
TYP 1 | TYP 2 | TYP 3 | TYP 4 | |
---|---|---|---|---|
Liczba miejsc dla samochodów | ponad 500 | 300-500 | 100-300 | do 100 |
Dojazd samochodem ze strefy podmiejskiej | ulicami klasy S lub GP | ulicami klasy S, GP i G | ulicami klasy S, GP i G | |
Powiązanie z komunikacją zbiorową | metro lub szybki tramwaj | metro lub szybki tramwaj | metro, tramwaj lub kolej | tramwaj lub kolej |
Położenie | strefa III lub granica III i II | strefa III lub II | strefa II i III | strefa II i III |
W warszawskiej aglomeracji
|
Poza aglomeracją
|
|
W dokumencie m.in.:Parking "Parkuj i Jedź" służyć będzie tworzeniu przejazdów łączonych samochód - kolej. Teren znajduje się blisko stacji PKP Warszawa Wesoła, wzdłuż linii kolejowej Warszawa - Siedlce. W pobliżu planowanej lokalizacji jest także funkcjonujący przystanek autobusowy wykorzystywany przez autobusy miejskie obsługujące linię 198. Teren jest własnością Skarbu Państwa, we władaniu PKP S.A.- działka nr 2 z obrębu 8-03-05 o powierzchni łącznej ca 0,55 ha. Parking strategiczny "Parkuj i Jedź" (Park & Ride) będzie obiektem jednopoziomowym wybudowanym w poziomie terenu do 250 miejsc postojowych dla samochodów osobowych i ca. 150 miejsc dla rowerów wraz z wjazdami oraz budynkiem obsługi parkingu i automatów biletowych. Przewiduje się budowę całości obiektu, bez jej etapowania. Realizacja inwestycji będzie polegała na wzniesieniu całego obiektu wraz z dojazdami. |
Plan orientacyjny 2,86 MB |
Plan sytuacyjny 0,49 MB |
---|---|
Rzut parteru 2,17 MB |
Projekt zagospodarowania terenu 1,15 MB |
Wariant 1 - wizualizacje i rzuty kondygnacji 2,03 MB |
Wariant 1 - Projekt zagospodarowania terenu 0,28 MB |
---|---|
Wariant 2 - wizualizacje i rzuty kondygnacji 3,51 MB |
Wariant 2 - Projekt zagospodarowania terenu 0,31 MB |
W dokumencie m.in.:Przedmiotem opracowania jest wskazanie potencjalnych lokalizacji parkingów P&R o charakterze stałym i tymczasowym na okoliczność organizowania imprez masowych. Parkingi przeznaczone byłyby dla kierowców przyjeżdżających samochodem spoza Warszawy. Przyjęto czas realizacji na rok 2012. Uwaga: Analiza pochodzi z grudnia 2009 i została oparta na nieaktualnych już założeniach dotyczących rozwoju sieci drogowej w Warszawie w 2012 roku. Przyjęty układ drogowy w Warszawie w 2012 roku 0,42 MB Proponowane lokalizacje parkingów przy trasach wlotowych - mapa 4,05 MB Prezentacja 5,67 MB |