A4
Autostrada A4
PRZEBIEG: Jędrzychowice(gr.) - Wrocław - Katowice - Kraków - Rzeszów - Korczowa(gr.) długość 668 km.
Autostrada A4 jest częścią drogi międzynarodowej E40: Ostenda - Akwizgran - Kolonia - Erfurt - Wrocław - Katowice - Kraków - Kijów. W Polsce jako kontynuacja niemieckiej autostrady A4 z kierunku Drezna, przebiegać będzie od przejścia granicznego Jędrzychowice-Ludwigsdorf przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego na Ukrainę w Korczowej.
Historia budowy A4 sięga jeszcze lat trzydziestych ubiegłego wieku, gdyż początki budowy tej autostrady są związane z programem budowy infrastruktury na terenie Niemec w latach 30-tych. Odcinek pod Wrocławiem przez ponad 30 lat po II wojnie światowej pozostawał jedynym, obok odcinka autostrady koło Szczecina, odcinkiem autostrady w Polsce. Tak więc ironią losu pierwsze polskie autostrady powstały dzięki Niemcom i zmianie granic RP narzuconej decyzją "Wielkiej Trójki" podczas konferencji w Jałcie w 1945 roku. W latach 90 do momentu remontu Autostrada ze względu na wysokie zużycie i "sklawiszowanie" nawierzchni doczekała się określenia najdłuższych schodów Europy i testowego odcinka dla zawieszeń aut. Autostrada nr 4 jest najbardziej zaawansowanym projektem autostradowym w Polsce i będzie pierwszą autostradą, która powstanie w całości przez cały kraj. Budowa autostrady na pozostałych do budowy odcinkach zakończy się w 2012 roku.
W weźle Krzyżowa A4 łączy się z autostradą A18 idącą do przejścia granicznego z Niemcami w Olszynie i dalej w kierunku Berlina. W węźle Wrocław-Południe A4 krzyżuje się z autostradą A8 będącą autostradową obwodnicą Wrocławia, prowadzącą do węzła Wrocław-Psie Pole i dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. W węźle Gliwice-Sośnica przecina się z autostradą A1 (Gdańsk - Gorzyczki).
Informacje o autostradzie A4 w Wikipedii
Strona operatora A4 na odcinku Katowice - Kraków STALEXPORT AUTOSTRADA MAŁOPOLSKA S.A.
Rozwój autostrady A4 w Polsce i dalsze plany budowy
- Granica Państwa (D-PL) / A4 - węzeł Zgorzelec - 1,8 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1992-1994. W eksploatacji od 15 lipca 1994.
Stanowił na początku dojazd do przejścia granicznego dla ruchu towarowego, od 1 sierpnia 1996 również dla ruchu osobowego. W ramach budowy A4 na odcinku Jędrzychowice - Wykroty wyremontowano w 2008 roku nawierzchnię na tym odcinku i zbudowano węzeł Zgorzelec o docelowej konstrukcji. Infrastruktura byłego przejścia granicznego Jędrzychowice - Ludwigsdorf jest w całości po stronie niemieckiej. Podobnie jak w przypadku A2 po wejściu do strefy Schengen autostrada jest otwarta dla przejazdu a w budynkach dawnego przejścia granicznego jest wspólne centrum operacyjne polskiej i niemieckiej policji oraz straży granicznych Polski i Niemiec.
- Węzeł Zgorzelec - węzeł Krzyżowa / A18 - 51,4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2006 - 2009. W eksploatacji od 14 sierpnia 2009. Odcinek był realizowany w 2 sekcjach Zgorzelec - Wykroty i Wykroty - Krzyżowa. W ramach kontraktu na budowę 1 sekcję dokonano remontu nawierzchni na istniejącym 2 km odcinku od granicy państwa do węzła Zgorzelec a także zbudowano docelową konstrukcję węzła Zgorzelec.
- Węzeł Krzyżowa / A18 - węzeł Krzywa - 10 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1935 - 1937. W eksploatacji od 1937. Odcniek został zbudowany w ramach odcinka Golnice - Krzywa (niemieckie oznaczenie Linden - Kreibau).
Przebudowany w latach 1995-1996.
Po otwarciu nowego odcinka A4 dnia 14 sierpnia 2009 roku ten odcinek oznaczony wcześniej jako A18 stał się częścią A4
- Węzeł Krzywa - węzeł Bielany Wrocławskie - 92 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1934-1936. W eksploatacji od 27 września 1936. Odcinek po zbudowaniu posiadał niemieckie oznaczenie Kreibau - Breslau.
Przebudowany w latach 2002-2006.
W ramach budowy A8 powstał nowy węzeł Wrocław-Południe łączący A4 z A8 - autostradową obwodnicą Wrocławia. Realizacja X.2008 - XII.2010. W eksploatacji od 30 grudnia 2010.
- Węzeł Bielany Wrocławskie - węzeł Przylesie - 40,6 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1936-1938. Zbudowano jedną jezdnię. W eksploatacji od 1938.
Odcinek po zbudowaniu posiadał niemieckie oznaczenie Breslau - Brieg.
W ramach przebudowy w latach 1997-2000 dobudowano drugą jezdnię i wyremontowano istniejącą. Po remoncie w eksploatacji w przekroju dwujezdniowym od 16 grudnia 2000.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - V 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Przylesie - węzeł Prądy - 28,7 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1997-2000. W eksploatacji od 30 września 2000.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - V 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Prądy - węzeł Dąbrówka - 21,4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1997-2000. W eksploatacji od 16 grudnia 2000.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - V 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Dąbrówka - węzeł Nogowczyce - 34,4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1997-2001. W eksploatacji od 26 lipca 2001.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - XV 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Nogowczyce - węzeł Kleszczów - 17,9 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2001-2003. W eksploatacji od 4 grudnia 2003.
W ramach budowy autostrady wykorzystaną istniejącą jedną jezdnię autostrady zbudowanej przez Niemcy na odcinku Nogowczyce - Łany (Wangschütz - Bischofstal) w latach 1940 - 1942 oraz Łany - Gliwice Port w latach 1936 - 1938 (Bischofstal - Gleiwitz-Hafen)
Odcinek Łany - Gliwice Port wykorzystany tylko częściowo gdyż przebieg autostrady w latach 30-tych został zaplanowany przez północną część Gliwic, Zabrza i Bytomia.
Istniejącą drogę wykorzystano i w jej przebiegu istnieje dziś DK88 a dzisiejsza kontynuacja A4 jest poprowadzona południowym skrajem Gliwic.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - V 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Kleszczów - węzeł Gliwice Sośnica / A1 - 19,1 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2003-2005. W eksploatacji od 28 października 2005.
Dostosowany do poboru opłat zgodnie z podpisaną umową w dniu 25 września 2009 z konsorcjum Strabag Sp. Z o.o. i Egis Project S.A. Realizacja X 2009 - V 2012. Płatny od 1 czerwca 2012.
- Węzeł Gliwice Sośnica / A1 - węzeł Chorzów Batory - 15,7 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2003-2005. W eksploatacji od 25 stycznia 2005.
W ramach budowy wykonano prowizoryczny węzeł Sośnica który połączył A4 z DK44. W latach 2008-2010 wykonano węzeł Sośnica o docelowej konstrukcji który stał się największym węzłem drogowym w Polsce na przecięciu autostrad A1, A4 i DK44. W eksploatacji łącznice A4 do A1 w kierunku południowym od 23.12.2009. W dniach 6 i 7.07.2010 wprowadzono docelową organizację ruchu i otwarto wszystkie relacje na węźle z wyjątkiem A4 do A1 w kierunku północnym. Relacje A4 do A1 w kierunku północnym otwarto 30 września 2011 wraz z odcinkiem autostrady do Zabrza Maciejowa.
- Węzeł Chorzów Batory - węzeł Mikołowska (Katowice) - 4,4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1998-2001. W eksploatacji od 30 listopada 2001
- Węzeł Mikołowska (Katowice) - węzeł Murckowska (Katowice) / S86 - 3,9 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1994-1999. W eksploatacji od 30 października 1996 na odcinku 1,6 km od węzła Murckowska do węzła Francuska, na całym odcinku od 10 listopada 1999.
W latach 2007-2009 wykonano nową konstrukcję węzła Murckowska na skrzyżowaniu DK86 i A4 przystosowaną do przenoszenia dużych obciążeń ruchowych wraz z przebudową całego odcinka Węzeł oraz odcinek w eksploatacji po przebudowie od 25 września 2009.
- Węzeł Murckowska (Katowice) / S86 - węzeł Mysłowice / S1 - 6,3 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1989-1996. W eksploatacji od 30 października 1996. Przebudowany 2003-2009.
W latach 2007-2009 wykonano nową konstrukcję węzła Murckowska na skrzyżowaniu DK86 i A4 przystosowaną do przenoszenia dużych obciążeń ruchowych. Węzeł w eksploatacji po przebudowie od 25 września 2009.
- Węzeł Mysłowice / S1 - węzeł Byczyna - 18,7 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1986-1991. W eksploatacji od 4 września 1991.
Przebudowany w latach 1995-1997 oraz 2003-2009. Płatny od 2000 roku
- Węzeł Byczyna - węzeł Chrzanów - 5,9 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1978-1986. W eksploatacji od 22 listopada 1986.
Przebudowany w latach 1995-1997 oraz 2003-2009. Płatny od 2000 roku.
- Węzeł Chrzanów - węzeł Balice (Kraków) - 30 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1978-1986. W eksploatacji od 22 listopada 1986.
Przebudowany w latach 1995-1997 oraz 2003-2009. Płatny od 2000 roku.
- Węzeł Balice (Kraków) - węzeł Tyniec (Kraków) - 7,4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1979-1991. W eksploatacji na odcinku pierwszych dwóch kilometrów od 8 grudnia 1988, cały odcinek od 1993.
Przebudowany w latach 2007-2008.
- Węzeł Tyniec (Kraków) - węzeł Sidzina (Kraków) - 4 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1988-1993. W eksploatacji od 1993.
Przebudowany w latach 2007-2008.
- Węzeł Sidzina (Kraków) - węzeł Zakopiański (Kraków - Opatkowice) - 4,7 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 1993-1995. W eksploatacji od 27 października 1995.
Przebudowany w latach 2007-2008 bez węzła Opatkowice.
Jezdnie główne A4 przebudowane w roku 2009. Węzeł Opatkowice przebudowany w latach 2010-2011.
- Węzeł Zakopiański (Kraków - Opatkowice) - ulica Kąpielowa (Kraków) - 0,7 km (istniejący)
Zrealizowany w roku 1995. W eksploatacji od 27 października 1995.
Do 19 grudnia 2002 tymczasowy koniec autostrady A4 na ulicy Kąpielowej zlikwidowany po otwarciu odcinka do węzła Wielicka.
Jezdnie główne A4 przebudowane w roku 2009. Węzeł Opatkowice przebudowany w latach 2010-2011.
- Ulica Kąpielowa (Kraków) - potok Malinówka (Kraków) - 5,9 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2000-2002. W eksploatacji od 19 grudnia 2002.
- Potok Malinówka (Kraków) - węzeł Wielicka (Kraków) - 1,1 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2000-2002. W eksploatacji od 19 grudnia 2002 z prowizorycznym zjazdem, z pełnym wykorzystaniem węzła Wielicka od 3 września 2003.
W 2009 roku dobudowano 9 łącznicę na węźle Wielickim. Zapewnia ona relację Wieliczka - Tarnów. Łącznica w eksploatacji od 10 grudnia 2009.
- Węzeł Wielicka (Kraków) - węzeł Targowisko (Szarów) - 19,9 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 2007-2009. W eksploatacji od 28 października 2009 roku.
W ramach budowy infrastruktury usprawniającej ruch po zjeździe z obecnego końca A4 w Szarowie do włączenia w DK4 w Targowisku przebudowano odcinek DK75 dostosowując go do zwiększonego obciążenia ruchowego. W latach 2008-2010 wybudowano węzeł Bieżanów w ramach wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu S7 w kierunku Warszawy - w eksploatacji od 16 listopada 2010.
- Węzeł Targowisko (Szarów) - węzeł Brzesko - 23,1 km (istniejący)
Zrealizowany 22.12.2009-29.11.2012. Na odcinku węzeł Szarów - węzeł Bochnia droga otwarta w pełnym profilu, węzeł Bochnia - WA 48 otwarta jezdnia północna, WA 48 - węzeł Brzesko droga otwarta w pełnym profilu. Droga w eksploatacji od 29 listopada 2012.
Odcinek węzeł Bochnia - WA 48 zrealizowany 22.12.2009-22.12.2012. W eksploatacji od 22 grudnia 2012.
Oficjalna strona inwestycji: a4szarow-krzyz.pl
- Węzeł Brzesko - węzeł Tarnów Zachód (Wierzchosławice) - 20,8 km (istniejący)
Odcinek był realizowany w terminach 5.02.2010-23.02.2011 i 27.09.2011-15.05.2013. W eksploatacji od 29 listopada 2012 tylko jezdnia północna. W eksploatacji w pełnym profilu od 15 maja 2013.
Oficjalna strona inwestycji: a4szarow-krzyz.pl
- Węzeł Tarnów Zachód (Wierzchosławice) - węzeł Tarnów Północ (Krzyż) - 13 km (istniejący)
Zrealizowany w latach 4.01.2010-29.11.2012. W eksploatacji od 29 listopada 2012.
Oficjalna strona inwestycji: a4szarow-krzyz.pl
- Węzeł Tarnów Północ (Krzyż) - węzeł Dębica Pustynia - 34,4 km (istniejący)
W terminie 7.07.2010 - 25.07.2012 odcinek realizowało irlandzko-polskie konsorcjum firm: SIAC CONSTRUCTION Ltd., PBG S.A., APRIVIA S.A. i HYDROBUDOWA POLSKA S.A. Ze względu na nie satysfakcjonujący postęp prac kontrakt wypowiedziano.
7 maja 2013 roku Budimex SA w konsorcjum z Heilit + Woerner Budowlana Sp. z o.o. (lider, 50 proc. udziałów) podpisał z krakowskim oddziałem GDDKiA umowę na dokończenie budowy.
Odcinek zrealizowany w terminach 7.07.2010-25.07.2012 oraz 7.05.2013-30.10.2014. W eksploatacji od 30 października 2014.
Oficjalna strona inwestycji: a4tarnowdebica.pl
- Węzeł Dębica Pustynia - węzeł Rzeszów Zachód / S19 - 33,9 km (istniejący)
10.05.2010 podpisano umowę na budowę. Wykonawcą tej inwestycji była firma Budimex S.A. Wartość kontraktu to ponad 1,73 mld zł. Projekt przewidziany jest do współfinansowania ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków budżetowych. Zrealizowany w latach 06.2010 - 10.2013. Oddany do ruchu 30 października 2013 r bez relacji A4 - S19 w węźle Rzeszów Zachód. Węzeł Rzeszów Zachód w eksploatacji od 13 grudnia 2013 po oddaniu odcinka S19 do Świlczy.
Oficjalna strona inwestycji: a4tarnow-rzeszow.pl
- Węzeł Rzeszów Zachód / S19 - węzeł Rzeszów Centralny - 3 km (istniejący)
W terminie 22.04.2010 - 29.05.2012 budowa realizowana przez polsko-indyjskie konsorcjum firm Radko Sp. z o.o., Autostrada Wschodnia Sp. z o.o. oraz PUNJ LLOYD LTD z Indii. Ze względu na nie satysfakcjonujący postęp prac kontrakt wypowiedziano. W terminie 1.02.2013 - 30.10.2013 budowa została dokończona przez firmę Budimex SA na kwotę 183 mln zł. Oddany do ruchu 30 października 2013 r bez relacji A4 - S19 w węźle Rzeszów Zachód.
Węzeł Rzeszów Zachód w eksploatacji od 13 grudnia 2013 po oddaniu odcinka S19 do Świlczy.
Oficjalna strona inwestycji: a4rzeszow-zachod-centralny.pl
- Węzeł Rzeszów Centralny - węzeł Rzeszów Wschód / S19 - 6,9 km (istniejący)
Zrealizowany w terminie 26.02.2010 - 10.09.2012. W eksploatacji od 10.09.2012 wraz z odcinkiem S19 w kierunku Lublina.
- Węzeł Rzeszów Wschód / S19 - węzeł Jarosław Zachów (Wierzbna) - 40,7 km ( w budowie)
W terminie 23.09.2010-14.01.2014 był realizowany przez konsorcjum firm, w skład którego wchodzą: Polimex Mostostal S.A. z siedzibą w Warszawie i DOPRASTAV a.s. Kontrakt wypowiedziano ze względu na 69% zaawansowanie prac 11 miesięcy po pierwotnym terminie zakończenia prac.
41-kilometrowy odcinek autostrady A4 od Rzeszowa do Jarosławia dokończy konsorcjum firm: Budimex S.A. i Strabag Sp. z o.o. Umowa podpisana została w rzeszowskim oddziale GDDKiA 16 września 2014 na kwotę 719 mln zł. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 14 miesięcy (z czasu na ukończenie wyłączono okresy zimowe tj. 2 razy po 3 miesiące od 15 grudnia do 15 marca). Planowana realizacja X 2014-IV 2016.
Węzeł Jarosław Zachód w eksploatacji od 21 grudnia 2013.
Oficjalna strona inwestycji: a4rzeszow-jaroslaw.pl
- Węzeł Jarosław Zachód (Wierzbna) - węzeł Przemyśl (Radymno) - 25 km (istniejący)
Zrealizowany przez konsorcjum firm w składzie BUDIMEX DROMEX S.A. i FERROVIAL AGROMAN S.A. z Hiszpanii w terminie X.2009-XII.2013.
W eksploatacji na odcinku Jarosław Wschód - Przemyśl od 27 maja 2013.
Odcinek Jarosław Zachód - Jarosław Wschód w eksploatacji od 21 grudnia 2013.
Oficjalna strona inwestycji: a4jaroslaw-korczowa.pl
- Węzeł Przemyśl (Radymno) - Węzeł Korczowa (PL-UA) / M10 - 22 km (istniejący)
Zrealizowany przez J&P AVAX z Grecji w terminie XI.2009 - XII 2013. W eksploatacji od 23 grudnia 2013. Węzeł Korczowa w realizacji XI.2009-VI.2014. W eksploatacji od 18 czerwca 2014. Oficjalna strona inwestycji: a4jaroslaw-korczowa.pl