Koleje Dużych Prędkości
|
|
- Potrzeba całościowego podejścia do WWK jest tym istotniejsza, że w przypadku wielu linii wymóg modernizacji wynika z dużego obciążenia ruchem i złego stanu technicznego. Prowadzenie takich prac bez ich koordynacji strategicznej w skali Węzła może doprowadzić do nieefektywnego wydawania środków inwestycyjnych, podwyższonych kosztów późniejszej eksploatacji oraz niepotrzebnych utrudnień w fazie budowy. W kontekście modernizacji WWK, szczególnym wyzwaniem jest dostosowanie go do obsługi potoków wewnątrzaglomeracyjnych, m.in. poprzez dobudowę nowych przystanków w rejonach, w których jest to najbardziej potrzebne.
- Pod pojęciem Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK) rozumiany jest obszar ograniczony stacjami:
- Grodzisk Mazowiecki (linie nr 1 i 447),
- Mińsk Mazowiecki (linia nr 2),
- Sochaczew (linia nr 3),
- Tłuszcz (linia nr 6),
- Pilawa (linia nr 7),
- Czachówek Płd. (linia nr 8),
- Nasielsk (linia nr 9).
Wstępne Studium Wykonalności dla zadania "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego" - luty 2007
- Poniżej prezentujemy pełną wersję opracowania wykonanego w lutym 2007 roku przez Centrum Naukowo Techniczne Kolejnictwa pn. Wstępne Studium Wykonalności dla zadania "Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego". Wszystkie teksty zawarte na tej stronie pochodzą z ww. dokumentu.
[LINIA KOLEJOWA NR 1 link=http://siskom.waw.pl/kp-kolej-wawa-lodz.htm]
Etap I - Analizy i prognozy społeczno-gospodarcze
W dokumencie m.in.:
- Analiza uwarunkowań międzynarodowych
- Analiza uwarunkowań regionalnych
- Analiza społeczno-gospodarcza w skali metropolitalnej
- Kontekst strategiczny
Przedmiotem niniejszego etapu pracy jest przeanalizowanie międzynarodowych trendów społeczno-gospodarczych, które będą podstawą do dalszych prognoz przewozowych, analiz ruchowych oraz definicji wąskich gardeł.
Przeprowadzone analizy potwierdziły bardzo istotne znaczenie Warszawskiego Węzła Kolejowego. Dotyczy to zarówno skali międzynarodowej, w której WWK łączy bardzo istotne z punktu widzenia polityki transportowej Unii Europejskiej korytarze transportowe, wybiegające z niego w pięciu różnych kierunkach, jak i w skali regionalnej oraz aglomeracyjnej. Atrakcyjny transport kolejowy pozwoli zintegrować Warszawę i okoliczne powiaty, co będzie sprzyjało walce z bezrobociem oraz rozwojowi gospodarczemu uboższych terenów Mazowsza, a także zapewni Warszawie międzynarodową konkurencyjność, dzięki dostępowi do tańszych zasobów pracy oraz gruntów. Jednocześnie modernizacja WWK pozwoli obsłużyć rosnące potoki, związane z postępującym procesem suburbanizacji, czyli przeprowadzania się mieszkańców miast na przedmieścia oraz do okolicznych miejscowości. W skali aglomeracyjnej, modernizacja WWK pozwoli zrealizować cele polityki transportowej miasta, związane z budową atrakcyjnego systemu transportu publicznego, przy zachowaniu niskiego poziomu kosztów oraz atrakcyjnych parametrów usługi dla transportu publicznego. Jedną z podstawowych barier na jaką napotykają pod tym względem prężnie działające i zasobne samorządy - zwłaszcza wojewódzkie i m.st. Warszawy - jest właśnie zły stan infrastruktury i niedopasowanie jej do odpowiednich potrzeb.
- Etap II Analizy marketingowe - podaż i popyt na usługi transportowe
Etap II - Analizy marketingowe - podaż i popyt na usługi transportowe W dokumencie m.in.:
- Analiza oczekiwań klientów w transporcie pasażerskim i towarowym
- Analiza podaży w przewozach pasażerskich i towarowych
- Analiza popytu w przewozach pasażerskich i towarowych
- Załączniku - mapy potoków w ruchu dalekobieżnym i aglomeracyjnym
Przedmiotem niniejszego etapu pracy jest analiza obecnej podaży w transporcie pasażerskim i towarowym oraz prognoza kształtowania się popytu na przewozy osób i ładunków w perspektywie do 2030 roku.
- Według analiz dotyczących pasażerskiego transportu publicznego, konkurencję przewozów kolejowych stanowi komunikacja autobusowa i tramwajowa skupiająca łącznie około 95% ogółu podróżujących komunikacją miejską. Miejska komunikacja autobusowa w chwili obecnej obsługuje kilka linii, które pokrywają się z kierunkami obsługiwanymi przez kolej i według zachodnioeuropejskich rozwiązań, pożądane byłoby ich zastąpienie podstawową ofertą transportu kolejowego. Obecny układ linii metra nie stanowi konkurencji dla kolei z powodu obsługi relacji prostopadłej, również sieć autobusów podmiejskich ZTM w większości nie pokrywa się z liniami kolejowymi. Jednak na kierunkach: Legionowo, Sulejówek i Piaseczno pożądane byłoby przejęcie potoków pasażerskich korzystających z komunikacji autobusowej przez kolej. Zawarte w opracowaniu analizy dotyczące przewozów ludności w obrębie miasta i aglomeracji wskazują na niewielkie, czy wręcz marginalne znaczenie WWK w obsłudze przewozowej pasażerów. Można mieć nadzieję, że sytuacja taka powoli będzie się zmieniać w kierunku pełniejszego wykorzystania linii kolejowych w przewozach pasażerskich. Pierwszym krokiem w kierunku poprawy kolejowej oferty przewozowej jest trafiona obsługa SKM na odcinku Pruszków - Sulejówek Miłosna oraz wprowadzenie wspólnego biletu ZTM - KM - WKD. Istotne znaczenie w celu zwiększenia obsługi transportowej koleją nabiera również idea sytemu "Parkuj i jedź".