Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa
Podstawową rolę w ruchu wewnątrz Warszawskiego Węzła Kolejowego spełnia czterotorowa linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, mająca wydzielone układy dla obsługi ruchu pasażerskiego dalekobieżnego (przez stację Warszawa Centralna) i podmiejskiego z przystankami Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion. Rolę wspomagającą dla ruchu pasażerskiego i towarowego z kierunku północnego spełnia północna linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia z Warszawą Gdańską. Linia średnicowa północna tworzy tzw. Warszawską Małą Obwodnicę Kolejową. Jednym z elementów, który posłuży aktywizacji komunikacji kolejowej wewnątrz warszawskiej aglomeracji jest koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich na Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej. W skład Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej wchodzą odcinki kilku linii kolejowych o zróżnicowanej charakterystyce technicznej i ruchowej:
- odcinek Warszawa Wschodnia - Warszawa Michałów - Warszawa Targówek
- odcinek Warszawa Targówek - Warszawa Jagiellońska
- odcinek Warszawa Jagiellońska - Warszawa Zachodnia
- odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa
- odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia
Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa ma włączenie w układ dalekobieżny i podmiejski linii średnicowej na stacji Warszawa Wschodnia. Brak jest natomiast takiego połączenia na stacji Warszawa Zachodnia. Podstawową zmianą w organizacji ruchu powinno być wprowadzenie nowego potoku pociągów pasażerskich w relacji Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna. Jest to możliwe do zrealizowania pod warunkiem wykonania modernizacji istniejącej i budowy dodatkowej infrastruktury kolejowej.
W zakresie modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej należy:
- zmodernizować układ torowy małej obwodnicy
- zmodernizować istniejące przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Kasprzaka, Warszawa Koło, Warszawa ZOO
- przebudować stację Warszawa Gdańska
W zakresie nowych elementów infrastruktury kolejowej należy:
- włączyć linię małej obwodnicy w układ torowo-peronowy stacji Warszawa Zachodnia z likwidacją istniejącego przystanku Warszawa Wola
- odtworzyć w ograniczonym zakresie stację Warszawa Główna Osobowa jako stację końcową dla linii z Legionowa, Piaseczna i MPL Okęcie
- zbudować przejście podziemne pomiędzy stacjami Warszawa Główna Osobowa i Warszawa Ochota
- zbudować nowe przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Obozowa, Warszawa Powązkowska, Warszawa Arkadia, Warszawa Rondo Żaba, Warszawa Tesco
Efektem modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej będzie możliwość realizacji zwiększonej oferty przewozowej w systemie SKM na obszarze centrum Warszawy - w relacji z Legionowa i w relacji wahadłowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa.
Przedwstępne studium wykonalności Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej
Dokument zawiera m.in.:
- Opis stanu istniejącego
- Prognoza przewozów
- Analiza przepustowości obwodnicy
- Proponowana organizacja ruchu
- Koncepcja programowa zakresu modernizacji małej obwodnicy kolejowej oraz budowy nowych połączeń kolejowych
- Określenie zakresu rzeczowego i wielkości nakładów inwestycyjnych