Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa

Wmok.gif

Podstawową rolę w ruchu wewnątrz Warszawskiego Węzła Kolejowego spełnia czterotorowa linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, mająca wydzielone układy dla obsługi ruchu pasażerskiego dalekobieżnego (przez stację Warszawa Centralna) i podmiejskiego z przystankami Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion. Rolę wspomagającą dla ruchu pasażerskiego i towarowego z kierunku północnego spełnia północna linia średnicowa łącząca stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia z Warszawą Gdańską. Linia średnicowa północna tworzy tzw. Warszawską Małą Obwodnicę Kolejową. Jednym z elementów, który posłuży aktywizacji komunikacji kolejowej wewnątrz warszawskiej aglomeracji jest koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich na Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej. W skład Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej wchodzą odcinki kilku linii kolejowych o zróżnicowanej charakterystyce technicznej i ruchowej:

  • odcinek Warszawa Wschodnia - Warszawa Michałów - Warszawa Targówek
  • odcinek Warszawa Targówek - Warszawa Jagiellońska
  • odcinek Warszawa Jagiellońska - Warszawa Zachodnia
  • odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa
  • odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia

Warszawska Mała Obwodnica Kolejowa ma włączenie w układ dalekobieżny i podmiejski linii średnicowej na stacji Warszawa Wschodnia. Brak jest natomiast takiego połączenia na stacji Warszawa Zachodnia. Podstawową zmianą w organizacji ruchu powinno być wprowadzenie nowego potoku pociągów pasażerskich w relacji Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna. Jest to możliwe do zrealizowania pod warunkiem wykonania modernizacji istniejącej i budowy dodatkowej infrastruktury kolejowej.

W zakresie modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej należy:

  • zmodernizować układ torowy małej obwodnicy
  • zmodernizować istniejące przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Kasprzaka, Warszawa Koło, Warszawa ZOO
  • przebudować stację Warszawa Gdańska

W zakresie nowych elementów infrastruktury kolejowej należy:

  • włączyć linię małej obwodnicy w układ torowo-peronowy stacji Warszawa Zachodnia z likwidacją istniejącego przystanku Warszawa Wola
  • odtworzyć w ograniczonym zakresie stację Warszawa Główna Osobowa jako stację końcową dla linii z Legionowa, Piaseczna i MPL Okęcie
  • zbudować przejście podziemne pomiędzy stacjami Warszawa Główna Osobowa i Warszawa Ochota
  • zbudować nowe przystanki jako węzły przesiadkowe - Warszawa Obozowa, Warszawa Powązkowska, Warszawa Arkadia, Warszawa Rondo Żaba, Warszawa Tesco

Efektem modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej będzie możliwość realizacji zwiększonej oferty przewozowej w systemie SKM na obszarze centrum Warszawy - w relacji z Legionowa i w relacji wahadłowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska - Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna Osobowa.

Przedwstępne studium wykonalności Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej

Przedwstępne studium wykonalności Warszawskiej Małej Obwodnicy Kolejowej Icon pdf.gif

Dokument zawiera m.in.:

  • Opis stanu istniejącego
  • Prognoza przewozów
  • Analiza przepustowości obwodnicy
  • Proponowana organizacja ruchu
  • Koncepcja programowa zakresu modernizacji małej obwodnicy kolejowej oraz budowy nowych połączeń kolejowych
  • Określenie zakresu rzeczowego i wielkości nakładów inwestycyjnych







Na górę strony