Etap I Etap II Węzeł Żaba Materiały archiwalne |
Obwodnica Śródmieścia odcinek wschodni |
---|
Obwodnica Śródmiejska po praskiej stronie będzie pełnić ważną rolę komunikacyjną odciążając z ruchu samochodowego ulice Grochowską i Targową. Pierwotne plany zakładały poprowadzenie praskiej części śródmiejskiej obwodnicy wzdłuż planowanej Trasy Tysiąclecia.
Stara Trasa Tysiąclecia w planowanym wcześniej przebiegu napotkała na silny opór, m. in. protesty co do jej przebiegu niedaleko Parku Skaryszewskiego i wzdłuż kanałku kamionkowskiego.
To spowodowało, że dla tej ulicy zaczęto szukać innych wariantów. Najnowsze plany przewidują, że najlepsze i najmniej konfliktowe domknięcie Obwodnicy Śródmieścia po praskiej stronie uzyska się
poprzez realizację arterii w wariancie, który połączy rondo Wiatraczna (al. Stanów Zjednoczonych) z węzłem komunikacyjnym Żaba (splot ulic Odrowąża, Św.
Wincentego, Starzyńskiego, 11 Listopada i Szwedzkiej) poprzez Utratę. Planowana budowa ul. Nowo-Wiatracznej jest częścią większego zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa Obwodnicy Śródmiejskiej w Warszawie. Obwodnica ta będzie utworzona przy wykorzystaniu istniejących odcinków głównych ulic w mieście biegnących na skaju funkcjonalnego śródmieścia Warszawy, a także przy założeniu realizacji nowych inwestycji drogowych takich jak budowa ul. Nowo-Wiatracznej, ul. Nowo-Zabranickiej i Al. Tysiąclecia. Efektem tej większej inwestycji będzie stworzenie ważnego międzydzielnicowego ciągu drogowego, dostosowanego do przelotowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego, budowanego z zamiarem odciążenia centrum miasta od ruchu tranzytowego. |
Przez firmę DHV Polska sporządzona została dokumentacja niezbędna do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu praskiej części Obwodnicy Śródmiejskiej. Analizowane przedsięwzięcie obejmuje tylko krótki odcinek projektowanej Obwodnicy Śródmiejskiej w jej części wschodniej i połączy Rondo Wiatraczna na Grochowie z ulicami Rzeczną i Księżnej Anny na Targówku.
Długość projektowanej trasy drogowej liczona wraz z modernizowanymi odcinkami przyległych ulic: Al. Stanów Zjednoczonych i ul. Rzecznej wyniesie około 2,6 km. Ponieważ nowa trasa drogowa w większości będzie pokrywać się z przebiegiem istniejącej ul. Wiatracznej, nazwano ją w skrócie "ulicą Nowo-Wiatraczną". Główne parametry planowanej inwestycji. |
Przeprowadzenie trasy krótkim tunelem pod Rondem Wiatraczna oraz krótkim tunelem pod skrzyżowaniem ul. Szaserów i ul. Dwernickiego. Pomiędzy tunelami trasa prowadzona byłaby w otwartym wykopie. |
||
Odc. od ul.Grenadierów do Ronda Wiatraczna |
Odc. od Ronda Wiatraczna do ul. Dwernickiego |
Odc. od ul.Dwernickiego do torów kolejowych |
---|---|---|
Przeprowadzenie trasy estakadą nad Rondem Wiatraczna oraz estakadą nad skrzyżowaniem ul. Szaserów i ul. Dwernickiego. Pomiędzy estakadami trasa prowadzona byłaby na nasypie. |
||
Odc. od ul.Grenadierów do Ronda Wiatraczna |
Odc. od Ronda Wiatraczna do ul. Dwernickiego |
Odc. od ul.Dwernickiego do torów kolejowych |
Przeprowadzenie trasy długim tunelem (około 870 m) pod Rondem Wiatraczna oraz pod skrzyżowaniem ul. Szaserów i ul. Dwernickiego. |
||
Odc. od ul.Grenadierów do Ronda Wiatraczna |
Odc. od Ronda Wiatraczna do ul. Dwernickiego |
Odc. od ul.Dwernickiego do torów kolejowych |
Odcinek jednakowy dla wariantów 1, 2 i 3 | |
---|---|
Odc. nad torami do ul.Zabranieckiej |
Odc. od ul. Zabranieckiej do Targówka |
|
Dokument zawiera m.in.:Przedmiotem niniejszego raportu o oddziaływaniu na środowisko (ROŚ) jest przedsięwzięcie polegające na planowanej budowie odcinka drogi wojewódzkiej w korytarzu rezerwowanym pod trasę Obwodnicy śródmiejskiej od Ronda Wiatraczna na Grochowie do połączenia z ulicami Rzeczną i Księżnej Anny na Targówku. Zasadniczą podstawą wykonania niniejszego raportu ROŚ jest projekt koncepcyjny ul. Nowo-Wiatracznej (wykonany w ramach opracowania projektu budowlanego), który zawiera szczegółowe rozwiązania projektowe dla budowy nowej trasy drogowej i który został wykonany również przez DHV POLSKA w ramach w/w umowy. Analizowane przedsięwzięcie wraz z sąsiednim odcinkiem ul. Nowo-Zabranieckiej pozwoli na dokończenie budowy Obwodnicy Śródmiejskiej planowanej od wielu lat na granicy funkcjonalnego śródmieścia Warszawy i biegnącej istniejącymi ulicami Starzyńskiego, Buczka, Okopową, Towarową i Raszyńską oraz Trasą Łazienkowską i Al. Stanów Zjednoczonych aż do Ronda Wiatraczna. Oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko w fazie eksploatacji 6.4.1. Zanieczyszczenie powietrza 2,55 MB |
Dokument zawiera m.in.:Formalna podstawa wykonania niniejszego aneksu nr 1 do raportu jest pismo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Warszawie nr ZNS.713/41-1/EC/08 z dnia 14.05.2008 r., dotyczące konieczności uzupełnienia treści raportu w zakresie zaprojektowanych urzadzeń przeciwhałasowych oraz obliczeń akustycznych i aerosanitarnych. |
Prezentacja w wersji flash 2,33 MB |
Prezentacja zwiera m.in.:Prezentacja w wersji PDF 15,1 MB |
Budowa odcinka obwodnicy śródmiejskiej od węzła Żaba do ulicy Zabranieckiej wraz z realizacją etapu wcześniejszego - od ronda Wiatraczna do ulicy Zabranieckiej, zapewni szybsze i krótsze połączenie pomiędzy dzielnicami Targówek, Praga Północ, Praga Południe i lewobrzeżną Warszawą.
Inwestycja zlokalizowana jest w Warszawie na terenie dzielnic: Targówek (odcinek trasy ok. 3750m), Praga Południe (końcowy odcinek trasy przebiegający głównie po terenach kolejowych) i Praga Północ (wlot projektowanej Trasy Świętokrzyskiej w węźle z obwodnicą).
Początek trasy ma miejsce na istniejącej ul. Odrowąża, dalej przebiega estakadami nad rondem "Żaba", następnie między nasypem kolejowym linii Warszawa Wschodnia- Gdańsk Główny a zabudową Targówka mieszkaniowego. Na odcinku od km 1+100
do ul. Radzymińskiej trasa przebiega po terenie ogródków działkowych "Pratulińska". Dalej wchodzi w teren Targówka Przemysłowego, gdzie znajduje się zabudowa mieszkaniowa, usługowa oraz przemysłowo-produkcyjna. Następnie krzyżuje się z projektowaną Trasą Świętokrzyską.
Dalej po przejściu nad linią kolejową przechodzi wzdłuż istniejącej ul. Zabranieckiej w sąsiedztwie dużych zakładów produkcyjnych. Na końcowym odcinku obwodnica przebiega przez tereny kolejowe i łączy się z etapem I projektowanej trasy.
Na całym odcinku obwodnicy przewiduje się prowadzenie komunikacji autobusowej. Przystanki zostały zaproponowane w rejonie wszystkich węzłów oraz planowanej ul. Nowo Stalowej, wzdłuż której przewidziana jest linia metra. W rejonie węzła Żaba przewidziano przebudowę istniejących przystanków i torów tramwajowych w celu dostosowania ich do projektowanego układu węzła. Natomiast w rejonie węzła z Trasą Świętokrzyską przewidziano miejsce na lokalizację linii tramwajowej w pasie dzielącym wlotu Trasy oraz wlotu planowanej ul. Nowo Ziemowita. W koncepcji budowy II etapu wschodniej części Obwodnicy Śródmiejskiej zaprojektowano 3 warianty przebiegu trasy. Długość projektowanego odcinka obwodnicy, w zależności od wariantu, wynosi średnio 4,13 km. Projekt obejmuje:
Projektowana nawierzchnia będzie tzw. nawierzchnią "cichą". Dane techniczne:- klasa drogi - GP,- prędkość projektowa - 70 km/h, - szerokość jezdni - 2x7,0m (2 jezdnie po 2 pasy ruchu), - kategoria ruchu - KR6, - dopuszczalny nacisk osi pojazdu - 115 kN/oś, - obustronne dwukierunkowe ścieżki rowerowe - 2x2,5m (lokalne przewężenia - wg warunków miejscowych), - obustronne chodniki - 2,00m, (lokalne przewężenia - wg warunków miejscowych), - skrajnia pionowa drogi - 4,70m, |
Plan orientacyjny II etapu obwodnicy Węzeł z ulicą Radzymińską/Solidarności Węzeł z planowaną Trasą Świętokrzyską |
---|
Plany orientacyjne: | |||
---|---|---|---|
Plany sytuacyjne: |
|||
Wariant 1D 14,7 MB | Wariant 2D 16,9 MB | Wariant C (różnice) 440 kB | Wariant E 9,61 MB |
Rozwiązanie koncepcyjne węzła "Żaba" zaprojektowano w 3 wariantach. Projekt obejmuje: - budowę łącznic dwupasowych, - przebudowę istniejących skrzyżowań, - budowę chodnikow i ścieżek rowerowych z podłączeniem w ciągły układ komunikacyjny, - budowę trasy zapewniającej bezkolizyjny przebieg pod liniami kolejowymi, - budowę przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki autobusowe i wiaty przystankowe, - budowę przystanków tramwajowych wyposażonych w wiaty przystankowe, - przebudowę sieci infrastruktury technicznej, - budowę nowego oświetlenia. Dane techniczne:
|
Wariant 1 Wariant 2 Wariant 3 jako podwariant dla 1 i 2 |
---|
W dokumencie m.in.:
Wstępne opinie, protokoły i warunki 0,900 MB Opis ruchu 0,599 MB Wyburzenia 5,10 MB Profil podłużny 2,71 MB Przekroje normalne 0,535 MB |
Na przedstawionej mapce zaprezentowanych jest 5 wariantów domknięcia wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej.
wariant A: najstarszy projekt - to dawna al. Tysiąclecia od Wału Miedzeszyńskiego, następnie po przecięciu Al. Stanów Zjednoczonych wzdłuż kanałku kamionkowskiego oraz estakadą przy terenach parku Skaryszewskiego i dalej przez Szmulki do ronda Żaba. warianty B i B1: od Wału Miedzeszyńskiego do Trasy "Ł" po śladzie al. Tysiąclecia, następnie wzdłuż Al. Stanów Zjednoczonych przez rondo Wiatraczna (przebieg w tunelu) i dalej przedłużoną ul Wiatraczną w rejon Koziej Górki obwodnica wpada w ul. Rzeczną, a potem wiaduktem w rejonie ul. Kraśnickiej przecina tory kolejowe i dalej ul. Nowotrocką dociera do ul. św. Wincentego na przedłużeniu ul. Budowlanej; warianty C i D: przebieg od Wału do terenów kolejowych Koziej Górki jak w wariantach B i B1, następnie na estakadzie obwodnica skręca w stronę ul. Zabranieckiej i w korytarzach: ul. Naczelnikowskiej, a po przecięciu Radzymińskiej, ul. Plantowej dociera do węzła Żaba. |
Wariant B 1,58 MB |
Wariant D (do realizacji) 1,28 MB |
Obok znajdują się mapy dla wariantów B i D obrazujące wstępną koncepcję przebiegu praskiego domknięcia
obwodnicy śródmieścia. Wariant D przebiegu obwodnicy Pragi został wpisany do aktualnego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Prowadzone są dalsze analizy, m.in. nad przebiegiem odcinka obwodnicy na terenie Grochowa, pod Rondem Wiatraczna i jednym z podwariantów jest przebieg ulicy w tunelu - na mapach jest ten odcinek widoczny, jako realizowany w wykopie. Wariant D praskiej części Obwodnicy Śródmieścia biegnie od węzła "Żaba" w kierunku wschodnim wzdłuż torów kolejowych linii Warszawa Wschodnia - Warszawa Gdańska po śladzie ul. Plantowej do istniejącej ul. Naczelnikowskiej, następnie śladem ulicy Naczelnikowskiej i Zabranieckiej. Na tym odcinku trasa przetnie ulice Radzymińską, Księcia Ziemowita, Siarczaną i Księżnej Anny. W dalszej części trasa biegnie przez tory kolejowe prowadzące na kierunek Siedlec i Pilawy. Miedzy nimi zawarty jest obszar Koziej Górki. Natępnie trasa przebiega w korytarzu istniejących ulic Wiatracznej i Stanów Zjednoczonych. |
---|
DOKUMENT ZAWIERA m.in:- Opis proponowanego przebiegu domknięcia obwodnicy- Powiązania obwodnicy z istniejącą siatką ulic - Oszacowanie przewidywanego ruchu - Oszacowanie kosztu inwestycji |