Bulwary Nadwiślańskie
Bulwar nadwiślański to obszar zagospodarowanego lewego brzegu Wisły w Warszawie, rozciągający się przez prawie całą długość funkcjonalnego centrum stolicy. Jego początek znajduje się na terenie Żoliborza na wysokości Cytadeli, przebiega przez całe Śródmieście, aż do rejonu Portu Czerniakowskiego.
Bulwar sąsiaduje bezpośrednio z Wisłostradą, która skutecznie oddziela go od zabudowy miejskiej Warszawy na tych fragmentach, gdzie trasa nie jest schowana w tunelu. Ważnym elementem towarzyszącym bulwarowi jest również istniejący i planowany system dróg rowerowych w ramach Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego.
Z uwagi na upływ czasu od zakończenia budowy oraz zaniedbania w utrzymaniu, bulwary uległy poważnej degradacji. W związku z tym podjęto decyzję o ich kompleksowej przebudowie, jako elementu szerszego projektu przywrócenia funkcji reprezentacyjnej oraz wypoczynkowej.
Projekt zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru Wisły ma za zadaznie wzmocnić i
poszerzyć rolę rzeki w strukturze przestrzennej miasta z jednoczesną ochroną wartości
przyrodniczych i dziedzictwa kulturowego.
|
|
Projekt zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru Wisły na odcinku
od wysokości ul. Tamka do wysokości ul. Boleść w Warszawie
Jako pierwszy przebudowany zostanie fragment od rejonu ul. Tamka do ul. Boleść. Pozostałe elementy bulwaru zostaną bądź to odnowione według oryginalnego projektu bądź przebudowane w ramach kolejnych planowanych inwestycji, np. w Porcie Czerniakowskim.
Inwestycja będzie realizowana, w ramach projektu pod nazwą "Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy "Pedałuj i Płyń (bike & sail) - etap I", przy wsparciu środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Projekt będzie realizowany etapami, chociażby z uwagi na trwającą budowę II linii metra, w rejonie stacji metra Powiśle. W ramach inwestycji przewiduje się między innymi:
- budowę promenady pieszej i dróg rowerowych;
- modernizację i przebudowę nabrzeży Wisły na odcinku blisko 2 km, stanowiących umocnienienia przeciwpowodziowe, z ich adaptacją na potrzeby cumowania statków;
- zmianę ukształtowania terenu (w tym przebudowa i budowa murków i ścian oporowych, schodów), budowę ramp dostosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych, łączących tarasy bulwaru;
- budowa sieci uzbrojenia terenu (sieci: sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej);
- budowa przejścia podziemnego przy ul. Bednarskiej ;
- przebudowa przejść podziemnych przy ul. Grodzkiej i ul. Boleść ;
- wprowadzenie towarzyszących pawilonów usługowych nietrwale związanych z gruntem (pawilonu plażowego , pawilonu obsługi turystycznej ,
kawiarni i galerii );
- budowę pawilonów (paneli) ekspozycyjnych;
- dostosowanie nabrzeża do cumowania statków, w tym pływającej przystani oraz przystanków tramwaju wodnego;
- przebudowa jezdni ul. Wybrzeże Kościuszkowskie i Wybrzeże Gdańskie w zakresie budowy pasa wyłączenia (na wysokości ul. Bednarskiej) oraz zatoki autobusowej (na wysokości ul. Boleść);
- budowę tarasu widokowego ;
- wyposażenie bulwaru w szereg detali architektonicznych (fontanny, umeblowanie miejskie, pergole , etc.), zieleń parkową oraz plac zabaw dla dzieci. Przewiduje się także budowę sztucznej plaży rekreacyjnej.
|
W dokumencie m.in.:
OPIS PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
OPIS ELEMENTÓW PRZYRODNICZYCH ŚRODOWISKA
OPIS ODDZIAŁYWANIA PRZEDSIEWZIĘCIA NA WARTOŚCI PRZYRODNICZE
OPIS ODDZIAŁYWANIA PRZEDSIEWZIĘCIA NA CELE OCHRONY OBSZARU NATURA 2000
ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ
OPIS ANALIZOWANYCH WARIANTÓW WRAZ Z UZASADNIENIEM
OKREŚLENIE PRZEWIDYWANEGO ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
UZASADNIENIE PROPONOWANEGO PRZEZ WNIOSKODAWCĘ WARIANTU
OPIS PRZEWIDYWANYCH ZNACZĄCYCH ODDZIAŁYWAŃ PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA NA ŚRODOWISKO
OPIS DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU ZAPOBIEGANIE, OGRANICZANIE LUB KOMPENSACJĘ NEGATYWNYCH ODDZIAŁYWAŃ
Przedmiotem opracowania jest:
Raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na modernizacji i
przebudowie lewobrzeżnego bulwaru Wisły, wzdłuż ul. Wybrzeże Kościuszkowskie i Wybrzeże
Gdańskie w dzielnicy Środmieście m. st. Warszawy (odcinek od Powiśla na wysokości ul.
Tamka do Podzamcza na wysokości ul. Boleść).
Celem raportu jest przedstawienie informacji i danych o planowanym przedsięwzięciu.
Decyzja środowiskowa z dnia 9.07.2010 r. 13,1 MB
|
Wstępna koncepcja zagospodarowania lewobrzeżnego bulwaru Wisły w Warszawie z 2008 r.
Wstępna koncepcja zagospodarowania oraz
wytyczne programowo-przestrzenne, architektoniczne i techniczne do projektu zagospodarowania
lewobrzeżnego bulwaru Wisły w Warszawie
na odcinku od K.S. Spójnia do Cypla Czerniakowskiego
|
W dokumencie m.in.:
ANALIZY PRZESTRZENNE I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
PRZYKŁADY KSZTAŁTOWANIA BULWARÓW NADRZECZNYCH
OPRACOWANIA PROJEKTOWE
ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE
KOMUNIKACJA
INFRASTRUKTURA
WSKAZANIA REALIZACYJNE
Bulwar lewobrzeżny Wisły jest jedną z najbardziej atrakcyjnych przestrzeni
spacerowych w Warszawie. Jest odwiedzany przez mieszkańców miasta pomimo
jego nieuporządkowanego i dzikiego charakteru. Zaproponowanie bogatego
programu funkcjonalnego i zorganizowanie ciekawych przestrzeni na "szlaku
wiślanym" przyciągnęłoby jeszcze większą ilość warszawiaków, a także byłaby to
atrakcyjna propozycja dla turystów odwiedzających stolicę.
W krajach europejskich bulwary stanowią integralną przestrzeń publiczną
miasta - mieszczą się tam najbardziej prestiżowe instytucje - eksponowane
dodatkowo dzięki walorom wody.
|
Wyznaczono dwie granice opracowania:
- Obszar szerszego opracowania czyli powiązań nabrzeża wiślanego ze strukturą
miasta to obszar, którego granice obejmują:
Stare i Nowe Miasto z przyległościami w postaci parków pod cytadelą, Parku
Traugutta, Parku Podskarpie, zielonych pasów nabrzeża wiślanego. Następnie na
południu, zawiera się miedzy linia Traktu Królewskiego a nabrzeżem, obejmując
Mariensztat, Powiśle, Solec, Ujazdów z Cyplem Czerniakowskim.
- Obszar właściwy czyli STREFA NABRZEŻA WIŚLANEGO w granicach wału
przeciwpowodziowego o przebiegu równoległym do linii Wisłostrady , na odcinku od
K.S. Spójnia do Cypla Czerniakowskiego.
Warunki geologiczne dla Bulwarów nadwiślanskich
|
W prezentacji m.in.:
Historia regulacji Wisły w Warszawie
Skutki regulacji Wisły i eksploatacji kruszywa
Przekroje geologiczne przez Warszawę
Porównanie przebiegu głównego nurtu Wisły warszawskiej w latach 1901 i 2008
Koncepcja renaturyzacji rzeki
Koncepcja zagospodarowania praskiego brzegu Wisły
Aktualny stan zagospodarowania koryta i strefy jego bezpośredniego sąsiedztwa pokazuje, że walory rzeki są niedoceniane przez urbanistów.
Warszawę z rzeką wiąże właściwie tylko infrastruktura - mosty, ujęcia wody, czy ujścia kolektorów ściekowych.
Sytuacja ta ma w najbliższej przyszłości ulec zmianie, a to głównie za sprawą przygotowań do Euro 2012 i koniecznością zagospodarowania okolic stadionu Narodowego, który jest budowany nad Wisłą.
Przewiduje się także uruchomienie żeglugi na Wiśle, w tym stałe w sezonie kursowanie tramwajów wodnych.
Wszystkie przygotowywane obecnie przez Miasto koncepcje uwzględniają specyfikę budowy geologicznej odcinka.
|
Wytyczne do projektu zagospodarowania lewobrzeżnego bilwaru Wisły z 2006 r.
|
W dokumencie m.in.:
OGÓLNE WYTYCZNE DLA KSZTAŁTOWANIA BULWARU
SZCZEGÓŁOWE WYTYCZNE DLA ODCINKÓW BULWARU
GŁÓWNE WNIOSKI Z PRZEPROWADZONYCH ANALIZ
ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE
KOMUNIKACJA
INFRASTRUKTURA
WSKAZANIA REALIZACYJNE
Podsstawowe założenia:
- Podniesienie standardu przestrzeni publicznej Bulwaru Nadwiślańskiego, .
- Zwiększenie atrakcyjności programowej Bulwaru zarówno dla mieszkańców, jak i turystów
- Ukształtowanie "reprezentacyjnego frontu Warszawy" od strony Wisły,
- Ukształtowanie przestrzeni przeznaczonej dla pieszych, wydzielenie ścieżek rowerowych .
- Podkreślenie odmiennego charakteru poszczególnych odcinków Bulwaru
- Poszerzenie przestrzeni funkcjonalnej Bulwaru
- Wzmocnienie powiązań poprzecznych z otaczającymi atrakcyjnymi przestrzeniami
publicznymi
- Wzmocnienie powiązań Bulwaru z podskarpowymi terenami zieleni.
- Powiązanie przestrzenne, funkcjonalne i widokowe obu brzegów Wiły.
|