Przystanek komunikacji miejskiej jest pierwszym miejscem, w którym pasażer styka się z komunikacją publiczną. Jest to również ważny element przestrzeni publicznej, chociażby ze względu na swoją powszechność, w tym również e najbardziej reprezentatywnych punktach Warszawy.
Stołeczne przystanki miejskie cechuje dziś mnogość stylu i jakości wykonania. Powszechne są m.in. czerwone wiaty zamówione w latach 90. Na przedmieściach można jeszcze spotkać duraluminiowe daszki pamiętające czasy PRL. Standaryzacja, wybór dobrego projektu oraz właściwe utrzymanie przystanków komunikacji są jednym z istotnych czynników decydujących o wizerunku miasta. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, a jednocześnie chcąc rozwiązać problem kompleksowo i długoterminowo, Warszawa postanowiła zrealizować jeden, zintegrowany projekt w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) to jedna z form realizacji i finansowania inwestycji. Jej ideą jest średnio- lub długoterminowa współpraca urzędu miasta (partnera publicznego) i przedsiębiorstwa (partnera prywatnego) na rzecz realizacji jakiegoś celu publicznego. W ramach tej współpracy miasto stara się o realizację jakiegoś zadania, zaś prywatna firma chce na tym zarobić. Wstępnie zakłada się, że prywatny inwestor postawi nowe wiaty przystankowe, a w zamian będzie miał prawo do czerpania zysków z zawieszonych na nich reklam. Przedmiotem negocjacji będzie m.in. to na jak długo będzie miał takie prawo oraz kto będzie odpowiadał za sprzątanie oraz utrzymanie przystanków i ich otoczenia. Z uwagi na różne funkcje i stopień reprezentatywności poszczególnych obszarów Warszawy, postanowiono zróżnicować projekty przystanków. Umownie używa się określeń: wiata "seryjna", wiata "konkursowa" oraz wiata "konserwatorska". Ich położenie można prześledzić na poniższej mapce. Łącznie wszystkich wiat będzie ok. 1580. Szczegółowa lokalizacja wiat 0,20 MB |
Orientacyjna lokalizacja wiat przystankowych 3,01 MB |
---|
Wiata konkursowa JPG 0,79 MB |
Wiata konkursowa JPG 0,59 MB |
Typologia wiat 0,61 MB |
Warianty wiat 7,42 MB |
---|
Wiata konserwatorska JPG 0,20 MB |
Wiata konserwatorska - projekt 1,62 MB |
---|