Przez Velostradę rozumie się trasę rowerową o wysokich parametrach projektowych,
umożliwiającą osiąganie wysokich prędkości podróży. Zakłada sią, że powinna ona być
poprowadzona w planie i w profilu tak by zminimalizować liczbę kolizji na trasie oraz
zużycie energii potrzebnej na jej pokonanie. Celem jej powstania ma być uczynienie trasy
atrakcyjną dla odbywania codziennych podróży m.in. do pracy i do szkoły (nie rekreacyjnych)
wykonywanych w godzinach szczytów komunikacyjnych miasta. Dzięki temu możliwe
będzie zdecydowane wzmocnienie atrakcyjności systemu transportowego dla ruchu
rowerowego w tym korytarzu transportowym co w konsekwencji ułatwi zmiany w
zachowaniach komunikacyjnych i zmianę podziału zadań przewozowych (ograniczenie roli
samochodu).
Projekt jest zlokalizowany w Warszawie w obszarze na pograniczu dzielnic Ursynowa i
Mokotowa w rejonie Parku Dolina Służewska. Projekt wyznaczenia Velostrady jako połączenia rowerowego o wysokim standardzie będzie przynosić znaczne korzyści przede wszystkim użytkownikom rowerów na Ursynowie i Mokotowie, ale nie tylko. Rozwój infrastruktury rowerowej o wysokiej jakości będzie bowiem promować ideę transportu rowerowego w Warszawie, co pośrednio będzie miało także wpływ na zachowania pozostałych mieszkańców Warszawy. Projekt bezpośrednio odpowiada na potrzeby społeczności Ursynowa i Mokotowa. Umożliwi mieszkańcom odbywanie podróży międzydzielnicowych i przejazdy do centrum Warszawy. Velostrada skróci czas podróży, a przede wszystkim poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania rowerem wzdłuż al. KEN. Wszystkie działania związane z budową Velostrady spowodują, że transport rowerowy na tym odcinku stanie się bardzo atrakcyjny i w rezultacie wraz z innymi przedsięwzięciami podejmowanymi w związku z rozwojem sytemu transportu rowerowego przyczynią się do zmiany podziału zadań przewozowych w podróżach po Warszawie. Zachęcenie do odbywania podróży rowerami będzie wpływać na ograniczenie liczby podróży samochodowych, a także w pewnym stopniu obniżać obciążenie środków transportu zbiorowego. |
W dokumencie m.in.:Niniejszy raport przedstawia wyniki Studium koncepcyjnego budowy trasy rowerowej Velostrada - rowerowego połączenia Mokotowa (ciąg ulic Rolna - Bukowińska) z al. KEN przy pomocy wiaduktu nad dolinką Potoku Służewieckiego. Opracowanie zostało przygotowane przez biuro projektowo-konsultingowe TransEko sp.j. na zamowienie Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy. W Studium sformułowano łącznie cztery warianty trasy rowerowej łączącej północnowschodni Ursynów z Mokotowem. W ramach analizy wariantów uwzględniono: - dowiązanie dróg rowerowych do planowanego przedłużenia al. KEN, - budowę wiaduktu rowerowego, w nawiązaniu do przebiegu istniejącego wiaduktu ciepłowniczego, - możliwość przedłużenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Puławskiej aż do Parku Dolina Służewska i dowiązanie jej do istniejących dróg rowerowych. Wyboru wariantu do analiz szczegółowych dokonano na podstawie szczegółowej analizy wielokryterialnej. Dla wybranego - rekomendowanego, wariantu rozwiązania projektowanej trasy rowerowej zaproponowano rozwiązania szczegółowe. Synteza Studium Prezentacja Studium |
Wariant 2a |
Niweleta wariant 2a |
Wariant 2b |
Niweleta wariant 2b |
Przekroje |
---|