Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych (ZMID) jest jednostką budżetową miasta podlegającą pod względem organizacyjnym i finansowym prezydentowi Warszawy.
Powstał 1 lipca 2008 r. w wyniku podziału Zarządu Dróg Miejskich.
Jego trzon stanowią przeniesione z ZDM wydziały: przygotowania oraz realizacji inwestycji drogowych, projektów europejskich, a także wydział mostów.
Do zadań ZMID należą inwestycje ujęte w uchwalonym przez Radę Warszawy Wieloletnim Programie Inwestycyjnym. ZMID buduje i modernizuje drogi będące w zarządzie ZDM, inwestycje związane z drogami gminnymi prowadzone są przez urzędy dzielnic. Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) pod względem organizacyjnym i finansowym podlega prezydentowi m. st. Warszawy, który na mocy ustawy o drogach publicznych z 21 marca 1985 r. zarządza warszawskimi drogami krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi. W przybliżeniu chodzi o ulice, po których jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej. Do zadań ZDM należy przede wszystkim utrzymanie i remontowanie istniejących ulic, a także instalacja, utrzymanie i ochrona urządzeń bezpieczeństwa ruchu (znaki poziome i pionowe, sygnalizacja świetlna i oświetlenie uliczne). Sieć drogowa Warszawy ma długość 2837 km, w tym drog publicznych jest 2511 km, a wewnętrznych (głównie w administracji spółdzielni mieszkaniowych i zakładach pracy) 326 km. Drogi krajowe i wojewódzkie, które powinny realizować głównie powiązania krajowe i regionalne, stanowią łącznie ok. 9,8% długości sieci publicznej. Drogi powiatowe, realizujące powiązania dzielnicowe i międzydzielnicowe ok. 22,2%, a drogi gminne, służące powiązaniom lokalnym - 68,0%. Podział układu drogowego na klasy przedstawia się następująco: - drogi ekspresowe stanowią 0,3% długości sieci dróg publicznych, - drogi główne ruchu przyspieszonego (GP) i główne (G) stanowią 12,2% długości sieci, - zbiorcze (Z) 10,5%, - lokalne i dojazdowe 77,3%. Drogi, posiadające po 3 pasy ruchu w każdym kierunku (przekroje 2/3 lub 1/6), mają łącznie 169 km długości (5,9 % sieci publicznej), a drogi o 2 pasach ruchu w każdym kierunku (przekroje 2/2 lub 1/4) - 125 km (4,4 % sieci publicznej). Wszystkie drogi publiczne w Warszawie, poza drogami ekspresowymi i autostradami, podlegają Prezydentowi miasta stołecznego. |
Istniejąca sieć drogowa w Warszawie |
---|---|
Rozwijanie układu drogowo-ulicznego będzie prowadzone poprzez działania zarówno o charakterze inwestycyjnym jak i z wykorzystaniem środków organizacji ruchu, umożliwiające segregację ruchu o różnym charakterze, przy czym szczególnie ważne będzie rozdzielenie: ruchu lokalnego od ruchu o większym zasięgu (o charakterze tranzytowym) oraz ruchu osobowego od ruchu towarowego (samochody ciężarowe i dostawcze). Układ drogowo-uliczny w Warszawie powinien zapewniać: W celu realizacji powiązań z trasami zewnętrznymi przewiduje się realizację układu dróg wyższego rzędu (autostrad i dróg ekspresowych) bezpośrednio związanych z obszarem miasta. Realizacja sieci dróg ekspresowych-krajowych planowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycje w zakresie ulic miejskich muszą być skoordynowane w czasie z planowaną realizacją krajowych dróg ekspresowych. Między innymi niezbędne jest: |
Planowana sieć drogowa w Warszawie |
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego WarszawyStudium jest dokumentem planistycznym określającym politykę zagospodarowania przestrzennego gminy sporządzanym dla jej całego obszaru i zawiera wytyczne do planowania miejscowego. Studium pełni także rolę koordynacyjną w programowaniu rozwoju miasta ustalonym w Strategii Rozwoju Miasta, a także przy sporządzaniu Wieloletnich Planow Inwestycyjnych, przede wszystkim w zakresie realizacji inwestycji celu publicznego. Jest rownież dokumentem formalnym przy przygotowywaniu aplikacji o przyznanie środkow z funduszy europejskich. Studium nie jest przepisem prawa miejscowego, a zatem nie stanowi podstawy do podejmowania decyzji administracyjnych związanych z realizacją inwestycji w mieście.Prezentowane obok mapy Struktury funkcjonalno-przestrzennej zawierają m.in. rezerwy pod wszystkie planowane inwestycje drogowe w granicach miasta stołecznego Warszawy. Znajomość planów zagospodarowania powinna być obligatoryjna dla wszystkich, którzy chcą podjąć decyzję o jakiejkolwiek inwestycji, zwłaszcza o zakupie nieruchomości. Wiele planowanych inwestycji drogowo-ulicznych w Warszawie nie posiada jeszcze żadnej dokumentacji projektowej, stąd niemożliwym jest, żeby znalazły się na naszej wirtynie mapy ich przebiegu. Określenie położenia nowych ulic w Warszawie możliwe jest w takim przypadku dzięki analizie załączonych map Struktury funkcjonalno-przestrzennej, do czego wszystkich Państwa zachęcamy. Prezydent M. St. Warszawy: STUDIUM uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy: Strategia Rozwoju m.st. Warszawy do 2020 roku |