Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


Kampania "Jedź właściwym pasem"

O kampanii Bilans korzyści Plany na 2010 rok Jak powstają buspasy Rachunek ekoLogiczny Buspasy ratują życie Europa buspasów Wolność wyboru

Buspasy - oszczędność i bezpieczeństwo

O słuszności polityki uprzywilejowania komunikacji miejskiej przekonać się mogą wszyscy, którzy zdecydują się zostawić własny samochód na parkingu i wybrać do centrum miasta autobusem lub tramwajem. Tam, gdzie wytyczone zostały buspasy, więcej warszawiaków podróżuje szybciej, taniej i bezpieczniej.

Ze statystycznego punktu widzenia w każdym samochodzie osobowym poruszającym się po Warszawie przemieszcza się 1,3 osoby (oznacza to, że na cztery pojazdy, w trzech spośród nich jedzie tylko kierowca). Jeden autobus przegubowy może zabrać nawet 170 pasażerów (tramwaj nawet do 240!), a zajmuje na drodze tyle miejsca, ile cztery auta. Buspasy przynoszą więc korzyści zdecydowanej większości warszawiaków. Jakie? Oto odpowiedź!

Szybko (i punktualnie) do celu

Buspas na Trasie Łazienkowskiej miał za zadanie znacząco skrócić czas przejazdu między Ochotą (ul. Grójecka) a Pragą Południe (ul. Kinowa). I tak się stało! Przed wytyczeniem tego pasa autobusy traciły mnóstwo czasu, stojąc w korkach razem z samochodami osobowymi. Pokonanie siedmiokilometrowego odcinka zajmowało w godzinach szczytu kilkadziesiąt minut. Obecnie przejazd trwa nawet kwadrans krócej, znacznie poprawiła się punktualność komunikacji, a czas podróży stał się przewidywalny. Co więcej, buspas ma wpływ na całe miasto. Autobusy, które nie tracą czasu na Trasie Łazienkowskiej, przyjeżdżają też zgodnie z rozkładem na przystanki w innych częściach Warszawy. Warto także zaznaczyć, że pomimo powstawania w początkowym etapie funkcjonowania nowego bupasa wydłużonych kolejek pojazdów, które utrudniały autobusom wjazd na wydzielony pas, z biegiem czasu także i w tym miejscu sytuacja uległa poprawie.

Więcej pasażerów

Wymiernym efektem jest zwiększona przepustowość Trasy Łazienkowskiej. Nie chodzi tutaj o liczbę pojazdów, które mogą nią przejechać lecz o liczbę osób.
W ciągu każdej godziny, tylko w jedną stronę, Trasę Łazienkowską pokonuje 76 autobusów. Zatem są w stanie przewieźć nawet do 10 tys. pasażerów. Z obserwacji ZTM wynika, że napełnienie autobusów wynosi średnio 65 proc. Oznacza to, że w ciągu każdej godziny przewożą one ok. 6,5 tys. osób. Biorąc pod uwagę fakt, że autobusy wszystkich linii, przez cały dzień, w każdą stronę, wykonują ok. 900 kursów, liczba przetransportowanych pasażerów jest naprawdę imponująca.
A samochody osobowe? Jeśli założyć, że maksymalna przepustowość jednego pasa wynosi ok. 1,8 tys. pojazdów na godzinę (co i tak jest bardzo trudne do osiągnięcia) przy wskaźniku napełnienia 1,3 osoby na samochód, przez dwa pozostałe pasy Trasy Łazienkowskiej przejeżdża tylko ok. 4,7 tys. osób.
Podobne statystyki przemawiają za pozostałymi funkcjonującymi w Warszawie buspasami. Trasą W-Z - autobusami i tramwajami - w godzinach porannego szczytu podróżuje do centrum ponad 9 tysięcy pasażerów. W tym samym czasie i kierunku mostem Śląsko-Dąbrowskim przemieszcza się ok. 900 samochodów, przewożących 2,2 tys. pasażerów. Prawie 7 tysięcy mniej! Po południu na Pragę komunikacją miejską jedzie ok. 8,7 tys. pasażerów. Nieco ponad tysiąc samochodów przewozi 2,7 tysiąca osób. Aż 6 tysięcy na korzyść komunikacji! Autobusy i tramwaje wybiera 80 procent pasażerów. Pojazdami transportu zbiorowego w godzinach szczytu podróżują średnio 152 osoby - rano w kierunku centrum i 138 po południu na Pragę.
Komunikacja jest znacznie szybsza. Autobusy i tramwaje - niezależnie od pory dnia przemieszczają się ze średnią prędkością 21-23 km/godz. I pokonują odcinek Trasy W-Z, pomiędzy Targową a placem Bankowym w 7 minut. W przypadku samochodów prędkość komunikacyjna spada w godzinach szczytu nawet do 5,4 km/godz., a przejazd z centrum na Pragę może potrwać powyżej 20 minut.
Uprzywilejowanie komunikacji, zachęciło do korzystania z niej wielu warszawiaków. Badania z lat 2005-2006, kiedy to autobusy, tramwaje i samochody osobowe poruszały się po wspólnych pasach, pokazują, że liczba pasażerów komunikacji na Trasie W-Z stopniowo malała. Po wydzieleniu w 2007 roku torowiska tylko dla tramwajów ten trend natychmiast się odwrócił. Dalszy wzrost, choć już nie tak gwałtowny, nastąpił po uruchomieniu pasa autobusowo-tramwajowego w 2009 roku.
Spójrzmy jeszcze na trzeci najdłuższy buspas w Warszawie - na ulicy Modlińskiej. Tam również, po uruchomieniu buspasa w 2005 roku, większa punktualność i krótsze czasy przejazdów autobusów przyczyniły się do znacznego zwiększenia liczby pasażerów komunikacji. Wyjazd z Tarchomina skrócił się o 10 minut.

Bezpieczniej

Buspasy wpłynęły na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Widać to np. na Trasie Łazienkowskiej. Kierowcy, którzy wjeżdżają na nią od strony Wału Miedzeszyńskiego, mając mocno ograniczoną widoczność, nie muszą się już obawiać, że skrajnym prawym pasem będzie pędził samochód osobowy. Bez problemu zauważą duży autobus poruszający się z przepisową prędkością. To także przemawia za funkcjonowaniem buspasów przez całą dobę. Trzeba przy tym zaznaczyć, że poza godzinami szczytu samochodom osobowym wystarczają dwa pasy ruchu i nie muszą korzystać z buspasa.
W przypadku planowanego pasa autobusowego w Alejach Jerozolimskich pojawiają opinie o zagrożeniu kolizjami pomiędzy autobusami, a samochodami wyjeżdżającymi z miejsc parkingowych. Każdy kierowca z praktyki wie, iż znacznie większym zagrożeniem w takiej sytuacji są samochody osobowe - jadące zbyt szybko lub... zbyt wolno. W momencie, gdy nie będą poruszać się prawym skrajnym pasem, włączenie do ruchu będzie nie tylko bezpieczniejsze, ale również o wiele łatwiejsze - teraz, gdy w korku ciągnie się sznur samochodów, kierowca chcąc opuścić miejsce parkingowe, zdany jest na łaskę innych użytkowników drogi.

Taniej

Podróżowanie komunikacją jest tańsze. Przeciętne auto w cyklu miejskim spala 10 - 12 litrów na 100 kilometrów. Zatem, mieszkaniec obrzeży miasta, dojeżdżając 20 razy w miesiącu do pracy w centrum, przy długości trasy np. 10 km w jedną stronę, miesięcznie zapłaci za to ponad 170 złotych. Bilet pozwalający na nieograniczone podróżowanie po mieście przez 30 dni to wydatek tylko 78 złotych. Nie trzeba przy tym płacić za parkowanie w centrum miasta.

Jeszcze więcej plusów

Korzyści mierzone oszczędnością czasu i pieniędzy oraz liczbą przewiezionych pasażerów można wyliczyć dla każdego buspasa. Ale to nie jedyne zyski. Oszczędzają także przewoźnicy - tę samą liczbę kursów można wykonać wykorzystując mniejszą liczbę wozów. Spadają koszty obsługi i serwisowania pojazdów (silniki, skrzynie biegów są mniej obciążone, gdy autobus może swobodnie jechać. Komunikacja miejska jest bardziej ekologiczna - w przeliczeniu na jednego pasażera autobusy wytwarzają dziesięciokrotnie mniej spalin. Buspasy ratują życie - dzięki nim pojazdy straży pożarnej, policji, pogotowia, ambulanse z krwią mogą szybciej dotrzeć na miejsce, aby nieść pomoc.