Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony



Transport lotniczy Rozbudowa Okęcia

Nowy port lotniczy



W 2005 roku obsłużono w Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina na warszawskim Okęciu 5,5 mln osób, choć wybudowany w 1992 roku obecny terminal zakładał obsługę 3,5 mln. Pękający w szwach port właśnie jest rozbudowywany.
Niezależnie od prac nad rozbudową Okęcia, trwają od lat dyskusje nad lokalizacją drugiego lotniska dla Warszawy. Powyżej przedstawiamy położenie i porównanie odległosci od centrum stolicy wszystkich rozpatrywanych dotychczas lokalizacji nowego lotniska, zwanego też Centralnym Portem Lotniczym (CPL).

Proponowane lokalizacje CPL

Maksymalna liczba pasażerów (12 mln), jaką będzie zdolny obsłużyć rozbudowany Port Lotniczy im. Chopina na Okęciu, przyleci do Warszawy, według prognoz, już w 2010 r. Ewentualna budowa nowego portu lotniczego potrwa wiele lat, a podjęcie decyzji o lokalizacji zapewne jeszcze więcej czasu. Koszt budowy określa się na kilka miliardów dolarów. Szacuje się, że w 2020 będzie przyjeżdżać do Warszawy 30 milionów ludzi. Na dzień dzisiejszy nie ma pewności, jak powyższe prognozy się sprawdzą, wiadomo jenak, że liczba odwiedzających stolicę przekroczy kiedyś możliwości obecnie rozbudowywanego Okęcia.

Porty lotnicze położone na peryferiach

miasto lotnisko Odległość od centrum
Tokio Narita 60 km
Nikozja Lamaca 50 km
Mediolan Malpensa 45 km
Oslo Gardermoen 45 km
Sztokholm Arlanda 45 km
Szczecin Goleniów 45 km
Mińsk 44 km
Waszyngton Dulles 42 km
Monachium Munich 40 km
Tajpej Chiang Kai Shek 40 km
Moskwa Szeremietewo 40 km
Kijów Boryspil 40 km
Rzym Flumicino 35 km
Chicago O'Hare 33 km
Katowice Pyrzowice 33 km
Lyon Saint-Exupery 30 km


Lokalizacja nowego portu lotniczego powinna spełniać kilka zasadniczych wymogów:
• odległość od centrum stolicy nie powinna przekraczać 50 km,
• posiadać już rozwinietą infrastrukturę komunikacyjną,
• znajdować się w pobliżu planowanych tras ekspresowych lub autostrad,
• znajdować się w pobliżu linii kolejowej istniejacej lub planowanej,
• posiadać 1000 hektarów niezabudowanej powierzchni o długości najmniej 4 km.

Wszystkie rozpatrywane dotychczas lokalizacje CPL posiadały swoje zalety i wady. Z powodu zbyt dużej odległości od centrum Warszawy lokalizacja w okolicach Radomia i Nowego Miasta nad Pilicą nie miała nigdy większych szans powodzenia.

Według ostatnich doniesień prasowych (Gazeta Wyborcza, 2006-03-08) hiszpański doradca Ministerstwa Transportu (Ineco Sener) widziałby nowe lotnisko dla Warszawy i centralnej Polski w:
  • Mszczonowie - 50 km od Warszawy przy trasie katowickiej i Centralnej Magistrali Kolejowej,
  • Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego - ok. 40 km od stolicy przy planowanej autostradzie A2,
  • Babsku koło Rawy Mazowieckiej - ok. 60 km od Warszawy przy trasie katowickiej.
    Z gry definitywnie wypadły: Modlin, Nowe Miasto nad Pilicą, Radom, Sochaczew i Wołomin.
    Sytuacja z wyborem nowego lotniska zmienia się jednak z roku na rok i uzależniona jest bardziej od aktualnych uwarunkowań politycznych, niż merytorycznych. Obecnie władze Ministerstwa Transportu i Budownictwa zastanawiają się, czy budowa CPL w ogóle jest potrzebna.

  • Naszym zdaniem

    Budowa nowego lotniska jako tzw. Centralnego Portu Lotniczego nie będzie konieczna przez najbliższe kilkadziesiąt lat, a pomysł budowy wspólnego portu lotniczego dla Warszawy i Łodzi to zwykłe nieporozumienie. Te dwa największe miasta w Polsce potrzebują swoich własnych lotnisk. Umiejscawianie lotniska wspólnego dla Warszawy i Łodzi gdzieś w połowie odległości pomiędzy tymi miastami spowodowałoby, że drastycznie zwiększyłyby się czas i koszty dojazdów oraz obsługi nowego lotniska.
    Większość wielkich miast w Europie ma porty lotnicze zlokalizowane w odległościach od centrum podobnej do Okęcia.
    Intensyfikacja zabudowy mieszkaniowej wokół lotniska Okęcie jest o wiele mniejsza niż wokół innych lotniskach europejskich, gdzie podchodzi się do lądowania znad dużych osiedli mieszkaniowych, w tym często bardzo ekskluzywnych. Taka sytuacja nie grozi w najbliższych latach Okęciu, gdyż plany rozwoju Warszawy nie przewidują dalszej rozbudowy miasta w kierunku południowym. Należy też mieć na uwadze, że postęp techniczny jaki notujemy w ostatnich kilkunastu latach spowodował, iż hałas powodowany przez lotniska zmniejszył się kilkukrotnie przy jednoczesnym wazroście ruchu lotniczego.

    Perspektywa zbudowania tras ekspresowych w południowo-zachodniej części miasta i właczenie ich w system warszawskich obwodnic miejskich, uczyni lotnisko na Okęciu dostępnym dla każdego mieszkańca Warszawy z maksymalnym czasem dojazdu "od drzwi do drzwi" nie większym niż 30 minut. To niewątpliwy atut tej lokalizacji lotniska.
    Koniecznym jest zbudowanie na Okęciu nowego, dłuższego pasa startowego i dostosowanie lotniska do obsługi najmniej 25 mln pasażerów rocznie.
    Warszawa powinna szybko uruchomić lotnisko z przeznaczeniem jedynie dla tanich linii lotniczych i Cargo.
    Przeniesienie do Modlina całego ruchu tanich linii lotniczych może nastąpić w ciagu 2-3 lat. Warunkiem koniecznym jest zbudowanie nowej trasy wylotowej z Warszawy w kierunku północnym (S-7), oraz uruchomienie specjalnego połaczenia kolejowo-autobusowego Warszawa Zachodnia (przez W-wa Śródmieście) - Modlin. Obecnie wszystkie pociągi podążające w tym kierunku jadą przez Warszawę Gdańską, co nie jest wygodne zwłaszcza dla pasażerów spoza Warszawy przybywających do stolicy pociągami dalekobieżnymi.
    Dla potrzeb Cargo koniecznym jest zbudowanie terminala przeładunkowego dla transportu intermodalnego.

    Nowe lotnisko pasażerskie powinno być planowane jako zapasowe dla Warszawy (i być może Łodzi), z możliwością późniejszej rozbudowy i stopniowego przejmowania ruchu z Okęcia w perspektywie 50 lat. Dlatego już teraz należy wybrać lokalizację i dokonać stosownych zmian w miejscowym planie zagospodarowania terenu.
    Ze względu na położenie przy planowanej autostradzie A2, pomiędzy liniami kolejowymi Warszawa-Pozań i Warszawa - Katowice oraz stosunkowo niedużej odległosci od centrum stolicy, najlepszą lokalizacją dla zapasowego portu lotniczego wydaje się być Baranów.
    Po więcej informacji na temat nowego portu lotniczego w Baranowie odsyłamy do poniższej strony internetowej:


    www.port-lotniczy.org




    Zapraszamy również do odwiedzenia innych stron opisujących szerzej zalety poszczególnych lokalizacji nowego portu lotniczego


    www.lotnisko-radom.it.pl


    www.airsochaczew.com



    www.lotnisko.uml.lodz.pl



    www.nowydwormaz.home.pl



    www.mszczonow.pl/nowa/index.php


    www.amw.com.pl



    Materiały do pobrania:


    Ministerstwo Infrastruktury
    RAPORT MIĘDZYRESORTOWEGO, INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU
    DS. WYBORU LOKALIZACJI LOTNISKA CENTRALNEGO DLA POLSKI  
       25 MB
    Warszawa, grudzień 2003


    Ministerstwo Infrastruktury
    RAPORT MIĘDZYRESORTOWEGO, INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU
    DS. WYBORU LOKALIZACJI LOTNISKA CENTRALNEGO DLA POLSKI  

    Materiał na konferencję prasową 15.01.2004 r.