Transport lotniczy | Rozbudowa Okęcia |
---|
Maksymalna liczba pasażerów (12 mln), jaką będzie zdolny obsłużyć rozbudowany Port Lotniczy im. Chopina na Okęciu, przyleci do Warszawy, według prognoz, już w 2010 r. Ewentualna budowa nowego portu lotniczego potrwa wiele lat, a podjęcie decyzji o lokalizacji zapewne jeszcze więcej czasu. Koszt budowy określa się na kilka miliardów dolarów. Szacuje się, że w 2020 będzie przyjeżdżać do Warszawy 30 milionów ludzi. Na dzień dzisiejszy nie ma pewności, jak powyższe prognozy się sprawdzą, wiadomo jenak, że liczba odwiedzających stolicę przekroczy kiedyś możliwości obecnie rozbudowywanego Okęcia. |
Porty lotnicze położone na peryferiach
|
Lokalizacja nowego portu lotniczego powinna spełniać kilka zasadniczych wymogów: • odległość od centrum stolicy nie powinna przekraczać 50 km, • posiadać już rozwinietą infrastrukturę komunikacyjną, • znajdować się w pobliżu planowanych tras ekspresowych lub autostrad, • znajdować się w pobliżu linii kolejowej istniejacej lub planowanej, • posiadać 1000 hektarów niezabudowanej powierzchni o długości najmniej 4 km. Wszystkie rozpatrywane dotychczas lokalizacje CPL posiadały swoje zalety i wady. Z powodu zbyt dużej odległości od centrum Warszawy lokalizacja w okolicach Radomia i Nowego Miasta nad Pilicą nie miała nigdy większych szans powodzenia. Według ostatnich doniesień prasowych (Gazeta Wyborcza, 2006-03-08) hiszpański doradca Ministerstwa Transportu (Ineco Sener) widziałby nowe lotnisko dla Warszawy i centralnej Polski w: Z gry definitywnie wypadły: Modlin, Nowe Miasto nad Pilicą, Radom, Sochaczew i Wołomin. Sytuacja z wyborem nowego lotniska zmienia się jednak z roku na rok i uzależniona jest bardziej od aktualnych uwarunkowań politycznych, niż merytorycznych. Obecnie władze Ministerstwa Transportu i Budownictwa zastanawiają się, czy budowa CPL w ogóle jest potrzebna. |
---|
Naszym zdaniemBudowa nowego lotniska jako tzw. Centralnego Portu Lotniczego nie będzie konieczna przez najbliższe kilkadziesiąt lat, a pomysł budowy wspólnego portu lotniczego dla Warszawy i Łodzi to zwykłe nieporozumienie. Te dwa największe miasta w Polsce potrzebują swoich własnych lotnisk. Umiejscawianie lotniska wspólnego dla Warszawy i Łodzi gdzieś w połowie odległości pomiędzy tymi miastami spowodowałoby, że drastycznie zwiększyłyby się czas i koszty dojazdów oraz obsługi nowego lotniska.
Przeniesienie do Modlina całego ruchu tanich linii lotniczych może nastąpić w ciagu 2-3 lat. Warunkiem koniecznym jest zbudowanie nowej trasy wylotowej z Warszawy w kierunku północnym (S-7), oraz uruchomienie specjalnego połaczenia kolejowo-autobusowego Warszawa Zachodnia (przez W-wa Śródmieście) - Modlin. Obecnie wszystkie pociągi podążające w tym kierunku jadą przez Warszawę Gdańską, co nie jest wygodne zwłaszcza dla pasażerów spoza Warszawy przybywających do stolicy pociągami dalekobieżnymi. Dla potrzeb Cargo koniecznym jest zbudowanie terminala przeładunkowego dla transportu intermodalnego. Nowe lotnisko pasażerskie powinno być planowane jako zapasowe dla Warszawy (i być może Łodzi), z możliwością późniejszej rozbudowy i stopniowego przejmowania ruchu z Okęcia w perspektywie 50 lat. Dlatego już teraz należy wybrać lokalizację i dokonać stosownych zmian w miejscowym planie zagospodarowania terenu. Ze względu na położenie przy planowanej autostradzie A2, pomiędzy liniami kolejowymi Warszawa-Pozań i Warszawa - Katowice oraz stosunkowo niedużej odległosci od centrum stolicy, najlepszą lokalizacją dla zapasowego portu lotniczego wydaje się być Baranów. Po więcej informacji na temat nowego portu lotniczego w Baranowie odsyłamy do poniższej strony internetowej: Zapraszamy również do odwiedzenia innych stron opisujących szerzej zalety poszczególnych lokalizacji nowego portu lotniczego
Materiały do pobrania:Ministerstwo Infrastruktury RAPORT MIĘDZYRESORTOWEGO, INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU DS. WYBORU LOKALIZACJI LOTNISKA CENTRALNEGO DLA POLSKI ![]() Warszawa, grudzień 2003 Ministerstwo Infrastruktury RAPORT MIĘDZYRESORTOWEGO, INTERDYSCYPLINARNEGO ZESPOŁU DS. WYBORU LOKALIZACJI LOTNISKA CENTRALNEGO DLA POLSKI ![]() Materiał na konferencję prasową 15.01.2004 r. |