Rozbudowa portu lotniczego na Okęciu
Lotnisko im. F.Chopina - stan sprzed modernizacji
Lotnisko posiada dwie drogi startowe skrzyżowane : DS-1 długości 2800 m i DS-3 długości 3700 m z układem dróg kołowania , w pełni wyposażone w pomoce nawigacyjne
Możliwości operacyjne lotniska :
- ukształtowanie dróg startowych pozwala na maksymalne zdolności operacyjne lotniska do poziomu ok. 12,5 mln pas/rok ( ok.160 tys. operacji lotniczych/rok )
- Kod referencyjny lotniska : 4E/D (tzn., że na lotnisku mogą operować wszystkie latające obecnie samoloty)
Powierzchnia lotniska wynosi 830 ha (w tym w granicach ogrodzenia 560 ha)
|
|
Lotnisko posiada 5 płyt postoju samolotów :
- PPS 3 - przy Terminalu 1 - 34 stanowiska postojowe (w tym 8 połączonych pomostami pasażerskimi z terminalem)
- PPS 1 - w rejonie dawnego KDL -9 stanowisk postojowych dla małych samolotów
- PPS 2 i 4 - 10 stanowisk postojowych odstawczych
- Płyta Cargo - 3 stanowiska postojowe
Terminal pasażerski T1: pow. użytkowa 50 000 m2, przepustowość projektowana 3,5 mln pas/rok (przepustowość aktualna po modernizacjach i przy niższym standardzie obsługi 5 mln pas/rok)
Plany rozbudowy lotniska im. F. Chopina
W dniu 19 lutego 2004 roku zostało podpisane porozumienie pomiędzy ministrem infrastruktury, a prezydentem Warszawy w sprawie rozbudowy portu lotniczego na Okęciu w Warszawie, wraz z infrastrukturą komunikacyjną i okołolotniskową.
Planuje się, że Terminal 2 o powierzchni 100 tys. m2 przyjmie do 6,5 miliona pasażerów rocznie. Razem z istniejącym Terminalem 1 obsłuży w sumie do 10 milionów pasażerów rocznie. Szacowany koszt inwestycji to około 200 milionów USD.
|
|
W dokumencie rząd zobowiązał się zbudować również:
» do 2006 roku
- fragment ekspresowej Trasy N-S między portem lotniczym a ul. Poleczki wraz z równoległym fragmentem ul. Wirażowej
- fragment ul. Poleczki od ul. Osmańskiej do Wirażowej z wiaduktem nad istniejącymi torami PKP i Trasą N-S. W tym samym czasie ma powstać przebudowana przez miasto ul. Poleczki między Puławską a Osmańską
» do 2007 roku
- fragment południowej obwodnicy miasta z wielopoziomowymi skrzyżowaniami w Konotopie, Opaczy oraz u zbiegu z Trasą N-S i ul. Puławską
- kolejne odcinki Trasy N-S po wschodniej stronie pasów startowych, dzięki którym z lotniska będzie się można dostać do obwodnicy i ul. Marynarskiej.
|
|
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad inwestycje drogowe wokół lotniska mają pochłonąć ok. 500 mln zł. Łącznie ma powstać 18 km nowoczesnych dróg.
Rząd zobowiązał się również do uruchomienia kolejowego połączenia portu lotniczego z Dworcem Centralnym do 2006 roku. Do tego celu mają zostać wykorzystane równoległe do ul. Wirażowej tory linii radomskiej. W ramach budowy nowego terminalu pod portem lotniczym ma powstać stacja kolejowa.
Szacowany koszt połączenia szynowego lotniska Okęcie z Dworcem Centralnym to ok. 200 mln zł.
28 maja 2004 r. zainaugurowane zostały prace budowlane przy nowym terminalu na warszawskim Okęciu.
Zakończenie całości prac planowano na 2007 rok ........
Wyszło jak widać...

Inne projekty
Zobacz...
Dziennik budowy
Zobacz...
|
Istniejący |
Projektowany |
Docelowy |
Terminal pasażerski:
Przepustowość [pas/rok]
Kubatura [m3]
Powieżchnia użytkowa [m2]
Ilość kond.nadziemnych
Ilość kond.podziemnych
|
Terminal 1
3,5 mln
297 800
50 933
4
1
|
Terminal 2
6,5 mln
787 558
94 082
4
1
|
T1 + T2
10 mln
1 080 000
140 000
4
1
|
Część miejska:
Ilość miejsc parkingowych
Kubatura [m3]
Parkingi terenowe
Łączna ilość miejsc parking.
|
1 360
106 721
1 400
2 965
|
1 257
62 960
886
3 873
|
2 617
169 681
2 286
5 233
|
Część lotniskowa
Liczba stan. przy rękawach
Liczba stanowisk oddalonych
Łączna liczba stan. postoj.
|
8
26
34
|
23/27
19/24
42/51
|
23/27
19/24
42/51
|
Planowana infrastruktura drogowa wokół lotniska Okęcie
Plany stacji kolejowej pod lotniskiem


Zdjęcie lotnicze Okęcia
Artykuł z miesięcznika "Architektura", październik 2005
Czytaj...