Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


Wiadukty i przejazdy kolejowe


Przejazd kolejowy to jednopoziomowe skrzyżowanie toru kolejowego z drogą. Przejazd kolejowy musi spełniać warunki techniczne dotyczące widoczności, pochylenia drogi przy podjeździe do przejazdu, kąta skrzyżowania drogi z torem, oświetlenia i inne. W Polsce przejazdy kolejowe dzielą się na sześć kategorii:
    A - przejazdy strzeżone wyposażone w rogatki zamykające całą szerokość jezdni, ewentualnie dodatkowo w sygnalizację świetlną.
    B - przejazdy z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami.
    C - przejazdy bez rogatek, wyposażone w sygnalizację świetlną samoczynną bądź obsługiwaną przez człowieka.
    D - pozbawione urządzeń ostrzegawczych, oznaczone jedynie znakami drogowymi.
    E - przejścia kolejowe (często wyposażone w barierki tzw. labirynt).
    F - niepubliczne przejazdy i przejścia, zamknięte dla ruchu i otwierane na życzenie.

Skrzyżowanie dwupoziomowe stosuje się dla skrzyżowań projektowanych przy budowie nowej linii kolejowej lub drogi, jeżeli:
  • linia kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową,
  • linia kolejowa, na której przewiduje się prowadzenie ruchu pociągów z prędkością ponad 160 km/h, krzyżuje się z drogą publiczną,
  • droga publiczna przecina tory kolejowe w obrębie stacji pomiędzy semaforami wjazdowymi,
  • linia kolejowa krzyżuje się z drogą krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem jedno- lub dwucyfrowym,
  • linia kolejowa krzyżuje się z drogą: krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem trzycyfrowym, wojewódzką, gminną lub lokalną miejską albo zakładową i są spełnione następujące warunki:




  •      a) łączny czas zamknięcia przejazdu dla pojazdów drogowych byłby większy od 12 godzin na dobę,
         b) istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania dwupoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym.

    Istniejące przejazdy powinny być przebudowane na skrzyżowania dwupoziomowe, jeżeli:
  • linia kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową lub przewiduje się prowadzenie ruchu pociągów z prędkością ponad 160 km/h,
  • jest to niezbędne do poprawienia przepustowości drogi.
    Skrzyżowanie dwupoziomowe należy projektować w sposób umożliwiający likwidację przejazdów znajdujących się w odległości do 3 km z każdej strony wybudowanego skrzyżowania dwupoziomowego.

    Wiadukt drogowy linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia w ciągu ul. Klasyków i ul. Bohaterów w Warszawie

    W dokumencie m.in.:

  • Rodzaj, skala i usytupwanie inwestycji
  • Parametry techniczno-użytkowe
  • Konstrukcja nawierzchni
  • Technologia i zakres prac budowlanych
  • Projektowany przebieg drogi w planie
  • Droga w przekroju podłużnym i poprzecznym
  • Urządzenia bezpieczeństwa ruchu
  • Zieleń i rozwiązania chroniące środowisko

    Przedmiotem opracowania jest projekt przebudowy ulic Klasyków i Bohaterów w związku z budową wiaduktu kolejowego nad torami linii E65 Warszawa - Gdynia w km 16+955 przedmiotowej linii. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu w związku z podniesieniem parametrów użytkowych linii kolejowej E65 poprzez budowę dwupoziomowego skrzyżowania drogi publicznej z linią kolejową. Inwestycja obejmie swoim zakresem budowę ul. Klasyków i ul. Bohaterów po nowej trasie, budowę zatok autobusowych, chodników, zjazdów na posesje i innych elementów wyposażenia drogi, przebudowę systemu komunikacyjnego, na który skladają się przyległe ulice. W zakres opracowania wchodzi także przebudowa istniejących urządzeń towarzyszącej infrastruktury technicznej kolidującej z ulicą

    Plan orientacyjny 0,11 MB

    Plan sytuacyjny 1,15 MB

    Projekt zagospodarowania terenu 1,46 MB


  • Wiadukt drogowy linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia w ciągu ul. Mehoffera w Warszawie

    W dokumencie m.in.:

  • Charakterystyka stanu istniejącego
  • Stan projektowy
  • Projekt organizacji ruchu

    Przedmiotem opracowania jest projekt przebudowy ulicy Mehoffera w związku z budową wiaduktu kolejowego nad torami linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia w km 18+888 przedmiotowej linii. Projektuje się skrzyżowanie dwupoziomowe z linią E65, a także w nawiązaniu do tego rozwiązania, dostosowuje się sieć rozwiązań komunikacyjnych terenu przyległego. Zmiana przebiegu ul. Mehoffera pociąga za sobą konieczność zmian całego otaczającego układu komunikacyjnego. Istniejący przejazd kolejowy w ciągu ul. Mehoffera zostanie zlikwidowany. Skrzyżowanie ulic Mehoffera i Piwoniowej przyjmie ksztalt skrzyżowania typu T z zachowaniem pierwszeństwa dla ulicy Mehoffera. Skrzyżowanie ulic Zawiślanej i Mehoffera zostanie zlikwidowane. Zaprojektowane rozwiązania mają zapewnić poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Plan orientacyjny 0,71 MB

    Plan sytuacyjny 1,22 MB

    Projekt zagospodarowania terenu 1,66 MB

    Projekt stałej organizacji ruchu 1,56 MB