Janusz Piechociński
Transport kombinowany jako przyszłość rozwoju przewozów towarów
Kwiecień 2007
Transport - wg dyrektywy Unii Europejskiej 92/106/EEC z 7 grudnia 1992 roku to "przewóz towarów (..) gdzie samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa, z lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener korzysta z drogi w początkowym i końcowym odcinku podróży a na innym odcinku o długości powyżej 100 km w linii prostej - z usług transportu kolejowego lub wodnego śródlądowego lub morskiego, a w początkowym i końcowym odcinku wykonywany jest przez transport drogowy w następujący sposób:
- pomiędzy punktem, gdzie towary są załadowane i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią stacją wyładunkową a punktem, gdzie towary są wyładowane dla końcowego odcinka, lub
- w promieniu nie przekraczającym 150 km w linii prostej od portu żeglugi śródlądowej lub portu morskiego załadunku lub wyładunku"
Transport multimodalny - przewóz towarów przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu.
Transport intermodalny - główna część trasy wykonywana jest za pośrednictwem kolei, żeglugi śródlądowej lub morskiej, a początkowy i/lub końcowy odcinek jest wykonywany możliwie na jak najkrótszym odcinku przez transport drogowy.
Transport bimodalny - specjalne naczepy, spełniające wymagania zarówno naczep drogowych, jak i wagonów kolejowych dowożone są ciągnikami do terminali, gdzie bardzo sprawnie uzupełniane są wózkami kolejowymi i formowane w pociąg.
Międzynarodowe linie transportu kombinowanego
PO SZYNACH, PO DROGACH - Jerzy Metelski - "Wiedza i Życie"
JEDNI MÓWIĄ, ŻE LEPSZA JEST KOLEJ, INNI WOLĄ TRANSPORT SAMOCHODOWY. SPÓR TRWA OD LAT - NA ŚWIECIE I W POLSCE. CZY MOŻLIWY JEST KOMPROMIS, UMIEJĘTNIE WYKORZYSTUJĄCY ZALETY OBU TYCH SYSTEMÓW TRANSPORTOWYCH?
Udaną próbą kompromisu jest transport kombinowany, coraz modniejszy również w naszym kraju. Pomysł jest prosty: polega na przewozie towarów umieszczonych w tzw. znormalizowanych jednostkach ładunkowych (najczęściej różnego rodzaju kontenery, naczepy siodłowe i nadwozia wymienne, czyli samochodowe skrzynie ładunkowe) różnymi środkami transportu. W Polsce jest to najczęściej wagon kolejowy, samochód ciężarowy, statek, prom.
Klasyczna definicja powiada, że ładunek musi być przemieszczony co najmniej dwoma środkami transportu. W kombinowanym systemie droga-kolej przewozi się - oprócz znormalizowanych jednostek ładunkowych - również całe zestawy drogowe (ciężarówka z przyczepą lub ciągnik siodłowy z naczepą).
Więcej...
ROZPORZĄDZENIE NR 1382/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I
RADY
z dnia 22 lipca 2003 r.
w sprawie przyznawania wspólnotowej pomocy finansowej w celu poprawy efektów
działania systemu transportu towarowego w dziedzinie środowiska (Program Marco
Polo)
Rozporządzenie ustala na okres od 1 dnia stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., instrument finansowania, zwany "Programem Marco Polo". Celem programu jest zmniejszenie natężenia drogowego ruchu towarowego porzez wspieranie przewozów towarowych: transportem morskim (na małe odległości), kolejowym, środlądowymi drogami wodnymi oraz transportami kombinowanymi (w których transport drogowy zmniejszony jest do minimum).
Pełna treść dokumentu
Dostępne materiały:
|
|
Jaka przyszłość tranzytu kolejowego?
Przewozy tranzytowe towarów przez Polskę z Niemiec do Rosji wyniosły w 2004 roku zaledwie 200 tys. ton. Natomiast w odwrotnym kierunku, z Rosji do Niemiec - 700 tys. ton. Dla porównania PKP Cargo przewiozły w 2004 roku w sumie ponad 156 mln ton ładunków.
Więcej...
Intermodalny pociąg do Płocka
Intermodalny pociąg z Antwerpii do Płocka będzie dostarczał półprodukty chemiczne dla Basell Orlen Polyolefins.
To dopiero drugi tego typu transport uruchomiony przez PKP Cargo w tym roku - od maja kursuje podobny pociąg relacji Antwerpia - Poznań.
Więcej...
PKP Cargo i Cargosped pokazały terminal w Kobylnicy
Terminal kontenerowy w Kobylnicy znajduje się 9 km na wschód od Poznania. Terminal obsługuje wszystkie typy intermodalnych jednostek transportowych: kontenerów, nadwozi wymiennych, naczep samochodowych, izotermicznych jednostek ładunkowych oraz kontenerów o podwyższonej kubaturze.
Więcej...
Ruszył pociąg kontenerowy z Europy do Chin
Pociąg przejeżdża ponad 9 tys. km przez Polskę , Białoruś, Rosję, Mongolię i Chiny. Większość trasy na terenie Rosji prowadzi Magistralą Transsyberyjską. Pociąg pokonuje dwie różnice szerokości torów. Dlatego przewożone nim kontenery muszą być dwukrotnie przeładowywane - najpierw na granicy polsko - białoruskiej (Małaszewicz/Brześć) i mongolsko-chińskiej (Erljan/Dsamin-Ude).
Więcej...
Pociągami na budowę autostrad
W pierwszym półroczu 2005 roku Spółka PKP CARGO SA przewiozła 8,2 mln ton kamienia i żwiru. Głównym odbiorcą kamienia i żwiru są firmy budujące autostrady. Natomiast nadawcami kopalnie kamienia z terenu, przede wszystkim Dolnego Śląska.
Więcej...
Junior eksportu za nowatorskie rozwiązanie
Jury pod kierownictwem Wojciecha Januszko (Krajowa Izba Gospodarcza) i z udziałem Tomasza Mazura (redaktor naczelny Rynków Zagranicznych) doceniło rozwiązania PKP CARGO S.A. w zakresie organizacji logistycznych przewozów intermodalnych do Niemiec i Belgii. PKP CARGO S.A. wspólnie ze szwajcarską firmą HUPAC i prywatnym niemieckim przewoźnikiem Rail4Chem, uruchomiła międzynarodowy pociąg transportu kombinowanego relacji Antwerpia - Merseburg - Poznań Franowo z grupą wagonów skierowaną do i z terminali kontenerowych w Kobylnicy k/Poznania, Warszawie Pradze oraz Sławkowie
Więcej...
PKP Cargo SA buduje Wschodnie Centrum Logistyczne
W Małaszewiczach powstaje Wschodnie Centrum Logistyczne. Centrum w Małaszewiczach pozwoli połączyć przewozy kolejowe z drogowymi i lotniczymi
Więcej...
PKP CARGO przewiezie naczepy
Spółka PKP Cargo przygotowuje się do przewozów naczep samochodowych tranzytem przez Polskę, na trasie Brześć-Frankfurt n. Odrą. Szacuje się, że tranzytem przez Polskę na kierunku wschód zachód rocznie przejeżdża 1,5 mln ciężarówek. Ruch ciężkich pojazdów samochodowych, poza szkodliwymi skutkami dla środowiska naturalnego, powoduje nadmierne zużycie dróg, a tym samym zwiększenie kosztów drogownictwa. Ogranicza też swobodę w poruszaniu się aut osobowych, stwarzając wymierne w skutkach zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Z przeprowadzonych analiz wynika, że ok. 15% wjeżdżających na teren Polski naczep tirów nadaje się do załadunku na wagony kieszeniowe. Gdyby udało się je przewieźć koleją to polskich drogach byłoby mniej ponad 200 tys. tirów.
Więcej...
|