|
PRZEDMIOTEM KONFERENCJI BYŁO: 1. Prezentacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. 2. Prezentacja ustawy metropolitalnej. 3. Omówienie sposobu organizacji i finansowania transportu publicznego w obszarze aglomeracji - studia przypadków. 4. Przedstawienie pożądanego zakresu planu systemu transportowego. 5. Prezentacja doświadczeń krajów UE w sporządzaniu planów transportowych. 6. Przedstawienie wymogów ochrony środowiska dla inwestycji transportowych. RADA NAUKOWA: Przewodniczący: prof. dr in.. Wojciech Suchorzewski Członkowie: mgr inż. Tadeusz Bartosiński, dr inż. Andrzej Brzeziński, mgr inż. Marek Roszkowski, mgr inż. Wac.aw Jastrzębski, mgr inż. Leszek Ruta, mgr inż. Mieczysław Reksnis, mgr inż. Bohdan Zuń, mgr inż. Stefan Sarna, mgr inż. Wojciech Wojtysiak, mgr inż. Agnieszka Prusakiewicz, mgr inż. Waldemar Lasek KOMITET ORGANIZACYJNY: Przewodniczący: mgr inż. Waldemar Lasek Członkowie: inż. Joanna Poszepczyńska, Łukasz Oleszczuk, mgr inż. Krzysztof Masłowski, mgr inż. Marcin Kozoń, inż. Grzegorz Madrias W czasie Konferencji wygłoszono 9 referatów oraz dwie prezentacje sponsorów: Publikacja referatów Forum Transportu Aglomeracyjnego ![]() Komisja wnioskowa powołana przez uczestników tej konferencji przygotowała wnioski przedstawione poniżej. Wnioski Forum Transportu Aglomeracyjnego ![]() |
|
Cel i zakres ustawy o transporcie publicznym
Ramy instytucjonalne i finansowe przewozów pasażerskich w Polsce stanowią wynik reform
instytucji sektora transportu zapoczątkowanych w 1990 roku, a następnie zakończonych procesem
decentralizacji kompetencji administracji publicznej, który wszedł w życie 1 stycznia 1999 roku. |
|
Metropolie szansą rozwoju transportu publicznego
Wielkie miasta - metropolie - obszary (regiony) metropolitalne stają się kluczowym elementem
współczesnej gry o przestrzeń. Wynika to z gwałtownej urbanizacji, która jest jedną z
cech teraźniejszości. Głównym powodem tego zjawiska jest fakt, że metropolie stają się obszarami
koncentracji działalności gospodarczej i rozwoju cywilizacyjnego naszej planety. Taki raptowny
rozwój miast rodzi jednak szereg istotnych problemow zarowno w ich obrębie jak i w ich sąsiedztwie. |
|
Transport publiczny - zagrożenie czy szansa dla środowiska?
Wysokie natężenie ruchu + Niedobory infrastruktury drogowej = Problemy komunikacyjne |
|
Plan transportowy - proces przygotowania, cel i zakres w ocenie ekspertów
Ze względu na bardzo szeroki zakres uregulowań objętych projektem ustawy o publicznym
transporcie zbiorowym, w referacie poruszono jedynie problemy związane z przygotowaniem
planu transportowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewodzkim. Przedstawiono
rownież syntetyczną ocenę sytuacji jaka wystąpi w województwie mazowieckim i aglomeracji
warszawskiej w przypadku konieczności opracowywania planów transportowych. |
|
Prognozy wielkości przewozów jako podstawa konstrukcji planów transportu publicznego
Celem każdej inwestycji transportowej jest poprawa jakości podróżowania. |
|
Plan transportowe w świetle doświadczenń wybranych krajów UE
W świetle przeanalizowanych doświadczeń wybranych krajów, planowanie obsługi
transportowej aglomeracji w tychże krajach jest czynnością silnie zinstytucjonalizowaną i
procesową o ustawowych podstawach prawnych obowiązujących od wielu lat. Zapewne początki
tych działań - w szczególności we Francji - sięgają okresu, kiedy stało się oczywiste, że
fundamentem obsługi terenów silnie zurbanizowanych nie może być motoryzacja indywidualna,
błyskawicznie rozwijająca się w miastach o zubożonych sieciach transportu zbiorowego.
Przeglądem praktyk sporządzania planów transportowych (PT) objęto kraje jak: |
|
Organizacja transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej -
Stołeczna komunikacja miejska, tak samo jak analogiczne systemy w innych aglomeracjach
Europy i świata stanowi integralny składnik skomplikowanego organizmu, jakim jest wielkie
miasto. Podlega tym samym wszystkim ograniczeniom i bodźcom rozwojowym, właściwym dla
tkanki miejskiej. |
|
Organizacja transportu publicznego w metropolii górnośląskiej -
Metropolię górnośląską, dla której w kwietniu br. przyjęto nazwę Górnośląsko-Zagłębiowska
Metropolia Silesia (GZM Silesia), tworzy czternaście największych miast na prawach powiatu Śląska
i Zagłębia. |
|
Organizacja transportu publicznego
w Metropolii Zatoki Gdańskiej -
W związku ze zmianą ustroju politycznego i reformą gospodarki na podstawie ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym przekazano kompetencje związane z funkcjonowaniem
lokalnego transportu zbiorowego, realizowanego dotychczas przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo
Komunikacyjne w Gdańsku, władzom samorządowym. WPK podzielone zostało na cztery
przedsiębiorstwa komunikacyjne: w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie. W efekcie powstały
nowe przedsiębiorstwa komunikacyjne w gminach, ktore nie miały dotychczas doświadczenia w
tej sferze usług komunalnych, jak również rozpoczął się proces dezintegracji transportu
publicznego, szczególnie odczuwalny przez pasażerow w sferze taryfowo-biletowej. |
|
Umowa na usługi przewozowe na 20 lat - szansą dla rozwoju Spółki
Tramwaje Warszawskie w liczbach: |
|
Pojazdy szynowe PESA Bydgoszcz
Naszą misją jest spełnianie obecnych i przyszłych oczekiwań krajowych i zagranicznych właścicieli taboru szynowego poprzez budowę, unowocześnianie oraz naprawę taboru przy zapewnieniu dobrej jakości i zadowolenia użytkowników.
|