|
Trasa Olszynki Grochowskiej
|
Trasa Olszynki Grochowskiej jest jednym z ważniejszych elementów planowanego układu drogowo-ulicznego miasta Warszawy i elementem planowanej Warszawskiej Obwodnicy Miejskiej jako łącznik pomiędzy Trasą Siekierkowską a Trasą Toruńską i Trasą Mostu Północnego.
Na południu Warszawy Trasa Olszynki Grochowskiej ma się połączyć z planwaną Południową Obwodnicą Warszawy i Wałem Miedzeszyńskim.
Tym samym trasa stanowiłaby drogowy kręgosłup prawobrzeżnej Warszawy odciążając z ruchu tranzytowego-międzydzielnicowego ulice wewnątrzmiejskie tej części stolicy.
Kontynuacja TOG poza północnymi granicami miasta stołecznego stworzy alternatywny wylot z Warszawy w kierunku Augustowa i Suwałk (droga krajowa nr 61) z ominięciem Jabłonny i Legionowa.
Trasa od wielu lat uwzględniana jest w kolejnych edycjach Miejscowych Planów Ogólnych Zagospodarowania Przestrzennego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Warszawy.
W latach 70-tych ubiegłego wieku
w korytarzu TOG planowano przedłużenie III linii metra z Gocławia do
Julianowa. Tereny
wzdłuż linii metra i jednocześnie wzdłuż Trasy Olszynki Grochowskiej miały być
kolejnym wielkim osiedlem Warszawy podobnym do Ursynowa. Na północ od ulicy Grochowskiej TOG miała tworzyć dużą obwodnicę Pragi zamykając Targówek i łącząc się z Trasą Toruńską.
Plany przyjęte Uchwałą Nr LXXI/615/98 Rady M.St. Warszawy z dnia 8 czerwca 1998 roku uznały za celowe wykonanie studium przebiegu i wykonalności Trasy Olszynki Grochowskiej. W owym czasie TOG planowana była jako trasa ekspresowa.
W drugiej połowie 2000 roku wykonano nawet studium techniczne dla trasy na odcinku od Trasy Siekierkowskiej do Trasy Toruńskiej oraz raport o oddziaływaniu na środowisko. Zakładano, że trasa będzie realizowana bezpośrednio po zbudowaniu Trasy Siekierkowskiej i wraz z planowaną równocześnie Trasą NS stanowić będzie wewnętrzą obwodnicę miejską.
|
|
Wraz ze zmianą władzy w stołecznym ratuszu plany te odłożono na półkę i zmieniono koncepcję rozwoju układu drogowego Warszawy.
Większy nacisk połozono na tzw
Obwodnicę Etapową Centrum zakładającą przebudowę do 2010 roku
ulic Marsa i Żołnierskiej oraz połączenie tego ciągu z przedłużoną Trasą Toruńską (poprzez fragment
Wschodniej Obwodnicy Warszawy), a na zachodzie Warszawy poprowadzenie ruchu ciągiem zmodernizowanych
Al. Jerozolimskich od Łupuszańskiej do ronda Zesłańców Syberyjskich oraz Prymasa Tysiąclecia do Trasy AK, zamiast Trasą NS.
Budowę Trasy Olszynki Grochowskiej odłożono na lata późniejsze (około 2020 roku) i obniżono jej klasę z S do GP.
Jednak w Strategii Rozowju Warszawy do 2020 roku (uchwalonej w listopadzie 2005 r.) powrócono do koncepcji obwodnicy miejskiej z wykorzystaniem Trasy Olszynki Grochowskiej i Trasy NS, a w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonym w październiku 2006 roku zachowano rezerwy terenu pod te trasy.
Powyższe daje więc nadzieję, że Trasa Olszynki Grochowskiej kiedyś w końcu powstanie.
Jednak zmieniająca się koncepcja układu drogowego Warszawy w zależności od uwarunkowań politycznych oraz rozbudowany układ estakad w zrealizowanym w 2007 roku węźle Marsa/Płowiecka/Trasa Siekierkowska, mocno utrudnia połączenie TOG z Trasą Siekierkowską.
Poniżej przykładowe rozwiązanie węzła TOG i Trasy Siekierkowskiej zaproponowane przez SISKOM:
Zmieniające się koncepcje układu warszawskich obwodnic oraz wciąż przekładane realizacje kluczowych dla miasta tras spowodowane brakami funduszy, nie dają nadziei na zrealizowanie Trasy Olszynki Grochowskiej wcześniej, niż po 2020 roku.
W 2008 roku miasto stołeczne Warszawa zamówiło wykonanie opracowania "Uproszczone studium komunikacyjne
(rozszerzone dane techniczne) Trasy Olszynki Grochowskiej na odcinku od ulicy
Przewodowej do północnej granicy Warszawy", które prezentujemy poniżej.
Gdy dojdzie do momentu realizacji TOG, będzie musiała zostać wykonana pełna dokumentacja projektowa dla tej inwestycji wraz z raportem o oddziaływaniu na środowisko.
Uproszczone studium komunikacyjne
(rozszerzone dane techniczne) Trasy Olszynki Grochowskiej na odcinku od ulicy
Przewodowej do północnej granicy Warszawy
Trasa Olszynki Grochowskiej ( TOG ) w nieobowiązującym już Planie
Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy z 1992r. sklasyfikowana była jako
droga ekspresowa S. W ustaleniach aktualnego Studium Uwarunkowań i Kierunków
Zagospodarowania Przestrzennego TOG została sklasyfikowana jako droga główna
ruchu przyspieszonego GP. Konieczne stało się zweryfikowanie powiązań tej trasy z
układem komunikacyjnym w obszarze, przez który przechodzi jak również zasad
rozwiązań.
Trasa Olszynki Grochowskiej stanowić będzie fragment obwodnicy miejskiej w ciągu
ulic: Siekierkowska, Witosa, Sikorskiego, Rzymowskiego, Marynarska, NS, Trasa
Mostu Północnego.
Koncepcja rozwiązań obejmuje swym zakresem elementy rozwiązania drogowego i
komunikacji publicznej dla Trasy Olszynki Grochowskiej w obszarze opracowania tj. na
odcinku od ul. Przewodowej w Wawrze, poprzez Dzielnice: Pragę Południe,
Rembertów, Targówek i Białołękę do granicy Warszawy i Nieporętu.
Przedstawiono wariantowe rozwiązania przekroju trasy, bez tramwaju i z tramwajem,
na odcinku od Trasy AK (Toruńska) do Trasy Mostu Północnego oraz podwarianty
rozwiązania geometrii węzłow i skrzyżowań.
PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE
Odc. ul. Przewodowa - Trasa Na Zaporze
- klasa drogi G
- prędkość projektowa 60 km / godz.
- ograniczona dostępność
- 2 jezdnie o 2 pasach ruchu z pasem dzielącym
- szerokość pasa ruchu 3,5m
- pas dzielący 5,0 m
- jezdnia serwisowa 5,0 m
- chodniki 2,0 - 3,0 m
- obustronna ścieżka rowerowa 2,0m
|
Odc. Trasa Na Zaporze - północna granica miasta
- klasa drogi GP
- prędkość projektowa 70 km / godz.
- ograniczona dostępność (poprzez węzły)
- ciągłość i bezkolizyjność ruchu na jezdniach głównych
- nośność 115 kN / oś
- jezdnia
odc. Trasa Na Zaporze - Trasa Siekierkowska
odc. Trasa Toruńska - płn. granica Warszawy
- 2 jezdnie o 2 pasach ruchu z pasem dzielącym i opaskami 0,5m
- szerokość pasa ruchu 3,5m
odc. Trasa Siekierkowska - Trasa Toruńska
- 2 jezdnie o 3 pasach ruchu z pasem dzielącym i opaskami 0,5m
- szerokość pasa ruchu 3,5m
- pas dzielący 5,0 m
- jezdnie serwisowe 5,0 m
- chodniki 2,0 - 3,0 m
- obustronna ścieżka rowerowa 2,0
|
|
W dokumencie m.in.:
ANALIZA UWARUNKOWAŃ PRZESTRZENNYCH
UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKOWE
UWARUNKOWANIA W ZAKRESIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ
CHARAKTERYSTYKA ROZWIĄZAŃ WARIANTÓW
OPIS ROZWIĄZAŃ
ZASADY ODWODNIENIA
ANALIZA I OCENA ROZWIĄZAŃ
Przedmiotem zamowienia są rozwiązania komunikacyjne planowanej Trasy Olszynki
Grochowskiej na odcinku od ul. Przewodowej do północnej granicy miasta, wraz z
węzłami i skrzyżowaniami oraz przyległym pasem terenu. Z zamowienia wyłączony jest
odcinek pomiędzy węzłem z Trasą Siekierkowską i węzłem z ul. Grochowską wraz z
tymi węzłami.
Opracowanie ma na celu:
- ustalenie podstawowych zasad rozwiązań projektowanej Trasy Olszynki
Grochowskiej oraz powiązań z układem komunikacyjnym
- ustalenie rezerw terenowych na podstawie przedstawionej w opracowaniu
koncepcji rozwiązań drogowych oraz analizy istniejącego zagospodarowania
- uzyskanie danych do dalszych prac projektowych związanych z realizacją
elementów układu drogowego, dla potrzeb sporządzania miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego, wydawania decyzji administracyjnych z
zakresu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz prawa
budowlanego dla obiektów w sąsiedztwie planowanej trasy.
|
Koncepcja rozwiązania węzła Trasy Olszynki Grochowskiej z Trasą Siekierkowską oraz ulicami Ostrobramską i Grochowską
Odcinek projektowanej Trasy Olszynki Grochowskiej pomiędzy Trasą
Siekierkowską a ulicą Grochowską przebiega w korytarzu rezerwowanym
w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
m.st.Warszawy.
W stanie istniejącym w znacznej części rezerwowanego korytarzu na odcinku
od ulicy Dęblińskiej do Ostrobramskiej oraz od ulicy Ostrobramskie 150 m na
południe funkcjonuje lokalna ulica Rodziewiczówny. Ulica posiada skrzyżowania
z ulicami Łukowską, Jubilerską i Ostrobramską. Poprzez ulicę Dęblińską
włączona jest na prawe skręty do ulicy Grochowskiej.
Pozostała część korytarza trasy, nie zajęta przez ulicę Rodziewiczówny nie jest
wyposażona w żadne urządzenia komunikacyjne.
Wpływ rozwiązań węzła Trasy Olszynki Grochowskiej z ulicą Grochowską sięga
około 700 m na północ od ulicy Grochowskiej. W tej części korytarza Trasy
usytuowane są dwie ulice: Kwatery Głównej (odcinek Grochowska-Osowska)
oraz Podolska (odcinek Grochowska-Szaserów).
Zgodnie z kierunkami rozwoju zapisanymi w SUiKZP m.st.Warszawy tereny
w rejonie analizowanego odcinka Trasy Olszynki Grochowskiej zachowają
dotychczasową strukturę funkcjonalno-przestrzenną.
Pomiędzy Trasą Siekierkowską a ulicą Ostrobramską przewiduje się tereny
usług w tym usług wielofunkcyjnych oraz częściowo tereny zieleni. Pomiędzy
ulicą Ostrobramską a Grochowską po stronie zachodniej pozostawia się
przewagę zabudowy mieszkaniowej wysokiej a po stronie wschodniej tereny
usługowe w tym tereny obiektów i urządzeń komunikacyjnych.
Dla Trasy
Olszynki Grochowskiej oraz ulic powiązanych z trasą ustalona jest następująca
klasyfikacja techniczna:
Trasa Olszynki Grochowskiej - główna ruchu przyspieszonego (GP),
Trasa Siekierkowska - główna ruchu przyspieszonego (GP),
ulica Ostrobramska - główna ruchu przyspieszonego (GP),
ulica Grochowska - główna (G),
ulica Nowo-Anińska - zbiorcza (Z).
Pozostałe ulicy w obszarze przyległym do Trasy to ulice lokalne (L)
i dojazdowe (D).
Etap I
|
W dokumencie m.in.:
Analizy uwarunkowań przebiegu Trasy Olszynki Grochowskiej
Prognozy ruchu
Wariantowe rozwiązania Trasy Olszynki Grochowskiej
Wariantowe rozwiązania pętli tramwajowo-autobusowej oraz parkingu "Parkuj i jedź"
Wnioski końcowe wynikające z Etapu I koncepcji
Zakres prac w Etapie II koncepcji
Koncepcja rozwiązań Trasy Olszynki Grochowskiej
Koncepcja rozwiązań węzła przesiadkowego
Przedmiotem opracowania jest koncepcja rozwiązania węzła Trasy Olszynki
Grochowskiej z Trasą Siekierkowską oraz ulicami Ostrobramską i Grochowską
wraz analizą możliwości zlokalizowania w tym rejonie pętli tramwajowo-autobusowej
i parkingu "Parkuj i jedź".
Celem opracowania jest:
- ustalenie przebiegu Trasy Olszynki Grochowskiej w klasie GP w rejonie Gocławia i Wawra,
- uzyskanie koncepcji rozwiązań sytuacyjno-wysokościowych węzłów,
- sprawdzenie możliwości lokalizacji i następnie uzyskanie koncepcji rozwiązań
pętli tramwajowej, pętli autobusowej i parkingu "Parkuj i jedź" w rejonie
węzłów drogowych,
- uzyskanie koncepcji obsługi komunikacyjnej obszaru położonego w rejonie
trasy i węzłów drogowych,
- uzyskanie danych dla potrzeb sporządzania miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego, wydawania decyzji administracyjnych,
opracowywania koncepcji zagospodarowania terenu i podejmowania decyzji
inwestorskich.
SYNTEZA 7,33 MB
PREZENTACJA 12,1 MB
|
Plany sytuacyjne - Etap I |
WARIANT 1 | WARIANT 2 | WARIANT 3a | WARIANT 3b | WARIANT 4 |
14,0 MB |
14,0 MB |
14,0 MB |
14,0 MB |
14,0 MB |
Zasady obsługi terenu przyległego |
WARIANT 1 | WARIANT 2 | WARIANT 3a | WARIANT 3b | WARIANT 4 |
8,12 MB |
8,12 MB |
8,12 MB |
8,12 MB |
8,12 MB |
Potoki ruchu |
WARIANT 1 | WARIANT 2 | WARIANT 3a | WARIANT 3b | WARIANT 4 |
0,11 MB |
0,11 MB |
0,11 MB |
0,11 MB |
0,11 MB |
Węzeł przesiadkowy
Etap II
|
W dokumencie m.in.:
ANALIZA MATERIAŁÓW WYJŚCIOWYCH
PROGNOZY RUCHU NA ROK 2030
WARIANTOWE ROZWIĄZANIA ETAP I
ANALIZA I OCENA WARIANTÓW ROZWIĄZAŃ
PODSUMOWANIE ETAPU I
ZAKRES PRAC W ETAPIE II KONCEPCJI
KONCEPCJA ROZWIĄZAŃ TOG
KOLIZJE WYWOŁANE PROJEKTOWANYMI ROZWIĄZANIAMI
Przedmiotem opracowania jest koncepcja rozwiązania węzła Trasy Olszynki
Grochowskiej z Trasą Siekierkowską oraz ulicami Ostrobramską i Grochowską wraz z
zasadą obsługi komunikacyjnej przyległych terenów, uwzględniające wnioski i
postulaty zgłoszone przez właścicieli nieruchomości, inwestorów, projektantów, Radę
Dzielnicy Praga Południe, ZTM i ZDM.
Koncepcja składa się z dwóch etapów:
- Etap I - opracowanie 3 wariantów wstępnych rozwiązań drogowych Trasy
Olszynki Grochowskiej na odcinku od Trasy Siekierkowskiej do
ul. Grochowskiej a także zasad obsługi komunikacyjnej otaczających terenów.
Zebranie opinii od zainteresowanych osób, jednostek i instytucji, publiczna
prezentacja opracowania,
- Etap II - opracowanie ostatecznych rozwiązań sytuacyjno - wysokościowych,
uwzględniających wyniki publicznej dyskusji.
Prezentacja 10,3 MB
Niweleta i przekroje 2,16 MB
Prognozy ruchu 0,16 MB
Uwarunkowania planistyczne 7,39 MB
|
Analiza możliwości włączenia Trasy Olszynki
Grochowskiej do Wału Miedzeszyńskiego w rejonie węzła z Trasą Mostu Południowego (drogą S-2)
W trakcie prac projektowych dotyczących drogi ekspresowej S-2 (Trasy Mostu
Południowego/Południowej Obwodnicy Warszawy), stwierdzono, że przewidywana wcześniej
budowa węzła tej drogi z planowaną Trasą Olszynki Grochowskiej jest wątpliwa z uwagi na zbyt
małą odległość od sąsiednich węzłów - z Wałem Miedzeszyńskim i z ul. Patriotów. Próby
połączenia drogi S-2 jednocześnie z Wałem Miedzeszyńskim i Trasą Olszynki Grochowskiej w
postaci tzw. "zespołu węzłów" prowadziły do rozwiązań trudnych w realizacji i eksploatacji.
Jednocześnie z uwagi na przewidywaną funkcję Trasy Olszynki Grochowskiej w docelowym
układzie drogowym aglomeracji warszawskiej, za uzasadnione uznano poszukiwanie rozwiązań
zapewniających jej powiązania, co najmniej z Wałem Miedzeszyńskim, a za jego pośrednictwem
także z drogą S-2.
Warianty rozwiązań połączenia TOG z Wałem Miedzeszyńskim przeanalizowano pod względem
możliwych rozwiązań technicznych oraz kolizji, jakie wywołują z zagospodarowaniem,
środowiskiem przyrodniczym i infrastrukturą inżynieryjną. Przyjęto założenie, że przebudowa
Wału Miedzeszyńskiego do przekroju dwujezdniowego wraz z budową jezdni zbiorczych
obsługujących przyległe działki, modernizacja ul. Przewodowej (wg przygotowanego projektu
budowlanego) jak również budowa Trasy Mostu Południowego wyprzedza realizację TOG a
więc nie wchodzą do zakresu tej inwestycji.
|
W dokumencie m.in.:
WARIANTY TRASY - ANALIZA WSTĘPNA
ANALIZA UWARUNKOWAŃ PRZESTRZENNYCH I ŚRODOWISKOWYCH- ETAP I
ANALIZA UWARUNKOWAŃ W ZAKRESIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ - ETAP I
PROGNOZY RUCHU - ETAP I
ANALIZA I OCENA PROJEKTOWANYCH ROZWIĄZAŃ ORAZ CHARAKTERYSTYKA WARIANTÓW WYNIKOWYCH
PROGNOZY RUCHU - ETAP II
ANALIZA I OCENA ROZWIĄZAŃ
OSZACOWANIE NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH ORAZ OCENA I PORÓWNANIE ANALIZOWANYCH WARIANTÓW
Raport przedstawia wyniki opracowania pt. "Analiza możliwości włączenia Trasy
Olszynki Grochowskiej do Wału Miedzeszyńskiego w rejonie węzła z Trasą Mostu
Południowego (drog. S-2)".
Niniejszy projekt wykonano w celu:
- określenia możliwości uzyskania połączenia Trasy Olszynki Grochowskiej z Wałem
Miedzeszyńskim, a za pośrednictwem węzła Wału z drogą S-2, także z drogą ekspresową,
- przeanalizowania koncepcji rozwiązań sytuacyjno-wysokościowych połączeń ww. tras oraz
węzłów drogowych i skrzyżowań, niezbędnych dla zapewnienia wymiany ruchu,
- przeanalizowania koncepcji obsługi komunikacyjnej obszaru,
- uzyskania danych dla potrzeb
sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wydawania decyzji
administracyjnych (warunków zabudowy, lokalizacji inwestycji celu publicznego, pozwoleń
na budowę), opracowywania koncepcji zagospodarowania terenu itp.,
- dostarczenia danych do podjęcia decyzji inwestorskiej o przystąpieniu do dalszych prac
przygotowawczych do budowy ww. urządzeń komunikacyjnych, w tym studiów
wykonalności, projektów koncepcyjnych i budowlanych.
Synteza raportu 2,33 MB
Prezentacja 5,07 MB
|
Część rysunkowa
Plany sytuacyjno-wysokościowe |
WARIANT I | WARIANT II | WARIANT IIA | WARIANT III |
4,56 MB |
10,5 MB |
2,04 MB |
8,05 MB |
Plany sytuacyjne na tle ortofotomapy |
WARIANT I | WARIANT II | WARIANT IIA | WARIANT III |
5,36 MB |
2,55 MB |
12,5 MB |
9,49 MB |
Zasady obsługi komunikacyjnej |
WARIANT I | WARIANT II i IIA | WARIANT III |
5,49 MB |
5,28 MB |
5,25 MB |
Plansze kolizji |
WARIANT I | WARIANT II i IIA | WARIANT III |
4,38 MB |
8,86 MB |
6,26 MB |
Przekroje poprzeczne |
0,34 MB |
TOG jako północny wylot z Warszawy
Trasa Olszynki Grochowskiej poza północnymi granicami Warszawy istnieje jedynie w studiach i planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego gmin Nieporęt, Wieliszew, Nowego Dworu Mazowieckiego i Pomiechówka oraz Województwa Mazowieckiego. Jest bezpośrednim przedłużeniem Trasy Olszynki Grochowskiej w Warszawie.
Zebrane łącznie materiały pozwalają wytyczyć prawdopodobny przebieg trasy między Warszawą a drogą krajową nr 62. Można go prześledzić w zamieszczonym poniżej pliku lub na Interaktywnej Mapie Transportowej SISKOM.
TOG w takim przebiegu stałaby się dla prawobrzeżnych dzielnic alternatywnym wylotem z Warszawy w kierunku Gdańska oraz Suwałk i wygodnym połączeniem drogowym do lotniska w Modlinie. W znacznym stopniu odciążone zostałyby drogi: S7 przez Łomianki oraz ulicę Modlińską i DK61 przez Jabłonnę i Legionowo.
Poniżej prezentujemy zestaw dokumentów planistycznych gmin z zaznaczonym przebiegiem TOG.
|
|
Zmiana przebiegu Trasy Olszynki Grochowskiej w Nieporęcie (2011 r.)
W 2011 roku gmina Nieporęt zmieniła przebieg TOG na swoim terenie. Trasa została odsunięta w kierunku wschodniej i północnej granicy gminy, tj. w kierunku Puszczy Słupeckiej oraz drogi wojewódzkiej nr 631. Nowy przebieg znajduje się bliżej terenów cennych przyrodniczo o trudnych warunkach gruntowo-wodnych (lasy, bagna), co stawia pod znakiem zapytania przyszłość całego projektu.
Poniżej prezentujemy aktualny oraz poprzedni rysunek Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego gminy Nieporęt
Trasa Olszynki Grochowskiej jako droga krajowa
W marcu 2009 roku wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski przedstawił propozycję włączenia Trasy Olszynki Grochowskiej w sieć dróg krajowych (S17 i S7). "Należy przestać mówić o Trasie Olszynki Grochowskiej, jako projekcie lokalnym. Rezerwowany na trasę korytarz powinien być włączony w sieć dróg krajowych (S17 - S7), który w przyszłości przejąłby ruch na trasie Gdańsk - Warszawa - Lublin - Lwów" - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki na spotkaniu z samorządowcami powiatu legionowskiego 23 marca 2009 r.
Z uwagi na duże obciążenie trasy wyjazdowej z Warszawy w kierunku północnym, szczególnie z prawobrzeżnej części miasta, istnieje duża potrzeba stworzenia nowych rozwiązań. Wojewoda Mazowiecki wystąpił do Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o rozważenie budowy dodatkowego wyjazdu z prawobrzeżnej części Warszawy, m.in. w stronę Nowego Dworu Mazowieckiego i Mazowieckiego Portu Lotniczego Modlin - do drogi krajowej nr 7, jako nowego elementu sieci dróg krajowych.
Wojewoda zaproponował, by trasa ta, o docelowych parametrach drogi ekspresowej, była powiązana z układem dróg krajowych stanowiących Ekspresową Obwodnicę Warszawy (np. z planowaną do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej Trasą Armii Krajowej). Ponadto, powinna być logicznym przedłużeniem drogi S17, która w obecnych planach kończy się na węźle "Drewnica" zlokalizowanym w Markach. Pozwoli to jadącym z południowego wschodu naszego kraju dotrzeć do lotniska w Modlinie oraz dalej do trasy S7 na północ Polski - omijając od wschodu Warszawę.
Materiały archiwalne
Dokumentacja z 1995 - Koncepcja Programowa Budowy Wylotu Drogi Nr 61 z Warszawy Po Trasie Olszynki Grochowskiej
|
Dokument zawiera m.in.:
Analiza i wybór przebiegu trasy
Stan istniejący
Przekształcenia układu drogowego
Koncepcja programowa trasy
Analiza ekonomiczna
Wpływ na obsługę komunikacyjną, zagospodarowania przestrzennego i warunki środowiskowe Jabłonny, Legionowa i Nieporętu
Koncepcja budowy wylotu drogi 61 z Warszawy po trasie Olszynki Grochowskiej została wykonana w oparciu o umowę pomiędzy BPRW a Dyrekcją Okręgową Dróg Publicznych z dnia 21.11.1994 r. Opracowanie jest jedną z faz przygotowania dokumentacji dla przedmiotowej trasy i poprzedza wykonanie ZTE i projektu technicznego.
Trasa Olszynki Grochowskiej będzie zamykała obwód tras ekspresowych wokół Warszawy od strony wschodniej. Przedłużenie tej trasy na północ prowadzić będzie ruch w kierunku Gdańska w poprzez odgałęzienie na wschód również w kierunku Augustowa.
Trasa powiązana będzie z układem podstawowym miasta na węzłach wielopoziomowych a w szczególności na rozważanym odcinku z trasami: Toruńską (kl. E) i Warszawską (kl. GP) oraz z trasą mostową w Legionowie (kl. E). Na wysokości Modlina przewiduje się nowy most na Bugo-Narwii w osi TOG. Na odcinku od Toruńskiej do Warszawskiej TOG będzie posiadała parametry miejskiej trasy ekspresowej o prędkości projektowej 80 km/h i szerokości w liniach rozgraniczających 50-55 m. W przekroju poprzecznym trasa będzie posiadała dwie trzypasmowe jezdnie z poboczami.
Trasa przejmie praktycznie cały ruch tranzytowy (około 90%) w relacji Warszawa-Augustów. Niewielki ruch jaki pozostanie na ul.Modlińskiej i Płochocińskiej będzie natury lokalnej. W przypadku realizacji TOG przesunięciu w czasie może ulec budowa obejścia Jabłonnej i budowy drugiej jezdni ul. Modlińskiej na brakującym odcinku.
|
Dokumentacja z 2000 roku dla odcinka Trasa Siekierkowska - Trasa Toruńska
Część opisowa - plik 3,63 MB
Załączniki - plik 138 kB
| |
DOKUMENT ZAWIERA m.in:
- Charakterystykę uwarunkowań planistyczno-projektowych
- Prognozy ruchu dla roku 2015
- Studium przebiegu trasy
- Rozwiązania skrzyżowań i węzłów
- Zasady zagospodarowania terenów przyległych
- Zasady odwodnienia trasy
- Analizę i ocenę kolizji projektowanych rozwiązań drogowych
- Analizę kosztów realizacji inwestycji
Trasa Olszynki Grochowskiej jest jednym z najważniejszych elementów planowanego układu drogowo-ulicznego miasta Warszawy. Trasa ta od wielu lat uwzględniana jest w kolejnych edycjach Miejscowych Planów Ogólnych Zagospodarowania Przestrzennego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Warszawy. Warszawa - miasto ponad 1,5 milionowe o dynamicznie rosnącym poziomie motoryzacji i wykorzystaniu samochodu. przez wiele lat była niedoinwestowana w zakresie sprawnych rozwiązań komunikacyjnych o dużej przepustowości. Trudności komunikacyjne jakie przeżywa miasto są tego następstwem. Obecna trudna sytuacja wymaga podjęcia zdecydowanych działań w zakresie projektowania i realizacji tras komunikacyjnych, które dałyby możliwość usprawnienia połączeń miedzydzielnicowych, wyeliminowania ruchu niezwiązanego z centrum na obrzeża miasta i stworzenia układu obwodnic.
|
OOŚ 2000 - plik 1,4 MB
| |
DOKUMENT ZAWIERA m.in:
- Charakterystykę inwestycji
- Charakterystykę środowiska przyrodniczego
- Oddziaływanie inwestycji na środowisko
- Opis proponowanych środków ochronnych
|