Ulica Prosta Ulica Świętokrzyska Most Świętokrzyski Trasa Świętokrzyska |
Ul. Prosta, ul. Świętokrzyska oraz Trasa Świętokrzyska |
---|
Trasa Świętokrzyska to potoczne określenie inwestycji drogowej planowane na terenie prawobrzeżnej Warszawy, łączące Most Świętokrzyski, rejon Dworca Wschodniego z dzielnicą Targówek.
Historycznie Trasa Świętokrzyska miała być elementem ważnego ciągu drogowego w Warszawie, który miał stanowić jedną z głównych alei miejskich jakie zaplanowano w odbudowanym po zniszczeniach II Wojny Światowej centrum stolicy. Niniejszy opis traktuje przedstawia całe założenie transportowe, w tym Trasę Świętokrzyską.
Odmiennie w stosunku do innych, jak Trasa W-Z (Aleja "Solidarności") albo Trasa N-S (Aleja Jana Pawła II), ciąg Trasy Świętokrzyskiej został zrealizowany jedynie na wybranych fragmentach.
Następujące istniejące lub planowane ulice składają się na przebieg Trasy Świętokrzyskiej: Prosta, Świętokrzyska, Kopernika, Tamka / Zajęcza / Topiel, Most Świętokrzyski, Sokola, Nowo-Kijowska / Kijowska. Przedłużeniem ciągu Trasy Świętokrzyskiej są: przedmieść Warszawy. Za umowne ograniczenie Trasy Świętokrzyskiej z obu stron można uznać Zachodnią oraz Wschodnią Obwodnicę Śródmiejską Warszawy. Do dziś zrealizowane zostały następujące elementy trasy: |
Na całej długości ul. Prosta przebiega w zwartej zabudowie miejskiej, gdzie dominują
budynki usługowe i mieszkaniowe wielorodzinne. W stanie sprzed inwestycji na odcinku od km 0+000 do km 0+260 posiadała dwie jezdnie bitumiczne o szerokości 10,0
m - jezdnia prawa i 13,0 m - jezdnia lewa, oddzielone pasem rozdziału, na którym
umieszczone było torowisko linii tramwajowej. Dalej do Ronda ONZ ul. Prosta posiadała jezdnię jednoprzestrzenną o zmiennej szerokości 9,0÷10,0 m.
Po stronie lewej na odcinku od ul. Wroniej km 0+190 poza pasem zieleni znajdował się
chodnik dla pieszych o szerokości 4,5 m, dalej po stronie lewej chodnik występował od
skrzyżowania z ul. Żelazną do Ronda ONZ (o zmiennej szerokości 4,0÷6,0 m)
Po stronie prawej chodnik dla pieszych znajdował się przy krawężniku i posiadał szerokość
od 3,0 m do 6,0 m. Na odcinku od km 0+260 do skrzyżowania z ul. Żelazną po stronie lewej chodnik nie występował.
Po stronie lewej od km 0+190 do km 0+340 znajdowały się przyległe do jezdni parkingi z
kostki betonowej brukowej obsługujące instytucje mające siedziby w budynkach
sąsiadujących z ulicą. Ta sama sytuacja miała miejsce po stronie prawej od km 0+800 do Ronda ONZ. W związku z koniecznością odtworzenia ulicy Prostej po budowie II linii metra zdecydowano się na rozbudowę ulicy. Początek projektowanej trasy ul. Prostej przyjęto w km 0+000 (jezdnia lewa) za skrzySowaniem z ul. Wronią i w km 0+000 (jezdnia prawa) w dowiązaniu do wlotu Ronda Daszyńskiego. Koniec obu osi jezdni przyjęto na krawędzi jezdni Ronda ONZ - jezdni lewej w km 0+762,69, jezdni prawej w km 0+905,31. Projektowaną oś jezdni prawej poprowadzono zasadniczo jak w stanie istniejącym, zaś oś jezdni lewej od km 0+070 do wlotu do Ronda ONZ zaprojektowano po nowej trasie. Zaprojektowano szerokość jezdni: 6,00÷13,00 m (jezdnia lewa) i 6,00÷13,00 m (jezdnia prawa). Wykonanie chodnika dla pieszych na całym projektowanym odcinku przewidziano po obu stronach poza pasem zieleni, a w miejscach zawężonego pasa drogowego chodnik znajduje się przy krawężniku. Posiadaa on zmienną szerokość od 2,0 do 4,0 m. Po obu stronach wzdłuż projektowanej ul. Prostej przewidziano wykonanie ścieżki rowerowej o szerokości 2,0 m. Po lewej stronie ul. Prostej (jezdnia lewa) od km 0+212 do km 0+375 z uwagi na niewielką szerokość pasa drogowego ruch pieszych i rowerzystów odbywać się będzie wspólnym ciągiem pieszo-rowerowym o szerokości 4,0 m. |
W dokumencie m.in.:Przedmiotem opracowania jest: - rozbudowa ul. Prostej (droga wojewódzka nr 719) w Warszawie od km 0+000 do km 0+772,40 (od Ronda Daszyńskiego do Ronda ONZ). - przebudowa wlotów ulicy Żelaznej - przebudowa wlotu ulicy Twardej - przebudowa ulicy Pańskiej - budowa parkingów dla samochodów osobowych przy ul. Pańskiej - Twardej Projektowany odcinek położony jest na terenie Dzielnicy Wola Miasta Stołecznego Warszawy. Rozbiórka budynków na terenie dawnej Fabryki Norblina - opis 1,81 MB Rozbiórka budynków na terenie dawnej Fabryki Norblina - rysunki 3,01 MB |
Ulica Świętokrzyska przebiega równoleżnikowo przez ścisłe centrum Warszawy pomiędzy al.
Jana Pawła II (rondo ONZ) a ul. M. Kopernika. Z uwagi na śródmiejski charakter posiada
liczne skrzyżowania m.in. z E. Plater (Z), Marszałkowską (Z), Mazowiecką (Z) i Nowym
Światem (L).
Świętokrzyska stanowi centralną część dość długiego ciągu komunikacyjnego pomiędzy
granicami Warszawy na który składają się ulice: Połczyńska - Wolska - Kasprzaka - Prosta
- Świętokrzyska - Tamka - most Świętokrzyski - Sokola - Kijowska. Stanowi on przekątną
Obwodnicy Śródmiejskiej, co jest uwarunkowaniem niekorzystnym z punktu widzenia
strategii ograniczania dostępności komunikacyjnej centrum miasta dla samochodów. Ułatwia
to bowiem odbywanie przejazdów przez centrum z pominięciem tras obwodowych. Rodzaj zagospodarowania otoczenia pasa drogowego oraz pełnione funkcje powodują, że ul. Świętokrzyska jest wyraźnie zróżnicowana. Można wyróżnić dwa charakterystyczne odcinki: część zachodnią od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej, gdzie dominuje zabudowa wysoka z przewagą funkcji biurowych, oraz wschodnią od ul. Marszałkowskiej do ul. M. Kopernika, który ma bardziej miejski charakter z kamienicami i budynkami użyteczności publicznej. Na całym ciągu, ulica Świętokrzyska jest ulicą jednoprzestrzenną, przy czym na zachód od ul. Marszałkowskiej zasadniczo z 6 pasami ruchu (po trzy na każdy kierunek), a na wschód od ul. Marszałkowskiej z 4 pasami ruchu (po dwa na każdy kierunek). W obrębie skrzyżowań szerokość jezdni jest zwiększana w związku z wydzielonymi pasami do skrętów. Zgodnie ze SUiKZP, ul. Świętokrzyska ma docelowo pozostać ulicą zbiorczą (Z) położoną wewnątrz Obwodnicy Śródmiejskiej. Na odcinku Marszałkowska - Nowy Świat ma być podstawą funkcjonowania strefy ograniczonego ruchu wraz z ulicami: Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście oraz Królewską na odcinku pomiędzy Marszałkowską a Krakowskim Przedmieściem. Poniżej prezentujemy dokument pn. "Analizy funkcjonalno - ruchowe dla ulicy Świętokrzyskiej", z którego został zaczerpnięty powyższy opis ulicy, a także projekt wykonawczy i koncepcję przebudowy. |
W dokumencie m.in.:- Projektowana organizacja ruchu - Oznakowanie poziome - Oznakowanie pionowe - Sygnalizacja świetlna Zakres opracowania obejmuje projekt stałej organizacji ruchu dla ulicy Świętokrzyskiej od Ronda ONZ do ul. Kopernika w zakresie wynikającym z "Koncepcji odnowienia i przebudowy ul. Świętokrzyskiej w Warszawie" opracowanej na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st.Warszawa przez projektantów Pleneria Sp. z o.o. Sp.K. oraz RS Architektura Krajobrazu. Przy projektowaniu geometrii ulicy przyjęto zasadę, że przekrój ulicy nie może być większy od istniejącego, ze względu na konieczność uniknięcia kolizji z rozwiązaniami, które zostały w znacznej części wykonane na podstawie wielobranżowych projektów wykonawczych opracowanych w ramach inwestycji "projekt i budowa centralnego odcinka II linii metra w Warszawie". Projekt stałej organizacji ruchu 22,3 MB Uzgodnienia 0,357 MB |
W dokumencie m.in.:Celem opracowania jest wykonanie koncepcji odnowienia i przebudowy ul. Świętokrzyskiej w Warszawie na całej jej długości tj. od ul. Tamka (łącznie z węzłem Kopernika) do Ronda ONZ oraz zaaranżowania odcinka ul. Prostej do ul. Żelaznej. Zakres opracowania obejmuje również wnętrze urbanistyczne Placu Powstańców Warszawy. Projekt ulicy Świętokrzyskiej pozwoli na stworzenie funkcjonalnej i przyjaznej pieszym i rowerzystom przestrzeni miejskiej poprzez układ wzajemnie powiązanych ze sobą odcinków o zróżnicowanym charakterze. Celem jest również wpisanie ulicy w kontekst urbanistyczny z poszanowaniem walorów architektonicznych projektowanych odcinków. Projekt zagospodarowania terenu w skali 1:250 6,17 MB Projekt zagospodarowania terenu w skali 1:500 25,5 MB Przekroje 3,70 MB Wizualizacje 29,2 MB Opinie 1,95 MB Wycena 0,101 MB |
Budowa mostu trwała 2 lata. Kamień węgielny wmurowano 28 września 1998 r., a otwarcie mostu nastąpiło 6 października 2000 r. Powstał na miejscu istniejącego przez lata 80-te i 90-te tymczasowego mostu Syreny (zbudowanego na czas remontu mostu Poniatowskiego), jako szósty oddany do użytku most w powojennej Warszawie (siódmym jest most Siekierkowski).
Most ma długość 477 metrów wraz z przyczółkami i wiaduktem po praskiej stronie. Szerokość mostu wynosi 29,8 m. Jezdnia ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę przeznaczone dla ruchu samochodowego oraz dwa szerokie pasy dla pieszych i rowerzystów. Most Świętokrzyski jest najbardziej przyjaznym dla pieszych i rowerzystów z wszystkich warszawskich mostów. Jako dodatkową atrakcję dla pieszych zaprojektowano specjalne punkty widokowe. Most Świętokrzyski ma konstrukcję podwieszaną, wspartą na pylonie, na którym zaczepione jest 48 lin podtrzymujących płytę główną. Końce mostu poza pylonem wspierają się na 8 filarach, z których dwa są znurzone w nurcie rzeki, a pozostałe posadowione są na terenach zalewowych i na brzegach rzeki. Most ma siedem przędeł o rozpietości kolejno 30 m, 40 m, 40 m, 180 m, 140 m, 37 m, 12 m. Pylon o wysokości 90 metrów posadowiony jest na 45 palach, które wwiercone są na głębokość 40 m pod dnem Wisły. Symetrycznie ustawione stalowe liny podtrzymujące płytę główną mają długość do 170 m i grubość około 30 cm. Most Świętokrzyski jest pierwszym mostem w Warszawie, którego przeznaczeniem jest przeniesienie ruchu lokalnego. Celem eliminacji ruchu tranzytowego ograniczone zostały połączenia mostu z Wisłostradą i Wybrzeżem Szczecińskim. Dobowe natężenie ruchu na moście Świętokrzyskim wyniosło w 2007 roku niespełna 34 tys. pojazdów na dobę, co stanowiło ledwie 6% ogólnego natężenia ruchu dobowego na wszystkich warszawskich mostach. Informacje o moście Świętokrzyskim w Wikipedii Informacja o wynikach kontroli NIK realizacji inwestycji: Budowa trasy i mostu Świętokrzyskiego oraz tunelu Wisłostrady |
IInwestycja zlokalizowana jest w obrębie Miasta Stołecznego Warszawy, na terenie Dzielnic Praga Północ i Targówek, położonych w prawobrzeżnej części miasta. Przedmiotem projektu jest budowa Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wybrzeże Szczecińskie do skrzyżowania z projektowaną ul. Nowo-Zabraniecką. Projekt jest przedsięwzięciem częściowo nowym - obejmuje zarówno przebudowę istniejącego układu ulic, jak i budowę nowej drogi. Inwestycję podzielono na dwa odcinki, które mogą stanowić podstawę etapowania budowy Trasy Świętokrzyskiej. Całkowita długość odcinka budowanej i przebudowywanej trasy na terenie Dzielnicy Praga Północ i Targówek wynosi ok. 3055 m. Zgodnie z założeniami komunikacyjnymi do projektowanej trasy przyjęto, że wraz z Trasą Świętokrzyską na omawianym odcinku w najbliższym otoczeniu powstanie zamknięcie "Obwodnicy Śródmiejskiej" na odcinku od Ronda Wiatraczna do węzła "Żaba", ul. Tysiąclecia na odcinku ul. Grochowska - węzeł "Żaba", trasa Mostu Krasińskiego. Na odcinku od skrzyżowania z Wybrzeżem Szczecińskim (0+000) do skrzyżowania z ul. Zamojskiego (0+700) projektowany korytarz drogowy o szerokości około 45,0 m pokrywa się z istniejącym przebiegiem ul. Sokolej. Korytarz ten graniczy z jednej strony z terenami kolejowymi, z drugiej zaś z terenami Portu Praskiego. Na odcinku od pik 0+700 do pik 1+175 korytarz drogowy Trasy Świętokrzyskiej przebiega przez tereny zabudowy usługowo-mieszkaniowej o szerokości zmiennej 35-45 m. Na odcinku od 1+175 do 1+800 korytarz Trasy Świętokrzyskiej pokrywa się z korytarzem drogowym ul. Kijowskiej. Na tym odcinku szerokość korytarza jest zmienna i wynosi około 60-70 m. Od Al. Tysiąclecia (1+800) do skrzyżowania z ul. Nowo-Zabraniecką (3+150) korytarz drogowy jest nowym elementem zagospodarowania. Projektowany przebieg korytarza graniczy z jednej strony z terenami kolejowymi, z drugiej zaś z zabudową mieszkaniowo-usługowo-przemysłową. Jednocześnie od 2+800 do 2+950 przechodzi zespołem tuneli pod terenami kolejowymi. Na tym odcinku występuje jednocześnie przejście Trasy Świętokrzyskiej z Dzielnicy Praga Północ do Dzielnicy Targówek. Na odcinku od 1+800 do 3+150 szerokość korytarza drogowego jest zmienna i wynosi 35,0-60,0 m. |
W przypadku rozwiązań komunikacyjnych na terenie Warszawy, nie istnieje obecnie wariant umożliwiający skierowanie strumienia pojazdów na inne drogi, sąsiadujące z planowaną Trasą Świętokrzyską.
Pojawiają się opinie, że wybudowanie nowej drogi w centrum Warszawy spowoduje wzrost natężenia ruchu. W świetle przeprowadzanych analiz i prognoz, natężenie ruchu ulega stałemu wzrostowi, niezależnie od istniejącego układu drogowego. Oczywiście w przypadku braku inwestycji drogowych, natężenie ruchu będzie mogło wzrosnąc ostatecznie do możliwości przepustowych istniejącego układu drogowego, powodując w końcu jego kompletny paraliż. Dlatego też konieczne jest realizowanie nowych inwestycji drogowych, umożliwiających odciążenie istniejących dróg, a szczególnie takich, które już teraz są przeciążone. Drogi na obszarze sąsiadującym z planowaną inwestycją w godzinach szczytu przeżywają paraliż komunikacyjny. Kierowcy godzinami tkwią w korkach, szczególnie na ul. Wybrzeże Szczecińskie, Targowej, Al. Solidarności. Wartości roczne dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń w omawianym regionie będą przekraczane już po kilku miesiącach.
Dlatego też konieczne jest realizowanie projektów komunikacyjnych, umożliwiających rozwiązanie istniejącej sytuacji. Takim rozwiązaniem jest budowa Trasy Świętokrzyskiej.
Podstawowym celem inwestycji jest odciążenie istniejącego układu drogowego, obsługują-cego dzielnice Praga Północ, Praga Południe i Targówek. Realizacja inwestycji przyczyni się do: |
Plan orientacyjny 1,02 MB |
---|
W dokumencie m.in.:Celem wykonania niniejszego raportu oddziaływania na środowisko jest określenie wpływu budowy drogi klasy "Z" (zbiorczej) na środowisko, w fazie budowy oraz na etapie jej późniejszej eksploatacji. W opracowaniu analizowano związki pomiędzy opiniowaną drogą a występującymi w jej najbliższym sąsiedztwie terenami mieszkaniowymi, dobrami kultury, obiektami chronionymi ustawą o ochronie przyrody oraz poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego. Załączniki: |
W dokumencie m.in.:Dokument zawiera opis techniczny do projektu wykonawczego inwestycji drogowej pn. "Budowa Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zamoyskiego". Plan orientacyjny 0,276 MB Przekroje normalne 2,44 MB Projekt zieleni - opis 3,32 MB Projekt zieleni - plan sytuacyjny 68,7 MB |
Plan sytuacyjno-wysokościowy 17,2 MB |
Projekt stałej organizacji ruchu 3,36 MB |
---|
W dokumencie m.in.:Dokument zawiera opis techniczny do projektu budowlanego inwestycji drogowej pn. "Budowa Trasy Świętokrzyskiej na odc. od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zabranieckiej" na odcinku od ul. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej. Plan orientacyjny 1,43 MB Przekroje normalne 17,4 MB Plan wyburzeń 5,54 MB Projekt ekranów 0,936 MB |
Plan sytuacyjny 49,6 MB |
Projekt zabezpieczeń ekologicznych 29,3 MB |
---|
W dokumencie m.in.:Niniejszy projekt budowlany obejmuje remont, przebudowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą przystankową zlokalizowaną w pasie drogowym ulic Targowej, Kijowskiej i ul. Tysiąclecia w Warszawie, wraz z pętlą "Dworzec Wschodni". Plan sytuacyjno-wysokościowy torowiska tramwajowego 21,4 MB Przekroje konstrukcyjne 3,32 MB |
W dokumencie m.in.:Przedmiotem niniejszego Raportu o oddziaływaniu na środowisko (ROŚ) jest przedsięwzięcie polegające na budowie Trasy Świętokrzyskiej na odcinku b ul. Tysiąclecia do ul. Zabranieckiej. Niniejszy odcinek stanowi fragment planowanej budowy Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zabranieckiej. Odcinek a od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Tysiąclecia nie jest przedmiotem tego opracowania. Plan orientacyjny 2,25 MB Plan sytuacyjny 6,70 MB Emisje do powietrza 9,44 MB Zasięg oddziaływania hałasu 8,69 MB Analiza Zakresu Kompensacji 1,22 MB Projekt zieleni 3,72 MB |