|
PRZEDŁUŻENIE TRASY TRAMWAJOWEJ DO ZĄBEK
|
|
Celem budowy trasy tramwajowej do Ząbek jest zapewnienie możliwości podróżowania atrakcyjnym środkiem transportu publicznego (tramwajem) na terenie miasta Ząbki oraz pomiędzy Ząbkami i Warszawą. Nowa trasa tramwajowa ma na celu zachęcenie mieszkańców Ząbek i Warszawy oraz innych miejscowości podwarszawskich z powiatu wołomińskiego do korzystania z komunikacji tramwajowej i tym samym do rezygnacji z samochodów w podróżach do centrum Warszawy.
Usytuowanie przystanku krańcowego w Ząbkach, w rejonie skrzyżowania ciągu ulic Sosnowej-Bukowej i ul. Ks. Skorupki (droga wojewódzka nr 634) spowoduje, że planowana inwestycja będzie mieć ważne znaczenie w obsłudze podróży o zasięgu aglomeracyjnym i regionalnym. Przewiduje się usytuowanie parkingu typu "parkuj i jedź" w rejonie pętli tramwajowej w Ząbkach, co stworzy możliwość dogodnego dojazdu do trasy tramwajowej, z miejscowości położonych w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 (Zielonka, Kobyłka, Wołomin) oraz 631 (Marki). Należy też pamiętać, że Ząbki i okoliczne miejscowości powiatu wołomińskiego są obszarem o intensywnym rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Gminy sąsiadujące z miastem stołecznym rozwijają się dzięki silnym powiązaniom z warszawskim rynkiem pracy.
Obserwuje się też proces suburbanizacji Warszawy - miejscowości podwarszawskie oferują tańsze warunki mieszkaniowe, co powoduje wzmożone zainteresowanie inwestycjami mieszkaniowymi również przez mieszkańców Warszawy.
Szczególnie szybko rozwijają się: Jabłonna, Lesznowola, Piaseczno, Łomianki, Marki, Ząbki i Michałowice. Zapewnienie sprawnej komunikacji publicznej do podwarszawskich miejscowości powinno więc stać się priorytetem w planach m.st. Warszawy.
Radio dla Ciebie Rozmowa z burmistrzem Ząbek Robertem Perkowskim z dnia 26 lutego 2008.
Rozmawiał Robert Łuchniak - Posłuchaj...
|
OPIS LINII
Przebieg trasy i usytuowanie przystanków
Zgodnie z projektem planu miejscowego w rejonie Dworca Wschodniego, przyjęto położenie trasy tramwajowej, po północnej stronie planowanej ulicy Nowo-Kijowskiej. Uwzględniono zakładaną przebudowę torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Kijowskiej oraz przyszłej al. Tysiąclecia, a także wykonanie węzła rozjazdowego pomiędzy trasami tramwajowymi wzdłuż ul. Kijowskiej i Nowo-Kijowskiej oraz al. Tysiąclecia. Przyjęto, że początkowo trasa tramwajowa będzie stanowić przedłużenie w kierunku wschodnim istniejącej trasy tramwajowej w ciągu ul. Kijowskiej, obecnie kończącej się pętlą, usytuowaną w rejonie Dworca Wschodniego. Nowa trasa tramwajowa będzie przebiegać wzdłuż torów kolejowych.
Za ul. Objazdową oś trasy powinna skręcać w kierunku północnym równolegle to torów
kolejowych.
Przeprowadzenie trasy tramwajowej przez tory kolejowe linii Warszawa-Gdańsk wymaga obniżenia niwelety i przejścia pod torami tunelem. W rejonie przystanku Zabraniecka nastąpi przecięcie trasy z planowaną Obwodnicą Śródmieścia. Dalej trasa tramwajowa poprowadzona zostanie wzdłuż osi planowanej ul. Nowo-Ziemowita. Trasa przebiega przez rejon Targówka, przez tereny nieuporządkowane, przecina ul. Rybczyńską oraz łącznicę kolejową (w tunelu pod nasypem). Następnie trasa tramwajowa przebiega w korytarzu istniejących ulic: Ziemowita i Swojskiej. Ciąg tych ulic kończy się w rejonie ulic Janowieckiej i
Bardowskiego. Ul. Nowo-Ziemowita
(wraz z trasą tramwajową) zostanie przeprowadzona w
kierunku północno-wschodnim, w kierunku Ząbek, przecinając tereny ogródków
działkowych. W węźle z Trasą Olszynki Grochowskiej planowany jest tramwajowy zespół przystankowy usytuowany po wschodniej stronie węzła, w rejonie powstających osiedli mieszkaniowych w Ząbkach. |
Na obszarze Ząbek trasa tramwajowa powinna przebiegać w pasie drogowym
zarezerwowanym na ulicę Nowo-Ziemowita, na odcinku pomiędzy Trasą Olszynki
Grochowskiej a ul. Sikorskiego. Szerokość tego pasa wynosi od 43m do 46m z zawężeniem
w rejonie cmentarza przy ul. Piłsudskiego do 32m. W rejonie skrzyżowania planowanej ul. Nowo-Ziemowita z ul. Sikorskiego i
ul. Gajową, trasa tramwaju będzie skręcać w kierunku północnym i prowadzić wzdłuż terenu leśnego
i równolegle do ulicy Sosnowej (po jej wschodniej stronie).
|
|
Zakończenie trasy w postaci pętli tramwajowej należy sytuować w
rejonie skrzyżowania ul.
Sosnowej z ul. Skorupki. Na obszarze Ząbek zaproponowano zlokalizowanie 5 zespołów przystankowych w rejonach
skrzyżowań ul. Nowo-Ziemowita z ulicami: Piłsudskiego, Reymonta, Szwoleżerów,
Sikorskiego oraz na pętli Ząbki.
Dla podniesienia efektywności trasy tramwajowej oraz
zapewnienia jej dobrych powiązań w ruchu regionalnym, w rejonie pętli tramwajowej
zlokalizowano parking w systemie "Parkuj i Jedź" dla ok. 250 samochodów,
oraz parking dla 50 rowerów.
|
|
Odległości między przystankami w metrach
Z punktu widzenia pasażerów podstawowym elementem nowej trasy tramwajowej będą
przystanki tramwajowe. Ważne będzie zapewnienie ich odpowiedniego standardu technicznego i wyposażenia, które będą identyfikować linię do Ząbek. Wszystkie przystanki na trasie tramwaju powinny być wyposażone w wiaty ochronne z ławkami. Wszystkie przystanki na trasie powinny być wyposażone w zestaw ujednoliconej informacji
obejmującej: dane o trasach i rozkładach jazdy tramwajów kursujących z danego przystanku,
przepisy porządkowe i taryfy przewozowe, plan miast Warszawy i Ząbek z
uwzględnieniem schematów sieci komunikacji miejskiej. Wybrane przystanki powinny być
wyposażone w elektroniczne panele informacyjne, umożliwiające interaktywny dostęp
pasażerów do informacji dotyczących systemu transportowego Warszawy i Ząbek ułatwiających planowanie
podróży oraz zakup biletów.
Uwarunkowania realizacyjne
Zakłada się, że trasa tramwajowa do Ząbek będzie powstawała jednocześnie z ulicami Nowo-
Kijowską i ul. Nowo-Ziemowita. W celu identyfikacji punktów kolizji trasy tramwajowej z
planowanym układem drogowym przeanalizowano miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego Targówka i Ząbek, w których znajduje się korytarz wyznaczony na ul. Nowo-Ziemowita, a także dotychczasowe opracowania dotyczące Obwodnicy Śródmieścia i Trasy Olszynki Grochowskiej.
Trasa tramwajowa do Ząbek będzie trasą dwutorową, w przeważającej części (poza
skrzyżowaniami) przebiegającą po torowisku wydzielonym z jezdni. Położenie torowiska w
stosunku do jezdni będzie zróżnicowane w zależności od odcinka.
Zgodnie z propozycją usytuowania trasy tramwajowej na odcinku:
- ok. 500m, pomiędzy istniejącym torowiskiem w ul. Kijowskiej a planowanym
skrzyżowaniem ul. Nowo-Kijowskiej z ul. Otwocką będzie ona przebiegać wzdłuż
północnej krawędzi ul. Nowo Kijowskiej (zgodnie z projektem planu miejscowego w
rejonie Dw. Wschodniego),
- ok. 6200m, pomiędzy skrzyżowaniem ul. Nowo-Kijowskiej z ul. Otwocką a
skrzyżowaniem ul. Nowo-Ziemowita z ul. Sikorskiego w Ząbkach będzie ona przebiegać
w pasie dzielącym ciągu ulic Nowo-Kijowskiej oraz Nowo-Ziemowita, co zdecydowanie
ograniczy kolizji trasy z układem ulic poprzecznych; takie usytuowanie trasy
tramwajowej nie będzie oznaczać ograniczenia dostępności obu jezdni ul. Nowo-
Kijowskiej i ul. Nowo-Ziemowita dla ruchu lokalnego oraz umożliwi wyższe prędkości
tramwajów,
- ok. 400m, pomiędzy skrzyżowaniem ul. Nowo-Ziemowita z ul. Sikorskiego, a pętlą w
Ząbkach będzie przebiegać po wschodniej stronie ul. Sosnowej.
Wzdłuż trasy, zidentyfikowano 18 istotnych punktów kolizji trasy tramwajowej z układem
drogowo-pieszym, w tym:
- 11 punktów na terenie Warszawy,
- 7 punktów na terenie Ząbek.
W większości miejsc kolizyjnych ruch powinien być sterowany za pomocą sygnalizacji
świetlnej, umożliwiając płynny przejazd tramwajów.
Dodatkowo niezbędne będzie:
- wykonanie przebudowy torowiska w rejonie pętli przy Dw. Wschodnim z budową węzła
rozjazdowego,
- wykonanie węzła rozjazdowego umożliwiającego zjazd tramwajów do zajezdni przy ul.
Kawęczyńskiej,
- wybudowanie tunelu w nasypach linii kolejowych oraz w nasypie łącznicy kolejowej lub
jej likwidacja.
Prognoza przewozów pasażerskich
Prognoza liczby pasażerów w przekrojach trasy tramwajowej - rok 2015 - potoki
pasażerskie w szczycie porannym (w obu kierunkach).
Odcinek
|
Rok 2015 |
Nowo-Kijowska (Warszawa)
|
3790 |
Zabraniecka - Rzeczna (Warszawa)
|
3820 |
Rzeczna - Klukowska (Warszawa)
|
3580 |
Klukowska - Bardowskiego (Warszawa)
|
3610 |
Bardowskiego - granica Ząbek (Warszawa/Ząbki)
|
3240 |
granica Ząbek - Piłsudskiego (Ząbki)
|
2940 |
Piłsudskiego - Reymonta (Ząbki)
|
2800 |
Reymonta - Szwoleżerów (Ząbki)
|
2520 |
Szwoleżerów - Sikorskiego (Ząbki)
|
620 |
Sikorskiego - Skorupki (Ząbki)
|
340 |
W odniesieniu do przystanków usytuowanych wzdłuż trasy tramwajowej stwierdzono, że:
- najbardziej obciążone będą zespoły przystankowe: Szwoleżerów i Piłsudskiego,
- najmniej obciążone będą zespoły przystankowe: Klukowska i Zabraniecka.
W wyniku wykonanych prognoz przewozów dla trasy tramwajowej do Ząbek,
usytuowanej wzdłuż planowanych ulic Nowo-Kijowskiej i Nowo-Ziemowita stwierdzono, że:
- w perspektywie roku 2015 można spodziewać się dość dużego obciążenia trasy
tramwajowej ruchem pasażerskim,
- liczba pasażerów w godzinie szczytu na poszczególnych odcinkach trasy w Ząbkach
będzie się wahać od ok. 340 pasażerów/przekrój w rejonie pętli do ok. 3000
pasażerów/przekrój po zachodniej stronie ul. Piłsudskiego,
- liczba pasażerów w godzinie szczytu na poszczególnych odcinkach trasy w Warszawie
będzie się wahać od ok. 3200 pasażerów/przekrój na odcinku pomiędzy granicą Ząbek a
ul. Bardowskiego do ok. 3800 pasażerów/przekrój, na odcinku pomiędzy ul. Rzeczną a
istniejącym odcinkiem trasy tramwajowej w ul. Kijowskiej,
- w szycie porannym dominuje potok pasażerów skierowanych do centrum Warszawy od
ok. 2700 osób na godzinę na terenie Ząbek do 4900 osób/godzinę w rejonie Szmulek (ul.
Nowo-Kijowska),
- biorąc pod uwagę najbardziej intensywnie wykorzystywany odcinek trasy tramwajowej
(ul. Nowo-Kijowska) oznacza to konieczność zapewnienia częstotliwości kursowania
pociągów w standardzie co 3 minuty (na odcinku przebiegającym przez Ząbki niezbędna
częstotliwość jest na poziomie 4,5 minuty).
- na odcinku trasy od granicy miasta do ul. Kijowskiej wielkość potoku pasażerskiego
będzie na zbliżonym poziomie (3200-3800) - świadczy to o niewielkiej ilości źródeł i
celów podróży zlokalizowanych na tym odcinku. Potwierdza to poczynione wcześniej
założenie o konieczności zapewnienia przede wszystkim szybkiego dowozu pasażerów z
Ząbek w okolice Dw. Wschodniego i dalej do centrum Warszawy.
Opracowano na podstawie:
WSTĘPNEGO STUDIUM PRZEDŁUŻENIA TRASY TRAMWAJOWEJ DO ZĄBEK
Zapraszamy również do odwiedzenia strony
SPOŁECZNEGO KOMITETU POPARCIA BUDOWY LINII TRAMWAJOWEJ
DOSTĘPNE MATERIAŁY
|
Dokument zawiera m.in.:
Charakterystykę stanu istniejącego
Uwarunkowania powiązań planowanej trasy z systemem transportu publicznego
Koncepcje usytuowania trasy
Uwarunkowania realizacyjne
Opis standardu technicznego trasy
Usytuowanie przystanków i głównych węzłów przesiadkowych
Prognozę przewozów pasażerskich
Wstępne oszacowanie kosztów budowy
Niniejszy raport prezentuje opracowanie "Wstępne studium przedłużenia trasy tramwajowej
do Ząbek" wykonane przez biuro projektowo-konsultingowe TransEko sp.j., 00-660
Warszawa, ul. Lwowska 9/1A na zamówienie Miasta Ząbki.
Raport przedstawia wyniki analizy możliwości budowy trasy tramwajowej z Warszawy do
Ząbek.
|
|
List z dnia 16.11.2007 r. Burmistrza Ząbek Roberta Perkowskiego do Wiceprezydenta Warszawy Jacka Wojciechowicza.
"W imieniu Miasta Ząbki, mam przyjemność przekazać opracowanie pn.: "Wstępne Studium Przedłużenia Trasy Tramwajowej do Ząbek", wykonane przez firmę TransEko pod kierunkiem dr inż. Andrzeja Brzezińskiego, pracownika naukowego Politechniki Warszawskiej. Przedmiotowa koncepcja przedstawia możliwości połączenia systemu ciągów tramwajowych Centrum Warszawy z dzielnicą Targówek Fabryczny i Miastem Ząbki."
List zawiera m.in. propozycję współpracy m.st. Warszawy z miastem Ząbki przy staraniu się o dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w Osi priorytetowej VII: Transport przyjazny środowisku.
Załączniki:
Załącznik 2 - Pozytywna opinia Burmistrza Dzielnicy Targówek
Załącznik 3 - Pozytywna opinia Prezesa Zarządu Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
|
|
Prezentacja z 31 marca 2008 roku pokazywana w Ministerstwie Infrastrutkury w ramach konkursu projektów transportowych
związanych z Euro 2012, które mają się znaleść na liście indykatywnej
programu Infrastrutkura i Środowisko.
|
DZIAŁANIA SISKOM
|
Pismo z dnia 23 kwietnia 2007 r. do Pani Prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz w sprawie budowy ul. Nowo-Ziemowita na terenie Warszawy i Ząbek
Pismo podobnej treści zostało też wysłane do Wicemarszałka Województwa Mazowieckiego Pana Jacka Kozłowskiego
(...)
Obawy SISKOM wzbudza przyszłość planowanej ul. Nowo-Ziemowita (w niektórych opracowaniach określanej jako ul. Nowo-Swojska), będącej przedłużeniem ciągu warszawskich ulic ks. Ziemowita i Swojskiej przez tereny Ząbek południowych do połączenia z drogą wojewódzką nr 634, w okolicy skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 631 oraz planowanym węzłem Zielonka w ciągu Wschodniej Obwodnicy Warszawy - drogi ekspresowej S17.
(...)
W trosce o przyszły rozwój komunikacji zbiorowej w północno - wschodniej części aglomeracji warszawskiej, SISKOM uważa za istotne uwzględnienie na etapie prac koncepcyjnych pozostawienia pasa rozdzielającego jezdnie ul. Nowo-Ziemowita w takiej szerokości, aby możliwe było poprowadzenie w tym miejscu torowiska tramwajowego. Takie rozwiązanie umożliwi w przyszłości budowę linii szybkiego tramwaju przez tereny Targówka Przemysłowego i Elsnerowa w kierunku Ząbek południowych (Propozycja przebiegu linii szybkiego tramwaju na odcinku ul.Kijowska w Warszawie ul. Gajowa w Ząbkach znajduje się na załączonej mapie).
|
Załącznik do ww pism z 23 kwietnia 2007, w którym SISKOM proponuje przebieg trasy tramwajowej do Ząbek
|
Pismo z dnia 25 maja 2007 r. do Pana Roberta Perkowskiego - Burmistrza Ząbek
(...)
W związku z naszym postulatem poprowadzenia ul. Nowo-Ziemowita dwutorowej
linii tramwajowej, łączącej Ząbki z istniejącym torowiskiem w ul. Kijowskiej
w Warszawie, wnosimy o poszerzenie korytarza rezerwy terenu pod projektowaną
ul. Nowo-Ziemowita do co najmniej 45 m.
(...)
Ponadto wnosimy o zapisanie, iż w korytarzu rezerwy terenu pod projektowaną
ul. Nowo-Ziemowita oprócz dwutorowej linii tramwajowej, dwóch jezdni i chodników
powinny się znaleźć pasy zieleni oraz ścieżka rowerowa.
(...)
Wnosimy o uzgodnienie ze spółką Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. i wskazanie
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miejsca zakończenia
dwutorowej linii tramwajowej, tzw. pętli. Proponujemy następujące, przykładowe
lokalizacje:
pętla umiejscowiona na skraju lasu w okolicy skrzyżowania ul. ks. Skorupki
z ul. Sosnową,
pętla umiejscowiona na skraju lasu przy ul. Gajowej
|
|
|
Pismo z dnia 30 maja 2007 r. od Zastępcy Burmistrza Miasta Ząbki do Pana Krzysztofa Karosa - Prezesa Zarządu Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
W związku z przystąpieniem przez Miasto Ząbki do zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i aktualizacji Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz zamiarem ponownego wpisania do nowego Planu Miejscowego rezerwy terenu w pasie projektowanej Ulicy Nowo-Ziemowita z przeznaczeniem również pod dwutorową linię tramwajową, zwracam się z uprzejmą prośbą o:
pomoc TW we wskazaniu w MPZP Ząbek i uzgodnieniu miejsca zakończenia dwutorowej linii tramwajowej, tzw. pętli.
Ze swej strony zgodnie z ustaleniami z przedstawicielami SISKOM, proponujemy następujące, przykładowe lokalizacje:
1. pętla umiejscowiona na skraju lasu w okolicy skrzyżowania ul. Ks. Skorupki z ul. Sosnową,
2. pętla umiejscowiona na skraju lasu przy ulicy Gajowej.
Serdecznie zapraszamy Pana Prezesa czy przedstawicieli Spółki do Ząbek, w każdym dogodnym dla Państwa terminie, na wizję lokalną celem uzgodnienia optymalnej lokalizacji dla pętli.
Jej uzgodnienie z Państwem jest nam niezbędne do przeprowadzenia przyszłych niezbędnych procedur z instytucjami odpowiedzialnymi za planowane i realizowane obecnie inwestycje na terenie województwa, powiatu.
|