Koncepcja komunikacyjno - architektoniczna zagospodarowania korytarza ul. Marszałkowskiej
na odcinku od ul. Królewskiej do ul. Pięknej
oraz korytarza al. Jerozolimskich
na odcinku od ul. Emilii Plater do ul. Kruczej w Warszawie
Ul. Marszałkowska stanowi główną reprezentacyjną przestrzeń publiczną obszaru
Śródmieścia Warszawy. Rozwiązania komunikacyjne powinny być dostosowane do
warunków poprawy ruchu pieszego w centrum miasta oraz wzbogacenia oferty
programowej śródmieścia.
Przekształcenia przestrzeni zgodnie z polityką transportową mają służyć wzmocnieniu
roli komunikacji publicznej - zachęceniu podróżujących do rezygnowania z korzystania z
samochodów, preferowania podróży transportem publicznym oraz zwiększeniu ruchu
rowerowego i pieszego w strefie śródmiejskiej.
Koncepcja obejmuje następujące obszary:
- ul. Marszałkowską - pas drogowy na odcinku od ul. Królewskiej (wraz ze
skrzyżowaniem) do północnej granicy pasa drogowego ul. Pięknej (pl. Konstytucji);
- al. Jerozolimskie - pas drogowy na odcinku od ul. Emilii Plater (wraz ze
skrzyżowaniem) do zachodniej granicy pasa drogowego ul. Kruczej;
- Rondo Dmowskiego - pas drogowy wyznaczony przez ulice Marszałkowską i al.
Jerozolimskie wraz z aneksami przestrzeni publicznych przylegających do ronda.
Przy opracowaniu koncepcji uwzględniono zasady zagospodarowania terenów
przylegających do ciągów ulic Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich wynikające z
opracowanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, warunków ochrony
konserwatorskiej, koncepcji architektonicznych i urbanistycznych, zobowiązań formalno -
prawnych oraz propozycji autorskich. Na rysunkach wskazane zostały linie rozgraniczające
planowanej zabudowy wyznaczone w obowiązujących planach miejscowych i planach
projektowanych oraz alternatywne propozycje rozwiązań przestrzennych.
Proponowane przekształcenia obszaru Ronda Dmowskiego uwzględniają:
- docelową przebudowę na skrzyżowanie
- oraz doraźną przebudowę istniejącego skrzyżowania z wyspą centralną, obejmującą
realizację przejść dla pieszych w poziomie terenu bez znaczących zmian w
geometrii skrzyżowania (realizacja naziemnych przejść jest zmianą oczekiwaną przez
mieszkańców - wynika ona między innymi z postulatów zgłaszanych do budżetu
obywatelskiego).
|
|
Dla przekształceń przestrzeni ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich sporządzone zostały 3
warianty koncepcji zagospodarowania:
Wariant 1 o charakterze zachowawczym,
przewidujący zwężenie do dwóch pasów
ruchu istniejących jezdni ul. Marszałkowskiej oraz wschodniej części al.
Jerozolimskich.
Etap pierwszy przebudowy uwzględnia doraźne działania bez zmiany układu
przestrzennego ulicy. Ograniczenie przestrzeni dla ruchu kołowego w niewielkim
stopniu.
Wariant 2 o charakterze zielonej alei - skweru linearnego,
przewidujący wydzielanie
w ul. Marszałkowskiej pasa terenów zieleni i rekreacji wzdłuż wschodniej pierzei.
Etap drugi przebudowy zakłada wyrazistą zmianę charakteru ulicy Marszałkowskiej
poprzez przekształcenie jej w śródmiejski bulwar. Ograniczenie przestrzeni dla ruchu
kołowego jest zrekompensowane poprzez stworzenie zielonej przestrzeni publicznej
o nowej jakości. Brak konieczności przebudowy linii tramwajowej ogranicza całkowity
koszt inwestycji.
Wariant 3 zakładający przebudowę istniejącej linii tramwajowej oraz przeniesienie
jezdni na stronę zachodnią w ul. Marszałkowskiej. Realizacja pasa zieleni w centralnej
części ulicy pomiędzy jezdnią i linią tramwajową.
Etap trzeci przebudowy uwzględnia zmianę charakteru ulicy Marszałkowskiej poprzez
przekształcenie jej w zieloną aleję. Przeniesienie linii tramwajowej w stronę
wschodnią (lokalizacja przedwojenna) umożliwi wygodną obsługę pasażerów
komunikacji autobusowej i tramwajowej. Wariant 3 wymaga natomiast wysokich
nakładów inwestycyjnych.
Rondo Dmowskiego
Istniejące obecnie rozwiązania komunikacyjne Ronda Dmowskiego (skrzyżowania z wyspą
centralną ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich) stanowią istotną barierę przestrzenną
dzielącą obszar śródmieścia miasta. Układ jezdni jest dostosowany wyłącznie do obsługi
ruchu kołowego. Powiązania piesze są zapewnione wyłącznie poprzez układ przejść i pasaży
podziemnych.
| |
Rondo Dmowskiego - Stan istniejący 5,44 MB
|
Rozwiązanie 01 z przejściami dla pieszych odsuniętymi od Ronda
Rozwiązanie 01 etapowego zagospodarowania Ronda Dmowskiego przewiduje:
- zachowanie istniejącej geometria skrzyżowania z wyspą centralną;
- zachowanie układu przejść i pasaży podziemnych wraz z wyjściami;
- wyznaczenie przejść dla pieszych na zewnętrznych krańcach wysepek tramwajowych przy
skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi: Widok, Pankiewicza, Nowogrodzką oraz na
przedłużeniu ul. Parkingowej;
- konieczność zwężenie pasa jezdni przy dojściach do wysepek tramwajowych od strony
przejść dla pieszych.
| |
Rondo Dmowskiego - Rozwiązanie 01 5,49 MB
|
Rozwiązanie 02 z przejściami dla pieszych przy Rondzie
Rozwiązanie 02 etapowego zagospodarowania Ronda Dmowskiego przewiduje:
- korektę geometrii ronda poprzez zwężenie do 3 pasów ruchu na rondzie oraz zmniejszenie
wyspy centralnej szerokość jednego pasa ruchu;
- wyznaczenie przejść dla pieszych przy rondzie oraz na zewnętrznych krańcach wysepek
tramwajowych przy skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi: Widok, Pankiewicza,
Nowogrodzką oraz na przedłużeniu ul. Parkingowej;
- zachowanie układu przejść i pasaży podziemnych wraz z wyjściami.
| |
Rondo Dmowskiego - Rozwiązanie 02 5,75 MB
|
Docelowa przebudowa Ronda Dmowskiego przewiduje przekształcenie go w skrzyżowanie
zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi dla Wariantu 1, Wariantu 2 lub Wariantu 3
zagospodarowania korytarzy ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich.
W wszystkich wariantach przewidywana jest:
- realizacja przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie terenu na wszystkich
wlotach skrzyżowania (w wariancie 3 również w centralnej alei pieszej wyznaczonej w ul.
Marszałkowskiej);
- zachowanie układu podziemnych pasaży i przejść dla pieszych jako elementu
pozwalającego na wyjście pasażerów z metra na wszystkich narożnikach;
- likwidacja wyjść z pasażu podziemnego na wysepki przystanków tramwajowych (realizacja
wyjść na przystanki tramwajowe wymagałaby znacznego poszerzenia peronów);
- realizacja bezpośredniego wyjścia z placu przed wejściem na stację metra "Centrum" na al.
Jerozolimskie w rejonie przystanków autobusowych i tramwajowych, przewidziane zostały
dwie pary schodów i schodów ruchomych; w wariancie 2 koncepcji zaproponowano
realizację zabudowy nad placem przed wejściem na stację metra "Centrum" oraz nad
schodami prowadzącymi na poziom al. Jerozolimskich, co wymagałoby zmiany w projekcie
planu miejscowego;
- możliwa jest realizacja nowego przejścia podziemnego pod ul. Marszałkowską z placu
podziemnego przy stacji metra "Centrum" na plac przy Rotundzie (z wyjściami w rejonie
ul. Widok).
Dla ul. Marszałkowskiej do dalszego opracowania rekomenduje się Wariant 2.
Dla al. Jerozolimskich do dalszego opracowania rekomenduje się Wariant 3.
Dla Ronda Dmowskiego do dalszego opracowania rekomenduje się realizacje
skrzyżowania i ograniczenie ruchu nawiązujące do zmian organizacji ruchu w
poszczególnych wariantach.
|