|
S8 Wyszków - granica województwa mazowieckiego
|
Projektowana droga ekspresowa S8 na odcinku Wyszków - granica województwa mazowieckiego prowadzona jest w I Transeuropejskim Korytarzu Transportowym Warszawa - Kowno - Ryga - Talin - Helsinki (tzw. Via Baltica).
Zakłada się, że z jednej strony trasa włączy się w obwodnicę Wyszkowa, a z drugiej połaczy się z projektowaną obwodnicą miasta Zambrów.
Inwestorem odcinka S8 od granicy województwa mazowieckiego wraz z obwodnicą Zambrowa jest białostocki oddział GDDKiA.
Obecnie odcinek od Wyszkowa do Ostrowii Mazowieckiej jest najbardziej zniszczonym i zaniedbanym odcinkiem na drodze krajowej nr 8.
Trasa pomiędzy Wyszkowem, a Ostrowią Mazowiecką przecina obszar Natura 2000 Puszcza Biała. Planowana inwestycja ma na celu usprawnienie przepływu ruchu wobec prognozowanego wzrostu natężenia,
zmierzającego w krótkim czasie do wyczerpania przepustowości drogi. Planowana przebudowa wiązać się będzie z ograniczeniem dostępności drogi dla ruchu lokalnego. Docelowo
włączenia do drogi ekspresowej możliwe będą wyłącznie w projektowanych węzłach. Ponieważ droga obsługuje
również ruch lokalny na kierunku Wyszków - Ostrów Mazowiecka, a brak jest połączeń alternatywnych, dla
zapewnienia możliwości komunikacji, lokalne drogi zostaną przebudowane w sposób umożliwiający ich
włączenie w węzłach. Sieć dróg lokalnych zostanie uzupełniona drogami serwisowymi wytrasowanymi
zasadniczo wzdłuż drogi ekspresowej.
Podstawowe parametry techniczne inwestycji:
- droga dwujezdniowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę (2 x 2) na parametrach trasy ekspresowej (docelowo 2 x 3),
- szerokość w liniach rozgraniczających min. 40 m
- całkowita długość projektowanego odcinka 45,192 km (516+544 - 561+716), w tym istniejąca obwodnica Ostrowii Mazowieckiej długości 6,802 km,
- prędkość projektowa 100 km / godz.,
- nośność 115 kN / oś,
- kategoria ruchu - KR6,
- całkowicie ograniczona dostępność (wyłącznie poprzez węzły).
10.08.2010 wydano decyzję środowiskową dla odcinka
|
|
PODZIAŁ ZADANIA INWESTYCYJNEGO NA ETAPY I KOLEJNOŚĆ ICH REALIZACJI
Odcinek Wyszków - Ostrów Maz. długości 28,7 km
- I etap - przebudowa istniejącej jezdni z dostosowaniem do docelowego 2-jezdniowego przekroju drogi
ekspresowej.
- II etap - dostosowanie drogi nr 8 do pełnych parametrów 2-jezdniowej drogi ekspresowej poprzez:
dobudowę 2-ej jezdni, budowę nowych 2-jezdniowych odcinków drogi S8, budowę węzłów drogowych,
przejazdów drogowych i gospodarczych, budowę nowych odcinków dróg równoległych, w tym dróg
powiatowych i dróg gminnych.
- III etap - dobudowa trzeciego pasa ruchu do każdej z jezdni przy wykorzystaniu rezerwy terenowej
objętej szerokim pasem dzielącym.
Odcinek Ostrów Mazowiecka - granica województwa podlaskiego długości 9,4 km
- I etap - obejmuje zakres robót przewidzianych do realizacji w ramach remontu drogi: wymianę warstw
bitumicznych jezdni szerokości 7,0 m, rozebranie i odtworzenie poboczy utwardzonych szerokości 2×2,0
m, remont i przebudowę zatok autobusowych, odtworzenie zjazdów do zabudowań i działek.
- II etap - dostosowanie drogi nr 8 do pełnych parametrów 2-jezdniowej drogi ekspresowej poprzez:
dobudowę 2-ej jezdni, budowę nowych 2-jezdniowych odcinków drogi S8, budowę węzłów drogowych,
przejazdów drogowych i gospodarczych, budowę nowych odcinków dróg równoległych, w tym dróg
powiatowych i dróg gminnych.
- III etap - dobudowa trzeciego pasa ruchu do każdej z jezdni przy wykorzystaniu rezerwy terenowej
objętej szerokim pasem dzielącym.
Mapy i opis wariantów
TRASA POLEGAJĄCA NA PRÓBIE OMINIĘCIA OBSZARU NATURA 2000 PUSZCZA BIAŁA
Koncepcja polegająca na próbie ominięcia obszarów Natura 2000 (tzw. trasa w korytarzu nr 2) pojawiała się na
etapie poszukiwania korytarza dla drogi ekspresowej S8, który stanowiłby racjonalną alternatywę w stosunku do
koncepcji zakładającej poprowadzenie jej w śladzie drogi istniejącej nr 8 na odcinku
Wyszków - granica woj. podlaskiego. Droga istniejąca praktycznie na całej długości przebiega w granicach
obszaru Natura 2000 Puszcza Biała (obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 140007). Trasa drogi ekspresowej w korytarzu alternatywnym przebiega przez tereny nowe obecnie wykorzystywane rolniczo
(71,20%), tereny zabudowane (1,9 %) oraz tereny leśne (26,90 %). Korytarz znacznie odbiega od istniejącej
w rozpatrywanym rejonie drogi nr 8, co wynika z głównego założenia tj. poprowadzenia trasy omijającej obszar
Natura 2000 Puszcza Biała. Początek trasy znajduje się w miejscu włączenia obwodnicy Wyszkowa do
istniejącej drogi nr 8, a następnie korytarz drogi w tym wariancie odbija w kierunku północnym, omijając jednocześnie dużym
łukiem obszar Natura 2000 Puszcza Biała, i dalej na południe, aż do miejsca włączenia się do ciągu istniejącej
drogi nr 8.
|
|
Przebieg trasy w obszarach Natura 2000 1,31 MB
|
Analiza wykazała, że przeprowadzenie drogi w korytarzu omijającym obszar Natura 2000 wiąże się z wywołaniem istotnych szkód
społecznych, gospodarczych i ekologicznych. W związku z czym wszystkie przesłanki naukowe: techniczne
i ekologiczne oraz czynniki społeczne wskazują na brak możliwości poprowadzenia drogi w ww. korytarzu, jak
również wskazują, iż nie może on stanowić alternatywy dla korytarza wzdłuż istniejącej drogi nr 8.
W związku, z czym przyjęcie trasy drogi ekspresowej w korytarzu alternatywnym jest nieracjonalne pod względem każdego badanego kryterium.
Dlatego uznano, że korzystne i racjonalne jest stworzenie wariantów alternatywnych trasy przedmiotowej
drogi ekspresowej w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 8.
WARIANTY W KORYTARZU ISTNIEJĄCEJ DROGI KRAJOWEJ NR 8
Analizie poddano trzy warianty inwestycji, które różną się między sobą typem niektórych węzłów i obsługą terenu przyległego.
Warianty 1, 2, 3 opracowano w poszukiwaniu rozwiązań w większym stopniu ograniczających uciążliwość drogi,
szczególnie na terenach zamieszkania, oraz poprawę warunków lokalnej komunikacji, w celu zrekompensowania
utrudnień powstałych w wyniku ograniczenia dostępności drogi ekspresowej.
W każdej z miejscowości, przez które przechodzi istniejąca droga krajowa nr 8, na rozpatrywanym odcinku,
przeanalizowano warianty rozwiązań alternatywnych węzłów lub przejść trasy lub powiązań z drogami
istniejącymi.
Plan orientacyjny dla wariantów 1, 2 i 3. Skala 1 : 25000 9,96 MB
km 516+544 - 523+600 15,8 MB
km 523+100 - 531+300 4,05 MB
km 531+000 - 539+300 6,97 MB
|
Wariant 1 (podstawowy)
Projektowana droga ekspresowa prowadzona jest po śladzie DK8 za wyjątkiem wsi Dybki, gdzie na odcinku około 2 kilometrów (od 533+000 do 535+000) przewidziano przesuniecie korytarza o około 150 metrów na północny zachód.
Na trasie przewidziano następujące węzły:
- Trzcianka (520+460) typu "karo",
- Knurowiec (524+140),
- Poręba (528+565),
- Dybki (533+760) typu "karo",
- Nagoszewo (540+805) typu "karo",
Istniejąca obwodnica Ostrowii Mazowieckiej od 545+618 do 552+420,
- Podborze (553+270) typu "karo",
- Prosienica (560+330).
W sumie na całym odcinku zlokalizowano 7 węzłów drogowych (wraz obwodnicą Ostrowii Mazowieckiej - 10) oraz 7 przejazdów bez powiązań.
Dodatkowo zaprojektowano 3 kładki dla pieszych i 4 przejścia dla dużych zwierząt.
|
Węzeł Trzcianka 1,09 MB
Węzeł Dybki 8,05 MB
|
Wariant 2
Wariant 2 różni się od wariantu 1 w następujących elementach:
- Inna lokalizacja i typ węzła Trzcianka.
Węzeł przesunięto o 455 m w stronę Wyszkowa (520+005) wraz z budową na odcinku około 1,5 km nowych dróg łącznikowych omijających wieś Tracianka. Wezeł zaprojektowano typu "harfa".
- Inna lokalizacja przejazdu nad trasą drogi powiatowej.
W wariancie 2 proponuje się zrobić przejazd w ciagu DP 28526 zamiast DP 28531
- Inna lokalizacja i typ węzła Dybki.
Proponuje się węzeł typu "harfa" zlokalizowany w 533+600 kilometrze.
- Wiadukt nad drogą ekspresową w kilometrze 539+000 zamiast kładki dla pieszych jak w wariancie 1
- Węzeł Nagoszewo typu "harfa".
- Węzeł Podborze typu "karo".
- Inna obsługa terenu przyległego w węźle Prosienica.
|
Węzeł Trzcianka 1,09 MB
Węzeł Dybki 0,7 MB
|
Wariant 3
Wariant 3 różni się od wariantu 1 w następujących elementach:
- Zmiana przebiegu w planie drogi ekspresowej na odcinku od 519+00 do 522+000 (okolice węzła Trzcianka).
Celem uratowania istniejącej stacji paliw zaproponowano przesunięcie trasy ekspresowej na odcinku 3 km o około 500 metrów w stronę południowo wschodnią.
- Inna lokalizacja i typ węzła Trzcianka.
Węzeł przesunięto o 455 m w stronę Wyszkowa (520+005) wraz z budową na odcinku około 1,5 km nowych dróg łącznikowych omijających wieś Tracianka. Wezeł zaprojektowano typu "harfa".
- Inny przebieg w planie drogi ekspresowej na odcinku 533+000 - 535+000 (okolice węzła Dybki).
Proponuje się trasę ekspresową poprowadzić po śladzie istniejącej drogi krajowej.
- Inna lokalizacja ni typ węzła Dybki.
Węzeł zlokalizowano poza wsią Dybki w kilometrarzu 533+800 i zaprojektowano typu "harfa", co wymaga zbudowania około 2 km nowych dróg łącznicowych.
- Inny przebieg w planie drogi ekspresowej na odcinku od 539+750 do 542+250 (okolice węzła Nagoszewo). Proponuje się przesunąc drogę o około 200 m w kierunku północno zachodnim.
- Węzeł Nagoszewo typu "harfa".
- Inna lokalizacja węzła Podborze (533+865) wraz z organizacją ruchu obsługującą teren przyległy.
- Inny przebieg w planie drogi ekspresowej na odcinku od 559+750 do 561+500 (okolice węzła Prosiennica). Trasę przesunięto o około 200 m w kierunku południowo wschodnim oddalając ją od wsi Prosienica.
- Inna lokalizacja i organizacja ruchu w węźle Prosienica (560+510).
|
Warianty lokalne
Materiały do decyzji środowiskowej
|
W dokumencie m.in.:
OPIS ROZWAŻANYCH WARIANTÓW PRZEDSIEWZIĘCIA
OPIS PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA DROGOWEGO
OPIS ELEMENTÓW PRZYRODNICZYCH ŚRODOWISKA
OPIS ISTNIEJĄCYCH ZABYTKÓW CHRONIONYCH
OCENA PRZEWIDYWANEGO ODDZIAŁYWANIA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA NA OBSZARY NATURA 2000
OCENA PRZEWIDYWANEGO ODDZIAŁYWANIA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA NA ŚRODOWISKO
OPIS DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU ZAPOBIEGANIE LUB OGRANICZANIE NEGATYWNYCH ODDZIAŁYWAŃ
Celem wykonanej w przedkładanym Raporcie analizy jest określenie wpływu tytułowego przedsięwzięcia na
poszczególne komponenty środowiska, ocena zagrożeń powstałych w wyniku realizacji oraz wskazanie
wariantu najkorzystniejszego dla środowiska.
Zakres opracowania obejmuje drogę krajową nr 8 od Wyszkowa do granicy województwa podlaskiego, na terenie
województwa Mazowieckiego, powiatu Wyszkowskiego - przez gminę Brańszczyk i powiatu Ostrowskiego - przez
gminę Brok oraz Ostrów Mazowiecka.
Opracowanie obejmuje dwa odcinki:
- Odcinek istniejącej drogi nr 8 od końca obwodnicy Wyszkowa do początku obwodnicy Ostrowi
Mazowieckiej tj. od km 516+800 do km 545+600 (odcinek długości 28,8 km).
- Odcinek istniejącej drogi Nr 8 od końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy woj. podlaskiego tj.
od km 552+420 do km 561+716 (odcinek długości 9,3 km).
|
Załączniki:
| Wariant 1 | Wariant 2 | Wariant 3 |
Zasięg emisji hałasu |
rok 2013 - 6 arkuszy 7,05 MB
rok 2028 - 6 arkuszy 7,07 MB
|
rok 2013 - 7 arkuszy 7,51 MB
rok 2028 - 7 arkuszy 7,58 MB
|
rok 2013 - 7 arkuszy 7,47 MB
rok 2028 - 7 arkuszy 7,53 MB
|
Zasięg emisji zanieczyszczeń powietrza |
6 arkuszy 6,01 MB
|
7 arkuszy 6,55 MB
|
7 arkuszy 6,61 MB
|
Mapy uwarunkowań środowiskowych |
6 arkuszy 6,01 MB
|
7 arkuszy 7,44 MB
|
8 arkuszy 8,34 MB
|
Obwodnica Ostrowii Mazowieckiej
1,12 MB
|
|
Źródło: drogi.waw.pl
Inwestycja zrealizowana w latach 2001 - 2003 (oddana do użytkowania w dniu 16.12.2003r.) w ciągu drogi ekspresowej S8.
Podstawowe parametry:
długość całej obwodnicy - 8,4 km
prędkość projektowa - 100 km/h
przekrój - 2 x 2
szerokość pasa ruchu - 3.50 m
szerokość pasa awaryjnego - 2.50 m
szerokość pasa dzielącego jezdnie - 4.0 m
obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
Planowana S61 zostanie włączona w obwodnicę Ostrowii Mazowieckiej, co będzie wiązało się z rozbudową lub likwodacją istniejących węzłów i być może poszerzeniem obwodnicy do przekroju 2 x 3.
|