Aktualna sieć tras tramwajowychWarszawa dysponuje dość dobrze rozwiniętą siecią tras tramwajowych o łącznej długości ok. 433 km, jednak podróże tramwajami są uciążliwe, a średnia prędkość przejazdu (około 18,3 km/h) oraz jakość usług są zdecydowanie niezadowalające. Największą bolączką jest stary, zużyty tabor, zbyt głośnie torowiska, brak systemu sterowania ruchem. Przystanki tramwajowe są źle wyposażone, a możliwość łatwej zmiany środka transportu (np. na autobus) mocno utrudniona. W ciągu doby warszawskie tramwaje i przewożą około 900 tys. pasażerów, co stanowi blisko 36% ogółu podróżujących po Warszawie komunikacją miejską.Ponad 780 tys. (48,8%) mieszkańców Warszawy mieszka w odległości maksimum 500 m od przystanku tramwajowego (w promieniu do 300 m 501 tys., tj. 31,4%). Tramwaj, jako najbardziej przyjazny środowisku środek transportu w mieście, powinien w najbliższych latach przejąć większość podróży niepieszych po Warszawie. By to osiągnąć konieczna jest modernizacja istniejących tras oraz budowa nowych linii, zwłaszcza szybkiego tramwaju oraz zakup nowego taboru. Tramwaj będzie lepiej konkurować z innymi środkami komunikacji gdy podniesiona zostanie średnia prędkość przejazdu oraz zmniejszony zostanie hałas komunikacyjny od torowiska. |
Autor: Jacek Karst |
---|
Prezentacja Zawiera aktualne plany inwestycyjne Tramwajów Warszawskich. Prezentacja w większej rozdzielczości - Kliknij tutaj |
W pierwszej kolejności planowana jest modernizacja czterech tras tramwajowych: Zbudowane zostaną nowe trasy tramwajowe m.in.: W dalszej kolejności konieczna będzie budowa nowych linii tramwajowych do Janek, Piaseczna, Łomianek. Po 2020 roku planuje się dalsze wydłużanie tras tramwajowych tak, by skutecznie obsługiwały peryferyjne dzielnice stolicy. W ostatnim czasie za sprawą SISKOM zaczęto też myśleć nad tramwajem do Ząbek. PREZENTACJA Nowe trasy tramwajowe w Warszawie 5,94 MB |
Najwięcej pasażerów (około 60% korzystających z komunikacji publicznej) w Warszawie i okolicach korzysta z komunikacji autobusowej. Ma ona tą przewagę nad komunikacją tramwajową, że można dynamicznie zmieniać przebieg linii autobusowych, dopasowując je do aktualnych zapotrzebowań mieszkańców Warszawy, a w dobie gwałtownie rozwijających się dzielnic peryferyjnych stolicy szybko zapewnić niezbędną komunikację zbiorową dla nowo powstających osiedli.
Miasto będzie dążyć do polepszenia komunikacji autobusowej, przede wszystkim na trasach nie obsługiwanych przez transport szynowy. Zakupiony zostanie nowoczesny niskopodłogowy, klimatyzowany, komfortowy tabor oraz usprawnione zostaną węzły przesiadkowe. Na zatłoczonych odcinkach ulic tworzone będą wydzielone pasy ruchu dla autobusów, kontrabasy, wspólne trasy tramwajowo - autobusowe (TTA) lub wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe (PAT) i inne formy organizacji ruchu zapewniające szybki przejazd autobusów. Ten podsystem komunikacji publicznej także będzie objęty zintegrowanym zarządzaniem ruchem, co pozwoli autobusom utrzymywać ruch zgodnie z rozkładem jazdy. W ścisłym centrum miasta rozszerzona zostanie strefa ulic z ograniczeniami dla ruchu indywidualnego i dopuszczonym ruchem autobusowym (np. ul. Krakowskie Przedmieście). |
Studium możliwości uprzywilejowania komunikacji autobusowej w WarszawieDokument zawiera m.in.:Prezentowany raport przedstawia "Studium możliwości uprzywilejowania komunikacji autobusowej w Warszawie". Zrealizowany został przez TRANSEKO Sp.j., na zamówienie Zarządu Transportu Miejskiego. W ramach opracowania wykonano następujące zadania: 1. Wstępna ocena możliwości rozszerzenia systemu wydzielonych pasów dla autobusow w Warszawie 2. Analiza i końcowa ocena możliwości usprawnienia funkcjonowania komunikacji autobusowej w Warszawie poprzez wprowadzenie pasów autobusowych 3. Analiza funkcjonowania linii autobusowych pozostałych na moście Śląsko-Dąbrowskim oraz skierowanych na trasy objazdowe innymi mostami wraz z oszacowaniem prognozowanych korzyści. |
|
Buspas na Trasie Łazienkowskiej - analiza i ocena efektywnościDokument zawiera m.in.:Celem opracowania jest ocena skutków transportowych wywołanych wprowadzeniem wydzielonych pasów dla autobusów (tzw. buspasów) na Trasie Łazienkowskiej, tj. na ciągu ulic: Wawelska - Al. Armii Ludowej - Most Łazienkowski - Al. Stanów Zjednoczonych w Warszawie. Ocena obejmuje oszacowanie korzyści z wprowadzenia pasów wydzielonych oraz wpływ tej organizacji ruchu na transport zbiorowy i indywidualny. Przedmiotem opracowania są pomiary ruchu na ww. ciągu ulic i ich analiza umożliwiająca przeprowadzenie oceny skutków wprowadzenia wydzielonych pasów autobusowych. |
PAT - wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w WarszawieJednym ze sposobów podnoszenia atrakcyjności komunikacji zbiorowej jest stosowanie zabudowanych torowisk tramwajowych przystosowanych do ruchu autobusów miejskich nazywanych pasami autobusowo-tramwajowymi (w skrócie PAT) albo torowiskami tramwajowo-autobusowymi (w skrócie TTA). Idea rozwiązania sprowadza się do tego, że zarówno tramwaje jak i autobusy korzystają z tej samej przestrzeni w przekroju poprzecznym ulicy, jak również zatrzymują się przy tych samych przystankach w celu dokonania wymiany pasażerów.>> czytaj dalej <<< PREZENTACJA Jacek Makuch - Politechnika Wrocławska Instytut Inżynierii Lądowej PAT - wspólne pasy i przystanki autobusowo-tramwajowe w Warszawie 2,2MB |
Portal transportu publicznego |
Strona prywatna poświęcona Tramwajom Warszawskim |
Serwis warszawskiej komunikacji |
---|