Statut       Zarzad       Kontakt       Mapa strony


Obwodnice i trasy w Warszawie

Autostrad w Warszawie nie było, nie ma i nie będzie. Będzie natomiast sieć bezkolizyjnych obwodnic miejskich, które tworzyć mają kilka ringów rozprowadzających ruch dowarszawski z autostrady A2 oraz stanowić jednocześnie wygodne i szybkie połączenia międzydzielnicowe dla warszawiaków. Autostrada A2 doprowadzona zostanie natomiast z zachodu do Konotopy (kierunek ten zapewni doskonałe połączenie z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem), a od wschodu do Konika (kierunek zapewni połączenie z Siedlacami). Układ dróg w Warszawie był przez ostatnie lata przedmiotem wielu analiz i został zapisany w obowiązujacym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.
Obwodnica jest to droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego.
Generalnie obwodnice dzielą się na 3 rodzaje:
Planowany system obwodnic warszawskich składa się z kilku ringów:
Ponadto poza samą autostrada A2 planuje się zbudowanie nowych tras wylotowych z Warszawy:
Dodatkowo w Warszawie powstanie szereg bezkolizyjnych tras głównych ruchu przyspieszonego (GP lub G), których zadaniem będzie odciążenie warszawskich ulic i stworzenie wygodnej alternatywy dla komunikacji międzydzielnicowej:

Warszawskie obwodnice w Google Earth
W każdym wielkim mieście kraju rozwiniętego funkcjonuje sieć szybkich dróg miejskich pozwalających na sprawną komunikację pomiędzy dzielnicami oraz wjazd i wyjazd z miasta. Sieć ta wymaga modernizacji i rozbudowy w miarę rozwoju i ma to miejsce w wielu miastach Europy. Buduje się nowe połączenia, istniejące poszerza, chowa w tunel lub przykrywa tworząc nowe przestrzenie publiczne.
Warszawa natomiast jest jedynym wielkim miastem w cywilizowanej Europie, które nie posiada jeszcze systemu obwodnic miejskich. Jak to wpływa na komunikację i warunki przemieszczania się, wszyscy widzimy każdego dnia na ulicach naszej stolicy.

Jeśli inwestycje drogowe w mieście szybko nie powstaną, to warunki ruchu niedługo drastycznie się pogorszą. Obecny układ warszawskich ulic jest promienisty, nie pozwalający rozprowadzić ruch inaczej, jak tylko przez centrum miasta. Samochodów przybywa z każdym rokiem. Do Warszawy przyjeżdża też coraz więcej ludzi spoza miasta do pracy lub celem załatwienia wszelkich spraw. Brak wygodnych bezkolizyjnych tras okrążających centrum w odległości nie większej, jak 10 km. doprowadzi wkrótce do całkowitego paraliżu komunikacyjnego stolicy.
Konieczne jest więc stworzenie rozwiązania systemowego, a takim właśnie jest budowa obwodnicy tir, Południowej Obwodnicy Warszawy, Wschodniej Obwodnicy Warszawy, Trasy NS i modernizacja Trasy AK, dokończenie obwodnicy etapowej centrum i budowa nowych tras wylotowych z miasta.

Alternatywy nie ma. Proponowane przez GDDKiA rozwiązanie jest najlepszym z możliwych. Jest też lepsze niż brak jakichkolwiek inwestycji, który prowadzi do o wiele większego zanieczyszczenia miasta spalinami z samochodów stojących w korkach i zagrożenia zdrowia mieszkańców. Wskazywały to już w 2000 roku analizy SETEC, ISIŚ PW, IOŚ i BPRW wykonane na zlecenie ABiEA.
System obwodnic miejskich rozprowadza ruch lokalny miejski we wszystkich kierunkach, pozwala też na dogodny wjazd i wyjazd z miasta.

Ogromne koszty takiego rozwiązania mają na celu jak najlepszą ochronę mieszkańców i są w tym wypadku całkowicie uzasadnione. Pamiętać należy, że trasy takie buduje się na wiele lat. Wysokie koszty budowy zwrócą się wkrótce – Warszawa stanie się atrakcyjniejsza dla inwestycji zagranicznych oraz dla turystów.
Dalszy rozwój stolicy jest możliwy jedynie dzięki budowie systemu obwodnic miejskich. Lepsza edukacja, lepsza praca, możliwość rozrywki, zaopatrzenia i rozwoju nie jest możliwa bez sprawnej sieci transportowej. Sieć ekspresowych obwodnic miejskich może być finansowana z funduszy unijnych. Powstały one po to, aby niwelować różnice, także te pomiędzy stolicą Polski i stolicami państw europejskich.

Całość rozwiązań komunikacyjnych w stolicy uzupełni Zintegrowany System Zarządzania Ruchem usprawniając ruch miejski na warszawskich ulicach.