Obwodnice i trasy w Warszawie
Autostrad w Warszawie nie było, nie ma i nie będzie.
Będzie natomiast sieć bezkolizyjnych obwodnic miejskich, które tworzyć mają kilka
ringów rozprowadzających ruch dowarszawski z autostrady A2 oraz stanowić
jednocześnie wygodne i szybkie połączenia międzydzielnicowe dla warszawiaków. Autostrada A2 doprowadzona zostanie natomiast z zachodu do Konotopy (kierunek ten zapewni doskonałe połączenie z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem), a od wschodu do Konika (kierunek zapewni połączenie z Siedlacami). Układ dróg w Warszawie był przez ostatnie lata przedmiotem wielu analiz i został zapisany w obowiązujacym
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy.
Obwodnica jest to droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego.
Generalnie obwodnice dzielą się na 3 rodzaje:
-
śródmiejskie, takie jak np. Trasa
Łazienkowska, czy Al. Prymasa Tysiąclecia, które omijają śródmieście,
-
miejskie, takie jak Trasa AK, Południowa Obwodnica Warszawy,
Wschodnia Obwodnica Warszawy, które przechodzą przez dzielnice na obrzeżach
miasta i służą do sprawnego ruchu międzydzielnicowego i aglomeracyjnego,
-
pozamiejskie, przechodzące poza miejską aglomeracją i służące dla
tranzytu, głównie tir.
Planowany system obwodnic
warszawskich składa się z kilku ringów:
Ponadto poza samą autostrada A2 planuje się
zbudowanie nowych tras wylotowych z Warszawy:
Dodatkowo w
Warszawie powstanie szereg bezkolizyjnych tras głównych ruchu przyspieszonego
(GP lub G), których zadaniem będzie odciążenie warszawskich ulic i stworzenie wygodnej
alternatywy dla komunikacji międzydzielnicowej:
|
 Warszawskie obwodnice w Google Earth
|
W każdym wielkim mieście kraju rozwiniętego
funkcjonuje sieć szybkich dróg miejskich pozwalających na sprawną komunikację
pomiędzy dzielnicami oraz wjazd i wyjazd z miasta. Sieć ta wymaga modernizacji
i rozbudowy w miarę rozwoju i ma to miejsce w wielu miastach Europy. Buduje się
nowe połączenia, istniejące poszerza, chowa w tunel lub przykrywa tworząc nowe
przestrzenie publiczne.
Warszawa natomiast jest jedynym wielkim miastem w
cywilizowanej Europie, które nie posiada jeszcze systemu obwodnic miejskich.
Jak to wpływa na komunikację i warunki przemieszczania się, wszyscy widzimy
każdego dnia na ulicach naszej stolicy.
Jeśli inwestycje drogowe w mieście szybko nie
powstaną, to warunki ruchu niedługo drastycznie się pogorszą. Obecny układ
warszawskich ulic jest promienisty, nie pozwalający
rozprowadzić ruch inaczej, jak tylko przez centrum miasta. Samochodów przybywa
z każdym rokiem. Do Warszawy przyjeżdża też coraz więcej ludzi spoza miasta do
pracy lub celem załatwienia wszelkich spraw. Brak wygodnych bezkolizyjnych tras
okrążających centrum w odległości nie większej, jak 10 km.
doprowadzi wkrótce do całkowitego paraliżu komunikacyjnego stolicy.
Konieczne jest więc stworzenie rozwiązania systemowego, a takim właśnie jest budowa obwodnicy tir,
Południowej Obwodnicy Warszawy, Wschodniej Obwodnicy Warszawy, Trasy NS i
modernizacja Trasy AK, dokończenie obwodnicy etapowej centrum i budowa nowych
tras wylotowych z miasta.
Alternatywy nie ma. Proponowane przez GDDKiA rozwiązanie jest najlepszym z możliwych. Jest też
lepsze niż brak jakichkolwiek inwestycji, który prowadzi do o wiele większego
zanieczyszczenia miasta spalinami z samochodów stojących w korkach i zagrożenia
zdrowia mieszkańców. Wskazywały to już w 2000 roku analizy SETEC, ISIŚ PW, IOŚ
i BPRW wykonane na zlecenie ABiEA.
System obwodnic miejskich rozprowadza ruch lokalny
miejski we wszystkich kierunkach, pozwala też na dogodny wjazd i wyjazd z
miasta.
Ogromne koszty takiego rozwiązania mają na celu jak
najlepszą ochronę mieszkańców i są w tym wypadku całkowicie uzasadnione.
Pamiętać należy, że trasy takie buduje się na wiele lat. Wysokie koszty budowy
zwrócą się wkrótce Warszawa stanie się atrakcyjniejsza dla inwestycji
zagranicznych oraz dla turystów.
Dalszy rozwój stolicy jest możliwy jedynie dzięki
budowie systemu obwodnic miejskich. Lepsza edukacja, lepsza praca, możliwość
rozrywki, zaopatrzenia i rozwoju nie jest możliwa bez sprawnej sieci
transportowej. Sieć ekspresowych obwodnic miejskich może być finansowana z
funduszy unijnych. Powstały one po to, aby niwelować różnice, także te pomiędzy
stolicą Polski i stolicami państw europejskich.
Całość rozwiązań komunikacyjnych w stolicy uzupełni
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem usprawniając ruch miejski na warszawskich ulicach.