Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

19 listopada 2010

Opinia w sprawie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Przyczółkowej

Sz. P. Janusz Galas – Inżynier Ruchu m.st. Warszawy

W nawiązaniu do rozmowy w siedzibie BDiK m.st. Warszawy, w dniu 16 listopada br., przedstawiamy na piśmie opinię w sprawie usytuowania drogi rowerowej wzdłuż ulicy Przyczółkowej, w rejonie ulicy Pałacowej. Stowarzyszenie opiniuje pozytywnie przedstawione przez projektanta rozwiązanie, z czterema zastrzeżeniami:

1.         Wprowadzić fizyczną separację równoległych ciągów: pieszego oraz rowerowego, np. w postaci wąskiego pasa zieleni.

2.         Wprowadzić fizyczną separację nowej drogi rowerowej od istniejącej drogi pieszo – rowerowo – samochodowej (uniemożliwienie parkowania).

3.         Wydłużyć nowy chodnik dla pieszych w kierunku północnym oraz południowym tak, aby miał fizyczną styczność z istniejącym ciągiem pieszo – rowerowo – samochodowym.

4.         Wydłużyć nowy ciąg rowerowy w kierunku południowym o krótki odcinek umożliwiający płynne i bezpieczne włączenie oraz wyłączenie rowerzystów do istniejącego ciągu pieszo – rowerowo – samochodowego (oddalenie włączenia od skrzyżowania ul. Pałacowej i Przyczółkowej). Optymalne będzie wydłużenie do wysokości przejścia dla pieszych przez ul. Przyczółkową.

Ustosunkowując się do wewnętrznej opinii BDiK-KA-TR z dnia 10 listopada 2010 roku pragniemy zwrócić uwagę na następującej fakty:

1.         Argumentacja nt. wydłużenia przebiegu drogi rowerowej jest chybiona. Wydłużenie drogi poprzez dwa łuki ma znaczenie marginalne, biorąc pod uwagę skalę całej drogi rowerowej. Łuki powinny oczywiście spełniać wymogi „Standardów…” rowerowych.

2.         Nie jest nam znany jeszcze projekt MPZP rejonu ul. Pałacowej w części wschodniej, ponieważ znajduje się on obecnie na etapie uzgodnień wewnątrzmiejskich. Praktyką jest, iż plan zagospodarowania określa (nakazuje, dopuszcza, zakazuje) lokalizację dróg rowerowych w pasie drogi, czasem z określeniem strony jezdni. Nie jest jednak określany jej dokładny przebieg, np. między jezdnią zbiorczo-rozprowadzającą, a jezdnią ulicy. Rysunek planu zagospodarowania nie jest ustaleniem wiążącym planu, jest nim jedynie tekst planu (chyba, że zaznaczono inaczej; wątpliwe jest, aby przebieg drogi rowerowej nim był).

3.         Projektowane nowe rozwiązanie rejonu skrzyżowania ulicy Pałacowej oraz Przyczółkowej jest znacznie lepsze z punktu widzenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.

Naszym zdaniem racjonalne jest docelowo uporządkowanie ruchu w pasie ulicy Przyczółkowej w sposób, jaki przewidział projektant, a więc licząc od linii zabudowy: chodnik dla pieszych, droga rowerowa, jezdnia zbiorczo-rozprowadzająca, jezdnia główna. Rozsądek oraz odpowiedzialność za mienie publiczne sugeruje wykorzystanie prywatnej inwestycji do uporządkowania obecnej nieżyciowej (a przez to powszechnie ignorowanej) organizacji ruchu na jezdni wzdłuż ul. Przyczółkowej, przynajmniej na tym krótkim odcinku.

Biorąc pod uwagę urbanizację pól wilanowskich pewne jest, że nastąpi zmiana wiodącej roli drogi rowerowej z turystycznej (relacja Warszawa – Powsin / Konstancin–Jeziorna) na dojazdową (relacje Wilanów – Warszawa, Wilanów – Konstancin–Jeziorna). Droga rowerowa powinna być jak najbliżej zabudowy i zapewniać komfort przestrzenny (brak jeżdżących samochodów z obu stron) oraz akustyczny (każda przebudowa ul. Przyczółkowej wymusi budowę ekranów akustycznych).

Zalecamy, aby analogiczne rozwiązania były proponowane każdemu inwestorowi (publicznego lub prywatnemu), który będzie chciał inwestować wzdłuż pasa drogowego ul. Przyczółkowej.

Kategoria: Opinie, Rowery — Tagi: