Forum       Kontakt       Księga gości       Mapa strony

31 marca 2011

Wniosek o powołanie zespołu zadaniowego ds. usprawnienia sterowania ruchem tramwajowym w sygnalizacji świetlnej

Sz. P. Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy

W dniu 9 marca 2011 r. na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym odbyło się spotkanie poświęcone problematyce sterowania ruchem tramwajowym. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Inżyniera Ruchu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, Tramwajów Warszawskich (w tym przedstawicieli organizacji zrzeszających motorniczych), Biura Koordynacji oraz organizacji pozarządowych.

Na spotkaniu zaprezentowano problemy, jakie występują na kilku warszawskich skrzyżowaniach. Na podstawie przebiegu dyskusji można sformułować następujące wnioski:

– problem dyskryminacji ruchu tramwajowego dotyczy nie kilku, lecz nawet kilkudziesięciu skrzyżowań w całej Warszawie,

– nie działają priorytety dla tramwajów w Alejach Jerozolimskich,

– występują poważne problemy z komunikacją pomiędzy poszczególnymi jednostkami miejskimi,

– występują antagonizmy między jednostkami m.st. Warszawy, przekładające się również na brak woli współpracy ze sobą.

W trakcie dyskusji Pan Janusz Galas, Inżynier Ruchu m.st. Warszawy, zwrócił uwagę, że w przeszłości organizowano cyklicznie pożyteczne spotkania poświęcone problematyce sterowania ruchem tramwajowym. W ocenie Stowarzyszenia warto powrócić do tej idei.

W związku z powyższym prosimy Panią Prezydent o powołanie zespołu zadaniowego ds. usprawnienia sterowania ruchem tramwajowym w sygnalizacji świetlnej.

Zespół zadaniowy powinien mieć charakter inicjatywno-opiniotwórczo-doradczy, dlatego też należy zaangażować do udziału pracowników merytorycznych z poszczególnych jednostek m.st. Warszawy.

Do zadań zespołu powinno należeć:

– identyfikowanie miejsc, gdzie sygnalizacja świetlna generuje istotne straty czasu tramwajów,

- rekomendowanie rozwiązań występujących problemów ze sterowaniem ruchem tramwajowym,

– inicjowanie i wspieranie procesu wprowadzania priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej,

– wspieranie Centrum Sterowania Ruchem w zakresie wprowadzania priorytetów dla tramwajów,

– czerpanie z dobrych praktyk innych miast w zakresie sterowania ruchem tramwajowym,

– integracja działalności poszczególnych jednostek miejskich,

– współpraca z organizacjami zrzeszającymi motorniczych,

– współpraca z organizacjami pozarządowymi.

Ze względu na zakres tematyczny, stały skład zespołu powinni tworzyć przedstawiciele następujących firm i organizacji:

– przedstawiciel Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy odpowiedzialny za sygnalizację świetlną,

– przedstawiciel Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy odpowiedzialny za rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.

– przedstawiciel Wydziału Sygnalizacji Świetlnej ZDM,

– przedstawiciel Centrum Sterowania Ruchem,

– przedstawiciel Biura Drogownictwa i Komunikacji odpowiedzialny za Inteligentne Systemy Transportowe (ITS),

– przedstawiciel Pionu Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego,

– przedstawiciel Tramwajów Warszawskich,

– przedstawiciel Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym,

– przedstawiciel organizacji związkowych zrzeszających warszawskich motorniczych,

– przedstawiciel organizacji pozarządowych skupionych w KDS ds. Transportu.

Nie wyklucza to dopraszania innych osób na konkretne spotkania, zależnie od tematyki.

Jako jednostkę wiodącą, zapewniającą formalny nadzór nad prowadzeniem spotkań zespołu, prowadzeniem zapisów z posiedzeń, opracowywanie wniosków itp. proponujemy:

– Zarząd Transportu Miejskiego – ponieważ pokazał, że potrafi skutecznie współpracować z innymi jednostkami miejskimi przy okazji wdrażania buspasów,

– Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym – ponieważ urząd ten wielokrotnie sprawdzał się w integrowaniu działalności różnych miejskich jednostek,

– obie powyższe jednostki.

Szczególnie ważne jest, aby gospodarz przyszłych posiedzeń zespołu zadaniowego był w stanie zapewnić przyjazną atmosferę sprzyjająca podjęciu merytorycznej współpracy. Na podstawie doświadczeń częstotliwość spotkań proponujemy przyjąć co 2 tygodnie, o stałej porze.

Stowarzyszenie widzi następujące potencjalne korzyści z powołania zespołu:

– realna poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Warszawie,

– poprawa postrzegania transportu publicznego przez użytkowników,

– usprawnienie współpracy między jednostkami m.st. Warszawy odpowiadającymi za transport,

– zmniejszenie napięć, barier czy też wręcz uprzedzeń między jednostkami m.st. Warszawy.

Warte jest podkreślenia, iż wszystkie powyższe działania będą realnie prowadziły do wprowadzania w życie postanowień Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego m.st. Warszawy

Mamy nadzieję, że Pani Prezydent przychyli się do naszego pomysłu. Jesteśmy przekonani, że długofalowa współpraca pracowników różnych urzędów stanowi warunek konieczny, by w Warszawie udało się usprawnić sterowanie ruchem tramwajowym. Powołanie zespołu zadaniowego może stanowić najlepszy sposób, by taką współpracę zainicjować. Co więcej takie zacieśnienie współpracy pomiędzy miejskimi urzędnikami będzie w dłuższej perspektywie dla wszystkich korzystne i pozytywnie odbierane przez mieszkańców.

Oczekujemy na odpowiedź zgodnie z art. 244. § 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 ze zm.)

Odpowiedź Inżyniera Ruchu

Odpowiedź Biura Drogownictwa i Komunikacji